Árulás vagy megfontolt döntés? Kinek van igaza?
Hétfőn
az ellenzéki képviselők elutasították a „Koronavírus-törvény” elnevezésű
dokumentumot (helyesebben azt akadályozták meg, hogy már aznap hatályba lépjen,
amihez 80%-os többség kellett volna). A kormánykommunikáció és a kormányközeli
média ezt követően hazaárulással és tömeggyilkossággal (utóbbival csak az olyan
drasztikus szennyoldalak, mint például a mindenszo.hu) vádolta az ellenzéket,
akik pedig diktatúra kiépítésével a másik oldalt. Mégis kinek van igaza ebben a
helyzetben? Milyen relevanciája van ennek a döntésnek a jövőre nézve? Ezt fogom
kifejteni a következő írásomban.
Mi is ez a veszélyhelyzet?
Az
Alaptörvény 53. cikkének első bekezdése egyértelműen rögzíti, miről van szó: „A Kormány az élet- és vagyonbiztonságot
veszélyeztető elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, valamint ezek
következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzetet hirdet ki, és
sarkalatos törvényben meghatározott rendkívüli intézkedéseket vezethet be.” Tehát meghatározott események
bekövetkezése esetében a kormánynak egy rendkívüli intézkedési jogot ad. Ezek
az intézkedések számos olyan döntés meghozatalára kiterjednek, ami eredendően
az országgyűlés hatáskörébe tartozna. Ugyanakkor éppen ez a lényeg. Egy
krízishelyzet alatt ugyanis nem engedheti meg magának egy ország, hogy az
országgyűlés gépezetén keresztül hozzon meg döntéseket, elengedhetetlen, hogy
egy sokkal gyorsabb döntési mechanizmus jelenjen meg. Ezek az intézkedések
voltaképpen ezt a célt szolgálják.
Vannak
olyan megjegyzések, amik szerint eleve nem volt indokolt a veszélyhelyzet, mert
egy vírus nem elemi csapás. Azt gondolom, hogy ez a megközelítés szőrszálhasogatás.
Amikor emberéletek vannak veszélyben – márpedig most kétségkívül ez a helyzet –
akkor igenis indokolt a veszélyhelyzet alkalmazása, és nem szabad olyan fogalmi
dobálózásba belekezdeni, hogy akkor mi elemei csapás, és mi nem. Tehát magam
részéről ezzel nincs problémám.
Mi ez a 15 napos határidő?
Kormányoldal érvei |
Sokan
úgy vélekednek, hogy ez a 15 napos határidő a veszélyhelyzet időtartama, de
valójában nem, a veszélyhelyzet fenntartható tovább is, ahogy ez meg is történt
az országban. Azonban a veszélyhelyzet ideje alatt hozott kormányrendeletek
időtartama 15 nap, ezt követően azok meghosszabbítására az Országgyűlés a
jogosult. Ez egyfajta kontrollfunkció, hogy a kormány ne hozhasson hosszú távú
döntéseket, ne éljen vissza a speciális helyzetből adódó hatalmával. Magához a
hosszabbításhoz egyébként nem is kell 4/5-ös többség normális körülmények
között, de mivel a törvény határidőn túl érkezett, ezért az elfogadásához
80%-os támogatottság vált szükségessé. Ezt nem adta meg az ellenzék.
Milyen
jelentősége lesz ennek a jövőre nézve? Szerintem nagyjából semmi. Jövő kedden
az Országgyűlés immár a szokásos keretek között megszavazhatja a hosszabbítást.
Tehát az ahhoz képest 15 napon belül hozott kormányrendeletek egy másodpercig
sem lesznek hatályon kívül (és a legfontosabbak, mint az 5 fő alatti
rendezvények tiltása, éttermek zárása ilyen). A korábban hozottak egy rövid
ideig ugyan lehetnek, de a jelenlegi helyzetben kizártnak tartom, hogy ezzel
bárhol visszaélnének (egyedi esetek persze lehetnek, de egyedi esetben a létező
szabályokat is megszegik). Szóval összességében nem reális az a feltételezés,
hogy ez a döntés most több száz, vagy több ezer ember halálát fogja okozni.
