Így kell kivonulni a korrekt politikusok sorából!
Aki ismer engem, tudja, hogy
akármilyen témában írok, vagy bármilyen témát dolgozom fel, mindig igyekszem
mindkét oldalt alaposan végigjárni, mielőtt az álláspontom kialakítom. Rendkívül
ritka az, hogy az egyik oldal mellett semmilyen érvet nem találok. A
Nemzetbiztonsági Bizottságban a kormánypártok képviselői által 3 hete
foganatosított bohózat viszont kiváltotta bennem, hogy erről is megírjam a
véleményem. Sajnos ez az esemény azon kevesek egyike, ahol egész egyszerűen nem
találok olyan érveket, amik számomra akár jogilag, akár erkölcsileg, akár
racionálisan elfogadhatóvá tennék ezt a cselekményt.
Előrebocsátom, nem fogok arról
értekezni, hogy létezik-e a Soros terv, vagy nem és, hogy a jelenlegi kormánypropaganda
mennyire valós és mennyire nem. Bármennyire furcsának is tűnik, mindezek
teljesen irrelevánsak jelenlegi helyzet megítélésében.
Mi
is történt pontosan?
A Nemzetbiztonsági Bizottság
elnöke, Molnár Zsolt 2018. január 25-re hívta össze a Bizottság ülését. Az ülés
elsődleges tárgya az úgynevezett Soros-terv, illetőleg annak a létezésével
kapcsolatos vita. De az ülésen szóba kerül(t volna) az elmúlt időszakban
befogadott 1.300 menekült, valamint az Elios-ügy is. Mindezek mellett a
közbeszerzési törvény hatálya alóli mentesítés iránti kérelmek megtárgyalása is
esedékes volt.

Molnár Zsolt ezt követően
2017.02.08-ra is összehívta a Bizottsági ülést, amelyre azonban a Fideszes és
KDNP-s képviselők nem mentek el, így az ülés megint határozatképtelen lett.
Ekkor már Németh Szilárd – még az ülés előtt – a korábbi érvelését azzal
egészítette ki, hogy
„az Országgyűlés
Nemzetbiztonsági bizottságának tagjaként azt kezdeményezte (Szél Bernadett
– a szerk.), hogy a testület decemberi
ülésén a titkosszolgálatok által részben bemutatott Soros-hálózatról szóló
jelentést és dokumentumokat teljes terjedelmükben adják ki neki. A
titkosszolgálatok ezt nemzetbiztonsági okok miatt elutasították, de Szél
Bernadett most Molnár Zsolton, a bizottság szocialista elnökén keresztül
próbálkozik (…) nem tudhatjuk, hogy az az alapján megszerzett, a
Soros-hálózatról szóló titkosszolgálati dokumentumokat és bizalmas
információkat mire akarja felhasználni.” Németh Szilárd a nyilatkozatai
során azt is kifejtette, hogy mindaddig bojkottálni fogják az ülést, „amíg Szél Bernadett a Soros tervről
titkosszolgálati információkat akar kiszivárogtatni.”
Németh
Szilárd kijelentése egy jogi nonszensz
Vizsgáljuk meg mindenekelőtt
jogilag ezt az egész szituációt. Németh Szilárd arra hivatkozva közölte, hogy
Szél Bernadett biztonsági kockázatot jelent, hogy ő nyilvánvalóan Soros embere
és a Bizottságon belül a Soros terv végrehajtásáért dolgozik.
Elsőként nem árt
felvilágosítani Németh Szilárdot: ha mindez szóról szóra igaz lenne, az sem
alapozhatná meg azt, hogy Szél Bernadettnek megtiltsák a Bizottsági ülésen való
részvételt. Ennek oka egyszerű: Németh Szilárd kijelentése nem tény,
hanem egy egyszerű politikai vélemény, a nemzetbiztonsági kockázat tényét pedig
nem ő, hanem (a legtöbb esetben) – jogszabály alapján – az Alkotmányvédelmi
Hivatal állapítja meg. Ahhoz, hogy valaki Parlamenti képviselő legyen, ami
ugyebár előfeltétele a bizottsági tagságnak, kötelezően át kell esni egy nemzetbiztonsági
ellenőrzésen. Ha bárkinél felmerül nemzetbiztonsági kockázat, vagyis pusztán annak a reális lehetősége, hogy a
képviselő tevékenysége a nemzet biztonságának érdekével összeférhetetlen, akkor
nem adják meg a hozzájárulást a jogviszonyának betöltéséhez. Szél Bernadett is
átesett egy ilyen vizsgálaton, ahol megállapították, hogy nem jelent
nemzetbiztonsági kockázatot. Ezen vizsgálat eredményének önkényes megkérdőjelezésére
senkinek sincs joga. Természetesen nem zárható ki annak a lehetősége, hogy egy
vizsgálat után beállott körülmény esetleg a korábbi eredményeket
megkérdőjelezi. De egyrészt ezt megint csak nem Németh Szilárd dönti el,
másrészt az általa meghivatkozott példák (Soros-ösztöndíj, Soros által fizetett
szervezetekben betöltött szerep) mind olyanok, amik legalább másfél évtizeddel
ezelőtt, azaz minimum 10 évvel a legutóbbi vizsgálat előtt történtek. Tehát
kizárt, hogy az ellenőrzés során ezeket ne vették volna figyelembe.
Hozzáteszem, a kormánypárti
képviselőknek még mindig van egy lehetőségük. Ha úgy érzik, hogy Szél Bernadett
tevékenysége Magyarországot közvetlenül károsítja vagy veszélyezteti, akkor
szépen meg lehet keresni a hatályos Büntető törvénykönyvben az erre vonatkozó,
megfelelő állam elleni (vagy bármilyen más) bűncselekményt, a nyomozás kezdetét
veszi, és ha megállapítják a bűnösségét, akkor az ítélet kiszabása mellett Szél
Bernadett a mandátumát is elveszti. Tiszta, egyszerű és jogilag a legkevésbé
sem lehet belekötni.

Morálisan
elégtelen
Sajnos azt, ami a két
bizottsági ülésen történt, nem lehet ennél szebben minősíteni. Ez a látszólag
ártalmatlan magatartás, amivel a Fideszes képviselők ezt a helyzetet kezelték, annyi
alapvető jogelvbe és morális eszmébe gázolt bele, amit felsorolni is nehéz
lenne. De a legfontosabbakat megpróbálom kiemelni.
Az első eszme, amit ezzel a
reakcióval megkérdőjeleztek, magának a demokráciának az eszméje. Egy a
választások során legitimen megválasztott, nemzetbiztonsági átvilágításon
szabályszerűen átesett bizottsági tag Bizottságban való részvételét próbálták
megakadályozni. Amikor ez nem sikerült, akkor erre az a válasz, hogy
ellehetetlenítik a teljes bizottság munkáját, mindaddig, amíg be nem teljesül
az, amit ők akarnak. Ez nem a demokratikus működés jellemzője, sokkal inkább az
önkényuralomé. Az pedig, hogy ezt milyen indokkal tették, a legkínosabb ebben
az egészben. Ugyebár a legfőbb érv az volt Szél Bernadett kitiltása mellett,
hogy ő nem a kormány álláspontját képviseli a Soros-terv kérdésében, hanem
valami mást. Ismételten felvilágosítást következik: ez az ellenzék dolga, hogy ha nem
ért egyet a kormánypártok véleményével, akkor azt a rendelkezésre álló
kereteken belül kifejtse. Tehát az, hogy Szél Bernadettet azért
próbálják meg eltávolítani, mert a véleménye eltér a kormánypárti politikus
véleményétől, na ez a demokrácia igazi seggberúgása. Eleve még csak nem is
lenne szükséges ez, hiszen Szél Bernadett bármit kezdeményez, a Bizottság
többsége képes leszavazni. De úgy látszik, már a jelenléte is annyira zavar
egyeseket, hogy az eltávolítása érdekében képesek a legalapvetőbb demokratikus
elveket sutba dobni. És persze lehet szépíteni, hogy itt a jelenlegi kormánypárt
a Jedi Rend, a Béke és az Igazság Őrzője és ott van vele szemben Darth Soros, a
Sith nagyúr, és az emberei, de ez nem objektív tény, hanem egy politikai vélemény.
Az egyetlen tény, hogy Szél Bernadett és a kormánypárti képviselők között itt
véleménykülönbség van, minden más propaganda. És itt az az érv sem elfogadható,
hogy az LMP valójában nem a Fidesz és a kormány, hanem – a 2016. októberi
Népszavazás és a tavalyi Nemzeti Konzultáció eredménye alapján – a magyar
emberek akaratával megy szembe. Egyrészt, mert ezt sem tilos megtennie,
másrészt pedig mert ez az állítás egész egyszerűen nem igaz. A népszavazás
ugyanis nem a Soros-Tervről, hanem a betelepítési kvótáról szólt, meg amúgy is
eredménytelen lett, a Nemzeti Konzultáció pedig a hatályos magyar jogszabályok
alapján nem tekinthető a magyar nép hivatalos álláspontjának, és semmilyen
jogot, kötelezettséget, vagy felhatalmazást nem ad a kormány számára. Így voltaképpen
ez a szituáció már nem nemzetbiztonsági, hanem egyszerű politikai kérdéssé
degradálódott.
A másik, ami nagyon komolyan
aggályos, hogy Németh Szilárd a kijelentésével az Alkotmányvédelmi Hivatal
munkájának alaposságát kérdőjelezte meg. Ez már logikailag is problémás.
Ugyanis ha feltételezzük, hogy igaza van, akkor jön a következő kérdés: ha egy
alkalommal ez megtörtént, akkor mi a garancia arra, hogy a hanyag munka nem
történt meg máskor is? Akkor ezek szerint vizsgáljuk meg az összes parlamenti
képviselőt újra, mert valaki nem ért egyet az egyik átvilágítás eredményével?
Abszurd lenne. De itt a kisebbik baj az, hogy Németh Szilárd ostobaságokat
beszél, ilyet egy politikustól már sokszor láttunk. A nagyobb az, hogy a pártja
ahelyett, hogy egy jóindulatú mosoly mellett visszavonultatná a képviselőjét a
harcból és engedné, hogy az állami apparátus annak rendje és módja szerint
működjön, beleegyezik egy ilyen bojkottba. Sőt, nagyon valószínű, hogy nem csak
beleegyezett, hanem a párt volt az ötletgazda és a képviselők a párt akaratát
(vagy mondhatjuk úgyis, hogy a párt-tervet) hajtották végre. Márpedig ahol egy
párt ilyen eszközöket képes bevetni a céljai elérése érdekében, ott nem csak a
demokrácia, hanem a jogbiztonság is súlyos veszélyben van.
Ezenkívül nem mehetek el az
egész ügy emberi oldala mellett, amit egy egyszerű szóval meg lehet fogalmazni:
gyávaság. Önmagában véve a férfi büszkeségemet is erősen sérti az, hogy 4
meglett férfiember visszakozik, amikor ki kell állni egy vitára egyetlen nővel
szemben, de ez ügyben majd valahogy elszámolok az önérzetemmel. Amit viszont
nem értek: a kormánypárt szinte minden nyilatkozata és minden propagandája
arról szól, hogy nyilvánvalóan bizonyított tény az, hogy Soros György a terve
végrehajtása érdekében már szinte a teljes EU-t (lassan már az ENSZ-et is)
befolyása alatt tartja, valamint, hogy az is bizonyított, hogy Szél Bernadett
(és lassan már Gyurcsány Ferenc, Karácsony Gergely és Vona Gábor is) Soros
György befolyása alatt áll. Márpedig ha
ez így van, akkor ez a nemzetbiztonsági ülés a legnagyobb ajándék, amit Németh
Szilárd és a Fidesz kaphatott a sorstól! Több online hírportál élőben adta,
nagyon komoly volt iránta az érdeklődés. Nem lett volna más dolguk, mint a
bizottsági ülésen minden bizonyítékot latba vetve lesöpörni az asztalról a
Bizottság ellenzéki tagjait. Három legyet ütöttek volna egy csapásra: mindhárom
komolyabb ellenzéki erő hitelességét megkérdőjelezték volna; Szél Bernadettet
és az LMP-t valószínűleg nemcsak a kormányzásért, de még a Parlamentbe
kerülésért vívott harcban is kiejthették volna; és az ellenzéki média – ami
igen szép számmal jelent meg az eseményen – egy részét is meggyőzhették volna a
maguk igazáról! És mindehhez nem kellett
volna mást tenni, mint bebizonyítani annak az igazságtartalmát, ami szinte már
a csapból is folyik. De valamiért mégsem történt meg, inkább kikullogtak az
ülésről. Vajon miért? Nyilván sokan most elfogultsággal vádolnak meg, de erre
szerintem csak egy logikus válasz létezik: valójában nem képesek hitelt érdemlően
bizonyítani mindazokat az állításokat, amiket folyamatosan hangoztatnak…
Apropó,
Soros-terv. Továbbra sem akarok belemenni, hogy ez egy valós veszély-e,
vagy egy egyszerű propaganda. Viszont szerintem a magyar lakosság egy jelentős
része már nagyon kíváncsi lenne, hogy egy egyenlő vitában miként érvelne ebben
a témában a kormány és az ellenzék, és, hogyan válaszolnának érdemben egymás
kijelentéseire (az azonnali kérdések órája erre nem alkalmas, mert a jelenlegi
szabályozásban simán megkerülhető a kérdésre adott érdemi válasz). Most úgy
tűnt, ez is meg fog történni, de aztán sajnos mégsem. Sad story.

Még
egy logikai bukfenc a végére
Azt gondolom, hogy sem jogilag,
sem erkölcsileg nem vállalható az a tett, amit a Bizottság kormánypárti tagjai
elkövettek. De a sors úgy hozta, hogy még logikailag sem tudták alátámasztani a
tettüket. Németh Szilárd azzal is indokolta a bojkottálást, hogy a Bizottsági
ülés során olyan információk, adatok hangoznak el, amik a Soros pártját
képviselő Szél Bernadettnek nem juthatnak tudomására, mert akár a nemzet ellen
is használhatja őket. Hogy ennek mi a valóságalapja, abba továbbra sem
szeretnék belemenni. Viszont, ha önmagában az érv átgondoltságát nézzük, akkor
ez egész meggyőző… lehetett volna. A legpikánsabb azonban az, hogy ezt az
ütőkártyát történetesen éppen egy kormánytag, jelesül Kontrát Károly
államtitkár, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal vezetője szedte ki
Németh Szilárd kezéből. Az államtitkár
ugyanis kifejezetten nyílt ülésre tett javaslatot. A nyílt ülésnek pedig a
lényege, hogy az ülést bárki megtekintheti, sőt, lehetőség van akár annak élő
közvetítésére is (amit egyes online hírportálok meg is tettek). Magyarul: az online közvetítésen keresztül akár maga
Soros György is megnézhette (volna) az ülést, ha éppen olyan kedve volt. Lefordítva
tehát mindazt, amit Németh Szilárd mondott: súlyos
nemzetbiztonsági kockázatot jelent az, hogy Szél Bernadett részt vesz az
ülésen, és ezáltal olyan információkat továbbít Soros Györgynek, amiket Soros
György, ha akar, élőben megtekint. Köszönöm, hogy most már mindent értek…
Egyébként, ha Németh Szilárd
lennék, én biztos nem így oldottam volna meg a problémát. Ugyanis azzal, hogy Kontrát
Károly államtitkár úr nyílt ülést javasolt, egy kisebb adukártyát még adott
Németh Szilárd kezébe. Ugyanis mondhatta volna, hogy mivel itt minősített
adatok hangoznak el, nem járulnak hozzá a nyílt ülés tartásához, és ezért
vonulnak ki. Erkölcsileg és jogilag ez is aggályos, de legalább logikailag
igazolható lett volna. De úgy tűnik, hogy mindenképpen be akarták keverni Szél
Bernadettet, aminek a következménye egy bohózat lett.
Az az érv, amit pedig Németh
Szilárd a múlt héten adott elő, hogy súlyos nemzetbiztonsági kockázatot jelent
a Soros-hálózatról készült dokumentumok kiadása Szél Bernadettnek, egyszerűen
annyira kínos, hogy már nekem kellemetlen érdemben foglalkozni vele. De egyfelől,
ha a Bizottság tudomást is szerez az adatokról, ezek kiszivárogtatása súlyos
következményeket vonna magát. Ráadásul, mivel a testületen belül a FIDESZ-KDNP
kettős többségben van, nem lettek volna kötelesek hozzájárulni az iratok
kikéréséhez. De legalább a Bizottság többi feladatát el lehetett volna látni.
Így viszont az egész bizottság nem tud tevékenykedni, ami az állami apparátus
működésének szempontjából sem kívánatos.
Többször hallottam felvetni azt
a kérdést, hogy Szél Bernadett miért nem hagy ki egy ülést. Hiszen akkor a
Fidesznek elő kell állnia az érveivel, nem tudna arra hivatkozni, amire most.
Ezzel a felvetéssel nem értek egyet. Egyfelől egy ehhez hasonló gyenge
kifogással ugyanúgy megmagyarázhatják, hogy miért nem képesek egyenesen
beszélni a témáról (például azzal, hogy Molnár Zsoltot is nemzetbiztonsági
kockázatnak titulálják). Másfelől ennek egy olyan üzenete lett volna, hogy ez a
zsarolós-politika eredményes. Akkor pedig megcsinálják másodszor is, majd
harmadszor, negyedszer… és végül eljutunk oda, hogy nemzetbiztonsági kockázatot
jelent, ha az ellenzék részt vesz bármilyen gyűlésen. Ezt a folyamatot nem volt
szabad megindítani!
Mi
lesz ezután?
Azt gondolom, hogy érdemi vita
a Soros-tervről a választások előtt már nem lesz (választás előtti vita azért
remélem lesz, de sajnos nincsenek illiúzióim). Egyvalami azért érdekel: az
ellenzéki képviselők írásban fordultak Kövér László házelnök Úrhoz, hogy fejtse
ki a véleményét erről az esetről. Nagyon kíváncsi leszek arra, hogy eleget
tesz-e ennek, és ha igen, akkor milyen választ ad. Nálam elég sokat fog nyomni
a latba ez a válasz annak megítélésében, hogy Kövér László elsősorban
államférfi, vagy pártkatona. Mert politikai hovatartozástól függetlenül egy
igazi demokrata közszereplőnek ezt a magatartást, ezt a viselkedést mélységesen
el kell ítélnie. Kíváncsi vagyok, ő megteszi-e.
Ami engem illet, a négy
kivonuló képviselő nálam valószínűleg egy életre leírta magát, mint politikus,
és nincs az az Isten, hogy én valaha is voksoljak rájuk választáson (azt csak
nagyon halkan jegyzem meg, hogy egyikük éppen abban a választókerületben indul
el, ahol én szavazok, így legalább egy nevet már biztosan kihúzhatok a jelöltek
közül… ennyivel is könnyebb lesz dönteni).
És attól függetlenül, hogy a
Jobbik Magyarországért Mozgalmat ki mennyire szereti vagy nem szereti, valamit
le kell szögezni. A kivonulás után Mirkóczki Ádám beszéde a megtörtént
eseményre és annak előzményeire adható lehető legszebb válasz volt. Ahogyan
higgadtan, logikusan, érthetően és röviden, de mégis részleteibe menően
kielemezte a helyzetet, és felvetette az összes létező jogi, erkölcsi és
logikai érvet, az a 21. század Parlamentben és Bizottságokban elhangzott
beszédei közül – tartalmi szempontból – az egyik legszebb volt. Ha nem lenne
tiltott pártpolitikai kérdésekkel foglalkozni vitaoktatás során, akkor bevenném
a tananyagomba, mint követendő példát.
A végén szeretném azért
leszögezni, hogy ez a markáns véleményem kizárólag erre a konkrét esetre
vonatkozik. Nem mondom, hogyha ezek után bárki úgy dönt, hogy ezekre a
személyekre szavaz, akkor hülye. Nyilván ezt is meg lehet indokolni, és
tiszteletben tartom, ha valaki ezt így gondolja. Ugyanakkor úgy vélem, hogy
pártpolitikai szempontoktól függetlenül vannak tettek, amiket csak elítélni
lehet, és vannak olyan jogállami határok, amiket nem lehet átlépni. Márpedig
most ez történt.
Persze, ha te másként gondolod,
akkor nyugodtan írd meg kommentben a véleményed!
_________________________________________________________________________________
Közben elkészült a Blog facebook-oldala is. Ha tetszenek a bejegyzések, likeoljátok bátran! :)
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése