10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam
Pár hónappal
ezelőtt írtam egy TOP listát arról, hogy melyek voltak azok a lapozgatós
könyvek, amelyeknek az alaptörténete nagyon felcsigázott, a végeredmény meg
ehhez képest csalódás volt. A mai cikkemben megfordítom a szituációt. Olyan
könyvekről írok egy tízes listát, ahol az alaptörténetre húztam a számat,
közönyösen, vagy kifejezetten negatívan álltam hozzá, aztán ahhoz képest a
végtermék, ami végül az asztalra került, mégis bejött. Cikkemben megpróbálom azt
is kifejteni, hogy mi volt a negatívum, ami miatt nem voltam túl lelkes, és mi
a pozitívum, ami miatt végülis a végeredmény felülmúlta az elvárásaimat. Fontos
hangsúlyozni, hogy – ahogy a legutóbbi listámon is így volt – itt sem
feltétlenül a kedvenc könyveim lesznek azok, amik végül a listára kerültek
(persze lesz közülük is egy pár). Elképzelhető, hogy valamelyik nagy
kedvencemnek már az alaptörténete felcsigázott (pl. a Nekromanta éjszakája
tipikusan ilyen volt), és a mű „csak” hozta azt, amit ez alapján elvártam. De
az is lehet, hogy valami nagyon mélyen indult nálam, viszont ami lett belőle,
az a viszonylag jó kategóriába kerül, ezért kerül a listára, holott egyébként
azért nem kedvencem. Hogy mely könyveket vizsgálom, azt továbbra is itt lehet
megtekinteni. Nézzük hát, mi kerül ide!
A
másik hasonló listámmal egyezően minikalandokat nem fogok nagyon értékelni,
egyszerűen azért, mert nincs elég fejezetpont egy komoly történet kibontására.
De azt az egyet, ami ezen a listán előre kerülne, beteszem a 10. helyre. Ez itt
a Vadász zsákmánya volt. Az alaptörténet után arra számítottam, hogy egy
menekülő kaland lesz, ahol haladunk egy lineáris úton, miközben ez az Omoz nevű
fickó üldöz minket. Egy ilyen műben nem lelem nagy örömömet. Ahogy kidolgozták,
abban viszont igen. A fókusz a menekülésből a pénzszerzésre ment, ami egy
minőségi ugrás, és az, hogy magunknak kell kialakítani azt a stratégiát, amivel
elkerülhetjük szörnyű ellenfelünket, ki tudjuk maximalizálni a forrásainkat,
szerintem egy nagyon egyedi ötlet volt, amihez hozzátett, hogy még
becsületesnek is kellett maradni, de ott volt a kísértés Zardon bandája formájában,
akiket viszont hiba magunkra haragítani. És akkor a többi veszélyforrásról még
csak nem is beszéltünk. Ez pedig kellőképpen izgalmassá és nehézzé teszi a
kalandot.
Kicsit
furcsa lehet ez sokak számára, mert aki olvasta a kritikáimat, látta, hogy a
Vámpír bosszújára nagyobb pontszámot adtam, mint a Kriptára. Viszont amikor a
Vámpír bosszúját olvastam, akkor már a Vámpír kriptája volt a mérce. Amikor
viszont a Kriptát, akkor ez az ominózus elvárás nálam nagyon alacsonyan volt.
Vannak olyan alaptörténetek, amik gyakorlatilag egy mese vagy teljesen ismert
sablon sztori másolatai és ez is ilyen. Egy lányt elrabolt egy szörnyeteg, amit
el kell pusztítani és ki kell szabadítani, és mit ad Isten ez a szörny egy
vámpír. Hát, ha van valami, ami nem fog meg, az egy ilyen kommersz történet. És
a várban járkálástól sem vártam többet egy sima labirintus-kalandnál. De mégis
számos olyan apróság volt a történetben, ami az egészet felvitte. Catherina
szerepeltetése, a mágia megtanulásának lehetősége, a varázsfegyver
megszerzésének a kihívása mind egy hagyományos labirintus-sztorinál komplexebb
kalandot adott. Ha pedig ehhez hozzátesszük a Heindrich család történetét – ami
miatt a legjobb gonoszak közé is betettem a filmszerű vámpírt – akkor azt
mondhatom, hogy a végén jelentősen felülmúlta az elvárásaimat.
8. Acélkorona
Túl
sokat nem vártam ettől a kalandtól sem. Az, hogy sereget toborozzunk és azt
vezessük hadba, valahogy nem volt számomra annyira izgalmas. Aztán az egész
mégis felpörgött. Az, hogy nem a háborúra helyezi a kaland a hangsúlyt, hanem
az utazásra és a seregek megszerzésére, az szerintem egy jó irány. És ezt
sikerült megfelelő tartalommal megtölteni. A 3 különböző nép és kultúra
tetszett, ahogy különbözőképpen kell őket megközelíteni, és a köztük lévő
epizódok (Ítéletmondó megszerzése, állatokkal való beszélgetés, Thorstall-lal
való kaland) is kellően változatosra sikerültek. A háború nekem kevésbé jött
be, azok igazából elnyújtott rendes csaták voltak, nagyon komoly
döntéshelyzetek nélkül, de azért megvolt az egyedi hangulata annak, hogy
ezúttal nem magányos harcosként, hanem hadvezérként kellett helyt állni.
Na,
ha a Vámpír kriptáját sablon történetnek neveztem, akkor nem is tudom, mit
mondjak arra, amikor egy sárkányt kell megölni. Maradjunk annyira, hogy nem túl
kreatív. Az meg nekem konkrétan a halálom, amikor egy 20-30 méteres repülő
monstrummal ugyanúgy kell megküzdeni, mintha csak egy ork harcossal néznénk
farkasszemet. És talán ez a Sárkány háborúja legnagyobb pozitív csalódása
nekem: itt ugyanis, ha nem szerzünk meg egy csomó különleges tárgyat, akkor
esélyünk sincs. Csak egy speciális fegyver és páncél az, amivel egyáltalán
felvehetjük vele a versenyt, de kell más védelmet biztosító varázstárgy is,
hogy ellenálljunk a sárkány mágiájának. Megadja a méltóságát ennek a hatalmas,
misztikus teremtménynek, kellőképpen nagy tisztelettel közelít a témához. Az is
külön tetszik, hogy ha szabadban küzdünk meg vele, ahol a repülését ki tudja
használni, akkor esélyünk sincs ellene. Mindezt színesíti pár olyan apróság,
mind az aranyak fontossága, vagy a barbárokkal való kommunikáció, amelyek
kellőképpen érdekessé tették számomra a történetet.
6. Égi fejedelem
Amikor
ennek a könyvnek a sztoriját olvastam, azt nem hittem el…hogy lehet ekkora
agymenést produkálni? Egy uralkodó, aki nem akar fizetésemelést adni, mert 200
éve nem került rá sok, és rossz precedenst teremtene? Ezért a tudós
(L’Bastin…egész találó magyar név) kirúgja a szolgákat, helyére gépeket
alkalmaz, akik neki adják a pénzüket? Majd amikor lebukik és kirúgják, még
bosszúból egy ananászt operál a királyné fejbőrére? Mit szívott ez az ember,
aki ezt írta? És most ez a fickó állítja elő a tökéletes életformát, ami
veszélyezteti a Birodalmat? Na, hagyjuk már. Állítsa ám meg ezt a fickót a
részf…oké, szóval kezdjünk neki! Viszont a történet végül megtartotta azt a
kellemes egyensúlyt, hogy bár nem tudtam teljesen komolyan venni, sokat
nevettem rajta, de azért nem is éreztem, hogy egy paródiakönyvet tartanék a
kezemben. A rengeteg kis epizódszerű játék (deik próbái, Óriás Jim Ego
feladata, a színes-mezős rész, a légiharcok) mind-mind nagyon egyedi, önmagában
is élvezhető elemei voltak a kalandnak, amiket többször újrajátszottam. E
mellett azért volt néhány komoly eleme is a kalandnak, az utolsó perfekta
lemondó ábrándozása tetszett, ahogyan L’Bastin utolsó mondatai is…bár még
mindig nem tudjuk, mi a tökéletes organizmus!!!
5. A fenevad nyomában
Régi
ismerős a korábbi listákról, ezúttal megint egész jó helyen. Hozzátéve, hogy
amíg az eddigieknél a listán egy nagyon gyenge alapsztoriból lett egy jó könyv
a végén, addig itt szerintem egy az előzőeknél jobb, ám túlságosan izgalomba
nem hozó alaptörténetből lett valami nagyon váratlanul jó (ezek után meg a
rossz sztorikból nagyon jók jönnek majd). Persze az író itt maga is trükkös
volt, mert az alaptörténetből szinte semmit nem tudunk meg, csak azt, hogy a
Feketebotos Mark’Yhennont szeretnénk szolgálni és addig komoly próbákat kell
kiállnunk. De ebből én azt hittem, hogy egy olyan sztori lesz, aminek az első
felén eljutunk az Isten palotájáig, ahol meg lesznek próbák, amiket ki kell
állnunk (kb. mint a Viharűzőkben). Ehhez képest el sem jutunk Istenünk
szentélyéhez, de kapunk egy olyan falukrimit, amihez még csak hasonlót sem
láttam játékkönyv-vonalon (pedig akkor már rutinos lapozgató könyves voltam, amikor
ez a kezeim közé került). Nem akarom részletezni az okokat, sokszor leírtam már
Fenrirtől kezdve az izgalmas történetszálon keresztül egészen a fegyverszerzés
módjáig nekem ebben a könyvben minden tetszik. Mást kaptam, mint amit az elején
vártam, de itt ez nagyon pozitívan sikeredett.
4. Találkozás F.E.A.R.-rel
Amikor
egy KJK könyvvel játszunk, mindig alapból egy picit szuperhősnek érezzük magunkat.
Hiszen képességeink átlagemberekénél, de még harcosokénál is jobbak, néha
varázsolni is tudunk, és csak mi tudjuk teljesíteni az adott küldetést (bár
sokszor nem értem, hogy miért, egy hadsereg is megoldaná a szituációt…). Éppen
ezért igazából abban, hogy egy kalandban tényleg
szuperhősök vagyunk, már nem éreztem igazából semmi rendkívülit, ráadásul hátam
közepére nem kívántam egy Superman-szerű karaktert, aki röpköd és felpofoz
mindenkit. Na, ezt a rossz képet már az elején feloldotta az, hogy 4
szuperképességből választhattunk, amik között volt 1-2 kifejezetten kreatív,
nem elsősorban harcra tervezett is, így nem feltétlenül kell a túlméretezett
izomagy szerepében tetszelegni. Az pedig, hogy az elején nyomokat kapunk,
amiket fel tudunk használni, csak oda kell rájuk figyelni, egy új
játékszituáció volt. Tetszett, ahogyan a kaland építkezik, hogy persze
megtisztítjuk Titánvárost a söpredéktől – akik közül jónéhány kifejezetten ötletes
volt – de közben fókuszálni kell egy mindennél nagyobb célra. Az is tetszett,
hogy végre nem tárgyak, hanem információk voltak, amiket meg kellett szerezni
(kivéve az egy szem áramkörtörőt), valamint, hogy – hasonlóan az Égi
fejedelemhez – sikerült megtalálnia a kellemes egyensúlyt a véresen komoly és a
parodisztikus stílus között. Az alapmű nagyon nem hozott lázba, viszont a
folytatásokat már annál izgatottabban vártam, és azoknak bizony egy sokkal
magasabb mércét kellett már megugrania. De ha valaki olvasta a negyedik és a
tizedik minikaland-könyvről készült elemzésem, tudja, hogy ezek sem vallottak
szégyent.
3. Drumer átka
Ez a
könyv nagyon mélyen indult nálam. Ennek a műnek az alaptörténete ugyebár az
Elátkozott ház nevű örök klasszikus, ami egy horrorisztikusan nehéz, de nagyon
egyedi atmoszférájú kaland, sokaknak a kedvence. Aztán jött rajongói könyvként
a Rettegés háza, ami ugyan nem volt rossz, de igazából hozzáadni nem nagyon
tudott az eredeti műhöz, és úgy isten igazából pár egyedi elemet leszámítva
inkább remakenek lehet tekinteni. És attól féltem, hogy ennek a műnek az
utóélete ismét egy remake lesz, ráadásul ahogy elkezdődik a történet, azt
éreztem, hogy rá fogok lépni harmadszor is ugyanarra az ösvényre. És nem! A
szereplők és a ház lakói ugyan nagyjából ugyanazok, ám a történetmenet szinte
már nem is lehetne eltérőbb. Most nem egyesével találkozunk a ház szörnyű
teremtményeivel, hanem már az elején belefutunk a sűrűjébe. Így, hogy írtam
róla kritikák, már sok újat nem tudok mondani, de az, hogy egy horrorkalandból
átváltottunk egy akciófilmre, nekem nagyon működött, el tudtam feledni az
eredeti történetet, de mégis megmaradt a nosztalgia-faktor. Mindezt pedig
sikerült tényleg érdekes karakterekkel kiszínezni. Ezenkívül azt gondolom, hogy
van egy olyan szempont, amiben ez a mű még felül is tudja múlni az eredeti
könyvet: tökéletes módon ötvözi a XX. századi világot a fantasy-világgal, nem
pedig egy világon belüli „mini-fantasy” környezetet hoz létre. Nekem ez is nagy
pirospont.
2. A skorpiók mocsara
Az
elején szögezzük le: utálok térképet rajzolni! Tudom, lapozgatós könyvekhez
gyakran szinte muszáj, meg minden, de nekem valahogy ez sosem ment, mindig
inkább a vizuális memóriámra próbáltam hagyatkozni játék közben. Ezért már az a
gondolat, hogy fel kell térképezni egy mocsarat, inkább eltántorított a
könyvtől, minthogy motivált volna. Eleve, mi a fenének akarok én körbejárni egy
mocsarat, aztán visszajönni? Mi ebben a kaland? Ha nincs konkrét célom, minek
mászkálok ott? Szóval nagyon nem voltam elragadtatva. Aztán a könyv mintha csak
olvasott volna a gondolataimban, amikor az elején épp ezt róják fel nekünk,
hogy konkrét cél nélkül nincs értelme elindulni. Na, máris egy fokkal jobb. És
ezek után jött valami, ami szerintem az egyik legjobb játéktechnikai elem.
Három különböző küldetésünk és lehet, és attól függően, hogy melyiket
választjuk, jópár helyen teljesen új kalandba botolhatunk, így itt aztán
tényleg van értelme többször lejátszani a kalandot. A varázslás lehetősége
szintén nagyon tetszett, ahogy a mesterek jelenléte is üde színfolt volt. Azt
ugyan kicsit sajnáltam, hogy a gonosz mocsárban több a barátságos ember, mint a
gonosz, de ettől függetlenül a mai napig nekem ez az egyik kedvenc könyvem.
1. Éjsárkány
Korábban
már összefoglaltam a Sárkány háborújánál, hogy mi a bajom az „öljünk meg egy
sárkányt” történettel. És az, hogy most megint itt van egy sárkány, csak még
nagyobb és még sárkányabb, mint az eddigiek, számomra nem adott semmilyen extra
impulzust. Ezért hát nem is vártam túl sokat ettől a műtől. Ám végül mégis
rengeteget kaptam tőle. Egyrészről itt is megadja a méltóságát a teremtménynek
a könyv, nem lehet akárhogyan elpusztítani, kellenek a kötelező tárgyak.
Ezenkívül az is emel a színvonalon, hogy maguk a sárkányok azok, akik
támogatnak minket a küldetésünk teljesítésében, ez ad egy komoly súlyt. Ha meg
már a sárkányok, a misztikus háttér, amit Keith Martin köréjük írt nemcsak
nagyon olvasmányos, de a kaland szempontjából is jelentős, a mai napig az egyik
legnehezebb morális/praktikus döntést ebben a könyvben kellett meghoznom
(tényleg, ebből is lehetne egy jó lista :)). Ami meg a játékmechanikáját
illeti, szerintem itt járhatjuk be talán a legváltozatosabb, de külön-külön
tökéletesen kidolgozott helyszíneket. Így összességében a nem túl pozitív
alaphangulatom után az egyik kedvenc könyvemmé nőtte ki magát ez is.
Most
egy darabig nem tervezek újabb TOP-listát, inkább a Magányos Farkas Világa
könyvek kritikájára szeretnék szánni időt, amit Karácsonyig szeretnék
megcsinálni két részletben. De ha van még ötletetek, hogy milyen újabb listákat
csináljak 2021-ben, akkor hajrá, nyitott leszek rá!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Jó lett ez is mint a többi, elismerésem! :) Amikkel nem játszottam még (ebből a listából pl kettővel) azt nem szoktam elolvasni, mert nem akarok semmi előzetes infoba belefutni. Szeretem ezeket a listákat,mert normálisan meg vannak indokolva a dolgok, és a többségével egyet is értek. A többi meg nyilván egyéni ízlés kérdése. Tippek: korábban írtam ide, hogy a 10 legnehezebb kalandkönyves rejtvényt is lehetne listázni,de ugye ez elég szubjektív, inkább úgy fogalmaznék,hogy a "tíz leginkább elhíresült fejtörőt" és így már szinte biztos van olyan 6-7 aminek fix helye van. A tíz legjobb borító TOP 10-et én megcsináltam, de ezzel az a baj, hogy túl sokat nem lehet róla írni, és szintén nagyon egyénfüggő kinek mi tetszik. Legérdekesebb helyszínek esetleg amit bejárhatunk (pl illúziók birodalma, piramis belseje stb). Legextrább fegyverek amikkel harcolhatunk. A 10 legnagyobb árulás, vagy csavar a történetekben. Remélem sikerült muníciót adni a jövő évre. ;-)
VálaszTörlésMeh, megint semmi új. Csak FF meg HK. Azokból is már bemutatott/rogyásig ismert címek.
VálaszTörlésSokszor egyezik az ízlésünk (néha meg nem :). A sárkány háborúja például nekem is meglepően élvezetes mű volt, amitől az égvilágon semmit nem vártam. Az Égi fejedelem meg szinte az egyik kedvencem lett, annyi őrültséget zsúfoltak bele. Legalább 4-5 könyvre elég érdekes/dilis karakter és történetszál van, ami nem kis teljesítmény. A Fenevad nyomában meg persze alap lett azóta.
VálaszTörlés