Vissza a múltamba 7. – Őrjöngő agyarak, A vámpír bosszúja, A vámpír kriptája
Mint
azt már az előző cikkemben említettem, most három olyan könyv jön, amiről az
előzetes kommentekből túl sok jót nem hallottam. Persze ehhez hozzá kell tenni,
hogy sem a Zagor.hu fórumát, sem más kritikákat nem olvasok el, mielőtt
lejátszanám a könyvet. Azokat a bejegyzéseket, amiket a már elolvasott
könyvekhez írtam, viszont igen, így apró infomorzsákat szerzek másokról is.
Ezek azonban megtévesztőek lehetnek. Ennek ellenére kicsit félve kezdtem neki
ennek a 3 könyvnek, de úgy voltam vele, hogy majd meglátjuk, mi sül ki belőle (ha nagyon gonosz akarok lenni, az előző hármasnál nehéz lenne lejjebb vinni a szintet). Az eredményeket lejjebb olvashatod, a pontozási szisztémát meg továbbra
is itt.
Őrjöngő agyarak:
Történet (3): Ostragoth serege hosszú ideje ostromolja a Zamarrai erődöt,
amelyet többek között te is védesz. Az ostromló sereg hatalmas, de egyelőre
ellenállnak a várvédők, de már nem sokáig. Feladatot kapunk, amelynek lényege,
hogy ha a Sziklaőrszem tüzét felélesztjük, vagyis meggyújtunk egy különleges
fáklyát az Őrjöngő Agyarak nevű vulkán lángjával, akkor a vár Sárkányőrszemei
életre kelnek és visszaszorítják a gonosz erőket. De ha mind a 14 torony
elbukik, akkor azonnal meghalunk, hála egy ránk tett mágikus ékszernek, ami
biztosítja, hogy ne hátráljunk meg a kihívás elől (ez már a Sárkány szemében is
nagyon gagyinak tűnt…). Magyarul:
ostromolnak minket, meg kell szerezni egy tárgyat a meneküléshez. Ismerős ez
valahonnan? Nagyonis, elég csak a múltkori cikkre gondolni, teljesen lecopyzták
a Kard mestere sztoriját. És már azt sem tartottam túlságosan egyedinek, ez
pedig időben is utána való. Tehát még annyira sem kreatív, mint az előző. A
kidolgozása ugyanakkor valamivel jobb. Az egyik legkreatívabb módon használja
fel a könyv a képeket, amin keresni kell a madzagokat a fehér kockákkal, amivel
a becsületszintünkön javíthatunk. Szintén nagyon tetszik a speciális ábécé és
az ebből adódó kódfejtés. Ezenkívül nekem a menekülés az elején is jobban
bejön, az az elveszettség, ami benne van általában nem szimpatikus a könyvekben
(arra gondolok, hogy szinte előzmény nélkül ugrunk egyik helyről a másikra), ám
egy ilyen helyzetbe beleillett. Szóval mindezek egyben azért feljavították a
történet összképét. Ezenkívül ott van még a toronyleomlás, ami az idő múlásának
speciális jelölése, bár ebből többet ki lehet hozni, nekem a fele sem telt,
mire végeztem.
Gondolkodás/szerencse (3): Ebből a szempontból elég rapszodikus a könyv. Klasszikus
rejtvény talán nincs is benne, de az állandó kódfejtés gondolkodóba ejthet
minket. Ugyanígy figyelni kell a fehér kockákra is. A baj csak az, hogy ahhoz,
hogy ezekben a játékokban részt vehessünk, a könyv meghatározott helyeire el
kell, hogy jussunk. E nélkül könnyen átmehet a könyv egy olyan kalandba, ahol
jó formán semennyire nem kell használni az eszünket. A másik oldala az, hogy
sok az ösvényválasztás, és az elágazások, ami inkább szerencséssé teszik a
kalandok. Viszont nem nagyon vannak olyan szituációk, ahol egy rossz random-döntésbe
belehalhatunk. Tehát mindent egybevetve szerintem ilyen szempontból közepes.
Nehézség (4): Alapvetően nem tartom nehéznek a könyvet, csak bizonyos
szempontból érdekesnek. A könyvben nagyon kevés az azonnali halál. Kötelező
tárgy talán nem is kell hozzá. A harcok sem annyira kemények azért ilyen
fronton is láttunk már nehezebb könyvet. Amiben nehezebb a könyv, mint jópár
másik, hogy nem is tudom, hány könyvben van ennyire gyakran életpont-vesztés,
mint ebben. Nagyon sokszor előfordul, az ételadagjainkra bizony nem kicsit van
szükség és jól be kell őket osztani. Azonban még ezzel együtt is úgy gondolom,
hogy az optimálisnál valamivel könnyebb könyvet kaptunk. Egy jó nehezítés
lehetett volna benne az idő a tornyok leomlásával, azonban ilyen szempontból
sem vált túl nehézzé a könyv, igazából, ha nem húzzuk extrémen az időt, akkor
ebbe sem halunk bele.
Játékélmény (4): Most szembe fogok menni a kritikákkal, de szerintem igenis
élvezhető a mű. Az eleje a szökéssel és a papok „keresésével” nekem nagyon
bejön, utána pedig a madzagos képek voltak azok, amik folyamatosan arra
késztettek, hogy éber maradjak. A vulkánig való eljutás során egy pillanatig
sem éreztem úgy, hogy unatkoznék. Utána lett egy kicsit laposabb a könyv a
különböző anyagok gyűjtése és a bolyongás a hegy belsejében, de azért a
titkosírás-fejtések ezen is javítottak valamelyes. Picit talán rövidebb az
optimálisnál, én legalábbis örültem volna, ha még egy kicsit tart a kaland, de
ezt leszámítva szerintem teljesen jó, ajánlom bárkinek kipróbálásra.
Összességében: 14/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=60
A Vámpír kriptája:
Történet (3): Kalandvágyunk és a gazdagodás iránti vágyunk az, ami
Mortvaniába késztet bennünket, ahol állítólag mesés kincsek vannak. Amikor
odaérünk, akkor viszont meglepődünk a térség szegénységén és ápolatlanságán.
Noha először csak azt hisszük, hogy a kincseket még senki nem találta meg,
kiderül, hogy más, ennél sokkal súlyosabb probléma van: a kegyetlen Reiner
Heydrich gróf az, aki folyamatosan rabolja el a környék lakóit. Nem mellesleg ő
egy vámpír (ki gondolta volna?). Feladatunk megölni a grófot és kiszabadítani
Nasstassiát, a nemrégiben elrabolt lányt. Ez megintcsak egy nagyon sablonos
történet, kb. semmi kreativitás sincs benne. Maga a sztori is a szokásos megyek
a labirintusba és ölök vonalat képviseli. Ezzel együtt a könvv belső
kidolgozottsága sokat javít a képen. A család egyes tagjai jól kidolgozott
karakterek, az általuk elmesélt történetek érdekesek, nagyon jó hátteret ad az
egész művet. A hit pontok alkalmazása szintén nagyon jól működik, sokkal
jobban, mint a legutóbb elemzett Varázstörőben, Ezenkívül a varázslatok is
tetszenek, amiket a könyv végefele meg lehet kapni, valamint az egyes
betegségek is jól kidolgozottak. Néha egyébként olyan érzésem volt, hogy az
Éjsárkányból és Az élőholtak szigetéből átvett dolgok vannak ebben a könyvben,
de utóbb megnézve láttam, hogy időben ez a könyv mindkettő előtt volt, így az
eredetiségből emiatt nem vonok le pontot. Mindezek az egyébként nagyon
jellegtelen történetet átlagos szintre tudják emelni nálam.
Gondolkodás/szerencse (2): Ilyen szempontból nem állít minket a könyv nagy kihívás elé.
Van egy kódfejtős feladat, de ott is meg kell szerezni az információt, anélkül
azért elég nehéz. Sok emberrel találkozunk, akinél meg kell ítélni, hogy most
segíteni akar nekünk vagy ártani, azonban a döntő többségében aki barátságosnak
tűnik, az az is, aki nem, az meg ellenség, nincsenek benne nagy becsapások és
átverések, talán egyetlen egy olyan karakter van, aki ki akar használni minket.
Ezzel párhuzamosan viszont sok a folyosóválasztás, tehát a szerencsén is elég
sok minden múlik. Ami ezen azért egy kicsit javít, az az, hogy (Keith Martinhoz
méltóan) elég sok helyre enged minket visszamenni, viszonylag könnyen bejárható
a legtöbb hely.
Nehézség (5): Sokak szerint ez egy nagyon könnyű könyv, én azért nem ezt
érzem, szerintem optimális nehézségű alkotásról beszélhetünk. Túl sok kötelező
tárgy nincs, ezek közül a legfontosabb a varázsfegyver, amit viszont 3
különböző helyen lehet megszerezni. E nélkül teljesen biztos a halálunk.
Ezenkívül egy kereszt és a Hit pajzsa közül egynek, valamint egy karó és egy
különleges kard közül egynek meg kell lennie. Ezt egyébként szeretem, hogyha
egy tárgyat többféleképpen lehet megszerezni, vagy több is ellátja ugyanazt a
funkciót, legalább nem egy döntésen múlik a sikerünk vagy kudarcunk. Valamint 3
koporsót is el kell pusztítani. Azonban ha ezekből hiányzik valami, akkor nem
teljes a kudarc, csak egyfajta fél siker, hogy a lányt sikerül ugyan
megmentenünk, de a gróf életben marad és folytathatja kegyetlen uralmát.
Útközben azonnali halál azért elég kevés van, az ellenfelek viszont elég
húzósak tudnak lenni, 9-es ügyességgel nem tudtam elsőre teljesíteni, de 10-zel
is 1-2 helyen kellett a szerencse, hogy nehogy ott hagyjam a fogamat. Az meg
külön nehézség, hogy jópár lény ügyességet is szív, ha eltalál minket (amire
nyilván akkor van nagyobb esély, ha eleve kevés az ügyességünk…ördögi kör).
Tehát szerintem bőven megvan benne a kihívás, de egyáltalán nem mondanám
nehéznek, szadistának meg végképp nem.
Játékélmény (4): Ha valaki a játék előtt azt mondja nekem, hogy egy
szisztematikus labirintus kalandot ilyen pozitívra fogok értékelni, akkor nem
hittem volna el neki, de mégis megtörtént. Nem is tudom, mi volt benne, ami
ennyire működött nálam. Talán az, hogy a sok visszatérési lehetőség miatt nem
éreztem a dolgot teljesen véletlenszerűnek, de az is lehet, hogy a köztes
kalandok és a benne lévő karakterek – meg a tőlük hallottak – annyira
megfogtak, hogy a labirintusos aggályaimat le tudtam győzni. Amikor az egyes
karakterek elkezdtek nekem mesélni, néha úgy éreztem, mintha kilépnék a
játékos szerepéből és egyszerű hallgató lennék, aki csak élvezi a történetet. Ilyet viszonylag ritkán érzek KJK könyvekben. Nekem bejött a főhős karaktere és
Katherina is egy olyan személy lett, aki karakteres, de a végén már nagyon
szívesen küldtem másvilágra. Tetszett az is, hogy ez a könyv is egy erkölcsi
dilemma elé állít minket, hogy megtegyünk-e valamit, ami racionálisan
indokoltnak tűnik, viszont morálisan elfogadhatatlan. Egy kicsit több
intellektuális kihívásnak jobban örültem volna, de ezt leszámítva nekem nincs problémám
vele.
Összességében: 14/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=74
A vámpír bosszúja:
Történet (4): Az Óvilág keleti partján élő kalandozó vagyunk, és
meglehetősen unatkozunk a békés időszakban. Éppen egy fogadóban pihenjük ki nem
létező fáradalmainkat, amikor váratlanul egy öregember jelenik meg. Miután
beszédbe elegyedsz vele, kiderül, hogy egy vámpírvadász, aki a Libra-tó partján
lévő kolostorban élő Sewarthnak visz üzenetet, ellenségei azonban már megölték
a társát. Ő sem éli túl sokkal tovább, éjszaka ugyanis meggyilkolják a
fogadóban. A nála lévő levélből megtudjuk, hogy nem akárkit üldözött, hanem a
rég halottnak hitt Reiner Heydrich grófot, akit ugyan már rég megöltek, de
hagyományos módon nem lehet elpusztítani, így feltámadt és erősebb, mint
valaha. Az már a kaland során derül ki, hogy egy bizonyos drágakő jelenti a
lehetőséget az elpusztítására. Tehát egyfajta félfolytatásról beszélünk, a
főellenség ugyanaz, de mi mások vagyunk (mármint nem úgy…nem ugyanaz a
karakter, aki az előző könyvben). Azt a részét nem mondanám túl kreatívnak,
hogy visszahozza az egyszer már elpusztított karaktert, de nekem szimpatikus
volt a gróf és családja, így nem zavar különösképpen. A háttértörténet viszont
itt is jó, a kaland dinamikája és benne történő események viszont sokkal jobban
sikerültek, mint a Vámpír kriptájában. Arról egy kicsit többet lehetett volna
írni, hogy végül mi a fő motivációnk, amiért elvállaljuk a küldetést, de ezután
tetszik, ahogy folyamatosan szembesülünk a hiányosságainkkal, és, hogy miként
lehetne ezeket pótolni. A könyv megtart olyan dolgokat az eredetiből, ami jó
(pl. a vámpír harcstílusa, a hit pontok, betegségek, varázsfegyverek) és
eltűntet olyanokat, amik rosszak (pl. állandó labirintusban járkálás), amik
együtt egy nagyon komoly minőségi ugrást adnak. Azért néhány apróbb hiba is
van. A ghoulok mennyisége eltúlzott, a fogadóban lévő találkozás meglehetősen
életszerütlen (főleg, hogy miután nem tudom megölni, kényelmesen alszom a
szomszédos szobában), és engem Katherine megjelenése is zavar, amennyire jó
karakternek éreztem az első kalandban, annyira jelentéktelennek a másodikban,
gyakorlatilag a potenciális hullajelöltségen kívül semmi szerepe nincs, ennél az
is jobb lett volna, ha kihagyják. De mindent egybevetve így is emelt a szinten,
nem is keveset. Érdekesség, hogy az egész könyv vonalvezetése, meg úgy
egyáltalán a kidolgozottsága (pl. az élelem, és kicsit a vér-pontok is) nagyon
emlékeztetnek az Éjsárkányra. Az egy kicsit kidolgozottabb még ennél is, de ez is bőven jó.
Gondolkodás/szerencse (3): Valamivel itt is javult a helyzet. Kevesebb a folyosóválasztás
(igaz, 1-2-nek sokkal súlyosabbak a következményei), sokkal több múlik azon,
hogy 1-1 harcban milyen eszközt próbálunk használni, milyen tárgyakat veszünk,
és ha a Vámpír kriptájára azt írtam, hogy sok helyet be lehet járni, akkor itt
aztán tényleg majdnem mindent. A másik oldalon viszont rejtvények, meg igazán
gondolkodásra késztető szituációk alig-alig vannak.
Nehézség (4): Nem értek egyet azokkal a kritikákkal, amik szerint ég és föld
a különbség a kettő vámpíros kötet nehézsége között, az viszont tény, hogy ez a
könyv valamivel nehezebb, mint az elődje. Kevesebb kötelező tárgy van,
gyakorlatilag csak a kristály és a varázskard (utóbbit meg akár még piacon is
meg lehet venni…ez azért kicsit színvonalon aluli), cserébe viszont a harcok keményebbek (mondjuk itt 11-es
ügyességgel küzdöttem, így nyilván könnyebb, de azért a ghoul hordák könnyen
végezhetnek velünk) és több az azonnali halál. Ez utóbbi különösen zavaró, mert
egy részére ugyan lehet számítani (több csapda is van, ami kitalálható),
viszont néhány esetben meg teljesen véletlenszerű SPOILER!!! például a kúria hátsó bejáratánál lévő nyaktiló SPOILER VÉGE! Mindent egybevetve
tényleg nehezebb egy kicsit, mint az optimális, de azért messze nem egy
Bajnokok próbája szint, hogy a Pusztítóról már ne is beszéljek.
Játékélmény (5): Kicsit hezitáltam ezen, de ha az előző megkapta a négyest,
akkor itt muszáj megadnom a maximumot. Azt éreztem, hogy ennek a könyvnek nincs
üresjárata. Teljesen mindegy, hogy épp a kolostorban, a boszorkányoknál, a
Kúriában, egy faluban vagy Heydrich báró közelében vagyok, mindig volt kaland,
játék és kockázat is J. A sok harc és esemény végig fenntartotta a játék közben az
érdeklődésemet, és amikor letettem a könyvet, úgy voltam vele, hogy nincs
hiányérzetem. A Nekromanta éjszakája szintjét azért nem éri el, de az egy
annyira kiemelkedő mű, hogy nem használhatom azt mércének.
Összességében: 16/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=72
Kb. a
felénél tartok a könyvszekciónak, és miközben egyre többet olvasok el, egyre
inkább rájövök, mennyire szubjektívek ezek a kritikát. A különböző játékosok –
ideértve a kritikusokat is – egészen mást várnak el ezektől a könyvektől, így
amit kap tőlük élményt, azt is máshogy értékelik. Nagyon sok felmagasztalást
olvastam a Vérfarkas üvöltéséről és a Varázstörőről, ehhez képest szerintem a
vérfarkasos bár nem volt rossz, azért nálam nem került a prémium-kategóriába, a
Varázstörő pedig nálam a leggyengébbek közé került. Utóbbira talán az a
magyarázat, hogy a nehézség sokaknál pozitív, minél nehezebb egy könyv, annál
jobb, minél könnyebb, annál kevésbé jó. Ezzel én nehezen azonosulok, nem azt
mondom, hogy jó, ha valamiben semmi kihívás nincs, de ha nagyon sok random
faktoros nehezítés van benne, vagy már-már irreális szintű a könyv, akkor nekem
az már negatív. Miközben egy egyszerű könyv is lehet jó a megfelelő
háttértörténettel és kihívásokkal. Sang kritikáit rendszeresen olvasom az egyes
könyvekről, de csak azután, hogy én is lejátszottam őket. És itt például azt
éreztem, hogy mindháromban én sokkal jobb véleménnyel vagyok a könyvről, mint
ő, más helyeken pedig – pl. a Kétélű jóslatnál vagy az említett Vérfarkas
üvöltésénél – én vagyok szigorúbb. Tévedne bármelyikünk? Nem hiszem. Egyszerűen
a más elvárások és a más aspektusból való megközelítések (pl. ő nem szereti a
titkosírós rejtvényeket, nekem a nagy kedvenceim) miatt mások lesznek a
benyomásaink. Meg valószínűleg más életkorban is voltunk, amikor ezeket
lejátszottuk, ez is változtathat a véleményünkön. És ezeken nem is fogunk sosem
összeveszni. A lényeg inkább az, hogy népszerűsítsük ezt a kicsit divatból
kimenő, ám mindenképp remek játékélményt és ne engedjük át teljesen a terepet a
számítógépes játékoknak. Inkább szárnyaljon a képzeletünk, amint beleéljük
magunkat az Éjsárkány elleni küzdelembe, vagy, hogy miként létezhetünk
szellemként!
Néhány
hét múlva jön a folytatás!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése