5 vetélkedő, ami hiányzik a mai repertoárból


Nemrégiben neten megnéztem pár részt a Séfek séfe tavalyi részeiből. Aztán elgondolkodtam, hogy vetélkedők tekintetében mennyire megváltozott az egész tendencia a tévécsatornákon. Régebben akár 2-3 évig is ment folyamatosan ugyanaz a műsor vagy még tovább, hogy aztán szinte egyik pillanatról a másikra eltűnjön. Manapság a képlet nagyon megváltozott. Általában egy műsor csak 2-3 hónapig megy, aztán a helyét átveszi valami más. A műsort azonban nem jegelik örökre, fél év vagy egy év múlva ismét adásba kerül, megint rövidebb ideig. Nekem ez tetszik. Nem élvezhetjük egyszerre sokáig a műsort, de legalább nem is unjuk meg. Aztán elkezdtem azon gondolkodni, hogy mennyire megváltozott a vetélkedők jellege az elmúlt 20 évben. Van, ami tetszik, de van, ami annyira nem, gyakran már nem is a tudás számít, inkább a show. Persze, régen is voltak a tudásalapú vetélkedők mellett kifejezetten showműsorok, de ez a két műfaj nem olvadt annyira össze, mint manapság. Majd végiggondoltam, mik voltak a kedvenc műsoraim, amiket nagyon szerettem nézni. Ezek után pedig úgy döntöttem, hogy némi nosztalgiával felidézem az 5 kedvencemet és megosztom veletek.

Néhány szempont, amit figyelembe vettem:

-      Csak vetélkedőket teszek a listára. Ez persze lehet félórás műveltségi verseny, vagy akár fél éves tehetségkutató is, de a lényeg, hogy legyen(ek) benne nyertes(ek).
-      Csak olyan műsorokat teszek be, amiről úgy tűnik, hogy lemondtak. Imádtam a Séfek séfét, de lesz belőle második évad, így az biztosan nem kerül fel a listára. Fentiekből az is adódik, hogy a legtöbb műsor régebbi lesz.
-    Kizárólag azokat a műsorokat vettem figyelembe, amelyek nem több ország által közösen megvalósított vetélkedők voltak. Tehát hiába imádtam a Játék Határok Nélkül-t (régi verziót), mivel annak egy esetleges felújítása komoly nemzetközi összefogást igényelne, így ide nem kerülhetett fel.
-   Igyekeztem elsősorban a műsor struktúráját figyelembe venni és nem a műsorvezetőt. Persze a kettőt teljesen szétválasztani nem lehet, de azért van olyan vetélkedő, ahol egy idő után rájöttem, hogy a műsorvezetőt sokkal jobban kedvelem mint magát a játékot (pl. Maradj talpon!).

Ez alapján nézzük a listámat!


5. A Kód



Ez talán az egyetlen olyan műsor a listán, ami az újhullámos vetélkedők közül való. De azok közül nekem ez tetszett a legjobban. Tudás alapú volt, de mégis szórakoztató, és kifejezetten tetszett, hogy nem csak tudni kellett, hanem memorizálni is, és a végén ezt vissza kellett mondani. A végjáték szintén drámai volt, néha nem várt szituációkban jöttek ki a játékosok, máskor döbbenetes módon leblokkoltak jóval könnyebb kódlistáknál. Amikor pedig elhangzott az, hogy „Figyelem, pánikmező!”, akkor mindig elmosolyodtam magamban, nagyon szellemes nehezítései voltak a piros mezők a játéknak. Sebestyén Balázs pedig jól tudott együtt élni a játékkal, amikor kellett, vicces volt, amikor kellett, komollyá vált. Az egyetlen hibája talán az volt, hogy a végefele az ajánlattétel már nem volt akkora meglepetés. Én feltételezem, hogy az elején a castingokban még nem mondták el a játékosoknak, hogy van ez a fix. nyereményes lehetőség, a műsorban is váratlanul érte őket (vagy nagyon naív vagyok, ezesetben elnézést kérek :)). Viszont később, amikor már olyan emberek játszottak, akik látták a műsort, ezzel már taktikáztak, így a végjáték drámája kicsit csökkent. De összességében így is nagyon szerettem a műsort.


4. Áll az alku – egész estés verzió



Fontos megjegyeznem, hogy én a két Áll az alkut ezúttal két külön műsornak számítom. Van a 2006-ban indított, most újraindított, napi kb. egyórás műsor, ami a régi vetélkedő talán legizgalmasabb, táskanyitogatós részét játssza csak le. Ezt is szeretem, a végén vannak izgalmak, néha pedig jókat lehet nevetni Gundel Takács Gábor, a játékosok és az igazgató úr verbális csörtéin. Ugyanakkor, ha nincs megfelelő partner, akkor a műsor első fele tulajdonképpen nem több, mint a szinte tétnélküli táskanyitogatás, hiszen az első 2-3 nyitásnál feltett ajánlatok szinte az elfogadhatatlan kategóriát képezik.

Ezért tetszett nekem jobban a régi verzió, ami egy kétórás műsor volt, ahol a 200 játékost először lefelezték 100-ra, majd 21-re csökkentették, majd 2 maradt, akik közül 1 játszhatott a döntőben. Plusz néha még 1-1 tárgy is gazdára talált közben. Mindezt sok nagyon jó, tudás alapú kérdéssel. Majd miután ez megvolt, érkezett a táskanyitogatás, nagyobb ajánlatokkal, néha már az első 2-3 körben is elgondolkodtatóakkal. Számomra ez kétórás tömény élvezetet jelentett péntek esténként, és sajnálom, hogy már nincsen. Persze az is igaz, hogy biztos nem volt könnyű minden adásra 200 játékost összeszedni, akik közül csak 3 távozik fixen nyereménnyel.

Aki esetleg kíváncsi egy részre:




3. A tégla

Lehet, hogy a legtöbb olvasómnak ez a műsor már nem ismerős. A TV2 egyik első vetélkedője volt, amiből csak egy évadot forgattak le. A műsor lényege az volt, hogy 10 játékosnak minél több pénzt kellett gyűjtenie különböző feladatok megoldásával. Csakhogy a csapatban volt egy beépített ember, akinek a feladata a csapat akadályozása volt, lehetőség szerint a nélkül, hogy magát lebuktassa. A versenyzők néhány naponta egy tesztet írtak, amiből kiderült, hogy tudják-e ki a tégla és megismerték-e eléggé a műsor alatt. Azért szerettem nagyon ezt a műsor, mert együtt lehetett logikázni a játékosokkal, kitalálni, ki a tégla, és e mellett szurkolni valakinek. És a feladatok, amiket teljesíteni kellett is izgalmas volt. Nem tudom, mi volt az oka, hogy a mai napig nem próbálkozott meg vele senki. Ennyire gyenge volt a nézettsége?

https://www.youtube.com/watch?v=yPbNDFY6p94


2. Fort Boyard, az erőd


A mai napig hallom a fülemben a dallamot: https://www.youtube.com/watch?v=nKnhj1pXBaE. A középkori erődítmény, az ajtók a mögöttük lévő válogatott feladatokkal, Vízi András hol komoly, hol bohókás stílusa, az admirális, és a végén a jelszó és a gyűjtés, az egyik legizgalmasabb vetélkedővé tette számomra a Franciaországban játszódó műsort. Olyannyira, hogy én még a francia verziókat is folyamatosan néztem a youtubeon, bár a nyelvet nem beszélem, a műsor 90%-ában így is élvezhető (3 évad egyébként ment a Doq csatornán magyar szinkronnal). Azok a kétórás műsorok még jobban is tetszettek, mint a magyarok. A csatornás-szókirakós játék a 2007-es évadban szintén egy nagy kedvencem volt, a harcok a Sötétség Uraival pedig a legfeszültebb pillanatai a játéknak. Sajnos az elmúlt években már kevésbé volt szórakoztató a francia verzió is. A modernizált erőd, Monsieur La Boule halála és az őt helyettesítő maszkos fickó,  illetve „Rébusz apó” (nem tudom a francia nevét) kvázi főgonosszá válása szerintem sokat elvettek a műsorból, az undorító ételek megevését pedig sosem értettem, hogy miért kell erőltetni rengeteg vetélkedőben. Ugyanakkor azt érzem, hogy a 2014-es, 2015-ös évek voltak a mélypont, az utóbbi kettő megint fejlődő. Én nagyon mosolyognék, ha egyszer újra lenne Magyarországon is, bár erre sok esélyt nem adok. Az a gyanúm, hogy az Erőd bérlete nem olcsó…

A magyar, valamivel rövidebb játékból egy példány: https://www.youtube.com/watch?v=J4U6p7tAo-Q

Egy hosszabb, francia verzió: https://www.youtube.com/watch?v=0sV_LvB4P2w

És egy gyerek különkiadás (azok számára, akiknek nem túl megterhelő idegileg, hogy egy kislányt bezárnak J ): https://www.youtube.com/watch?v=y1SOhqYfYqs


Különdíj: A Társulat



Csigázzuk a feszültséget kicsit a győztes előtt egy különdíjjal :). Megmondom őszintén nagyon hezitáltam azon, hogy betegyem-e a listába a Társulatot, vagy ne, végül ezt a kompromisszumos be is teszem meg nem is megoldást választottam. Az István a Király 25. évfordulója alkalmával készített casting-műsor látszólag egy tehetségkutató volt, valójában annál sokkal több. Nekem nagyon tetszett, hogy minden dalt magyarul énekeltek, és, hogy a 24 fős mezőny az egész műsorban együtt maradt. De az igazán jó benne az volt, hogy itt nem egy szociális műsor lett belőle, aminek amikor vége, akkor mindenki boldog, hanem a castingot adta gyakorlatilag a televízió és utána jött a munka, az új István, a király. És szerintem remek lett. Bár a műsor során sokan bírálták, hogy Szikora János a végén 2 jelöltből gyakorlatilag teljhatalmúlag választhatta ki a győztest, a rendezése alapján ki merem jelenteni: nem vallott szégyent. Akkor miért nem tettem be a listára? Elsősorban azért, mert ide olyan műsorokat tettem be, amikről azt gondolom, hogy boldog lennék, ha újra műsoron lennének. Itt ebbe nem vagyok olyan biztos. Az István a királlyal ezt még egyszer nem lehetne eljátszani, más musicaleknek meg nincs akkora kulturális jelentősége Magyarországon, hogy emiatt egy ilyen műsort kitűznék, ráadásul nem nagyon jut eszembe olyan musical, ahol 4-4 férfi és női szereplőt lehetne megnevezi (itt is necces volt). Szóval szerintem ez az a műsor, ami egyszer remek volt, de nem szabad folytatni.

A műsor színvonaláról sokat elmond, hogy akik végül nem kaptak főszerepet, azok is ilyen szintű produkciókkal tudtam előrukkolni:





1. Dalnokok Ligája



Nálam egyértelműen a non plus ultra, szerintem a kereskedelmi televíziózás legjobb műsora volt, ráadásul egy magyar liszensz. 10 énekes/együttes versenyzett egymással oly módon, hogy minden fordulóban párokat sorsoltak, és ugyanazt a dalt, egy az általuk előadott műfajtól különböző műfajban kellett előadniuk úgy, hogy a dalok szövegét is átírták egy előre meghatározott téma alapján. A zsűri mindkét produkciót szóban értékelte, majd szavaztak, és a győztes 3 ponttal gazdagodott, döntetlen esetén 1-1 pont járt a két csapatnak. A 9 forduló után (mindenki mindenki ellen megküzdött) az összesített első 3 és a legnagyobb közönségszavazatot kapó csapat továbbjutott, majd a „B” csoportban ugyanez a küzdelem zajlott le. Ezután egy nyolcas döntőben dőlt el, hogy ki nyeri a versenyt. A lassan már 15 évvel ezelőtt induló küzdelem győztese végül a NOX lett, de a műsorral azóta sem találkoztunk. Pedig én odavoltam azokért a dalokért, amiket összeraktak a csapatok. Szerintem ezzel meg lehetne újra próbálkozni, 10 év már eltelt, tehát ha jók az ismereteim, bárki megpróbálhatná, és akár a manapság divatos mobilaplikációs szavazást is lehetne benne működtetni, hogy a közönség is zsűritag legyen. Én nagyon rajta lennék.

Néhány kedvenc párbajom a műsorból:



És a NOX győztes dala:


Na, és szerintetek? Van olyan műsor, aminek örülnétek, ha újra felbukkanna a képernyőn?

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról