Eurovíziós Dalverseny – a döntős dalok sorrendje nálam


Alig egy nap múlva eldől, melyik dal fogja képviselni hazánkat az Eurovíziós Dalversenyen. Noha nem vagyok zenész, úgy döntöttem, én is csinálok a 8 dalból egy listát, hogy kiket látnék szívesen Portugáliában. Az igazat megvallva, nekem a 8 dalból egyikkel sincs különösebb problémám, mindegyikkel megvagyok, de egy sorrendem akkor is van. Ami még fontos, hogy nem feltétlen a személyes szimpátiám alapján állítom össze a listát, hanem a szerint, hogy melyiket érezném esélyesnek a versenyen. Nézzük ez alapján, hogy mit gondolok:


8. Süle Zsolt – Zöld a május


Mielőtt bárki félreérti: én szeretem a dalt, ellentétben sok kommentelővel, aki írt a facebook csoportokba, illetve a youtube-ra. A népies hangszerelése nekem tetszik, a dalszöveg is jó, könnyen megjegyezhető, és engem megfog Zsolt éneke is. Viszont egy dolog, hogy mennyire kedvelek egy dalt és egy másik, hogy alkalmasnak érzem-e az Eurovízióra? Azt gondolom, hogy ahhoz, hogy egy ilyen dalversenyen Magyarország jó eredményt érjen el, vagy a zenének, vagy az előadónak nagyon ki kell tűnnie a tömegből, és egyedinek kell lennie. Süle Zsolt, noha a válogatón kitűnik, de azért néhány népzenei alapú produkció minden Eurovízión van, ennek pedig a dallamvilága nem olyan egyedi, ami annyira kitűnne. Zsolt pedig egy jó énekes, de szerintem a karaktere nem fogná meg annyira a közönséget, mint ByeAlexé vagy Pápai Jocié. Félek, ezzel a dallal a döntőbe jutás is necces lenne. De itthon azért szívesen hallgatom.


7. Király Viktor – Budapest Girl


Ez tipikusan egy olyan dal, amivel úgy nagyon jól elvagyok, miközben hallgatom, a tempója nekem oké, Király Viktor jól énekel, dallamos. Biztos, hogy a mezőnyben a jobbak között tartanám számon. A bajom nekem az, hogy mindez ahhoz, hogy én erre szavazzak, kevés. Ha vagyok is olyan megátalkodott, hogy szavazok a versenyen, akkor a kedvencemre szavazok. Márpedig a kedvencem vagy egy igazán komoly énekteljesítménnyel bíró, vagy valami nagyon egyedi hangszerelésű dal, vagy valami – a szó pozitív értelmében vett – különleges produkció, aminek a mondanivalója egyedi. Ez igazából egyikkel sem rendelkezik. Így nem érezném túl sanszosnak egy jó helyre az Eurovízión.


6. Heinz Gábor Biga – Good Vibez


Igazából hasonló véleményem van erről a dalról, mint az előzőről. Jó, kellemes, de biztos nem választanám ki kedvencként. A dal mondanivalója valamivel jobb, mint az előzőé és Biga karaktere számomra szerethetőbb, mint Király Viktoré (akivel szintén nincs semmi bajom), ezért annál a produkciónál valamivel erősebbnek éreztem. De az alapproblémáim ugyanazok.


5. Dánielfy Gergely – Azt mondtad


Alapvetően én szeretem ezt a dalt is. Kellemes, lassú, lírai, érzelmes, és jól énekelnek benne. Csak éppen az a baj, hogy az Eurovíziós Dalversenyen 12345 kellemes, lassú, lírai, érzelmes dal van, amit jól énekelnek. Igaz, hogy a többségüket nők éneklik, így egy kicsit kilóghat a mezőnyben, de megmondom őszintén: így, hogy a magyar szöveget nem fogják érteni a nemzetközi szavazók, nem adok nagy esélyt arra, hogy ezt értékelni fogják. Főleg azért, mert a hasonló kaliberű daloknál nagyon sokat számít az induló ország, és ebből a szempontból Magyarországnak nincs sok „barátja”. Ez alapján pedig, ha egy ilyen dallal indulunk, akkor egy TOP5-ös eredményre maximum akkor van esélyünk, ha az előadó rákos beteg vagy nővé operáltatja magát (lehetőleg a szakáll megtartásával). Egy döntőig valószínűleg eljutna, főleg a zsűri segítségével, de tovább nem hiszem. Ezenkívül a gesztusvilága nekem túlzottan hajaz a tavalyi győztesre, márpedig, ha az elmúlt időszakot nézzük, akkor két hasonló dal nem nyert 2 évben egymás után.


4. AWS – Viszlát nyár


Innentől jönnek azok a dalok, amiket már el mernék küldeni az Eurovízióra. Ez egy rétegzene, de részemről nincs ezzel semmi probléma. Igaz, hogy vannak olyan rajongók, akik erre tuti nem szavaznak, de van egy olyan rész, aki meg emiatt szavazna a zenekarra. Ez még mindig egy sokkal jobb opció, mintha valami mindenkinek tetszik, de senki nem tartja a legjobbnak. Az énekes is hiteles nekem. Akkor viszont miért nincs előrébb a listámon? Ennek az egyik oka, hogy nekem ezt a dalt nagyon viszi a szövege, ami nemzetközi szinten elveszik, és van egy olyan érzésem, hogyha csak a hangszerelését kéne ennek a dalnak felismernem, akkor nem lennék képes 10 hasonlóból felismerni, az valahogy nem maradt meg bennem. A másik pedig az, hogy a két rockos-metalos dalból (tudom, ez két külön stílus, de az egyszerű emberek hajlamosak ezeket összemosni) nekem a másik jobban tetszik.


3. Horváth Tamás – Meggyfa


Egy újabb népies vonulaton mozgó dal, de ide sokkal jobban illik, mint Süle Zsolté. Remek a dallama, a hangszerelése, tipikusan az a dal, aminek nem kell érteni a szövegét, csak felkelni és táncolni rá, meg remekül szórakozni. Erre ez a dal kiváló. Szerintem egy ilyen dallal, a tavalyi évhez hasonlóan a balkáni és más dél-európai országok szimpátiáját el tudnánk nyerni, Horváth Tamás karaktere meg a fiatal lányokat is meg tudná fogni. Szóval én látok potenciált ebben a dalban. A színpadképen változtatnék, akár a meggyfa maga is megjelenhetne a háttérben, a zenészt előrébb hoznám a színpadon belül, és kihasználnám, akár táncosnőkkel is, hogy még 2 ember szerepelhet a produkcióban.


2. Leander Kills – Nem szól harang


Ki merem mondani: nekem ez a kedvenc dalom ebből a felhozatalból, nem csak a legjobb 8-ból, hanem a legjobb 30-ból is. Annak, hogy miért nem az első helyre teszem, leginkább az az oka, hogy még nem tudom, hogy a zenekar hogy oldja meg ezt az akusztikus-hegedűs kérdést. Az én személyes véleményem az, hogy nekem nagyon tetszett az eleje de ahol a zúzós rész és a hegedű együtt szerepelt, az egy kicsit zavaró volt már. De összességében nekem a hegedűs magasabb szintre vitte a produkciót. A helyzet viszont egy komoly csapda. Ha meghagyják az akusztikus részt, a zsűri szinte biztosan nem juttatja őket a 4-be. Ha visszatérnek, akkor sincs erre garancia, hiszen „csak” 9 pontokat kaptak a zsűritől az első körben. Nem könnyű a helyzet. Magát a dalt viszont imádom, és főleg a hangszerelése miatt, a gitárszólam, ami a dalban van, olyan – ellentétben az AWS-ével – amit 1.000 közül felismernék és az első hallásra belém égett. Az ének és a szöveg itt is jó, és ha ehhez hozzáadjuk a rétegzenei mivoltból adódó előnyöket, amiket korábban már kifejtettem, akkor én azt mondom: simán ki merném küldeni őket Portugáliába.


1. Yesyes – I let you run away


Számomra ez a dal Eurovíziós szempontból a legjobb. A dal refrénje egyszerű és fülbemászó, könnyen megjegyezhető, a hangszerelést imádom, és Szabó Ádám is képes meghódítani a női szavazókat. Az pedig, hogy még a harmonika is megjelenik, külön jó (akár kicsit többet is szerepelhetne benne). Slágergyanús dal, de az eddigi idei eurovíziós dalokból, amiket már ismerünk, egyértelműen kitűnik. Viszont azzal a háttérrel nem ártana valamit kezdeni, egyáltalán nem értem ezt a csápos akármit.

Ez az én véleményem. Nem vagyok zenész, nem is nagyon értek a zenéhez, ugyanakkor az Eurovíziós Dalverseny szavazóira ez ugyanez igaz, éppen ezért úgy gondolom, hogy van létjogosultsága annak, hogy erről is véleményt fejtek ki.

De ha te nem értesz egyet velem, kommentben nyugodtan írd meg!

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról