Zagor minikalandok elemzése 7. – A mungik aranya, A kirajzottak csontjai
Ebben a
játékfüzetben már csak 2 minikalanddal örvendeztettek meg minket, így én is
csak ennyiről tudok elemzést írni. Mivel nem akartam két füzetet összevonni,
ezért úgy gondoltam, hogy próbálok kicsit bővebben írni róluk, mint az
eddigiekről. A Kirajzottak csontjai esetében ez fokozottan indokolt lehet,
ugyanis az eddigi 200 fejezetpontot jelentős mértékben lépte túl, és 275 lett
belőle. Ez persze az elvárási szintemet is megnövelte. Lássuk, hogy sikerült-e
megugrania a mércémet! A pontozási szisztémám továbbra is itt található.
A mungik aranya:
Történet: Maga
a sztori egy helyzetjelentéssel kezd Kharéról, a birkahalakkal kapcsolatos
válságról és a Királyok Koronájának elrablásáról. Hogy erre mi szükség volt,
azt mondjuk nem értem, de köszönöm, hogy megtudtuk. Ezután egy legendáról
hallunk a Mungik aranyáról, vagyis ezeknek a majomszerű lényeknek az elrabolt
és felhalmozott kincseiről. Sokan indultak már a keresésére, többségük nem tért
vissza, de volt, aki ha már látta a kincseket, de nem tudta megszerezni őket.
Mivel jelenleg alig van vagyonunk és amúgy is vágyunk egy újabb kalandra, ezért
mi is megpróbáljuk megszerezni a mesés kincseket. Jilani, egy régi barátunk
hajlandó arra, hogy 30 aranyért és a megszerzett kincs feléért elvisz minket a
szigetre, ahol megtalálhatjuk a kincset. A játékban vannak speciális
képességeink, amikből választhatunk, és egy új képesség, a háborgatás pont is
megjelenik, amit érdemes alacsonyan tartani, különben megküzdünk pár szörnnyel.
A történetvezetés szempontjából egyedi, hogy a legnagyobb összecsapásra a
történet közepén kerül sor, de utána még lesz egy második része a kalandnak.
Nehézség: Nem
mondanám nehéznek, sőt, kifejezetten könnyű. Kötelező tárgy gyakorlatilag egy
sem kell, és az ellenfelek harcértékei is a vállalható szinten vannak (jó, a
Manticore-t azért nem olyan egyszerű legyőzni). Az erdő maga pedig szintén nem
jelent igazán komoly veszélyeket. Igazából néhány olyan hely van a kalandban,
ahol ha nem vigyázunk, akkor ott lehet hagyni a fogunkat (elsősorban a
boszorkány tanyája és a végjáték a hajón ilyen területek). De összességében
elég könnyen teljesíthető küldetés…már amennyire a végkimenetelt teljesítésnek
lehet nevezni.
Fény… : Nagyon
bejön az, hogy a sziget szinte lüktet az élettől, amihez a leíró részek meg a
sok élőlény is hozzátesz. Tetszik, ahogy a lények egy része tényleg ösztönösen
viselkedik, például ha egy hárpiát megölünk, akkor a másik elmenekül, de a
mungik támadásakor is az az életszerű, hogy nem játszunk le végig egy harcot,
hiszen nem steril környezetben vagyunk, előbb-utóbb a harcoló felek összefutnak
1-2 mungival. A Manticore-ral való összecsapás a fejezetpontokhoz és
lehetőségekhez mérten kifejezetten jóra sikeredett, de nekem az a jelenet is
tetszett, amikor körbevett bennünket egy csomó mungi, és ki kellett szabadulni
közülük a tárgyaink segítségével. Bejött Sansas karaktere is, pofátlan, számító
és gerinctelen, amilyennek egy negatív karakternek lennie kell. Annak is
örültem, hogy van jelentősége az aranyaknak, tudunk egy keveset kereskedni és
az extra képességek ötlete is jó volt…
… és árnyék: …de sajnos a kivitelezése már annál gyengébb. Gyakorlatilag
minden esetben annyit számított, hogy megvan-e egy képességünk, vagy nincs,
hogy ügyességpróbánál le kell vonni egyet az értékből, ha rendelkezünk az adott
képességgel, és hozzáadni egyet, ha nem. Ez gyakorlatilag így semmi extrát nem
adott hozzá a játékhoz és „előfutára” az igazi problémámnak. Ugyanis a könyv
már-már irreális mértékben alkalmazza a kockadobást, leginkább próbatételek
formájában. A mérgező béka esetében például egy próba, hogy felmegyünk-e a
dombra, egy, hogy megtaláljuk-e és egy, hogy elkapjuk-e. Ezzel pedig elmegy 6-8
fejezetpont. Nem hiszem, hogy ennél nem lehetett volna valami izgalmasabb
dolgot kitalálni. Ezenkívül a háborgatás is egy újabb próbadobásra alapot adó
érték, ami ha nem sikerül, dobni kell, hogy mivel kell megküzdenünk, majd
harcolni…ami ugyebár megint kockadobás. Ez azért hosszútávon elég unalmas
játékot eredményez. A másik, amivel nagyobb gondom volt, az a vég. Nézzük meg,
miként zárható le a mű: lehet, hogy Sansasék megölik Jilanit és vízbe
taszítanak minket. Lehet az is, hogy szintén megölik Jilanit, minket is
megpróbálnak kinyírni, de ők húzzák a rövidebbet és ott maradunk hajóval, ember
nélkül, és talán egyszer hazaérünk. Lehet, hogy sorsára hagyjuk Sansasékat, és
hazaérünk egy fillér nélkül. És lehet, hogy kincsekkel térünk haza, de
osztoznunk kell azzal a Sansas-szal, aki pár perccel előtte még éppen ki akart
minket végezni, ráadásul eközben 2 emberét a sorsára hagytuk. Valaki mondja meg
nekem, hogy ezek közül melyik a pozitív vég? Jó, az alkotás kijelöli az
egyiket, mint legjobbat, és végülis ez vezet a 200. fejezetponthoz, de
szerintem ezek közül egyik sem igazán sikeres zárás.
Értékelésem: 7/10
A kirajzottak csontjai:
Történet: Allansia
délnyugati részén, Csontpusztában játszódik a kalandunk, ahol egy törzs fiatal tagját
testesítjük meg. Az élet errefelé nem könnyű, az időjárás viszontagságos,
élelem kevés van, ragadozó dinoszaurusz viszont annál több, így már a
fennmaradás is egy komoly kihívás. Egyik nap azonban érkezik a tragikus hír,
hogy Ngodot, törzsünk vezetőjét, ledobta a hátáról Hosszútüske, hűséges dínó
hátasa és belehalt a sérülésébe. A törzsnek új vezetőre van szüksége, ami a
kitaszítás rituáléján keresztül valósul meg: a falu legderekasabb harcosai
elhagyják a falut, és aki a legbecsesebb trófeával érkezik vissza, az lesz az
új törzsvezér. Mi is egyike vagyunk a potenciális jelölteknek. Később azonban a
kaland új fordulatot vesz, ugyanis mire visszaérünk, addigra a teljes
törzsünket (és másokét is) egy Valgrek nevű varázsló egy különleges mágikus
eszköz, a Szolgakő segítségével leigázta. Innentől a feladatunk komolyabb: ki
kell szabadítanunk népünket és lehetőség szerint találni egy olyan
varázseszközt, ami a Szolgakő hatását semlegesíti. A játékban apró bonyolítás,
hogy felszereléseink száma korlátozva van, valamint, hogy a kaland egy bizonyos
szakaszában késeletetés pontokat gyűjtünk, amelyek túl nagy mennyisége esetében
nehezebb a küldetést teljesíteni.
Nehézség: Semmiképpen
nem könnyű, a maga módján azonban mégis érdekes. Nagyon kevés kötelező tárgy
van, de majdnem kötelező rengeteg. Meg lehet csinálni a küldetést A Megelégedés
köve nélkül, de nem egyszerű. Meg lehet csinálni a küldetést varázsfegyver
nélkül, de nem egyszerű. A varázsfegyver megszerzése viszont elég meredek
kihívás, mert ahhoz, hogy a sárkány legyőzzük, szükségünk van egy puskára (jó,
elvileg itt is győzhetünk, de egy 12-es ügyességű lényt -4-es ügyességgel
verni…jól írja a szerző, max. a gyors halál miatt imádkozhatunk), aminek
megszerzéséhez kell még egy fekete oroszlán bőre, valamint az első választásunknak
is jónak kell lennie SPOILER!!! Fáklyára
sokkal nagyobb szükségünk van, mint kötélre, a 2 barlangi kaland miatt. Spoiler vége! Így jobban belegondolva, lehet nem is ér
annyit az a varázsfegyver, mint ahányszor fel lehet dobni miatta a talpunk J.
Ami viszont tényleg nélkülözhetetlen a sikerhez, az egy ismeretlen nyelv
megtanulása, amit egy sisak révén szerezhetünk meg. Ez utóbbi azért nem
egyszerű része a küldetésnek, mert ez kb. ösvényválasztáson múlik, nem biztos,
hogy találkozunk a kereskedővel, és ha össze is futunk vele, akkor sem tuti,
hogy lesz addigra olyan trófeánk, ami cserealapként szolgálhat. Ami még
nehézséget jelent, hogy két olyan barlang is található a műben, ahol egyáltalán
nem nehéz otthagyni a fogunkat. Ezenkívül a lények harcértéke is jó nagy, igaz,
társakkal e téren azért lehet javítani a helyzetünkön. Szóval kemény kihívás,
de azért nem reménytelen.
Fény… : Fú,
nagyon sok dolgot imádok ebben a történetben. Eleve a küldetés egyedi, sőt, ha
nincs benne ez az elhurcolós rész, számomra még akkor is egy teljes értékű
kihívás lett volna, egy tök jó kaland bejárni egy területet, és megszerezni a
legtöbb legértékesebbnek vélt trófeát.
Így viszont nagyon terjedelmes, tartalmas kalandot kapunk, szinte mát 400
fejezetpontosnak tűnt (ebben benne van némi linearitás, de ez a legkevésbé sem
zavar). Nagyon tetszett az a tisztelet, ahogyan a szerző a nagy
dinoszauruszokkal bánt. Nekem a halálom az, amikor jön a hatalmas dínó 8
ügyességgel és 10 életerővel (ennek mestere a Gonosz kapuja nevű alkotás), és
azt a látszatot keltjük, hogy egy T-Rexet bármilyen átlagos harcos legyak, ha
akar. Itt viszont az igazán nagy dínóknak megadták a módját és értékét,
jelezve, hogy egyedül szinte képtelenség őket legyőzni (Brontoszaurusz
16/30…nem gyenge na). De a tisztelet nem csak az értékekben nyilvánul meg,
hanem a leírásokban is, főleg a végén a T-Rexnél. Ha sikerül a Szolgakövet
elpusztítanunk, akkor annak a leírása, amint a Rex elpusztítja gazdáját,
szerintem nagyon méltóságteljes. Tetszik, hogy a játék, bár csak rejtvény van
benne, de folyamatosan elgondolkodtat, és ébren tart minket. Az elején komoly
dilemma, hogy a nagy gonddal összegyűjtött trófeákat cseréljük be értékesnek
tűnő tárgyakra, megkockáztatva ezzel küldetésünk (amiről ekkor még nem tudjuk,
hogy nem a végső küldetésünk) kudarcát. Később pedig A Megelégedés köve az,
amire állandóan figyelni kell. Az író a humort sem nélkülözte a kalandban, vicces
karakter Sefu, és az is aranyos, amikor az őseink annyira megsértődnek az
áldozatunkon, hogy nem segítenek. De ilyen téren a best of jelenetem az, amikor
a Megelégedés Kövével megszabadítjuk a bennszülötteket a Szolgakő hatalma alól,
de mivel alapból az ellenségeink és utálnak minket, harcolnak tovább, mintha mi
sem történt volna. Sad story J. Nagyon sok benne az élmény, szerintem közel sem tudtam az
összeset felsorolni.
…és árnyék: A kettős küldetés tetszik, de az már jóval kevésbé, hogy a
második miatt az első jelentéktelenné vált. Igazából teljesen feleslegesen
küzdünk az értékesebbnél értékesebb trófeákért, mert csak 2 szerencsepont meg
egy tanács, amit nyerünk vele, de ez sem nagy érték. Ide azért betettem volna
egy olyat, hogyha nincs meg egy minimális pontértéke az ereklyéinknek, akkor
vége, ha meg sok van, akkor egy komolyabb jutalommal gazdagodunk. Így viszont
ha az ember elsőre eljut idáig a kalandban, akkor másodjára már nyugodtan
játszhat biztonsági játékot. Egy kicsit zavart a kódfejtés is. Alapvetően én
ezt szeretem, de itt sikerült egy nem megjegyezhető kódot találni, amire nem áll
rá az ember agya, ráadásul ezt technikailag jobb lett volna egy táblázatba
tenni, mert többször eltolódnak kissé a betűk. Ezenkívül az 5. fejezetpont már
egy elég pofátlan Jurassic Park koppintás. Szerencsére ezek azért nem
világrengető hibák, igazából az első az egyetlen, amit tényleg sajnálok, a
nélkül tökéletes kaland lehetett volna.
Értékelésem: 9/10
A játékfüzet letölthető itt:
Ezzel
megint változott a TOP-listám, a Mungik aranya nem került be, a Kirajzottak
csontjai viszont igen, és nekem annyira tetszett, hogy rögtön az előkelő 2.
helyre teszem a listán, ami most így áll:
1. A
vadász zsákmánya – 10 pont
2. A kirajzottak csontjai – 9 pont
3. A fekete lovag – 9 pont
4. A
feltámadás – 9 pont
5. A szalamandra szentélye – 8 pont
Hamarosan
újabb párossal boldogítalak titeket, ahol két szorult helyzetből kell kimászni.
Egyszer egy várbörtönből kell kimenekülni a kivégzésünk elől, máskor meg
kincsvadász hajlamaink sodornak életveszélyes szituációba Kharéba. Hogy miként
záródnak a történetek, és mi a véleményem ezekről, hamarosan megtudjátok!
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
A mungik aranya
VálaszTörlésSansast említik a Khare-ban ("éppen felfelé hajózik a Jabaji folyón"),most már azt is tudjuk,miért.Talán ez inspirálta a történetet,vagy az író a világot akarta színesíteni.
A kirajzottak csontjai
Jó történet,de a dínók mindig is szúrták a szememet.
Egyrészt,már a Zagoron is említettem,hiba őket latinul megnevezni(a Titánon nincs latin nyelv),másfelől,egyszerűen élhetetlenné teszik a világot.Elfogadom,hogy másképp alakult az evolúció,viszont,ezesetben mindenütt dinoszauruszoknak kellene barangolni.Ezek mellett a monstrumok mellett,egyszerűen nem életképes a többi faj.Egy 13 méter magas T-Rex-et(jó,itt csak öt méteres),vagy egy 15 tonnás Brontosaurus-t,lehetetlen középkori hidegfegyverekkel elintézni.Egy dombi óriás horda talán képes lenne rá,de ez a koncepció csak akkor lehetne "hiteles",ha a Csontpuszta egyfajta őslénypark,mondjuk mágikus kerítéssel lezárva.
Szerintem a Jackson-Livingstone páros leült ötletelni: -Mi legyen ezen a világon?
-Mit szeretnek a srácok?
-A dínókat!
-Jó,legyenek benne dinoszauruszok!
Azt nem fogadom el,hogy ez fantasy világ,ergo mindent lehet.Tessék ügyelni a koherenciára!Oké,gyerekeknek készült,az ő számukra jól megfér egymás mellett a kisvasút,a játékkatonák,és a robotok,mikor a homokozóban játszanak,de az ember éppen ezek miatt "növi ki" a gyermekkori lapozgatós könyveit(meg a Michael Bay filmeket). Persze,simán lehet,hogy csak én vagyok túl öreg a szórakozáshoz...
Húúúú, hát ez így a dínók kapcsán még nem jutott eszembe. :) Persze, ilyen szempontból igazad van, de nálam ez azért nem volt egy akkora probléma.
TörlésA te értékelésed egyértelműen komplexebb,jobban is illik egy játékkönyvhöz,viszont,mint már többször említettem,engem mindig is jobban érdekelt a történet/háttérvilág,mint a tényleges játékélmény.Amikor olyanokat olvasok,hogy egy ork bármit megemészt,ezért képes akár kizabálni magát egy várbörtönből(átharapja a követ?!),az a kényelmetlen érzésem támad,mintha egy olyan bűvészt látnék,aki nem a saját ügyességére épít,hanem a közönség butaságára.(Vagy csak nem tudom elengedni magam,és szórakozni.)
Törlés