Van más is a törvényben
Az
eddigiek alapján jogosan feltehető a kérdés, hogy a kormányrendeletek – amiket egyébként
az ellenzék szóban rendszerint támogatott – hosszabbítása miért fájna az
ellenzéki képviselőknek? Megnyugtatok mindenkit: az semmiért. Azonban ez a
törvény nem csupán erről a hosszabbításról szól, hanem más rendelkezéseket is
tartalmaz. És ezek között már volt olyan, amivel számos képviselő nem értett
egyet. A következőkben végigmegyek azokon a pontokon, amelyeket még tartalmaz
ez a törvény a rendelethosszabbításokon kívül.
A
törvény megszavazása esetén a kormány a szokásos veszélyhelyzeti szabályokon
túlmenően az állampolgárok élet-, egészség-, személyi-, vagyon- és
jogbiztonságának, valamint a nemzetgazdaság stabilitásának garantálása érdekében
rendeleteivel egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi
rendelkezésektől eltérhet, és egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat. Ezt
azonban nem korlátlan mértékben, hanem csupán humánjárvány megelőzése és annak
kezelése céljából tehetik meg.
Az
Alkotmánybíróság részére lehetővé teszi a kommunikációs eszközök igénybevételét
az ülések során és a szokásos ügyrendtől való eltérést.
Bevezeti
a helyi és nemzetiségi önkormányzatok feloszlásának tilalmát, időközi választások
kitűzését tiltja, a már kitűzötteket törli, és ugyanez igaz a népszavazásokra
is.
A Büntető
törvénykönyvet is módosítja a törvény. Új tényállást vezet be „Járványügyi
védekezés akadályozása” névvel, valamint a Rémhírterjesztést egészíti ki egy új
magatartással különleges jogrend idejére, aminek a büntetési tétele is
súlyosabb, mint a rémhírterjesztés alapesetének.
Végezetül
van benne egy olyan kitétel, miszerint ennek a törvénynek a hatályát az
Országgyűlés szüntetheti meg. Határozott időtartamot azonban a törvény nem
tartalmaz.
Tehát
ha valaki úgy dönt, hogy elfogadja a kormányrendeletek meghosszabbítását, akkor
ezeket is automatikusan elfogadja. Erről az egységes szavazásról régebben már
írtam, hogy miért tartom egy nagyon durván manipulatív szavazási mechanizmusnak.
De azért megismétlem magam: ha valaki a módosítások egy részével (akár nagy
részéve) egyetért, de van 1-2, amivel nem, két dolgot tehet. Vagy megszavazza,
és ezzel a kormányhatalom kezére játszik, hiszen olyan célokat is elérnek,
amiket az ellenzék nem akart. Vagy nem szavazza meg, és akkor jön a
kommunikáció, hogy az ország ellensége, jelen esetben a vírus támogatója. Tehát
márcsak ezek miatt is nagyon nem tartom helyénvalónak, hogy egy egységes
törvényt alkotnak, a helyett, hogy csak szimplán a rendeletek
meghosszabbításáról szavaztak volna (és az esetleges szükségesnek vélt
változtatásokról külön-külön).
Melyik rendelkezéssel volt a baj?
Ellenzéki érvek |
Ezzel
kapcsolatban számos dolgot kell tisztázni. Egyfelől nem arról van szó, hogy
ezzel az Országgyűlés megszűnne létezni. Nem is történhet meg, hiszen a
képviselők 1/5-ének kezdeményezése esetén kötelező összehívni. Ugyanígy a
választások totális megszűnésének a veszélye sem fenyegetne. Hiszen a következő
országgyűlési választások 2022-ben, 2 év múlva lennének (addig csak nem fog
tartani), ráadásul maga a törvény sem írja elő az országgyűlési választások
törlését, esetleges szinten sem. Ezek nem reális érvek.
Szintén
nem jelentenek gondot az Alkotmánybírósággal kapcsolatos rendelkezések. Ebben a
helyzetben ez nagy könnyebbség a testületnek. Az időközi választások tiltását
sem érzem problémásnak, ebben a helyzetben nem szerencsés ilyeneket tartani. És
én még a Btk. módosítást sem érzem aggályosnak, annak ellenére, hogy a „védekezés eredményességének”
meghiúsítása számomra eléggé homályos fogalom. De – ellentétben egyes
véleményekkel – én nem hiszem, hogy a sajtóra ez többletnehézséget róna, főleg,
mert a rémhírterjesztést eddig is büntették.
A
másik két rendelkezés az, ami már több vélemény szerint necces. Noha a kormány
kiterjesztett jogai papíron csak a vírus elleni küzdelem erejéig terjed ki, azt
nagyon nehéz megállapítani, hogy pontosan meddig tart ez, és óhatatlanul az is
felmerül a kérdés, hogy ki fog ebben az esetben kontrollfunkciót betölteni?
Ezek igen releváns kérdések, ugyanis még egy veszélyhelyzet sem alapozhat meg
egy kontroll nélküli irányítást egy jogállamban.
A
nagyobb probléma azonban talán nem is ezzel a résszel van, hanem az időleges
korláttal. Helyesebben annak hiányával. Mit jelent ez a gyakorlatban? Annyira
sokat nem, de amit igen, az mégis releváns. Ugyanis ha határozott ideig tart a
törvény hatálya, akkor az Országgyűlésnek a hosszabbítást kell megszavaznia. Ha
viszont nincs időkorlát, akkor az Országgyűlésnek a törvény visszavonása a
feladata. Mivel a parlamenti többség ez idő alatt nem változik, látszólag ennek
nincs jelentősége.
Valójában
azonban lehet. Orbán Viktor azzal érvelt, amikor az ellenzék a 3 hónapos
határozott időtartamot javasolta, hogyha a válsághelyzet 3 hónapot meghaladóan
terjed ki, akkor az Országgyűlés, ha nem határozatképes, akkor nem tudja
meghosszabbítani az állapotot. Ezért nem szabad 3 hónapra felhatalmazást adni.
Ez önmagában véve igaz, de ha már ezzel érvelünk, akkor nézzük meg a másik
oldalról is: ha az Országgyűlés nem határozatképes, akkor a törvény
visszavonására sincs lehetőség, így elméleti szinten fennáll annak a
lehetősége, hogy ez az állapot akkor is fennmarad, amikor az egészségügyi
helyzet már nem indokolná. Szóval, ha az ellenzéket megvádolhatjuk a
visszaéléssel, akkor a Fidesz-t is meg lehet.
Innentől
kezdve bele lehet menni egy parttalan vitába annak kapcsán, hogy a Fidesz,
illetve az ellenzék képes lenne-e arra, hogy visszaél a szabállyal. Én nem
szeretnék ezzel különösebben foglalkozni, de egy dologra azért felhívnám a
figyelmet: az ellenzéknek alapvetően nincs lehetősége az Országgyűlést
határozatképtelenné tenni. Hiszen ahhoz 100 képviselő távolmaradása szükséges.
Az ellenzéknek összesen van 65 képviselője, tehát még ha az összes ellenzéki
képviselő bojkottálna (amire elég kicsi az esély, a Mi Hazánk például esélytelennek
tartom, hogy ezt megtennék), akkor is további 34 Fideszesnek kéne otthon
maradnia, hogy ez megtörténhessen. Ez kb. fizikai képtelenség. A Fidesznek
ellenben megvan erre a lehetősége, hiszen 133 képviselőjük van (és nem lenne
egyedi eset, a nyári rendkívüli közgyűléseket a Fidesz több ízben bojkottálta
azzal, hogy nem jelentek meg, így az ülés nem lett határozatképes). Tehát én
már csak ebből a szempontból is a 3 hónapot preferálnám, hiszen így a bojkott
elméleti lehetősége is kizárt.
Konklúzió
Mindennel
együtt azt gondolom, hogy ez a téma közel sem olyan horderejű, mint amekkora
feneket kerítettek neki. Jó, persze, a vírusveszély valós, és a döntések kellenek
a hatékony védekezés érdekében. Ennek a csörtének azonban összességében nem
volt nagy jelentősége, hiszen 8 nap múlva így is úgy is az történik, amit a
Fidesz szeretne. Igazából számomra annyi volt csak a kérdés, hogy vajon képes
lesz-e a Fidesz némi kompromisszumra azért, hogy a törvényt hamar elfogadják.
Sajnos ez nem történt meg, pedig igazán nagy relevanciája nem volt az ellenzéki
követelésnek, hiszen, ha akarták, akkor meghosszabbíthatták volna a hatályba
lévő törvényt. Az ellenzék érvelése racionálisabb, hiszen bár nagyon kicsi az
esély a visszaélésre, de az elméleti esély megvan, és a nem szavazatuk valahol
érthető, főleg, mert egy komplett csomagra kellett szavazni, nem csak a
hosszabbításra.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése