Vissza a múltamba 2 – Vérescsont, Éjsárkány, A múmia átka
Picit
meglepődtem azon, hogy mennyire sokan olvasták az előző cikkemet, amiben 3
zagor.hu-n található lapozgatós könyvet elemeztem ki. Ezen felbuzdulva
folytatom az írást, és remélem, hogy a következő könyvek elemzése is sokak
tetszését elnyeri majd. Ezúttal a Vérescsont, az Éjsárkány és A múmia átka
kerül a repertoáromba, nézzük, mi volt az élményem ezekkel a könyvekkel
kapcsolatban! A pontozás szisztémát az első részben megírtam, most is azt fogom
alkalmazni.
Vérescsont:
Történet (4): A történet lényege, hogy Cinnabar, a kalóz, akit
Vérescsontnak is neveznek, kalózkatonáival elpusztította a falvadat, megölte
apádat és két fivéredet. Bosszút esküdtél, ám Conyn, a fejvadász megelőzött
téged. Azonban mint megtudod, Vérescsont újjáéledt és élőholt seregével akarja
leigázni hazádat. Ezt kell megállítani! A kalózos történet eddig annyira nem
volt jelen az általam olvasott KJK-kban, kivéve a Vértengerekben és a nemrég
elkezdett Mélység démonaiban, de mindegyik kicsit másfajta aspektusból mutatja
be a kalózokat, így sok újdonságot ad ez a történet is. Külön tetszik a
történetben, hogy több főellenségünk is van, akit le kell győzni, és az egyes
részek szépen, epizódszerűen építkeznek egymásra, de mindegyik valamilyen
helyszínváltással is operál, így összességében egy nagyon jól megírt,
változatos történetet olvashatunk. Az egyetlen, amiért nem adom meg a maximális
pontot, az az körülmény, hogy a játék során 2-3 alkalommal is Cinnabar fogsága
kerülünk, aki a helyett, hogy fogna magát, és megkínálná a szívünket egy
kardpengével, mindig kitalál valami extrém szívatást, amiből végül szabadulunk.
Ez azért meglehetősen életszerűtlen, még akkor is, hogyha elfogadom, hogy ez a
történet szempontjából fontos. A könyvnek főleg az elején lévő nyomozás
tetszik, mindig jó úgy kutatni, hogy közben az idővel is küzdünk. Bár egy apró
kis kritikám erre is van: akár 1 órát töltünk az elején a piacon, meg az egyéb
helyeken, akár ennek a többszörösét, a Vérescsont utáni kutatás fixen éjszaka
kezdődik. De összességében nekem bejön a történet.
Gondolkodás/szerencse (4): Meglepődtem én is, hogy ebben a könyvben mennyiszer kell
okosnak lennünk. Az elején a játékteremben például a legtöbb pénzt egy
matematikai feladvány megoldásával szerezhetjük meg (és ebben a kalandban
nagyon nagy szükségünk van arra a 10 aranyra, higgyétek el), és ha úgy vesszük
egy másik játéknál is kell, hogy az eszünket használjuk. SPOILER!!! Ugyanis
a Gondviselés nyilánál, ha az első pörgetésnél nem a pontszerző rubrikák
egyikét szerzed meg, akkor onnantól kezdve már csak 1 a 72-höz az esélyed a
nyerésre (5+5 vagy 5x2). De ha ez összejön és utána kimaradást, vagy
pontvesztést dobsz, akkor sem nyerhetsz. De ha háromszor pontot szerzel, amire
az esély 10,5%, akkor sem biztos, hogy elég pontod lesz. Szóval hanyagoljuk!
SPOILER VÉGE! De a játék közben is
sok olyan döntés van, amire vannak előre utaló jelek, amikre ha odafigyelsz,
akkor az adott döntés már nem is lesz annyira random. Ezenkívül van egy jó kis
betűrejtvényünk is, igaz, ahhoz némi információt is meg kell szerezni, hogy
utána gondolkodhassunk. Ehhez képest viszonylag kevés olyan helyzet van, amikor
egy ösvényválasztáson múlik az életünk.
Nehézség (3): Ez már nem tartozik a könnyű könyv kategóriába. Eleve a
kötelező tárgyak és információk száma viszonylag nagy, hiszen koordinátákat
kell találni, kell valami, ami nélkül az első elfogásunk után nem menekülhetünk
meg, meg kell találnunk háromszor is 1-1 segítséget jelentő „szót”, egy mágikus
fegyvert, és egy másik tárgyat is, ami elengedhetetlen Vérescsont
elpusztításához. Ugyanakkor ezeknek a megszerzése nem annyira nehéz, mint sok
más könyvben, lejátszva a könyvet ezek beszerzése egyáltalán nem tűnt
lehetetlennek. Viszont a végén a 3 főellenség elég durva skillekkel bír. Ezzel
kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy 12-es ügyességgel játszottam a könyvet,
és az utolsó csatában 2 életem maradt. Tehát a magas adatok kellenek hozzá.
Játékélmény (5): Szinte minden percét élveztem. Az elején a városban
kutakodás nagy kedvencem volt, nagyon kevés olyan könyv van, ahol az arannyal
igazán jól kell gazdálkodni, és nagyon komoly szerepe van, ez ilyen. Bejön az
is, hogy miközben persze célszerű lenne mindent átkutatnunk, de ha ezt tesszük,
akkor túl sokan észlelik a jelenlétünket, ami végül a halálunkhoz vezet. Vagy
egész egyszerűen letelik az idő. Bejött az is, hogy mindig különböző hajókon
üldözöm Vérescsontot, és számos támogatóm van, aki segíteni akar, és akivel egy
a célunk. A szigeten lévő élőlények is tetszettek és ez a kis kockadobásos
random részleg sem volt probléma. A labirintust kicsit laposabbnak éreztem, de
ennyi még bőven belefért, és nem is volt túl hosszú szerencsére. Arra viszont
fel kell hívnom a figyelmet, hogy épp amikor a jelszót kérik, ott van a
könyvben egy nagyobb hiba, nem annyit kell hozzáadni a betűtábla után kijött
számra, amennyi ott szerepel, de a zagor.hu oldalon a „könyv hibái” résznél ezt
megnézhetitek, így emiatt pontlevonás nem jár. Számomra ez egy kalandos,
izgalmas könyv volt, aminek éreztem a súlyát, volt bennem motiváció, és
alig-alig akadt üresjárata.
Összességében: 16/20
Éjsárkány:
Történet (5): Ha valaki csak a háttértörténetet olvassa el, nem érti ezt a
magas pontszámomat. Az Éjsárkány, egy a véneknél is vénebb ősi sárkány
felébredt, és hamarosan megerősödik, és akkor Allansiának vége. Nekünk kell őt
megállítani! Ennél nagyobb sablont nehéz lenne találni, de mégis: az egész
történet annyira mély betekintést ad nekünk a sárkányokról, amilyet még egy
könyvben sem láttunk. A kincseket felhalmozó tűzokádó, néhol egész bölcs
sárkányok ebben a könyvben minden eddiginél összetettebb karakterekké válnak,
akiknek szokásaikról, és az esküjükről nagyon sok érdekességet tudunk meg. De e
mellett is a könyv remekül kidolgozott, óriások, törpék, élőholtak, van itt
minden, és az egész „munkával pénzt keresünk” meg „vadászunk” meg hasonló
részek valahogy az egész sztorit hitelessé, életszerűvé teszi. Az álomvilág
kidolgozottsága szintén nagyon különleges, a barlang a végén meg egyenesen
fenomenális, ahogy a benne lévő két kedvenc ellenségem is, a vörös mágus és a
Piramis sejt. A városok külön-külön eltérnek egymástól, mindegyik nagyon
egyedi. Ezenkívül számos egyedi szabály van, köztük az idő, a becsület, a
nemezis pont és a méreg is (bár utóbbit itt nem igazán éreztem jól kidolgozott
elemnek). Szóval jár a maximum pont.
Gondolkodás/szerencse (3): Igazából nem is nagyon tudnám megfogalmazni, hogy milyen
skillek kellenek a kaland teljesítéséhez. Nincs olyan hely, ahol igazából
ösvényeket kéne választani, de olyan sincs, ahol rejtvényeket kellene
megoldani. SPOILER!!! Egyedül az álomvilágban kerüljük
a fekte ajtót, amíg ez lehetséges, mert az ottani összecsapás után ki kell
mennünk, és ha addig nem szereztünk varázstárgyakat, az nem jó. SPOILER VÉGE! Érdekes stratégiai
játékunk van az idővel, de nagy észjátéknak ezt sem nevezném, hiszen nem
tudjuk, hogy az idő itt mennyire fontos tényező. Összességében némi taktikusság
azért kell, főleg, hogy a 3 tényező közül (élelem, pénz, idő) hol találjuk meg
az egyensúlyt, valamint a nemezis pontokat érintő, illetőleg morális döntések
meghozatalát át kell gondolni, de nem mondanám azt, hogy ez a könyv nagyon
próbára teszi az agyunkat. De random döntéseken sem múlik sok minden. A
harcokon viszont annál több.
Nehézség (5): Szerintem ez egy optimális nehézségű könyv. Az érdekessége,
hogy egyetlen egy olyan tárgy sincs, ami kötelező lenne, illetve 3 kötelező
eszközből kell kettőt megszerezni, de eleve azokat kutatjuk fel, úgyhogy nem
lesz nehéz őket megtalálni. Túl sok automatikus halál mező sincs a könyvben, és
arra a kevésre is számítani lehet. Viszont ahhoz, hogy az utolsó harcban
legyőzzük az ellenfelünket, minden tudásunkra és varázstárgyunkra szükség lesz,
nomeg arra is, hogy a lehető legjobban meggyengítsük őt előtte. Így bár nem
tűnik nehéznek, de az utolsó csatában nagyon kijön, ha nem szereztünk elég
varázstárgyat. A kezdőértékek sem másodlagosak, bár nekem 10 ügyességgel
sikerült teljesítenem a könyvet, igaz, épphogy. Szóval nem túl könnyű, de nem
is túl nehéz, pont jó.
Játékélmény (5): Egész egyszerűen imádtam. Minden helyszín jól kidolgozott,
mindenhol izgalmas kalandok várnak az emberre. Külön örülök annak, hogy az
élelemre is nagyon vigyázni kell, de azért a könyv megadja végig a lehetőséget
a pótlásra. Ugyanez a helyzet az arannyal is. A könyv másik nagy pozitívuma,
hogy akár többször is lejátszható, mert a varázstárgyak keresése során nem
mindegy, hogy hova megyünk először. Én pl. az óriásokkal és az élőholtakkal nem
kicsit szenvedtem meg, de utána a már sok megszerzett varázstárgy miatt a
törpéknél nem volt nehéz dolgom. Az álomvilágban járkálás szerintem egy nagyon
jó kaland, kicsit a Szamuráj kardjában a Síkok közti lovagi torna előtti
keresésre emlékeztet, de itt a belső kalandok sokkal izgalmasabbak, nem csak
egy tárgyon múlik minden. A sárkány barlangja meg, ami a sárkány belső szerveit
hivatott kidolgozni, szintén eszméletlen érdekes. És még a sárkány halála után
is van lehetőségünk egy kis kalandra. Egész egyszerűen ennek a könyvnek
nincsenek üresjáratai. A nemezis pontok „gyűjtése” meg szintén egy izgalmas
elem. Bár ebben sokan nem fognak velem egyetérteni, de számomra az egyik
legizgalmasabb döntés volt a könyvben (meg úgy unblock a KJK könyvekben), hogy
elfogadjam-e az egyik sárkány által felajánlott segítséget (nem spoilerezem el,
hogy miért). Mindkettő mellett komoly pro és contra érvek voltak. Az egyetlen
kritikám, hogy 1-2 helyen túlzásba vitték azt, hogy miként tudjuk felhasználni
a tárgyainkat, hova kell lapozni. Egyik kedvencem az, amikor egy bronz érménél
mondják, hogy ha megszereztem, akkor tudom, hányadik fejezetponton, szereztem
meg, szorozzam azt meg kettővel. Ja, persze, biztosan tudom, hogy a kaland
elején épp hányadik fejezetponton voltam, amikor megtaláltam. Ennél nem lenne
egyszerűbb egy számot rátenni, hogy ez az érmére van vésve? Ugyanez a helyzet a
„tudod, hogy kitől szerezted” kijelentésnél is, hiszen nem jegyzek meg minden
nevet, akinél jártam. Ez főleg azért bosszantó, mert így vissza kell keresnem
ezeket a részeket, ha a becsülettel megszerzett tárgyaimat használni akarom. De
nem tudtak ezek a részek annyira zavarók lenni, hogy a játékélmény tönkretegyék
vagy akár csak komolyabban megzvarják.
Összesen: 18/20
A könyv elérhető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=43
A múmia átka:
Történet (3): Egy hajótörés után szinte semmink nem maradt, és pénzt
szeretnénk keresni, amikor összeakadunk Jerran Farr-ral a régésszel, aki
elmondja, hogy a világ óriási veszélyben van, mert Akharis, a Gonoszság
Istennőjének csatlósa visszatért a halálból és készen áll rá, hogy Akharis
átkával pusztulást hozzon a világra. Ugyanakkor Akharis temploma számos kincset
is rejteget. A játék elején ketten indulunk, de mondanom sem kell, hogy társunk
kb. a harmadik fejezetpont után elpatkol. A sztorinak vannak egyedi részei. A
sivatagi kaland eddig csak a Rémület útvesztőjében jelent meg, itt azonban
sokkal jobb a kidolgozása, valamint megjelenik a méreg is, ezúttal sokkal
jobban kivitelezve, mint az Éjsárkányban. Ugyanakkor a történet, hogy a megölt
gonosz feltámad, és el akarja pusztítani a világot, már kezd igencsak kliséssé
válni, és ezúttal a tájon kívül semmi egyediség nincs benne. A templomban való
járkálás ismételten egy hétköznapi labirintusos sztori, az meg, hogy a legtöbb
ellenség múmia, amikkel a végére már Dunát lehet rekeszteni, szintén nem a
legnagyobb kreativitás a KJK könyvek történetében.
Gondolkodás/szerencse (4): Erősen hezitáltam a 3 és a 4 között, de most úgy döntöttem,
jó fej leszek J. Nekem tetszik,
hogy a labirintus részén kívül, ami azért erősen szerencsejáték, rengeteg
gondolkodtató helyzet van, gondolok itt a sámán rejtvényére, a szellem
rejtvényére, és az utána lévő kérdésekre, a szellemhölggyel való játékra, a
távolság megfejtésére. De azért e mellett ott van a labirintus a maga
ösvényeivel és random választásaival is. Az elején a bevásárlásnál meg talán
érdemes lehet szem előtt tartani, hogy mikkel is fogunk harcolni…
Nehézség (3): Sokat gondolkodtam, mert ez egy nagyon nehéz könyv, lehet a
kettes inkább realitás lenne, mint a hármas, de a két pont nálam inkább a
Bajnokok próbája meg a Pusztítás maszkjai, azoknál pedig ez azért egy picivel
könnyebb. Egy picivel… Kötelező tárgya viszonylag kevés van a könyvnek, ha jól
néztem egy amulett és egy páncél, ami minden esetben muszáj, de nem árt egy
aranykulcs sem, illetve van egy másik amulett is, amire a realitás talaján
nézve szükségünk lehet. Ezenkívül meg kell tanulnunk a hierogrifák jelentését,
meg kell értenünk egy nyelvet, válaszolnunk kell a szfinx kérdéseire. Szóval
nem könnyű. Egy érdekes része a könyvnek, hogy pár helyen elveszíthetjük az
eszméltünket és a kaland végén térhetünk magunkhoz. Ha erre a labirintus elején
kerül sor, akkor bajban vagyunk, mert biztos nincsenek meg a kötelező
tárgyaink. Ha viszont a labirintus végefelé történik ez meg, akkor már jó
kérdés, hogy jól jártunk-e vagy sem, mert 1-2 erős tárgyat nem szerzünk meg, de
pár kötelező tárgy beszerzését megspórolhatjuk, és a szfinxes részt is
elkerülhetjük, ami azért nem olyan egyszerű. Ami igazán nehéz az a vége, még ha
el is pusztítjuk a főgonoszt, túl kell élnünk az épület összeomlását, ami
egyrészt egy szerencsés random választáson múlik, másrészt még egy
szerencsepróba is kell hozzá. Szóval nem könnyű. SPOILER!!! A
végén úgy jártam, hogy nem sikerült a sámán teleportációjánál a szerencsepróba
és ott maradtam az omló épületben. Ekkor vettem észre, hogy az elején szerzett
lepecsételt palackom pecsétjét még nem törtem fel. Úgy döntöttem, feltöröm…asszem
ezt hívják úgy, hogy csöbörből vödörbe. SPOILER VÉGE! Az meg még egy külön szemétség, hogy bár amuletteket
kell gyűjteni, az egyik közülük a halálunkat okozhatja.
Játékélmény (3): Egy része nagyon tetszett. Főleg az eleje. A vásárlás, a
sivatagi kalandozás, a drakón, a sámán rejtvénye mind nagyon izgalmas részei a
könyvnek. A labirintuson belül is volt 1-2 izgalmas rész, viszont az már
összességében nem adott nagy élményt, inkább a szokásos folyosó-ajtó-leágazás
vonalat követte. A vége meg szinte egyáltalán nem hozott lázba. Az, hogy egymás
után kell 15 múmiát legyakni, nekem már nem nyújt játékélményt. Az azért
tetszett, hogy a könyv végére szinte sebezhetetlenné váltam, mert meg is
keményedett, meg kérgesedett is a bőröm, így alig-alig sérültem, ennek viszont
egy alacsony ügyességpont volt az ára, ami nem tette könnyűvé a harcokat (ezért
kellett harcokban is gyakran a szerencsémet használnom, aminek a végén komoly
következménye lett). Ami még zavaró volt, az a sámánnál az, hogy a tárgyak
magyarázatát a könyv hogyan kezeli. SPOILER!!!
Ugyanis ha van egy
tárgyunk, amihez egy szám kötődik, akkor az adott számot kell harminccal
megszorozni, hogy elmondja a jelentését. De ezek a számok sokszor nem
egyértelműek. Például az, hogy a papírusztekercs esetén releváns, hogy ÖT
oszlopban vannak az írások, és ez a tekercs száma, arra sokáig nem jöttem rá,
és emiatt nem értettem, miért nem jutok egyről a kettőre. Ilyenkor azért jobb
lenne egy egyértelmű azonosítószám. SPOILER
VÉGE! Összességében vannak benne kiemelkedő jelenetek, de az egészet inkább
csak közepesre értékelném.
Összesen: 13/20
A könyv elérhető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=44
Szerintem
kb. 2 hét múlva jövök a következő hármassal.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése