Vissza a múltamba 4. – A nekromanták éjszakája, Az élőholtak szigete, Vihargyilkos
Egyre
jobban élvezem ezeket a kis könyvelemzéseket, ahogy a játékokat is. De sajnos
nem haladok velük túl gyorsan, főleg, mert a Zagor füzetek minikalandjait is
szívesen játszom. Egyszer talán majd azokról is írok. De most végeztem három új
könyvvel, amiknek jöhet az elemzése. Előrebocsátom, talán ez volt a legjobb
eresztés az eddigi triók közül. Nézzük, mit tartogattak ezek a könyvek!
A nekromanták éjszakája:
Történet (5): Egy háborúból megyünk éppen haza, kényelmes otthonunk után
sóvárogva, amikor váratlanul támadás ér minket. Három harcos és egy oltárszolga
támadásának esünk áldozatul, ami az életünkbe kerül. Azonban nem pusztulunk el
végleg, szellemként kezdjük el a kalandunkat. Eközben kiderül, hogy
Birodalmunkban sincs minden rendben. Valzinor kastélyában most már a gonoszság
az úr, Unthank, a gonosz szekta vezetője meg kívánja idézni a rettenetes
Árnykirályt, hogy pusztulást hozzon a birodalomra. A feladat kettős, egyfelől
bosszút állni a gyilkosainkon, másrészt így szellemként is megmenteni a
birodalmat. Mindent egybevetve ennél eredetibb történet talán nincs az eddig
olvasott könyvek közül (esetleg a Pusztító). Szellemalakként a játék nagyon
izgalmas, és élvezetes, az akarat és az akaratpróbák szintén kiválóak, sokkal
jobban kivitelezett, mint a korábban elemzett Lidérckastély mélyén-ben. A halálból (Halál? Hisz, már meghaltunk!
Jó, most hagyjuk!) való visszatérés ugyanígy egy remek megoldása a könyvnek. A
gazdatest keresése szintén nagyon egyedi és jó része a történetnek, a
szellemképességek elsajátítása meg nagyon kreatív és eredeti. A történetvezetés
is nagyon tetszik, ahogy a kastély minden egyes részét megnézhetjük és
gyűjthetjük az információkat és a szövetségeseket. Egyetlenegy aprócska logikai
bukfencnek a kutyát tartom, aki csatlakozhat hozzánk. Persze, hangulatos eleme
a kalandnak, de pl. amikor „árny” képességet használunk, akkor hogy tüntetjük
el a szegény állatot? Ez a része nem túl logikus. Ezenkívül az sem az igazi,
amikor egy embernek a bizalma azon múlik, hogy ismerjük-e a kutyánk nevét. A
kutya nevét ugyanis nem az előzményekben, hanem valamikor a történet során
ismerhetjük meg, ami nem logikus. Ha járunk egy helyen SPOILER!!! a kutyaólban
SPOILER vége!, akkor ismerjük a kutyánk nevét, aki évekig hű társunk volt,
ha meg nem jártunk ott, akkor nem? Ennek semmi értelme. Jobb lett volna a
háttértörténetbe beírni a kutya nevét, és akkor egy jó figyelempróba lett
volna. De még ez az apróság ellenére is tökéletes a történet.
Gondolkodás/szerencse (5): Meglepődtem, de egy nagyon jó kis gondolkodós könyvet
kaptunk. Több rejtvény is van benne, de az is fontos, hogy minden információra
odafigyeljünk, amit kapunk, ez később aranyat érhet. Több párbeszédnél is jó,
hogyha használjuk az eszünket, valamint a gazdatest találásakor is lehet, hogy
gondolkodnunk kell. Ehhez képest kevés szerencsefaktor van a könyvben, a
legtöbb területen minden helyet átkutathatunk, csak néha-néha számít sokat a
sorrend, de ennyi szerencse meg muszáj egy ilyen könyvben. Mindent egybevetve
ilyen szempontból is igazán jó a könyv.
Nehézség (4): Az optimálisnál talán valamivel könnyebb. Az, hogy a játék
során gyakorlatilag legalább 3-4-szer meghalhatunk, SPOILER!!! sőt, az egyik halálunkkal akár még meg is könnyíthetjük
a küldetésünk teljesítését egy varázstárgy formájában SPOILER vége! elég nagy könnyítés (no nem mintha az itteni olvasóim
legalább fele nem csak visszalapozik egy azonnali halálnál, ahelyett, hogy
újrakezdené a könyvet J ), de igazán komoly kötelező tárgy sem szükséges. Nem árt
azért egy varázsfegyver, a kaland egy pillanatában pedig kell egy gazdatestet
találni, de ezek mindegyike többféleképpen is teljesíthető. A legnehezebb rész
egy kapun való átjutás, amihez két fontos információt is meg kell szereznünk,
valamint egy rejtvényre felelni, különben nem tudunk átmenni. A végjátékban is
többféleképpen nyerhetünk, így olyan drámaira ott sem emelkedik a feszültség
(bár a leírások kétségkívül sokat hozzátesznek ehhez). Magas értékekre nincs
szükség, én 9-es ügyességgel gond nélkül megoldottam a feladatokat.
Játékélmény (5): Ennek a könyvnek konkrétan nincsenek üresjáratai. Akár
szellemként tevékenykedem, akár gazdatestben, nem unatkozom egy pillanatig sem,
a kicsit nyomozós jelleg végigmegy a történeten, és remekül át tudjuk élni
szinte minden pillanatban a bizarr helyzetünket. Vannak a könyvnek nagyon
hatásos elemei, például, amikor megláthatjuk a saját holtestünket, illetve a
minket gyászolókat, vagy apánk megjelenése (jó, ott a szöveg nem az igazi), és
a feltámadásunk pillanata is epikus. 1-1 nagyon dilemmás jelenet is van benne,
ezekből a bolondok alkuja egyértelműen a legkegyetlenebb erkölcsi dilemmája a
könyvnek. A könyv hangulata sötét, komor, és végig nagyon hatásos. Szóval
nagyon jó könyv, és bár nehéz ilyen kijelentést tenni, azt mondom, talán a legjobb,
amit eddig olvastam.
Összességében: 19/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=49
Az élőholtak szigete:
Történet (3): A háttérsztori elején egy kis szimbiózist tapasztalunk meg a
Kés szoros partján fekvő faluk lakosai és a Solani sziget varázslói között. A
falu ellátja a varázslókat élelemmel és a megfelelő eszközökkel, cserébe a
varázslók biztosítják a halászásra alkalmas időjárást és megóvják a falvakat az
időjárás okozta veszélytől. Egy nap azonban váratlanul egy hatalmas erejű vihar
csap le a Szorosra, ami több ember halálát okozza. A falvak lakosai úgy
döntenek, hogy egy hajóval elmennek a Solani szigetre, hogy megtudják, mi
történt. Azonban a hajó is viharba kerül és csak mi éljük túl. A szigeten való
botorkálás közben szerzünk információt az elemi mágusok közötti konfliktusról,
és egy tűzvarázslóról, akit a Borzalmak Szelleme szállt meg. Így a falu védelme
egy globálisabb küldetésbe teljesedik ki. Maga az elemi mágusos háttér nem
annyira kreatív, de a nyomozós rész nagyon jól kidolgozott és izgalmas. A
szigeten lévő kalandok szintén izgalmasak, a vége kicsit átmegy klasszikus
labirintusjátékba, de a történet kidolgozottsága azért nem rossz, még ha nem is
teljesen eredeti.
Gondolkodás/szerencse (3): Összességében nem kell nagyon sokat gondolkodni a könyvben.
Összesen egy rejtvény van (mondjuk azt szinte irreális megfejteni szerintem),
de fontos, hogy a legtöbb információt megjegyezzük, különben nem lehet
teljesíteni a feladatot. Így a kaland során az odafigyelésre nagy szükség van.
A végén van egy fontos döntéshozatal, amit szintén át kell gondolni. A
szerencse szerepe azért jelentős, de mivel a legtöbb helyet be lehet járni
viszonylag gond nélkül, ezért nincs akkora randomfaktor sem a történetben.
Nehézség (4): Az optimálisnál szerintem egy picivel nehezebb. Nagyon sok
kötelező kellék van a könyvben. Négy kötelező drágakő, egy varázsfegyver, egy
információ egy névről, és egy bizonyos folyadék nélkül nem lehet teljesíteni
ezt a küldetést (de lehet van más is, amit nem jegyeztem meg). Ezek egy
részének a megszerzéséhez további tárgyakra van szükség. A feladat viszont
annyiban nem nehéz, hogy a legtöbb helyet be lehet járni, alig-alig van olyan
helyzet, ahol egy elágazás döntene arról, hogy mit találunk meg vagy mit nem.
Ezzel együtt sem könnyű azért teljesíteni, mert a szükséges tárgyak mennyisége
elég sok. Ezenkívül igen magas értékekre is szükség van, főleg, mert a könyv
elején szinte fegyvertelenül kell helyt állnunk (a varázstárgy megszerzéséhez
legyőzendő szörnyeteg pedig egyáltalán nem gyenge lény). Szóval azért nem
egyszerű, de szerintem nem is olyan vészes.
Játékélmény (4): Nem tartalmaz semmi világrengetőt, ennek ellenére én azért
szerettem. Az eleje egyértelműen jobb, amikor még a sziget különböző részein
próbáljuk az információkat és tárgyakat összegyűjteni. A nyomozós rész izgalmas
és érdekes, valamint van 1-2 egyedi karakter is (a remete pl. nagyon fain). A
második fele kevesebb élményt nyújt, kicsit sematikus, de nem olyan unalmas
labirintus játék, mint néhány negatívabbra értékelt könyv. Nagyon tetszik a
könyvben, hogy az elementálok nem átlagos értékekkel bírnak, hanem rendkívül
erősek, megadják a módját ezeknek a karaktereknek (ezt sok könyvben
hiányoltam). A végén a drágakövek élével való számolgatás viszont kicsit
unalmas, úgy érzem, hogy sokszor túlontúl indokolatlan mennyiségben alkalmazták
ezeket. Mindent egybevetve azonban nem rossz.
Összességében: 14/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=50
Vihargyilkos:
Történet (5): Híres kalandozók vagyunk, aki már számtalan veszélyes
küldetést teljesített és a környéken mindenki ismeri és szereti. Éppen egy
kalandunkat meséljük egy településen, amikor elementáris vihar keletkezik. Kalandorként
úgy döntünk, utánajárunk az eseményeknek. Ennek során kiderül, hogy egy repülő
hajón Balthazar Sturm irányítja ezt a vihart. Őt kell megállítanunk, de ahhoz,
hogy legyen esélyünk ellene, érdemes meglátogatni néhány helyet, ahol segítséget
kaphatunk a pusztító elemekkel szemben. Így a tűz, a víz, a levegő és a föld
elemétől is szerezhetünk segítséget az utolsó csata előtt. Mint korábban is említettem, az elemi mágusos
történetet nem nevezném kifejezetten egyedinek, azonban ez a könyv mégis sokkal
kidolgozottabb. Egyfelől meg kell említenem, hogy bár a végén lévő
elementál-csata eléggé hasonlít a Visszatérés
a Tűzhegybe-n lévőre, azonban időben ez a könyv volt előbb, így ezt megbocsátom.
A kidolgozottság azonban nagyon jó. Tetszik, hogy az elején kapunk pár extra
varázstárgyat, és a napok telése is egy nagyon egyedi része a történetnek (bár
ebben egy kicsit több is lehetett volna). Az egyes helyszínek kidolgozottsága
nagyon jó, ez szintén óriási pirospont. A történetben lévő karakterek is
tetszenek (mind a törpe, mind az óriás emlékezetes, ahogy a megmentendő falu is
az). A végén a hajó leamortizálása is vicces, a Rettenthetetlen géppel
különösen. Összefoglalva annyira tömény és annyira tartalmas az egész, hogy
muszáj rá megadnom a maximális pontot.
Gondolkodás/szerencse (3): Sok minden nincs benne. Ha jól emlékszem, talán egyetlen
direkt rejtvény volt. Ezenkívül néhány választásnál nem árt használnunk az
eszünket (pl. a víz alatt), illetve az sem mindegy, hogy az egyszer használatos
tárgyainkat/segítségeinket mikor használjuk el. E mellett azonban ott vannak a
már unalomba fulladó labirintus-jelenetek is, bár legalább egyik esetben sem
okoz azonnali halált egy rossz döntés.
Nehézség (5): Szerintem ez egy optimális nehézségű könyv. Kb. az Éjsárkányhoz tudnám hasonlítani, ugyanis
nincsen egy olyan tárgy, ami nélkül teljesen esélytelenek vagyunk a könyvben.
Bár a Visszatérés a Tűzhegybe-nhez
hasonlóan itt is jól jön a 4 elementál segítsége, de itt mindegyik
ellenfelünket akár harcban is legyőzhetjük, így ha nincsenek meg ezek a
segítségek, akkor sem kell egyből kétségbe esni (persze ahhoz elég kemények,
hogy ne tudjunk mind a 4-gyel fegyverrel elbánni). Izgalmas döntéshelyzetek elé
állít minket a könyv olyan téren, hogy a 4 elementálból hány segítségét
próbáljuk meg egyáltalán megszerezni. Azt gondolom, hogy egy olyan van, amit
mindenképpen érdemes megszerezni, SPOILER!!!
a levegő, márcsak azért is, mert az utolsó döntésünknél akár megmentheti az
életünket is SPOILER vége! egy olyan
azonban van, SPOILER!!! a tűz SPOILER vége! ami szerintem nem éri
meg, könnyű meghalni, nem könnyű a segítséget megszerezni és szinte minden a
szerencsén múlik. A végén még van egy komolyabb kihívás, ugyanis nem elég
legyőzni Balthazar Sturmot, utána még túl kell élni a hajó pusztulását. De ezt
is háromféleképpen meg lehet oldani. Meg ha nem sikerül, azért a vége úgy is
fél siker. Ami még nehéz, hogy nagyon sok erős ellenfél van, így a magas
értékekre igenis szükség van. Nem könnyű, de azért megoldható, pont amilyennek
lennie kell.
Játékélmény (4): Szerintem nagyon jó. Az egyetlen, ami egy kicsit zavar
benne, hogy közvetlenül az elementálok előtti 4 kalandból 3 egy-egy labirintus,
ami nem annyira élvezetes. Ezt leszámítva viszont remek. Nagyon változatos helyeket
járhatunk be a legmelegebb tűzhányótól a leghidegebb hegyekig, de még a víz alá
is mehetünk. Üresjáratok alig vannak a műben, úgyhogy én maximálisan tudom
ajánlani.
Összességében: 17/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=51
Mára
legyen elég ennyi. Aki a pontozási szisztémáimat még nem ismeri, az itt megtekintheti. 2 hét múlva igyekszem megírni a következő hármas, bár még csak
egyet játszottam le közülük, és lesz közben egy táborom, de azért a kihívás nem
reménytelen. J
Király a sorozat Bubu :)
VálaszTörlés