Aztán fizesd a számlát! De nem mindegy, hogy kinek!
A csütörtöki nap során kaptam
egy levelet a noreply@telekom.hu e-mail
címről, amiben tájékoztattak új számla kiállításáról, amit meg kell
fizetnem…vagy mégsem? Megmutatom a levelet.
Azt hiszem, nem kell agysebésznek lenni
ahhoz, hogy megállapítsuk: ez egy nyilvánvaló átverési kísérlet. De ha az ember
átmegy a befizető felületre, újabb csalásra utaló jeleket talál. Ez az egész
annyira amatőr és annyira bárgyú, hogy elsőre azt gondoltam, hogy nem is
érdemel szót. Amiért végül mégis úgy döntöttem, hogy foglalkozom ezzel a
témával, az az, hogy számos hasonló online átverés van a neten, amelynek célja
pénz és személyes adatok szerzése. Így úgy döntöttem, hogy a blog általános
témáiból kilépve végigveszem, hogy az ilyen csalók milyen hibákat követnek el,
és miként lehet észrevenni, ha valaki egy létező cég nevében eljárva próbál
minket megkárosítani!
Ha valaki megnézi ezt a levelet, máris
számos probléma felmerül.
1. Az e-mail cím már önmagában is gyanús
lehet. A noreply kezdetű e-mail címek általában automatikus rendszerüzenetek,
amelyekre nem kell válaszolni. Egy fizetési felszólítást nem sűrűn küldenek
ilyen e-mail címről.
2. A legritkább esetben fordul elő, hogy
egy fizetési értesítőt kizárólag e-mailben küldenek meg. Ha valamit, akkor ezt
szinte minden alkalommal postai úton, esetleg sms-ben is megküldik. Tehát ha
csak e-mailben kapunk fizetési értesítőt, az önmagában is gyanús lehet.
3. A határidő 2018.02.07., a levelet
2018.02.08-án, azaz a határidő lejártát követően kaptam meg, ráadásul
e-mailben, így átfutási idő sem volt. Természetesen nem zárható ki, hogy egy
cég így küld meg egy levelet (igaz, akkor az elég trehány munka), de általában
ilyenkor arról tájékoztatják az ügyfelet, hogy késedelembe esett, és
szíveskedjen a késedelmet néhány napon belül pótolni (és megadnak egy
teljesíthető határidőt).
4. Gondolom mindenkinek feltűnt a levél
nyelvezete. Az ékezetek teljesen hiányoznak, több nyelvtani hiba is van benne,
a mondatok néha nem értelmesek, de semmiképpen sem igényesek. Szinte bizonyos,
hogy aki ezt írta nem magyar és google fordítót használ.
5. Végül az „aláírásban” is van hiba. A
nagyobb cégeknél mindig aláírja a végén az az ügyintéző, aki a levelet
konkrétan írja, és a neve mellett még legalább két kontaktját (közvetlen e-mail
és telefonszám) megadja. Hiszen éppen az a lényeg, hogy a lehető legtöbb módon
fel tudják vele venni a kapcsolatot, hogy ha bármi probléma van, akkor lehessen
azt kezelni. Persze érthető, hogy ezek a levélírók nem adnak meg személyes
adatot, hiszen a csalók hülyék lennének lebuktatni magukat.
Ha ezeket a hibákat észleljük, akkor a legcélszerűbb
törölni a levelet, esetleg írni a szolgáltatónak, akivel szerződéses viszonyban
vagyunk. De most tapasztalatszerzés és a tapasztalataim megírása céljából
ellátogattam a felületre. Ez az oldal fogadott:
Összehasonlításképpen itt a Telekom
hasonló felülete:
Nézzük meg a két weboldal
alját is:
Kamuoldal |
Valódi oldal |
Tény, hogy egymás mellé téve a különbség
nagy, de azért ha valaki nem látja mindkét oldalt, akkor igen megtévesztő a
hasonlóság (igaz, a korábban említett nyelvi hibák azért elég szembetűnőek).
Éppen ezért nem árt ezeken is végigmenni. Mindenekelőtt nézzük meg a weboldalak
címét, már itt is észre lehet venni 1-2 furcsaságot.
6. A Google Chrome-nál, meg sok más webes
böngészőnél is a főoldal neve a teljes domain névben vastagabban szerepel, mint
az oldal többi része. Ez segíthet abban, hogy megállapítsuk, hogy valójában
melyik oldalon vagyunk. A Telekomnál ez egyértelmű: www.telekom.hu. A kamuoldal
bár látszólag ugyanez a cím, valójában azonban a .hu (látszat)kiterjesztést
követően egy kötőjellel még a főoldal címe folytatódik, ami később egy .com
kiterjesztéssel fejeződik be. A teljes
weboldalcím: https://telekom.hu-belepes-folyoszamla-magyar.naturalfoodteam.com.
7. Ilyenkor érdemes megnézni a teljes
webcímet is, hogy van-e benne valami furcsa szó. Jelen esetben is van.
Naturalfoodteam? Miért szerepelne ez a szó (ami az egészséges táplálkozásra
utal) egy Telekom weboldal címében? Most már kíváncsiságból megnéztem a
főoldalt. Íme:
Nem úgy néz ki, mint egy telekommunikációs cég főoldala. |
8. Ezenkívül tanulságos mindig a weboldal
címének a hossza is. Ha a Telekom főoldaláról el akarok jutni egy számla
befizetéséig, akkor az legalább 5 lépés (belépés, ügyintézés, számlatörténet,
számlafizetés, online számlafizetés). Ebből következik, hogy a weboldal címének
hossza jócskán meghaladja majd a böngészőben látható részét (mint az látható is az igazi telekomos oldalon). A kamuoldal itt
ebből a szempontból nem annyira rossz, mert szintén elég hosszú a cím, de közel
sem akkora, mint az eredetié.
A weboldal címén kívül az oldalon is
előfordulhatnak gyanús jelek. Most eltekintek a szokásos pongyola fogalmazástól
és az ékezetek hiányától, ezen túl is sok minden van.
9. Manapság a legtöbb nagyobb szolgáltató
felületére be lehet jelentkezni facebookon, google-n keresztül. Ha egy oldalon
nincs ilyen lehetőség, az nem mondom, hogy kapásból kamu, de azért egy gyanús
momentum, amire nem árt odafigyelni.
10. A legtöbb komolyabb cég weboldalának
az alján kontaktok, levelezőfelület vagy hírlevélre feliratkozó link található.
Egy olyan nagy cégnél, mint a Telekom pedig ez szinte biztosra vehető. Ezek
hiánya megint csak gyanút kell, hogy ébresszen.
11. A valós és a kamu weboldalon is
szerepel a belépési azonosító mellett egy segítő fül "milyen azonosítót
használjak?" címmel. Ugyanígy mindkettőnél van regisztrációs fül, a
kamuoldalon még jelszóelfelejtős opció is. Azonban ahhoz, hogy ezek - főleg az
utóbbi kettő - működjenek, kell egy újabb oldalfelületet létrehozni, és egy
rendszert, ami regisztrálja a felhasználókat, valamint "ad nekik új jelszót".
Ezt csak nagyon profi csalók szokták megcsinálni, az esetek többségében, ha
ezekre a fülekre rákattintunk, akkor nem történik semmi. Ahogy itt sem. Ez
pedig már több mint gyanús.
12. Ezek után óhatatlanul felmerül a
kérdés: egyáltalán honnan tudja az oldal, hogy mi a mi Telekomos azonosítónk és
jelszavuk? Honnan tudja, hogy beléptethet minket a következő felületre. A válasz
egyszerű: sehogy. Bármit írunk be, továbblépünk.
Itt már tényleg ildomos lenne megállni, de
én azért beírtam azonosítóként, hogy "bela", és jelszóként, hogy
"jozsi". És íme, ide jutottam:
Mielőtt a képet elemezzük, jöjjön még 1-2
gyanús momentum:
13. Egy bejelentkezést követően nem
szokott egy cég sem automatikusan átirányítani a fizetőfelületre, ahhoz
legalább még egy kattintás kell.
14. Ilyenkor mindig ki szokta írni az
oldal pár másodperce, hogy Önt most átirányítjuk a fizetőfelületre. Jelen
esetben ez sem történt meg.
Maga a felület egyébként megint hasonlít a
hagyományos online fizetőfelülethez, de a korábbi hibákat itt is megismételte a
készítő, így kicsit kritikus hozzáállással ez sem tűnik hitelesnek.
Na, ez az a pillanat, amikor már nem
megyek tovább, mert nem akarok semmilyen olyan adatot megadni, ami valós,
nehogy véletlenül áldozat legyek. Akár írhatnék is a Telekomnak erről a
levélről, de mivel az indexen már 10 hónappal ezelőtt volt cikk, ami
figyelmeztetett erre az átverésre, sok értelme nem lenne.
Igazából nem is azért írtam ezt a cikket,
hogy konkrétan erre az e-mail címre hívjam fel a figyelmet. A tanulság az, hogy
járjatok nyitott szemmel! Ennek az oldalnak a készítője egy elég nagy pancser,
hiszen különösebben nagy kutatás és komolyabb informatikai ismeretek nélkül is
találtam 14 eléggé szemet szúró hibát (egy cyberbűnözéssel foglalkozó jogász,
vagy egy informatikus szerintem ennek a dupláját is megtalálta volna), amiből
2-3 is simán elég lenne, hogy tudjam, hogy ez egy átverés. Ez kísérleti lónak
tökéletes volt. Viszont más csalók is léteznek a világon, és lehet, hogy mások
ebből a 14 hibából csak egyet vagy kettőt követnek el, ami nem annyira feltűnő,
mint a folyamatos nyelvtani hibák, emiatt pedig sokan gyanútlanul besétálnak a
csapdába.
Nagyon sokszor nem is a pénz a legnagyobb
gond, amit befizetnek (ha egyáltalán működik a fizetőfelület), hanem az, hogy
minden általunk a kamuoldalra felírt adatot vélhetően továbbítanak valakinek
egy másik számítógépre. Így pedig egy ilyen akció után illetéktelenek ismerik
meg a Telekomos felhasználónevünket, jelszavunkat, bankkártyánk számát,
típusát, érvényességének idejét, és a hátulján található háromjegyű azonosítót.
Azt hiszem, nem kell magyaráznom, hogy ennyi adat mi mindenre elég.
Tehát ne hagyjuk, hogy bárki megkárosítson
minket!
Ui.: Közben elkészült a Blog facebook-oldala is. Ha tetszenek a bejegyzések, likeoljátok bátran! :)
https://www.facebook.com/velemenyes/
Ui.: Közben elkészült a Blog facebook-oldala is. Ha tetszenek a bejegyzések, likeoljátok bátran! :)
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése