Alkotmánymódosítás – szükséges és indokolt-e?
Szerdán,
ha minden igaz, márpedig eléggé nehezen tudom elképzelni, hogy ne így legyen, a
magyar országgyűlés elfogadja a legújabb alkotmánymódosítást és az ún. Stop
Soros törvényjavaslatot. Mindezt heves viták övezik. Az alaptörvény
módosításával kapcsolatban számos ellenzéki képviselő és civil szervezet hívta fel a figyelmet
különböző problémákra. Ezzel szemben a kormány azt állítja, hogy a migráció
megfékezéséhez ez szükséges, és aki ezt nem teszi meg, az maga is
bevándorláspárti. Vajon mi az igazság? Ahhoz, hogy ez kiderüljön, érdemes
megnézni, pontosan milyen rendelkezések vannak a törvényben, és megvizsgálni,
hogy ezek szükségesek-e. Ezek után el lehet dönteni, vajon valóban hazaáruló-e
az a személy, aki ezt nem szavazza meg. Erre vállalkozom a mostani cikkemben.
Egyesével fogom az új rendelkezéseket kielemezni és véleményt nyilvánítani
róluk.
1.
módosítás – Nemzeti
hitvallás kiegészítése
„Valljuk, hogy a történeti alkotmányunkban
gyökerező önazonosságunk védelmezése az állam alapvető kötelessége.”
Nehéz
bárhogy viszonyulni ehhez a rendelkezéshez. Kezdjük azzal, hogy szerintem a nemzeti
hitvallást úgy ahogy van, ki kellene szedni az egész alaptörvényből. Az
alkotmányok funkciója elsősorban a rendezettség, stabilizáció, illetve
minimálkonszenzusok megteremtése (ezért nagyon szerencsétlen, hogy
Magyarországnak egypárti alkotmánya van, mert ebből hiányzik a konszenzus),
ebbe egy hitvallás tartalmilag sem igazán fér bele. Ráadásul ami ebben van, az
még csak nem is nemzeti hitvallás, hanem a FIDESZ politikai véleménye, aminek
aztán tényleg semmi keresnivalója nincs egy ilyen szabályban. Ezt nyilván ők is
tudják, ezért átnevezték nemzeti hitvallásra, hogy legalább formálisan be
tudják tenni az Alaptörvénybe, de ez a tartalmi inkompetenciákon nem jelent
felülemelkedést.
Egyébként
magának a rendelkezésnek még akár lehet is létjogosultsága egy alkotmányban, de
az azért érdekes, hogy a nemzeti önazonosság csak most jut eszébe egy magát
nemzetinek valló kormánynak, amikor ezt már politikai célokra tudja
felhasználni.
2.
módosítás – E cikk 2.
bekezdés módosítása
„(2) Magyarország az
Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés
alapján – az alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és
kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig – az Alaptörvényből eredő
egyes hatásköreit a többi tagállammal közösen, az Európai Unió intézményei
útján gyakorolhatja. Az e bekezdés szerinti hatáskörgyakorlásnak összhangban
kell állnia az Alaptörvényben foglalt alapvető jogokkal és szabadságokkal,
továbbá nem korlátozhatja Magyarország területi egységére, népességére,
államformájára és állami berendezkedésére vonatkozó elidegeníthetetlen
rendelkezési jogát.”
Tulajdonképpen
itt is egy kiegészítés történt, ami viszont már sokkal aggályosabb. Azonnal le
kell szögezni, az Európai Unió egyszer sem tett kísérletet még arra, hogy
önkényesen belenyúljon Magyarország államformájába, állami berendezkedésébe,
annak ellenére, hogy a kormányoldal ezt így állítja be. Ugyanakkor annak, hogy egy
nemzetközi szervezethez csatlakozunk, különösen egy EU szintűhöz, része,
hogy a tagállam az állami szuverenitás egy részét kvázi feláldozza a nemzetközi
szövetség oltárán. Így egy ennek ellentmondó rendelkezés Alaptörvénybe
iktatását elvi okokból is aggályosnak tartom.
3.
Módosítás – "R" cikk
kiegészítése:
„(4) Magyarország alkotmányos
önazonosságának védelme az állam minden szervének kötelessége.”
Ezzel
végülis nincs különösebb problémám. Azt mondjuk nem tudom, hogy ez milyen
kötelezettséget ró azokra a szervekre, akik semmilyen nemzeti üggyel nem
foglalkoznak, de ilyet már láttunk, ez a rendelkezés önmagában oké.
4.
Módosítás – VI. cik 1-2.
bekezdésének megváltoztatása
(1)
Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát,
kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák. A véleménynyilvánítás
szabadsága és a gyülekezési jog gyakorlása nem járhat mások magán- és családi
életének, valamint otthonának sérelmével.
(2) Az állam jogi védelemben részesíti az
otthont, annak nyugalma megóvása érdekében.
Na,
ez volt az első olyan rendelkezés, ahol úgy igazán felhördültem. Eleve a
kormány azon kommunikációja, hogy aki ezt a csomagot nem szavazza meg,
bevándorláspárti, innentől darabjaira hullott. Ennek a módosításnak semmi köze
nincs a bevándorláshoz. Ez a rész nem több, mint a véleménynyilvánítás jogának
egy szükségtelen és aránytalan korlátozása. Egyértelmű a szándék: mivel a
véleménynyilvánításnak az egyetlen ebben a kontextusban értelmezhető formája a
tüntetés, ezeket akarják korlátozni. De egyrészt nincsenek mindenhol napról
napra tüntetések, így ez a probléma közel sem akkora, mint amekkorának
próbálják beállítani, másrészt ezek a tüntetések általában elég forgalmas
helyeken szoktak zajlani, amik eleve nem a nyugalom szigetei. De ha már itt
tartunk...fontos az otthoni nyugalmam védelme? Akkor kérem, intézkedjenek, hogy
a szomszédom ne kiabáljon és ne fúrjon hétvégenként akkor, amikor pihenni
akarok. Kérem, intézkedjenek, hogy amikor épp a Phd. munkámat írom, ne a tőlem
50 méterre lévő téren üvöltözzön artikulálatlanul a Kozsó fesztivál címszó
alatt. Kérem intézkedjenek, hogy a jövőben ne kerüljön sor Békementre, mert
ennyi ember nem tud halkan közlekedni, ráadásul munkaszüneti napon. Kérem
intézkedjenek, hogy ne menjenek már autók a lakásom melletti úton, mert hát
azok hangosak és zavarnak engem pihenés közben! Vagy csak a tüntetés tud zajt
okozni, csak ott fontos a magánélet védelme, minden más zavarhat minket,
ameddig csak akar? Inkább nem kommentálom.
Innentől
kezdve egyértelmű a véleményem: ezt a rendelkezést jó érzésű politikus, akinek
az alapvető emberi jogok csak egy kicsit is számítanak, nem szavazhatja meg!
5.
Az Alaptörvény XIV-XV.
cikkének módosítása:
„(1) Magyarországra idegen népesség nem
telepíthető be. Idegen állampolgár – ide nem értve a szabad mozgás és
tartózkodás jogával rendelkező személyeket – Magyarország területén a magyar
hatóságok által egyedileg elbírált kérelme alapján élhet. A kérelem
előterjesztése és elbírálása feltételeinek alapvető szabályait sarkalatos
törvény határozza meg.
(2) Magyar állampolgár Magyarország
területéről nem utasítható ki, és külföldről bármikor hazatérhet. Magyarország
területén tartózkodó külföldit csak törvényes határozat alapján lehet
kiutasítani. Tilos a csoportos kiutasítás.
(3) Senki nem utasítható ki olyan államba,
vagy nem adható ki olyan államnak, ahol az a veszély fenyegeti, hogy halálra
ítélik, kínozzák vagy más embertelen bánásmódnak, büntetésnek vetik alá.”
„(4) Magyarország – ha sem származási
országuk, sem más ország nem nyújt védelmet – kérelemre menedékjogot biztosít
azoknak a nem magyar állampolgároknak, akiket hazájukban vagy a szokásos
tartózkodási helyük szerinti országban faji, nemzeti hovatartozásuk,
meghatározott társadalmi csoporthoz tartozásuk, vallási, illetve politikai
meggyőződésük miatt üldöznek, vagy a közvetlen üldöztetéstől való félelmük
megalapozott. Nem jogosult menedékjogra az a nem magyar állampolgár, aki
Magyarország területére olyan országon keresztül érkezett, ahol üldöztetésnek
vagy üldöztetés közvetlen veszélyének nem volt kitéve.
(5) A menedékjog biztosításának alapvető
szabályait sarkalatos törvény határozza meg.”
Vegyes
érzéseim vannak. Ez tényleg bevándorlás-ellenes módosítás, mondhatnám, hogy az
egész módosítás alfája és omegája. Ezzel együtt teljesen kibékülve nem vagyok
ezzel sem. Egy alaptörvénynek – nevéből következően – alapelvi szinten kell
szabályokat írnia, semmilyen részletszabályozás nem szükséges, és az sem jó, ha
az alaptörvény rendelkezései további értelmezési kérdéseket vetnek fel (ez
utóbbi persze konkrét esetekben elkerülhetetlen, de lehetőleg ne merüljenek
ilyenek fel már megalkotásakor). Mit
jelent például az, hogy „sem más ország nem nyújt védelmet?”. Meg kell
próbálkoznia más országokkal? Ha igen, meddig kell várnia? Hány országnak nem
kell védelmet nyújtania ahhoz, hogy ide már jöhessen? Teljesen zavaros. Szeretnék
még kitérni a négyes bekezdés utolsó mondatára. Itt abszolute Mirkóczki Ádám
parlamenti felszólalásával értek egyet. Ha a cél az illegális bevándorlást
visszaszorítása, ez az egyetlen mondat kell, semmi más. Ezzel senki sem
tartózkodhat jogszerűen Magyarországon, kivéve, aki menekültstátuszt kap vagy
itt dolgozik. Viszont ha csak ez lenne a cél, semelyik másik módosításra nem
lenne szükség…
6.
A 25. cikk bővítése:
„(1) A bíróságok igazságszolgáltatási
tevékenységet látnak el. Bíróság a rendes és a közigazgatási bíróság.
(2) A rendes bíróságok döntenek
büntetőügyben, magánjogi jogvitában és törvényben meghatározott egyéb ügyben. A
rendes bírósági szervezet legfőbb szerve a Kúria, amely biztosítja a rendes
bíróságok jogalkalmazásának egységét, a rendes bíróságokra kötelező jogegységi
határozatot hoz.
(3) A közigazgatási bíróságok döntenek
közigazgatási jogvitákban és törvényben meghatározott egyéb ügyben. A
közigazgatási bíróságok legfőbb szerve a Közigazgatási Felsőbíróság, amely
biztosítja a közigazgatási bíróságok jogalkalmazásának egységét, a
közigazgatási bíróságokra kötelező jogegységi határozatot hoz.”
Sok
vita van ezzel a rendelkezéssel kapcsolatban, szerintem viszont a gond nem itt van. Ha a bírói függetlenség megmarad, akkor ez a kettéválasztás igazából
szerkezeti kérdés, ha meg nem, akkor nem emiatt nem fog megmaradni. Ugyanakkor
nem is érzem annyira fontosnak a különálló közigazgatási bíróság létrehozását.
Azt viszont megjegyezném, hogy megkaptuk a 2. olyan módosítást, ami nincs
köszönőviszonyban sem a migráció kérdésével. Meg persze az is egy kérdés, hogy
mit akarnak erre a rendelkezésre ráépíteni.
7.
A 28. cikk bővítése:
„A bíróságok a jogalkalmazás során a
jogszabályok szövegét elsősorban azok céljával és az Alaptörvénnyel összhangban
értelmezik. A jogszabályok céljának megállapítása során elsősorban a jogszabály
preambulumát, illetve a jogszabály megalkotására vagy módosítására irányuló
javaslat indokolását kell figyelembe venni. Az Alaptörvény és a jogszabályok
értelmezésekor azt kell feltételezni, hogy a józan észnek és a közjónak
megfelelő, erkölcsös és gazdaságos célt szolgálnak.”
Ebben
a rendelkezésben a második mondat az új. Ezt azonban veszélyesnek tartom. Már
maga a 28. cikk sem szerencsés, ugyanis a bírói mérlegelést korlátozza, amivel
a törvényalkotó gyakorlatilag hatást gyakorol egy másik hatalmi ágra. De ez még
úgy ahogy elfogadható. Az viszont, hogy még azt is megmondják, hogy mit kell az
értelmezéskor figyelembe venni, szerintem már túllép egy határon és fennáll a
bírói befolyásolás lehetősége. Nem mellesleg ennek sincs semmi köze a migráció
problémájához. Amitől pedig különösen félek, hogy a jogszabályok indoklását kötelezően
figyelembe veendő értelmezési szempontnak tekinti az alaptörvény. A törvényi indoklás ugyanis nagyon sokszor trehány munka, hanyag, elnagyolt (a
2010-es törvényeknél is), néha meg teljesen logikátlan. Előre félek mi lesz
itt, ha egy értelmezéskor ezeket kell alapul venni.
8.
A 46. cikk (1) bekezdés
bővítése.
„(1) A rendőrség alapvető feladata a
bűncselekmények megakadályozása, felderítése, a közbiztonság, a közrend és az
államhatár rendjének védelme. A rendőrség részt vesz a jogellenes bevándorlás
megakadályozásában.”
Tényleg
részt vesz a rendőrség a jogellenes bevándorlás megakadályozásában? Hát ha ezt
nem mondod, hülyén halok meg! Eddig mit csináltak? Komolyra
fordítva a szót, egy olyan evidencia került az alaptörvénybe, amit eddig is
tudott mindenki, ezután is tudni fog. Ilyen alapon az is alaptörvénybe kerülhetne, hogy egy meg egy az kettő.
Az
utolsó két módosítás technikai kérdéseket tisztáz, komoly relevanciájuk nincs.
Összefoglalás:
Mindent
egybevetve, ha a 8 érdemi módosítást nézem, az alábbiak a következtetéseim:
-
Egyetlen egy sincs
köztük, aminek az alaptörvénybe tétele most annyira fontos és szükséges lenne.
- Két olyan módosítás van,
ami ha nem is feltétlenül szükséges, de az én olvasatomban elfogadható, ha
alaptörvénybe kerül (3., 5. – utóbbi némi módosítással)
-
Két olyan rendelkezés
van, ami teljesen felesleges (1., 8.)
- Három olyan módosítás van,
amivel kapcsolatban már komoly aggályaim vannak (2., 6., 7.)
- A negyedik pont pedig úgy gondolom, hogy egy magára valamit
adó jogász számára elfogadhatatlan és vállalhatatlan.
És
ehhez még egy kis adalék: az országgyűlési képviselők nem tehetik meg azt, amit
én megtettem, hogy egyesével szavaznak a módosításról. Ez egy csomag, az
egészet kell elfogadni vagy elutasítani. Tehát hiába van benne olyan
rendelkezés, amivel valaki egyet is ért, ha ezt elfogadja, akkor az egészet
elfogadja, köztük a negyedik pontot. Így
ha egy képviselő racionálisan és nem pártkatonaként gondolkodik, akkor csak
nemmel szavazhat erre az alkotmánymódosításra, politikai pártállástól
függetlenül.
Persze
nincsenek illúzióim, szinte biztos vagyok benne, hogy megszavazzák a
módosítást. De ha ez megtörténik, akkor Magyarország újabb lépést tesz a
jogállam lerombolása felé.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése