Zagor minikalandok elemzése 5. rész – A fekete lovag, A futár, Út a dicsőségbe
Érkezik
az 5. füzet elemzése, ezúttal 3 rendhagyó minikalanddal, amit a zagor.hu
olvasói (írói, szerkesztői, fordítói stb. J ) készítettek. Ilyenkor az emberben mindig benne van a
jóindulat, hogy szeretné minél pozitívabbra értékelni az itthoni alkotásokat,
hiszen ők tényleg nem pénzért, hanem a KJK iránti szeretetből meg a
versenyszellem miatt írták meg ezeket a történeteket. De ettől még ugyanolyan
szigorú leszek, mint máskor. A pontozási szisztémámat már ismeritek, vágjunk is
bele!
A fekete lovag:
Történet: A Varangy-szurdok egyik elhagyatott barlangjában vándorolunk
relatíve céltalanul, amikor összehoz minket a sors egy fura, négyfős
társasággal. Egy alkimista, egy varázsló, egy sötét elf és egy félszerzet
képezik a csapat részét, szemlátomást kalandorok. Mint kiderül egy küldetésben
vannak: Gallantaria neves uralkodója, Regulus óriási jutalmat ajánl fel annak,
aki a határvidéket fosztogató Fekete lovagot megállítja. A dolog egyetlen
szépséghibája, hogy a lovag jelenleg Deoras romvárában tartózkodik, ami a
legkevésbé sem barátságos hely. Ott kéne elbánni vele! (Miért nem várjuk meg,
amíg kijön fosztogatni? No mindegy). A kaland egyébként nagyon hosszú, engem
meglepett, hogy ennyi minden belefért 200 fejezetpontba, járunk a szabadban, a
várban, van egy kis epizód egy titkos földalatti folyosón is, szóval tényleg
kifejezetten sokrétű. Aztán persze a végefele kiderül, hogy nem minden az,
aminek látszik, de erről egyelőre még nem akarok spoilerezni.
Nehézség: Nem könnyű alkotás, de legalább jó nehéz, nem véletlen a bemutatkozóban lévő „ha elsőre nem is sikerül teljesítened a
küldetésed, ne keseredj el, számos próbálkozó bukott már el előtted”
kijelentés. A küldetés teljesítéséhez számos kötelező tárgyra van szükség.
Mindenképp szükségünk van egy füldugóra, hogy megszerezzünk egy varázsfegyvert,
ami kelleni fog egy ezüstfüggő megszerzéséhez, ami megmenti az életünket. De
ugyanígy kell egy pajzs, egy adag szentelt víz, a lélekőrző, valamint egy
sárkánnyal való találkozás (illetve az sem árt, ha tudjuk a rejtvényét,
különben 25%-ra redukálódik az esélyünk). E mellett vannak igen masszív
ellenfelek, akár 11-es ügyességgel is. A tárgyak száma ellenére mondjuk nekem
úgy tűnt kaland közben, hogy ezeket nem annyira nehéz megtalálni, ha a helyes
úton megyünk, szinte beléjük ütközünk. Egy kivételével, aminek viszont a
megszerzése már-már a szadista kategória.
Fény…: Nagyon
tetszik a műben a történet kidolgozása. Az alaptörténet nagyon sablonosnak
indult, valójában azonban ez egy tudatos döntés lehetett szerintem a szerzőtől,
hogy a későbbi fordulatok annál nagyobbat üssenek. Volt olyan időszak, amikor
tényleg nem tudtam, hogy akkor most kiben bízhatok meg és kiben nem, ki mond
igazat és ki hazudik SPOILER!!! A
fekete lovag csatája utáni jelenet nagyon elgondolkodtatott. A lovag hitelesnek
tűnt, nem derültek ki az igazi szándékai, és nekem még a sötét elf gyilkossági
kísérlete után sem volt egyértelmű, hogy akkor ez most egy félreértett
szituáció volt vagy az egész csapatunk áruló Spoiler vége! Ugyanígy bejött a küldetés későbbi módosulása is SPOILER!!! külön tetszett, hogy
kezdetben a jutalom is motivált minket a küldetésben, de a végső cél már az
lett, hogy ne kerüljön kincsvadászok kezébe a nagyon értékes és veszélyes
varázstárgy Spoiler vége! . Az
alapszituáció is tetszett, hogy nem is egy hadsereggel vagyunk, de nem is
egyedül, talán csak a Harcos Képzelet-beli Sólyomlovagban van egy hasonló
szituáció. Az is bejött, hogy a karaktereket nagyon jól kidolgozta a szerző,
mind a négynek megvoltak a saját ki rigolyái, jellegzetes tulajdonságai és a
bennük lévő veszekedések tovább színesítették a könyvet. Az epizódokat
külön-külön is kedveltem, ahogyan azt is, hogy a szabadban játszódó részek
lassabbnak, komótosabbnak tűntek, aztán a romvárban hirtelen felpörögtek az
események. És azért rejtvényeket is találunk benne, ami nekem mindig pozitív.
… és árnyék: ez a mű egyenesen szuper lenne, ha a nehézsége nem lépne túl
egy bizonyos határt. De nem is elsősorban a szimpla nehézségfaktor zavar, mert
azt akár egy kihívásnak is lehetne tekinteni, hanem az, hogy a legtöbb
szituáció nem a tudáson, hanem szimpla szerencsén múlik. A pajzs megszerzéséhez
szerintem két totál logikátlan döntést kell meghozni SPOILER!!! az első adandó alkalommal szembeszegülni a
csapatvezetőnk akaratával, majd a csapat legkisebb tagját elengedni egyedül
felderítésre…egyik sem egy objektív mércével mérve bölcs döntés, de ezek
kellenek, hogy a hegyi trollok megtámadjanak minket és legyen pajzsunk, ami
később létkérdéssé válik Spoiler vége! De
a sárkánykirály lakóhelyére is egy szerencsés ösvényválasztással lehet
bekerülni, a függőt is úgy lehet megszerezni, a váron belül meg kis túlzással,
ha nem egy kijelölt utat követünk, előbb-utóbb kinyiffanunk. (Apropó, ha
megtaláljuk a tekercset, utána miért nem kutathatjuk még át a szoba többi
részét?) Ez volt az egésszel a legnagyobb gondom, valahogy túl sokszor lehet
benne elpatkolni (többször ügyesség- vagy szerencsepróbákra is), mintha a
szerző számára az ÉP- és az ügyességvesztés csak alig-alig létező opció lenne.
Pedig ha csak kicsit visszább fogta volna ezt, és mondjuk a pajzs nem kötelező
tárgy lett volna, akkor a tökéletes kategóriát érné el nálam.
Értékelésem: 9/10
A futár:
Történet: Nemrégiben tértünk haza fél éves kalandunkból, meséljük a
kocsmában a történeteinket, majd éppen elhagynánk a helyet, amikor egy csuklyás
alak ajánl fel egy küldetést számunkra: vigyünk el egy csomagot (egy pallossal,
de ezt akkor még nem tudjuk) egy helyre 1.000 aranyért. Természetesen ezért a
pénzért ki ne vállalná? Mi is megtesszük. Aztán persze itt is kiderül, hogy a
dolgok nem úgy vannak teljesen, ahogy azt elképzeljük. A történet során számos
területen járunk, különböző ismert helyeken és még el is rabolnak minket. Igen
intenzív nosztalgia vonatra ül fel az, aki ezt a kalandot elkezdi.
Nehézség: Ez kifejezetten könnyű kalandnak ígérkezik. Sem kötelező
tárgy sem igazán extrém erős ellenfél nem nehezíti életünket, egyetlenegy
fontos információ van, amit meg kell szerezni, hogy megtaláljuk az alakot,
akinek át kell adni a csomagunkat. Az egyetlen kicsit necces szituáció a Vér
szigeten van, ugyanis egy kötél elszakadása elég necces helyzetbe hozhat
minket.
Fény… : Nagyon
élveztem azt a nosztalgia-hullámot, amit ez a könyv adott. Eleve az
alaptörténet egyfajta sajátos előzménye a Gyíkkirály szigetének, a mocsár hangulata
is visszahozza kicsit azt a művet. De járunk Kőhidafalván, és a
Feketehomok-kikötőben egyaránt, amik szintén igazi tradicionális helyszínek és
szép emlékeket ébresztenek fel az emberben. De a Vér sziget kalandjai is
abszolute hozzák a Bajnokok próbája legjobb részét, főleg, hogy ezúttal szökési
tervet is ki kell dolgozni, ebből a szempontból még komplexebb is az
eredetinél, és külön tetszik, hogy a kaland több szakaszában lehetőség nyílik a
szökésre. Szerintem ez a könyv legjobb része. Tetszik az alkotásnak a letisztult
egyszerűsége is, nincs benne semmi túlgondolva, túlbonyolítva, mindent beletett
a szerző, ami régről működőképes volt. Ezzel nem lehet nagyot bukni.
