Vissza a múltamba 18. – A sárkány háborúja, Kard és Mágia
Az
igazat megvallva már régen szerettem volna ezzel a két könyvvel foglalkozni, de
az egyiket most szereztem meg és azért ezeket mégiscsak jobb kielemezni úgy,
hogy minden fejezetpontot megtekinthetek. Ugyanakkor azért is külön izgalmas
számomra ez a két kaland, mert magyar íróktól származik, akik egyikét
személyesen is van szerencsém ismerni. De ettől még nem leszek kíméletesebb az
átlagosnál, és ha valami nem tetszik, azt a szokott szigorral fogom értékelni.
Ezúttal visszatérek a hagyományos 20 pontos rendszeremhez, hiszen mégiscsak két
400 fejezetpontos, elég komplex könyvről van szó. Aki már elfelejtette volna,itt megtalálja.
A Sárkány háborúja:
Történet (3): A Birodalomban egy sárkány ütötte fel a fejét, aki minden
falut elpusztít, aki tud, menekül előle, de nincs hová. Híres kalandozóként elhatározzuk,
hogy végzünk a sárkánnyal, és békét teremtünk a birodalomban. De mint kiderül,
ez azért közel sem olyan egyszerű, mint gondoljuk. Ez a történet nagyon sablon,
de azért a kidolgozás kellőképpen komplex. Kicsit Éjsárkány light érzésem volt
a kaland során, vagyis adott egy olyan ellenség, ami normális körülmények között
még arra sem méltatna minket, hogy agyontaposson, de megfelelő eszközök
segítségével már lehet ellene esélyünk. Ezért a kaland elején ezeket a
tárgyakat kell megszerezni (illetve mehetünk egyből a sárkányhoz is, de az egy
rekordidejű offenzíva lesz). Ez alatt az idő alatt számos próbát kell
kiállnunk, ami kellőképpen összetett, van, ahol harcolni kell, máshol az
eszünket használni, néha meg a megérzéseinkre hagyatkozni vagy csak szimplán
tisztességesnek lenni. Ezek a kihívások kellőképpen összetettek. Van egy
kifejezetten egyedi része a történetnek, amikor a Szürke Mágus előtti részen ki
kell jutnunk az erdőből, az nagyon tetszett. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, van
benne némi logikátlanság, és ez főleg törpe kovácsnál jelenik meg, akinek ha
nem adunk egy aranyat, vége a kalandunknak. Ugyebár adott ez a sárkány, aki
mindent elpusztít, senki nem tudja legyőzni. A „mindent elpusztít”-ban a törpe
is benne van. De nem érdekli, ha nincs
arany, nincs munka. Az agyatlanság egy magasabb szintje, meg kell hagyni. A szabályok
kicsit mások, a Harcos-Képzelet kötetből ismert támadás-védettséggel
rendszerrel találkozunk, viszont itt is van élelem helyett 10 adag gyógyfüvünk,
ami ugyanazt tudja, mint a kaja, szerencse próbáknál meg bár alacsonyabb
értékkel indulunk, de nem kell belőle levonni dobásonként. Ezektől eltekintve a
hagyományos szabályok szerint zajlik a kaland. A könyv humorvilága sem rossz,
tetszik benne néhány kiszólás, megjegyzés, az meg, hogy azért nem tudunk
repülni, mert nem vagyunk madarak…hát utána elég madárnak éreztem magam :).
Gondolkodás/szerencse (4): Bár rengeteg módon lehet meghalni a könyvben, de mégis úgy
éreztem, hogy a legtöbb esetben meg lehet tudni, hogy mit csináljunk. A kaland
során két rejtvény van, és ritka az ilyen, de az egyiket benéztem, ezenkívül a
legtöbb esetben tudunk információt szerezni arról, hogy mi a helyes döntés. Van
olyan eset is, ahol utólag fogtam a fejem, hogy figyelmeztetett a könyv, de nem
voltam elég körültekintő SPOILER!!! tekerccsel
a kezemben úsztam át a tavon Spoiler
vége! A barbárokkal való beszélgetés is egy érdekes és részben
gondolkodtató szituáció volt. Azonban sajnos van néhány random döntés is a
kalandban, az egyik egy ösvényválasztás, ahol ha elindulunk valamerre, akkor
nekünk már nyekk, a másik ilyen a színes pikkely megtalálása, a harmadik meg a
kísérő kiválasztása, amire hamarosan visszatérek.
Nehézség (2): Na, ez egy igazán szadista történet. Van egy olyan része a
kalandnak, ami szerintem elég inkorrekt, amikor 3 tárgy közül kell választani,
hogy melyikkel indulunk a varázskard megtalálására. A 3-ból az egyik hiánya a
biztos halálhoz vezet SPOILER!!! a
tekercs Spoiler vége!, de van egy
olyan rész is, konkrétan a kísérők választása, ahol egy másik tárgy nélkül
25%-ra csökken a siker esélye. Szerintem ez ebben a formában eléggé unfair. De
ezenkívül szükség van még jópár tárgyra. A sárkányölő kardon, az előbb említett
tárgyon és a megfelelő színű páncélon kívül kötelező eszköz még egy gyűrű, majd
később egy kereszt, a pikkelyek gyűjtéséhez egy vászonzsák, egy karkötő a
páncél készítéséhez (ezt elég nehéz megszerezni, mert csak egy módon adják
nekünk a barbárok), valamint egy kristálygömb, aminek a megszerzéséhez egy
tölgyfa botra is szükségünk lesz. Ez azért nem kicsi lista. A képet kicsit
árnyalja, hogy a viszonylag lineáris kaland miatt nem olyan nagyon nehéz
megtalálni ezeket, ritkán megyünk el mellettük. Viszont külön nehezítő
körülmény, hogy számos alkalommal nem elég, ha egy tárgy nálunk van, hanem
helyesen kell dönteni, és ha elrontjuk, nincs új esély SPOILER!!! pl. ha az élőholtak ellen próbáljuk a gömbünket
használni Spoiler vége! És sok más
helyen történhet meg az, hogy egyetlen rossz döntés is a halálunkhoz vezet.
Szóval ember legyen a talpán, aki ezt elsőre tudja teljesíteni. Külön nehézség
még az aranygazdálkodás, ugyanis a kaland végére maradnia kell egy aranynak,
viszont 6 biztos elmegy a mocsári kalauzolásnál, más területeken meg random is
el is veszíthetünk 1-2 darabot, van, ahol feleslegesen tudunk elhasználni
belőle, máshol viszont az életben maradásunkat garantálja, hogy legyen.
Szerezni meg mindössze egyet tudunk, a bolondtól. Úgyhogy e téren is kemény a
könyv.
Játékélmény (5): Minden hibája ellenére én ezt nagyon élveztem. Megvolt végig
a hangulata és külön tetszett, hogy a főellenségnek is megadja a módját,
tényleg nem lehet odamenni csak úgy felkészületlenül és ha ott vagyunk, még
akkor sem olyan egyszerű a történet. A feladatok, amiket közben teljesíteni
kellett, nagyon tetszettek és tényleg az volt az érzésem, hogy ennek a
kalandnak nincsenek üresjáratai, minden kihívásban megtaláltam a magam kis
kedvenc részét. Ezenkívül bejön a könyv stílusa, kicsit pikirtebb, mint az
átlagos, de pont annyira használja a beszólás lehetőségét, ami még változatos
és élvezhető, de már nem sértő. Így összességében bár az nem mondom, hogy az
Éjsárkányhoz hasonló kidolgozottságú, de játékélményben majdnem hozza azt a
szinten, ami azért egy elég komoly dicsőség.
Összességében: 14/20
Kard és Mágia:
Történet (4): A történet az előző folytatása, de nem közvetlenül. Miután
megöltük a sárkányt és megszereztük a kincsét, gazdagnak hisszük magunkat, ám
kiderül, nincs az a pénz, amit ne lehetne elkölteni. És egy reggel megint arra
ébredünk, hogy gyakorlatilag semmink sincs. Az uralkodó újabb küldetése azonban
megint lehetőséget ad számunkra a meggazdagodásra. Ki kell szabadítanunk őt a
Démon nagyúr fogságából! A történet ezúttal is eléggé sablonosra sikeredett, de
a kidolgozottsága miatt mégis megadom neki ezt a magas pontszámot. És ennek az
oka nálam Morlon karaktere. Ritka az, hogy egy társ ennyire szerves része a
kalandnak, van, amikor szerencsétlenkedik, van amikor vicces, van, amikor
már-már semmirekellőnek tűnik, de máskor meg az életünket menti meg és nagyon
fontos szerepe van, a végjátékban pedig szintén tartogat egy váratlan
meglepetést. A másik kedvencem, hogy bár alapvetően ismert panelekből épül fel
a könyv, de a humorvilága kicsit már-már parodisztikussá teszi, gondolok itt a
nyaktilós részre SPOILER!!! kár,
hogyha ide eljutunk, akkor már biztos meghalunk Spoiler vége! , de a csókolós jelenetet is imádtam, vagy amikor
figyelmeztet a könyv minket előre, hogy mi történik, ha valamit megteszünk és
mégis meglépjük, aztán vége a kalandnak SPOILER!!!
leugrunk és szétzúznak a sziklák Spoiler
vége! Ez pedig egy az átlagtól nagyon eltérő, de nekem mégis tetsző
hangulatú kalandot adott.
Gondolkodás/szerencse (3): E téren viszont egyáltalán nem ment el jó irányba a kaland.
Hasonlóképpen azt éreztem, amit az előző könyvben, hogy rengeteg esetben kell
döntenünk és ha rosszul döntünk, akkor vége a kalandnak. Csakhogy amíg az előző
műben – ahogy írtam is – a legtöbb esetben volt kapaszkodónk, hogy mi a helyes
döntés, addig itt a legtöbb esetben ezt nem éreztem, sokkal inkább azt, hogy a
labirintus-kalandokhoz méltón rengeteg alkalommal a random ösvényválasztás
dönti el, hogy teljesül-e a küldetésünk vagy nem, mindenféle fogódzkodó nélkül.
Azért tegyük hozzá, van benne néhány rejtvény, egy nagyon trükkös kis számos
feladat, ami egy igazi jó kis agytorna, van egy bölcsnek is egy rejtélye,
illetőleg titkos írást is kell fejtenünk, valamint néhány esetben okos taktikai
döntéseket is meg kell hoznunk. Szóval azért az agyunkat is kell használni.
Nehézség (1): Most őszintén kérem: írja meg nekem kommentbe az, aki a
titkos írást saját magától, becsületesen megfejtette! Nem tudom, sőt, inkább
azt mondom, hogy nem hiszem, hogy van köztünk ilyen SPOILER!!! A betűk eltolása nem csak úgy van, hogy mindegyiket
eggyel jobbra vagy kettővel balra toljuk el, hanem az első kell valamerre, majd
a másodikat megint valamerre, majd a harmadikat megint valamerre, és a
negyediktől ismétlődik az első. Ilyennel csupán a Vérescsontban találkozhatunk,
de ott meg van valaki, akit meg lehet találni és aki tudja a kódot. Egy ilyenre
az ember magától sosem jön rá. Apró támpont, hogy a démon szó szerepel benne és
ha valaki feltételezi, hogy az első 6 betű az az, hogy „A démon” és ennek
megfelelően próbál visszakövetkeztetni, akkor esetleg kitalálható, de kétlem,
hogy sokan ennyire tüzetesen megnézték volna Spoiler vége! Ez már önmagában elég nálam egy alacsony pontszámra.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kastélyba eljutásnál a 3 ösvényvből
az egyikben SPOILER!!! Az erdőben Spoiler vége! van egy kötelező tárgy és
a kastélyba bejutásból is csak az egyik ösvény garancia a sikerre. Ezenkívül
kell még egy ital és egy tárgy a városból SPOILER!!!
a kőtörő kalapács és a mászás itala…apropó, a repülés itala miért nem jó a
toronyba feljutáshoz? Spoiler vége!
ami nélkül nem teljesíthető a küldetés. De szükségünk van 5 különböző ékszerre
és egy aranykulcsra ahhoz, hogy a Démon nagyúr elé járuljunk, aki ellen kell a
varázslat elleni teljes védelem, és egy varázsfegyver is, de ugyanígy
szükségünk van a kaland közben egy rézpénzre, egy borostyánkőre és egy varázspálcára,
hogy mindenben sikerrel járjunk. Azt hiszem, nem kell kommentálnom, épp eléggé
kifejtettem a nehézséget. De azért tegyük hozzá, hogyha egy kicsit könnyebb a titkosírás,
akkor nem adok ilyen alacsony pontot.
Játékélmény (4): Old school, de azért bejön. Igazából minden van benne, amit
szeretek a KJK-ban, vannak rejtvények, izgalmas próbák, egy kellően erős
főellenség, az arannyal is gazdálkodni kell, társunk is van, amihez párosul egy
egyedi, más legendákból merítő, de azokat átalakító történet- és humorvilág.
Ezek összességében számomra teljesen élvezhetővé tették a kalandot. A
labirintus-jelleg miatt nekem ez kicsit kevésbé tetszett, mint a Sárkány
háborúja, de összességében ezzel is meg vagyok elégedve.
Összességében: 12/20
Remélem
tetszett mindenkinek ez a kis kitekintés, én mindig örömmel töltök időt a
magyar könyvek elemzésével is, főleg, ha ilyen hosszú és komplex kalandokról
van szó. A következő alkalommal visszatérek a Magányos Farkas kötetekhez, de
ezúttal már a Magányos Farkas Világa sorozatban kalauzollak el titeket, ahol
mágusként kell megküzdenünk a gonosztevőkkel! Tartsatok akkor is velem!
Ha
szeretnél értesülni a legfrissebb cikkekről, csatlakozz a Blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése