Zagor minikalandok elemzése 11. rész – A végzet keze, Hatlövetű Péntek
Hosszú
idő telt el a legutóbbi elemzésem óta, de ideje, hogy jóvátegyem ezt a hibámat.
A 11. minikaland-füzet két története közül az egyik ismerős karaktert testesít
meg és ismerős főellenségekkel kell szembenézni, a másik azonban egy olyan
világban játszódik, amivel a KJK világban ritkán találkozunk. Lássuk, hogy
vajon a nosztalgia vagy az újdonság-faktor fog-e nálam most győzni! Aki még nem
ismeri a pontozási szisztémámat, az itt megtekintheti.
A végzet keze:
Történet: Ugyanazt a karaktert testesítjük meg, aki anno Rettegett
Balthust legyőzte. A kaland elején szerencsétlen módon csapdába csalnak minket,
és az egyik karunkat is levágják. Mint később kiderül, ez nem véletlen. Balthus
megölésével mi váltunk a Gyilkológép nevű szerkezet kulcsává (helyesebben a bal
kezünk, amiben a varázstudományunk is volt), és Balthus felesége, Lukrécia,
Leesha főpapnő segítségével (újabb ismerős karakter) életre akarja kelteni a
gépet, hogy Allansiát leigázhassa. Ha
sikerül megszöknünk, akkor a feladat ennek a kettősnek a megállítása, amelyben
egy gendzsi is segítségünkre van, akit egy mágikus börtönbe zártak és csak
Lukrécia halálával szabadulhat. Bár az alaptörténet a Káosz fellegvárát idézi,
a játékmenet inkább a Rémület útvesztőjére hajaz, itt is van város, majd a
sivatag, végül pedig Vatosban érünk, ahol a gépezetet le kell állítani. De
járhatunk csatornába, baziliszkusz barlangban, sőt, akár a víz alá is
kerülhetünk (szó szerint). Szóval elég változatos helyszínek és kalandok
várhatnak ránk a történetben, amely kicsit több fejezetpontból áll, mint a
szokásos minikalandok.
Nehézség: Nem mondom, hogy a legnehezebb kihívás, amivel szembe lehet
kerülni, de azért igazán könnyűnek sem nevezném. A küldetés teljesítéséhez
tulajdonképpen három feladatot kell tejesíteni. Találkozni Leeshával SPOILER!!! És meg is ölni Spoiler vége!, majd ezt követően
Lukréciával, végül a Gyilkológépet is hatástalanítani kell. A 3 feladatból az
elsőhöz szükségünk van egy különleges kardra, mert ugyebár a Rémület útvesztője
óta tudjuk, hogy Leesha ellenáll a közönséges fegyvereknek. Ezenkívül túl kell
élnünk a papnő ördöngősségeit is… a Lukrécia elleni győzelem nem nagy szám, őt
csak le kell kardozni. A Gépezet elleni küzdelemhez 2 kötelező tárgyból kell
egyet megszerezni, de ezek közül van olyan, aminek a megszerzéséhez más tárgyra
is szükség lehet. Ez így nem olyan sok, de sajnos nem nehéz elkerülni sem
Leeshát, sem a kötelező tárgyakat. Az ellenfelek harcértékei nem túl kemények,
még úgy sem, hogy eggyel kevesebb ügyességponttal játszunk, mint általában.
Fény… : A
műben tökéletesen működik a nosztalgia faktor. Élmény volt újra a sivatagban és
Vatosban járni, ahogy nosztalgikus élménnyel töltöttek el a már ismert
ellenségek és szörnyek (korongád, Calacorm, Baziliszkus, Homokhernyó). Nagyon
bejött Leesha karaktere is, ugyanaz a kegyetlen, gonosz, ravasz és intrikus
nőszemély, akit korábban megismerhettünk. Sussurus karaktere is nagyon működik
nálam, a mellett, hogy kell a segítsége, tetszik, ahogy mindenbe beleköt és
apró kellemetlenségeivel igyekszik nehezíteni az életünket. A pénzszerzéses
részeknél a viselkedése kimondottan bicskanyitogató (ebben az esetben a jó
értelemben). Az is aranyos, ahogy a mű számtalanszor megadja a lehetőséget
arra, hogy megszabaduljunk a gendzsitől SPOILER!!!
ami viszont a kalandunk végét jelenti, mert nélküle nem találjuk meg a
Vatosba vezető utat Spoiler vége! A
humort egyébként sem mellőzi a kaland, vicces, amikor Fang Zen goblinná
változik, amikor megidézzük véletlenül Rettegett Balthust vagy amikor nem
ismerve a Vágás Fejszéjének a varázserejét, legyilkolunk vele valakit, aki
egyébként tudna nekünk segíteni. Ha már a Vágás fejszéje, tetszik az a kis
történet, amit a tárgy köré írtak. Ezenkívül sok apróság van, ami feldobja a
kalandot, van benne kis aranygazdálkodás, bíróság, potenciális ellenségek,
szóval élvezetes az egész.
… és árnyék: a szívem fáj, mert azt gondolom, hogy az egyébként jó
sztorit apróságokkal sikerült elszúrni (legalábbis részben). Kezdjük azzal, hogy
ez az egész Gyilkológép történet nem kreatív és szerintem egyáltalán nem illik
ebbe a KJK vonalba, főleg nem a Káosz Fellegvára - Rémület
útvesztője-vonulatba. Egyáltalán nem hiteles, hogy egy kéz levágása, mégha nem
is a kardforgató kézé, mindösszesen egy ügyesség és 3 ÉP veszteséget jelent.
Ejtettem már szót korábban a karakterekről. Nos, amennyire jól sikerült a
Leesháé, annyira jellegtelen és gyenge lett Lukrécia. Igazából ő van az
alaptörténet középpontjában, meg a mű szerkezete szempontjából is a központban,
ehhez képest van összesen egy képessége, azt is el lehet kerülni egy
ügyességpróbával (!). Az nem zavar, hogy a harcértékei nem erősek, hiszen ahhoz
a törékeny alakhoz nem is illene egy 12/18-as érték, de na, ennél azért egy
sokkal veszélyesebb főellenségre számítottam. Ezenkívül itt is megjelent nálam
ugyanaz a visszás érzés, ami az Űr rabtartói esetén, hogy konkrétan egy
vérengző fenevadnak éreztem magam a történet alatt, aki ha nem csinál
mindenkiből hullát, aki egy kicsit is csúnyán néz rá, akkor ő maga hal meg.
Ebből a szempontból a best of a törzsi párviadal, ahol a törzsvezető akkor
tekint ránk büszkén, ha a párbajban megöljük a fiát, és akkor tart minket
szánalmasnak, ha ezt nem tesszük meg. Totál életszerűtlen! Jó, el tudom
képzelni, hogy az író valami váratlant akart húzni és ez végülis sikerült is
neki…de attól, hogy valami váratlan, nem biztos, jó (ilyen alapon a végére
beírhatott volna egy TIE Fightert, hogy abba beleülve lőjük szét a
Gyilkológépet…az is elég váratlan, de aligha hiszem, hogy sokak tetszését
elnyerte volna). Hasonlóan életszerű, amikor a mimszi királylány még hálás is
azért, mert elraboltuk. Ezenkívül nekem a vége is elég lapos lett. Azért egy
olyan műben, ami két ilyen klasszikus folytatása, elég degradáló vég, hogy azon
gondolkodunk, hogy hogyan jutunk le a robot tetejéről. Oké, nem baj, ha van
poén egy kalandban, de ez már nem kellett volna ide.
Értékelésem: 7/10
Hatlövetű Péntek:
Történet: A vadnyugati világban játszódik a sztori, ahol Bent Reed
marshalljaként tevékenykedünk. Egy a településünkön lévő bűncselekményről
kiderül, hogy kapcsolatban áll a hírhedt Péntek Klánnal, akik éppen a tőlünk
nem túl messze lévő városban, Cheyenne-ben vannak. Úgy határozunk, hogy
leszámolunk a bandával és egyben visszaszerezzük városkánk pénzét. Tényleg
klasszikus western sztori, pisztolypárbajokkal és minden olyan hangulati
elemmel, ami ezekben a filmekben és könyvekben egyébként megtalálható. Az
elején kis extra, hogy kétféle harc van, és kétféle fegyverből is választhatunk
(egyikkel nagyobb a találat esélye, a másik nagyobb sebzést okoz), és 5
képességből is választhatunk kettőt. A kaland alapján úgy érzem, hogy nagyjából
kiegyensúlyozottak ezek a képességek. Élelem helyett itt gyógyszer van, de ezen
kívül más extra változás nincs, illetve itt is találkozhatunk kódszavakkal, de
ez már nem újdonság egy rutinos kalandornak.
Nehézség: Szerintem optimális nehézségű, nem durva, de nem is nagyon
könnyű. A történet elején még csak egyszerűbb próbatételek vannak, utána
viszont először egyesével, majd egyszerre találkozunk a Péntek klán tagjaival.
Utóbbi esetben minél nagyobb respektet szereztünk addig a klán tagjainál, annál
nagyobb az esélyünk a túlélésre. Ezután remélhetőleg ki tudjuk találni, hogy mi
a klán következő lépése, majd jön egy tűzpárbaj, végül Abel legyőzése. Ennyi az
egész J. Eközben azért vannak olyan pillanatok, ahol könnyen
otthagyhatjuk a fogunkat, egy helyen akár el is rabolhatnak minket, de az is
lehet, hogy letartóztatnak, mert azt hiszik, ogy mi öltük meg az egyik városlakót.
De még az is előfordulhat, hogy ha eléggé megkedveltetjük magunkat a
banditákkal, hogy maguk közé fogadnak.
Fény… : A
mű atmoszférája új, elsőre legalábbis nem emlékszem Western vonalon mozgó
történetre korábbról. Ez már önmagában véve egy jó pont. Nekem a banditák
karakterei is bejönnek, Abel és William van az átlagnál jobban kidolgozva,
szerintem mindkettő elég precíz, főleg egy minikalandhoz képest. Nagyon tetszik
a vonaton lévő lövöldözős rész, mintha csak egy videójátékban lennénk. Illetve
itt a zárójelenet is bejön, Abel utolsó mondatai epikusra sikerültek
(betyárbecsület), és tetszik a végén lévő kis függelék is arról, hogy milyen
valós személyek/helyszínek ihlették a történetet. Szóval rendhagyó, de mégis
nagyon élvezetes kaland az egész.
… és árnyék: Ez a címválasztás hogy sikerült? Oké, értem én, hogy a
hatfős klánra utal, de szerintem elég gagyi. Ami nem tetszik a történetben,
hogy az elején már a saját kis falunkban is szerezhetünk némi információt.
Azonban ezzel nem biztos, hogy jól járunk, ugyanis ha ráhagyatkozunk ezekre az
információkra, akkor könnyebben jutunk el a Péntek klánig, viszont maximum
egyikükkel fogunk így találkozni, ami a küldetés későbbi teljesítését jóval
nehezebbé teszi. Ezenkívül a borbélyos jelenetnél megkérdezi a borbély, hogy
mit szeretnénk, borotválást, vágást vagy forró törülközőt, és közöljük, hogy a
sorrend megfelelő. Nos, egy szakavatott borbély rögtön szólt volna, hogy ezt
így nem ajánlja. A forró törülköző ugyanis a bőr pórusainak a „felnyitására”
szolgál, a bőr puhítására, hogy a borotvával könnyebben levigyük a szőrt.
Borotválás után viszont a forró törülköző csak fokozza az égető érzést.
Olyankor már hideg törülközőt szoktak használni, hogy megnyugtassák a bőrt és
mérsékeljék az égető hatást. Tehát elég amatőr a borbély. Amúgy fogalmam sincs,
hogy ezt miért kellett ilyen szinten kifejtenem, de kikívánkozott belőlem, na! J
Értékelésem: 9/10
A minikaland letölthető itt.
Ezzel
felmerül a kérdés, hogy a Hatlövetű Péntek felkerül-e a TOP-listámra. Bár
kétségkívül kedveltem a művet, inkább az újdonság varázsa, és nem annyira a
fergeteges kaland és kreativitás volt, ami miatt ezt ennyire megkedveltem.
Viszont hangulatában, ha csak kicsivel is, de lemarad nálam a többi 9 pontos
alkotástól, így nem tudom a TOP listámra tenni. Így az változatlan marad:
1. A
vadász zsákmánya – 10 pont
2. Éjfélibosszú – 9 pont
3. A
kirajzottak csontjai – 9 pont
4. A
sötétség eljövetele – 9 pont
5. A
fekete lovag – 9 pont
Hamarosan
jön az utolsó, tavaly májusi kalandfüzet 2 történettel! Kíváncsi vagyok, hogy
azok helyet követelnek-e maguknak a TOP listában!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
A borbélyos infóért köszönet,erről fogalmam sem volt(mondjuk,nem is voltam soha borbélynál).
VálaszTörlésA végzet keze:Én már ott letettem a hajamat,mikor közölték,hogy a Gyilkológéppel el akarják foglalni (hatásszünet,dobpergés) ALLANSIÁT! A kontinenst?!Egyetlen géppel?Ha lenne belőle egy hadseregre való (Hellboy 2),nem szólnék semmit,de ez így... Ami az utolsó mondatot illeti,szerintem félre érted."hogy az ördögbe fogsz innen VISSZA jutni"(Tehát,nem lemászni a gépről,hanem visszamenni Yore-ba,mivel Vatosba a gendzsi mutatta az utat,ő viszont lelépett.)
Azt hiszem,ez utalás lehet a Káosz fellegvárára.Ha emlékszel,úgy ér véget,hogy megöljük Balthust,és ha nincs súlytalanság varázslatunk,ki kell valahogy jutni a fellegvárból,de az már egy másik történet...Minden mással egyetértek,alapos kritika,mint mindig. ; )
A borbélyos dolgot persze nem vettem figyelembe az összértékelésnél :) Én sem nagyon járok oda, nem olcsó hely...de van egy borbély ismerősöm, akivel néha beszélgetek.
TörlésIgen, lehet, hogy a végét benéztem...de így sem igazán tetszik. A Káosz fellegváránál ennek megvan a súlya, mert ugyebár felgyújtjuk Balthus szobáját és azért ki kellene jutni...itt viszont nem értem ennek a végnek a súlyát.
Összességében nekem sem tetszett,mert nagyon hanyagul van megírva.A hátteret/karaktereket már kivesézted,ehhez jönnek az általad is említett anomáliák.
TörlésPárbaj:Oké,sivatagi törzs,korlátozott erőforrásokból kell gazdálkodniuk,ezért a Vae victis! elvét alkalmazzák,logikus.Mibe került volna két mondatban odaírni?
Mimszi hercegnő:Fiatal,kalandvágyó,de nem engedik kimozdulni.Úgy nem lehetett volna megírni,hogy ő segít nekünk megszökni?
Befejezés: Vatosban vagyunk,a vizünk elfogyott az odaúton,a város tele van szörnyekkel,és nem tudjuk,merre kell mennünk,hogy kijussunk a sivatagból.(Jó,ez mind benne volt a szövegben,de röviden azért össze lehetett volna foglalni.)
Gendzsi: Ő is ki akar szabadulni,szüksége van ránk,ennek ellenére folyamatosan szivat minket,ezzel közvetve saját magát is.Mindezt azért,mert a könyv folyamatosan tévútra akar vinni(ahogy írtad is,ha nincs velünk,akkor vesztettünk).Rendben,gonosz,de nem ostoba!Ha meg akarnak vezetni,csinálják elegánsan!
Ez egy jó koncepció trehány kidolgozása,engem az ilyenek sokkal jobban bosszantanak,mint az alapból elfuserált dolgok.(Pl. a következő füzet)