… és árnyék: Elsőre lejátszva nagyon nagy kedvenc volt ez a könyv, de
másodjára már kevésbé. Kicsit azt éreztem, hogy nagyon a nosztalgiával akar
engem elvinni, de ha ettől eltekintünk, akkor semmi igazán emlékezeteset nem
kaptam, csak olyan dolgokat, amiket valahol már láttam. Ezenkívül még volt vele
néhány problémám. A kötélszakadásos kockadobás egy teljesen random effekt a
könyvben, ami 1/3 esélyt ad a fix halálra, az ilyet nagyon nem szeretem, és a
végén a törpés kérdés helyett is jobban örültem volna egy valódi rejtvénynek.
Ezenkívül zavar, hogy a vér-szigeti kaland egy jelentős részét (kérdés,
tőr-játék, utolsó kívánság) fejezetpont-kitöltésnek érzékeltem, amit
tartalmasabban is el lehetett volna használni. Így sajnos azt kell mondanom,
hogy maradt bennem némi hiányérzet, amihez talán az is hozzátesz, hogy bár az
előzőhöz hasonlóan ez a játék is tartalmazott egy fordulatot, ami azonban jelen
esetben igencsak kiszámítható volt már a történet legelejétől kezdve.
Értékelésem: 7/10
Út a dicsőségbe:
Történet: Zagor ork szolgájaként urunk minden parancsát teljesítjük.
Nem önkéntesen persze, a varázsló mágikus nyakéke elpusztítana minket bárminemű
ellenszegülés esetén. Épp egy áruló goblin elpusztítására indulunk, amikor
váratlanul a nyakékünk mágikus ereje megszűnik. A varázslót megölték, szabadok
vagyunk. Itt van végre a lehetőségünk, hogy visszatérjünk a népünkhöz és
ezúttal nem szolgaként, hanem vezérként. A kaland elején kapunk egy extra
képességet is, ami vagy a harcokban segít, vagy a továbbhaladás során nyújt némi
könnyebbséget.
Nehézség: Ezt sem mondanám nehéznek. Kötelező tárgy ezúttal sincs egy
darab sem, azonnali halál mező ugyan van pár, de az sem kifejezetten vészes, és
a legtöbb elkerülhető logikus gondolkodással. Az ellenfelek harcértéke mondjuk
elég kemény, de ha mi alapból nem dobtunk magunknak túl nagy értékeket, akkor
még mindig kérhetünk egy olyan extra képességet, ami ezen segít, szóval ezt sem
érzem kifejezetten drámainak. Nem egy Szökevény mágus, de azért abszolute
teljesíthető kategória. A végén a próbák teljesítése kicsit húzós, de az is
simán vállalható, ezenkívül adott esetben a küldetést egy félsikerrel is
lezárhatjuk, amikor törzsvezérek ugyan nem leszünk, de a törzs magas rangú és
megbecsült tagjává válhatunk.
Fény…: A
három történetből ez volt az első, ahol már az alapsztori is tényleg
felcsigázott. A nosztalgia-hangulat benne van, de mindez egy olyan aspektusból
érkezik, ami teljesen egyedi. Végigkövethetjük egy mágikus kényszerítés alatt
álló, de egyébként erős szolga szemszögéből Zagor uralmát, és egy olyan személy
bőrébe bújhatunk, akit erkölcsi aggályok nem kötnek (bár alapvetően én
szeretem, és pedagógiai okokból is kívánatosnak tartom, ha ezekben a játékokban
a becstelenségnek van következménye, de azért néha nem olyan rossz, ha van egy
kivétel). Egész egyszerűen végig tudtam azonosulni a karakterrel, értettem a
céljait, motivációit és emiatt én is sokkal jobban bele tudtam élni magam a
játékba, mint általában. Nagyon vicces az elején az a jelenet is, amikor
találkozunk a kalandorral, aki végzett Zagorral (vagyis saját magunkkal J
), sőt akár még meg is ölhet minket. A Zagor halála utáni állapotok is nagyon
részletesen és hitelesen vannak leírva. Ugyanígy nagyon szerettem a kaland
végét, a próbákkal is, izgalmasra sikeredtek.
… és árnyék: Ahogy említettem, nagyon tetszett az eleje. Nagyon tetszett
a vége. A kettő közötti szakasz azonban kissé laposra sikeredett. Talán az
lehetett a gond, hogy a kaland nagyon az elején két részre oszlik, amikből nem
lehet átjutni a másikba, és ezzel az eleve 200 pontos műből nagyon sokat ki
kell hagyni a játék során. Ezáltal pedig igencsak rövidre sikerült. Nemrég
kipróbáltam, hogy mennyi időbe telik a végigjátszása úgy, hogy nem játszom le
becsülettel a harcokat, csak a fejezetpontokat olvasom el és döntéseket hozok.
Összesen 19 percbe került, mire teljesítettem a küldetést. Vagyis mire igazán
belemelegedhettem volna, gyakorlatilag vége is lett. Sajnáltam, mert az egész
alapkoncepciót igazán nagyszerűnek ítélem meg.
Értékelésem: 8/10
A játékfüzet letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=82
Jó
élmény volt lejátszani ezt a 3 kalandot, és szerintem mindhárom író rendesen
kitett magáért, bár nem mindegyik vált kedvencemmé, rossznak egyiket sem tudnám
nevezni. A toplistám igen erőteljesen átalakult, nézzük, hogy néz ki most:
2.
A fekete lovag – 9 pont
4.
A pusztulás pillanata – 8 pont
5.
Út a dicsőségbe – 8 pont
Most
már minimum 8 pont kell ahhoz, hogy egy mű a toplistámra kerüljön, a kihívás
egyre nagyobb. Vajon a 6. füzeten lesz-e olyan kaland, ami eléri ezt a szintet?
Néhány hét múlva ez is kiderül!
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a
blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Nem gondoltam volna, hogy ilyen magas pontszámot kap a művem, pláne, hogy másoktól is megkaptam kritikaként mennyire nehéz, és helyenként már-már gonoszabb vagyok az átlagosnál. Maga az alapkoncepció már kb. 15-20 éve megvolt, egy akkori jónak ítélt ötletemet turbóztam fel. (Ezek szerint kicsit túl jól is sikerült a turbózás :-) Szeretem, ha egy történetben van fordulat, néha 180 fokos, és több írásomra is ez a jellemző. Szerettem volna megmutatni milyen is a "hősök" árnyoldala, mert egy hagyományos KJK kalandban, aki csatlakozik hozzánk, az mindig jó fej, kevés olyan van, aki igazán sunyi módon hátráltatna minket! Mondjuk az sem volt túl könnyű helyzet úgy beállítani a kalandot, hogy bár nem a főhős a csapat vezére, azért a döntéseket neki kelljen meghoznia. A rejtvények alapja nem saját, viszont én ültettem át KJK verzióba, és azért is került bele több is, mert szeretem én is a fejtörőket, (már az olyanokat, amiknek van logikus megoldásuk, és nem deriválni kell a végeredményért!) Ha tetszett ez a kaland megosztanék majd veled még pár írásom, (nem mindegyik ilyen nehézségű), és ki tudja, talán még azokról is írsz majd...
VálaszTörlésA nehézség egy szempont. A Pusztítót is sokan minden idők legjobb KJK könyveként értékelik, pedig hát a nehézsége már-már a pszichológiai szintet ért el. Mondjuk tegyük hozzá, nekem elsőre a pajzson kívül minden meglett, de utólag láttam, hogy ebben mennyi mázli volt :)
TörlésPont azok miatt, amiket írtál, nagyon egyedi atmoszférát tudtál adni ennek a műnek, ami szerintem kiemelte ebből a hármasból (meg úgy általában).
Szívesen olvasok tőled másokat is, de ezek az írásaid mások számára is elérhetők? Mert egy kritikánál azért előnyös, ha ajánlóként is tud működni.
Igen van több művem is, ami elérhető. Volt ugyanis egy másik játékkönyv író verseny is a Zagor külső berkeiben, erre neveztem a Végzet prófétái kalandommal. Ehhez is készültek rajzok, valahol még biztosan meg is van ez a verzió. Alkalomadtán elküldöm majd. Addig meg jó kalandozást! Amúgy én a Pusztítót inkább az "elgurult a gyógyszered" kategóriába tettem, az már tényleg szadista kaland!
TörlésA futárral kapcsolatban nem teljesen értek egyet,mivel nem állhatom,ha ellentmond egy könyv a saját,belső logikájának.Miért bízzák a csomagot egy kalandozóra a kocsmában?Miért nem a gyíkember szállítja le?
VálaszTörlésSzemély szerint úgy éreztem,hogy egy alapvetően jó ötletet sikerült lebutítani.Érdekes lett volna egy gyíkharcossal átküzdeni magunkat a sztorin(vö. Út a dicsőségbe),akár 400 fp-s kaland is lehetett volna,ha a Tűz szigetről kiindulva,nekünk kell megszerezni a fegyvert.(Gyíkember helyett,esetleg alakváltóval.A gyíkkirály szigetében amúgy is szerepel egy,így akár "vicces"lezárást is kaphattunk volna.)
Én ezt annyira nem éreztem nagy problémának, legalábbis mondjuk egy sérüléssel vagy bármivel meg lehetett volna magyarázni, így nem volt nekem ez akkora gond.
TörlésIgen, abban egyetértek, hogy lett volna ebben nagyobb potenciál. A játék maga a nosztalgiafaktor nélkül inkább az átlagos kategória, de szeretek nosztalgiázni, ezért kicsit feljebb vittem :)