"Érdemes elmenni szavazni?" Néhány információ a jelenlegi választási rendszerről.

Miért tartottam fontosnak ezt
megírni? Csak azért, mert amikor egy ismerősömnek ugyanezt elmeséltem az ő válasza
az volt: "Te hülye vagy, hogy ez
érdekel. Mindegy kire szavazunk, egyik sem lesz jobb a másiknál. Én el sem
megyek szavazni."
Akkor ott nagyon
megdöbbentett ez a reakció, de sajnos nem annak a tartalma, hanem az, hogy ez a válasz
egy nagyon intelligens és modern felfogású, a társadalomtudományokban is
jártas embertől jött. Óhatatlanul feltettem a kérdést: ha a kiábrándultság már
nála is ilyen szinten jelen van, akkor társadalmi szinten ugyanez az érzés mennyire lehet
erős? Nyilván még erősebb. Ez adta meg az ihletet arra, hogy klaviatúrát ragadjak és kifejtsem
álláspontomat azzal kapcsolatban, hogy miért is tartom fontosnak, hogy mindenki
részt vegyen a választásokon. Mindegy (legalábbis ebből a szempontból), hogy
kire szavaz, de vegyen részt benne!

A magyar választási rendszer a Rendszerváltás óta vegyes felépítésű, vagyis egyéni képviselőkre is szavazhatunk, meg pártlistára is. Az egyéni szavazás esetében a legtöbb szavazatot kapó képviselőé a parlamenti mandátum, a listáról a listás szavazatok alapján arányosan jutnak be az egyes pártok képviselői a Parlamentbe. Ami 2014-ben egy érzékelhető változás volt, hogy a korábban kétfordulós választási rendszert egyfordulóssá tették. Korábban az első fordulóban a szavazást csak akkor tekintették érvényesnek, ha a választásra jogosultak több mint 50%-a részt vett rajta és e mellett az egyik képviselő megkapta a szavaztok több mint 50%-át. Magyarán szólva, ha egy képviselő az első fordulóban nyerni akart, akkor legalább a választókerület szavazóinak legalább 50%-át, illetőleg a teljes lakossá legalább 25%-át maga mellé kellett állítania (csak érzékeltetésként: ha 2014-ben is ez a szabály lett volna érvényben, akkor ezek a szabályok alapján az első fordulóban csak 21 képviselő szerzett volna mandátumot). Ha ez nem történt meg, akkor került sor a második fordulóra, ahol már 25%-os részvétel mellett elegendő volt az egyszerű többség, vagyis a legtöbb szavazat megszerzése. Azonban itt már nem indulhatott az összes jelölt, csupán az első forduló első 3 helyezettje, valamint akik rajtuk kívül legalább az egyéni szavazatok 15%-át megszerezték (ez utóbbi eset meglehetősen ritka volt). Tehát általában itt már csak 3 képviselő versenyzett a mandátumért, ami azonban gyakorta még kevesebbé vált. Ugyanis nagyon sokszor egy képviselőt a pártja visszaléptetett, hogy a koalíciós partnerét segítse, vagy, hogy a legnagyobb ellenfele riválisának nyújtson támogatást. A legdrasztikusabb ilyen lépést Torgyán József tette meg az 1998-as választások során, ahol 82 egyéni képviselőjét léptette vissza, hogy a Fidesz képviselői ezáltal megnyerjék az adott választókerületeket, és ez az akciója a legtöbb helyen eredményes is volt. De 2002-ben és 2006-ban az MSZP és az SZDSZ vonatkozásában is láttuk, hogy rendszerint a második fordulóban választókerületenként már csak az egyik párt jelöltje küzdött a parlamenti helyért (értelemszerűen amelyik az első fordulóban az eredményesebb volt). Mindezekből adódóan nem volt ritka, hogy a második fordulóban már csak két jelölt küzdött a mandátumért. Mindezek alapján a mandátum megszerzéséhez a részt vevő választók minimum 35-40, de inkább 50%-ának a szavazata volt szükséges.

Ami viszont álláspontom
szerint még nagyobb probléma, az az, hogy a választás a szavazók létszámtól függetlenül
érvényes. Most nagyon sarkítok, de lehetséges, hogy egy
választókerületben van 10 jelölt, szavaz a választásra jogosult lakosság 10%-a
és a győztes megkapja a szavazatok 15%-át és így a lakosság 1,5%-ának
támogatásával nyer. Noha nem tartom valószínűnek, hogy egy ilyen bekövetkezne,
de az elméleti lehetőség fennáll, ami szerintem nem kicsit aggályos.
Ezeket a rendszerbeli hibákat csak egyféleképpen lehetne kiküszöbölni: ha a lakosság döntő többsége, akár 80-90%-a részt venne a választásokon (persze, tudom, hogy ez egy naív elképzelés a részemről, de játszunk el mégis egyszer ezzel a gondolattal)! Ezesetben ugyanis, bár az továbbra sincs garantálva, hogy egy képviselő 50% feletti eredményt ér el, de legalább a győzelemhez nagyszámú választópolgár támogatása szükséges, és nem lehet arra hivatkozni, hogy az otthon maradottak miatt lett az az eredmény, ami.
Egy másik komoly újítása volt
a 2014-ben alkalmazott választási rendszernek az úgynevezett győztes-kompenzáció intézménye. A régi
választási rendszerben élt az a szabály, hogy az egyéni választókerületekben
a mandátumot nem szerzett pártok képviselőire adott szavazatokat és a területi
listás helyek elosztása után maradt szavazatokat egy ún. országos kompenzációs
listán összesítették és ezek alapján további mandátumok kiosztására került sor.
Az új szabályzatban területi listák nincsenek, de az egyéni képviselők
szavazatait szintén figyelembe veszik az országos listán. Ami viszont
drasztikus változás, hogy a mandátumot szerzett képviselő után is visz magával a pártja szavazatokat az országos listára, szám szerint eggyel kevesebb szavazatot, mint
az általa és a második helyezett képviselő által szerzett szavazatok különbsége.
Tehát ha egy képviselő 80.000 szavazattal nyer, és a második helyezett
képviselőnek 60.000 szavazata van, akkor a győztes képviselő után is kap a
pártja 19.999 szavazatot az országos listán (a többi párt meg az összes
képviselőjére érkezett szavazatot továbbviszi a listára).

Ez azért akárhogy nézzük,
elég aggályos. Persze, túlzottan nagy jelentősége ennek 2014-ben nem volt. A kormánypártok egy
időközi választáson viszonylag hamar elvesztették a 2/3-ot, az abszolút többsége
pedig a régi rendszerben is meglett volna. De a rendszer nyilvánvaló
aránytalansága ezekben a számokban abszolút megjelenik. És ezek az
aránytalanságok az egyéni mandátumok arányának növelésével, és a
győzteskompenzáció bevezetésével valósulhattak meg (a határon túli magyarok
szavazatát most szándékosan nem veszem ide, elvégre ők is tudtak az összes
pártra szavazni).
Mindazonáltal ennek a
szabályozásnak van egy elvitathatatlan előnye. Itt már tényleg minden egyes
szavazat számít. Nem vesznek el a győztes egyéni képviselőkre adott szavazatok sem,
és innentől nem mindegy, hogy egy egyéni képviselő 1 vagy 100.000 szavazattal
nyer. Ahogy nem veszik el az összes többi képviselőre leadott szavazat sem
(kivéve azoké, akik a listás küszöböt sem érik el). Sőt, a második helyezettre
leadott szavazatok - kicsit sarkítva - kétszer annyit érnek. Hiszen nem csak a
favorit képviselőnek ad egy szavazatot, hanem ezzel párhuzamosan elvesz egyet a győztestől (hiszen eggyel csökken a két képviselő közötti szavazatkülönbség). Mindezen előnyök azonban csak akkor számítanak, ha az ember
él a szavazati jogával.

Úgyhogy ezek alapján én
mindenkit csak arra tudok sarkallni, hogy ne dobja el ezt az alkotmányos jogát,
és használja ki a lehetőséget, hogy ez egyszer ő (is) dönthet. Én is ezt fogom
tenni!
Nagyjából egyetértek azokkal, amiket leírtál. Ezt láttad már: https://www.facebook.com/slejmpolitika/videos/1964142283913672/ ? Ha én Pécsett szavaznék, nagyon megkönnyítené a döntésemet
VálaszTörlés