Zagor minikalandok elemzése 4. rész – A pusztulás pillanata, A vadász zsákmánya
A 4.
füzet az első háromhoz képest mindenképpen egyedi, ugyanis a klasszikus
kalandokat felváltották a jövőbeli játékok. Ezen túlmenően egy fantasztikus
Easter Egg-gyűjtemény van benne a Találkozás
F.E.A.R.-rel elnevezései kapcsán és egy interjú az egyik kedvenc írómmal,
Jonathan Green-nel. De nem hagyhatom, hogy ezek elvigyék a figyelmem a
történetektől, amikből ezúttal csak kettő van, de megpróbálok róluk egy kicsit
többet írni, hogy terjedelemben ne legyen túl nagy különbség. A pontozási
szisztémám továbbra is itt található, lássuk, mivel kedveskedik nekem (és
persze mindenki másnak) a füzet!
A pusztulás pillanata:
Történet: Ha már szót ejtettem a Találkozás
F.E.A.R.-rel nevű klasszikusról, akkor örömmel jelentem, hogy ismételten
belebújhatunk az Ezüst Harcos bőrébe. A szokásos bűnözők elleni harcot vívjuk Titánvárosban,
amikor egy Dinamó nevű alak megfenyegeti a világok polgárait, és felszólítja az
országok vezetőit, hogy mondjanak le, különben hatalmast pusztítást okoz. Hogy
mindezt bebizonyítsa, először egy hét múlva akarja elpusztítani Titánvárost. Az
emberek, a helyett, hogy kihasználva az időt, elmenekülnének, inkább csinálnak
mindent tovább, mintha mi sem történt volna, de természetesen az Ezüst Harcos
komolyan veszi ezt az információt, és törekszik arra, hogy felderítse Dinamó
lakóhelyét és megállítsa. Mindeközben persze a szokásos bűnözők elleni harc sem
maradhat el. Igazából azt mondhatjuk, hogy nincs új a nap alatt. Ugyanabból a
négy képességből választhatunk, és ugyanúgy nyomokat kapunk az elején, majd
miközben a helyi bűnözőket próbáljuk több-kevesebb sikerrel elkapni, gyűjtünk
össze információkat, amelyek egyrészt más bűnözők elkapásához vezethetnek,
másrészt akár Dinamó hollétét is felderíthetjük általa. És persze e közben
gyűjtjük rendesen a Hős pontjainkat is! A mű hangulata is idézi a nagy elődöt,
kellőképpen laza, inkább csak félig lehet komolyan venni, de mégis a maga
módján a képregényszerű stílusával nagyon szerethetővé tud válni.
Nehézség: Könnyed hangulata ellenére korántsem egyszerű teljesíteni a
kalandot. Ahhoz, hogy Dinamót megtaláljuk, itt két kódra van szükség. Ezek
közül az egyik karakterenként más, de ha a megfelelő információk egyikét
választjuk ki, szinte teljesen biztos, hogy meg fogjuk találni SPOILER!!! érdemes nézni, hogy a 3
lehetséges info közül melyik az, amelyik csak a mi karakterünknél jelenik meg,
vagy legalábbis kevés embernél. Az nyilván fontosabb lehet specifikusan nekünk.
Spoiler vége! A másik információt
ugyanott lehet megtalálni erőtől függetlenül, viszont azt jóval nehezebb,
ugyanis van egy ösvényválasztás, ahol 3 ösvényből csak egy a jó, és a másik
kettőnél nem is találjuk meg a fontos információt, vagyis kudarcot fogunk
vallani. Ez azért nem túl egyszerű így. További nehézség, hogy egy fogságba
esős jelenetben elég könnyű otthagyni a fogunkat és ez kikerülhetetlen a játék
során, valamint itt is van egy tárgy, amit bár nem kötelező megszerezni, de e
nélkül a főellenség egy 12/24-es speciális képességgel rendelkező harcos, akit
maximum Szuper Testi Erővel vagy eszméletlen mákos kockadobással lehet legyőzni
(igaz, az érintett tárggyal együtt is 10/18-as Dinamó, tehát nem kispályázik).
Mindez persze nagyon a kaland közben nem érződik, nem frusztráló annyira a
könyv nehézsége, de azért nagy mázli kell, hogy valaki elsőre sikerrel
lejátssza!
Fény… : Ezzel
a kalanddal szemben legszívesebben elfogultságot jelentenék, hiszen annyira
szeretem az eredetijét, hogy már az Ezüst Harcos ruhájába bújás is garantálta,
hogy nem lesz ez egy rossz kaland. És nem is lett az. A szuperképességek
továbbra is izgalmasak, és – bár ez lehet, hogy véletlen – de azt éreztem, hogy
azok a szuperképességek, amik az alapműben kevésbé voltak effektívek, itt most
használhatóbbak lettek és fordítva. A gonosz karakterek jól sikerültek, a Pók
és a Légy is nagy kedvenceim (egyik igazán megehette volna a másikat J
), de számos más izgalmas karaktert sikerült betenni. Az író humora is nagyon
rendben van, nagyon vicces jelenet, amikor nem engednek be egy étterembe, mert
nincs elegáns ruhánk, de Hájas Úrnál is ülnek a poénok. Az írás lapozgatós
rendszere (fel kell ismerni, hogy mikor kell előrébb vagy hátrébb lapozni)
követi az eredeti alkotás szerkezetét, de ez szerintem jó. Bejön az eredetire
utaló Easter Egg is, még akkor is, ha ez egy koppintás az alapműből…
…és árnyék: …és ezzel el is jutottunk a legnagyobb problémámhoz: a mű
gyakran már fájó szinten merít ihletet az eredeti alkotásból. A szabályrendszer
és a játékmechanika szempontjából ez még nem is lenne baj, de a történeti
hasonlóságok már zavarnak. Egy speciális tárggyal ha meggyengítjük a
főellenséget, akkor van igazán esélyünk, az uszoda ugyanúgy befagy, mint az
eredeti történetben, az autós mentőakció során az FTK-s tárgy csődöt mond, van
lehetőség arra, hogy miközben civilben megtámadnak, elszakad a ruhánk és vége a
küldetésünknek, a Mérgezős és a Cián Ceciles jelenetben is elég sok a hasonlóság.
Ezek azért együttesen elég bosszantóak tudnak lenni, néha nem tudtam, hogy most
egy új kalandot játszom, vagy újrajátszom a régit. Zavar még az is, hogy az
egyik információ megszerzése gyakorlatilag szerencsejáték, ezenkívül – bár ez
utóbbi apróság – az FTK képességgel sem vagyok kibékülve, az eredeti könyvben
kreatívabbnál kreatívabb tárgyaink vannak az Abszolút 0 hengertől elkezdve, az
alfa hullám-generátoron keresztül a termolézerig, itt meg szinte mindig
valamilyen fegyvert veszünk elő az övből. Ezekkel sajnos rontanak az amúgy jó
kaland színvonalán.
Értékelésem: 8/10
A vadász zsákmánya:
Történet: Viszonylag hosszú történetet kapunk a világról, amiben
játszódik a kaland, de igazán nagy relevanciája nincs. A lényeg, hogy a
Konföderációs Erők tagjaként egy Omoz nevű trawg gazfickót akarunk elkapni. Azonban ez kudarcot
vall és pillanatok alatt mi kerülünk Omoz fogságában. Ő akár meg is ölhetne
minket, de e helyett egy játékra „invitál”: a törvényen kívüli Karthran 6
bolygóra lő egy mentőkabinnal, felszerelés nélkül, utána ad nekünk pár óra
előnyt, majd a keresésünkre indul, és ha megtalál, végez velünk. Feladatunk
kijutni a bolygóról, mielőtt ránk talál! Ezt úgy tudjuk megoldani, hogyha
megszerzünk annyi pénzt, amennyi elég ahhoz, hogy felszállhassunk egy gépre. A
történet, bár klasszikus filmalapból merít ihletet, KJK-s szinten kétségkívül
egyedi. A szabályrendszerben megjelenik két új érték, a nyom és a gazság pont,
ezenkívül többféle harcstílus is van, ami kis változatosságot hozhat a
harcokban.
Nehézség: Elég nehéz a mű, a kihívás több mint komplex. Igazából három
dologra is figyelni kell a kaland során! Az egyik és legfontosabb, hogy Omoz ne
találjon ránk, és a nyom pontjainkat alacsonyan tartsuk, különben előbb-utóbb
menthetetlenül megtalál minket, és ha elsőre nem is, de később biztosan végez
velünk. Viszont ez önmagában még nagyon kevés. Az is fontos, hogy a helyi
maffiával – konkrétan Zardonnal és embereivel – legalább egy neutrális viszonyt
létesítsünk, mert ha ők is az életünkre törnek, akkor a kettős üldöztetés ellen
szinte képtelenség védekezni. Persze akár dönthetünk úgy is, hogy nem csak megpróbálunk
kikerülni Zardon köreiből, hanem egyenesen beállunk hozzá, ugyanakkor ez is
rizikós, mert egyrészt a maffia környékén flangálni elég feltűnő, másrészt az
embertelen cselekedeteink után a gazság pontjaink folyamatosan emelkednek, és
ha elér egy bizonyos szintet, akkor hiába teljesítjük a küldetésünket, bebörtönöznek
minket. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy maga a bolygó is számos veszélyt
rejt, gondolok például Bánatra, vagy a különböző tolvajokra, akik mindent
megtesznek, hogy az életet jelentő pénzünket meglovasítsák. Ezenkívül, amikor
már azt hisszük, hogy sikerült a küldetésünk, akkor azért kiderül, hogy Omoz
mégis ránk talált (jó, tudom, ez spoiler volt, de szerintem bárki kitalálta
volna magától is). Viszont mindezek ellenére sem irreálisan nehéz a kaland, de
fel kell rá építeni egy komoly stratégiát, ha sikerrel végig akarjuk játszani a
kalandot.
Fény… : Nagyon
sok minden tetszik nekem ebben az alkotásban. Mint azt mondtam, a kaland nagyon
egyedi, az eddigiekhez nem fogható, és az atmoszférája is jó, végig feszültség
van benne, az ember egyszerűen soha nem érezheti magát biztonságban sem a
bolygó, sem Omoz miatt. Nagyon tetszik, ahogyan a fejezetpontokat használták.
200 fejezetpont nem sok, de a napok ismétlődésével sikerült megoldani, hogy
mégis sokkal hosszabbá váljon a kaland, mint amennyit ennyi fejezetből normális
körülmények között ki lehetett hozni. Vannak a műben nagyon érdekes karakterek,
mint például a Bánat, vagy akár maga Zardon is. Ezenkívül egy újfajta kihívást jelent,
hogy kvázi túlélési stratégiát kell kialakítanunk ahhoz, hogy a küldetésünket
sikerrel tudjuk teljesíteni, aminek része a pénzgazdálkodás, a megfelelő munka
megtalálása, és a rejtőzés is. Ezenkívül Zardon küldetései is érdekesek. E
mellett egy erős élet-metaforát érzek a mű történetvezetésében, ahogy szép
lassan, keményen meg kell küzdenünk az életünkben azért, hogy elérjük a
céljainkat, miközben sok egyéb körülmény megpróbálja megnehezíteni a dolgunkat,
de ha kitartóak és okosak vagyunk, akkor megszerezzük azt, amire vágyunk. Persze
választhatjuk a könnyebb utat is, de lehet, kiderül, hogy a végén az mégsem
kifizetődő. Vagy lehet ezt csak én magyarázom bele a történetbe? J
… és árnyék: Ez nem nagyon van, bevallom. Kicsit szadista dolog az, hogy
egy helyen SPOILER!!! ha viskóban
alszunk SPOILER vége! egy random
kockadobással elveszíthetjük pénzünk felét akár többször is, de ez az egyetlen
dolog, ami zavar. Pár embertől hallottam, hogy az alaptörténet nagyon
nevetséges és irreális, de egy KJK-nál én ebbe nem akarok belekötni. Kövezzetek
meg, de nekem ez nagyon tetszett!
Értékelésem: 10/10
A játékfüzet eltölthető itt:
A
TOP-listám ezzel betelt, sőt, rögtön van, ami ki is esett belőle! Nézzük, hogy
állunk!
1.
A vadász zsákmánya – 10 pont
3.
A pusztulás pillanata – 8 pont
4.
A próbatétel temploma – 7 pont
5.
A dervis köve – 6 pont
Innentől
kezdve sanszos, hogy már a 6 pont is kevés lesz a TOP-listához. A következő
adag a 3 zagor.hu pályázaton legjobbnak ítélt minikaland! Magyar szerzők műveit
fogom olvasni, akik jó eséllyel a kritikámat is látni fogják. De ez nem fog
eltántorítani, továbbra is azt írom majd, ami a véleményem.
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a
blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Hogy a negyedik kötet ennyire tetszett neked ezt nem gondoltam volna. Nálam a sci-fi jellegű kalandok mindig zűrösek, pláne ha egy történet utánzásáról van szó. Látom az én történetemnek igen kapaszkodnia kell majd, hogy toplistás lehessen nálad. Ami azt illeti a Feltámadás kaland sem lenne nálam kilences, vannak ott is gyerekcipős hibák, de tény a kalandra ráillik a mondás: "vakok között félszemű a király!"
VálaszTörlésNekem nincs bajom a Sci Fi vonallal, sőt, felüdülés néha eltérni a hagyományostól. A F.E.A.R. remake nekem meg külön bejött (nyilván elfogultság, de kicsit minden kritika az), és ezekbe bele tudtam magam élni.
TörlésMegpróbálom az ötödiket még az erdélyi utam előtt megcsinálni, de nem ígérem, így lehet 1-2 hetet várni kell még rá.