Vissza a múltamba 19. – Árnyak közül
Nemrégiben
láttam, hogy újabb rajongói könyvet fordítottak le a zagor.hu-n, az Árnyak
közül címűt. Gondolkodtam, hogy várjam-e meg a Farkaséhséget – amit szintén
fordítanak – a következő elemzésig, vagy értékeljem szólóban az Árnyak közült.
Végül érkezett hozzám 1-2 üzenet, hogy mikor fogok kritikát írni, ezért úgy
döntöttem, hogy nem várom meg a másik kalandot, hanem erről írok. Szóval lássuk,
hogy sikerült ez a rajongói mű, és mennyire hozza vissza az Allansiában
játszódó történetek hangulatát. Ha valaki már elfelejtette a pontozási
szisztémámat, itt megtalálja!
Történet (3): Egy Tareg Vilett nevű kereskedőnek dolgozunk, aki épp
Kőhidafalvára tart néhány üzletet nyélbe ütni, de a mostanában egyre aktívabb
sötét elfek miatt a törpök jóval kevésbé bizalmasak, mint korábban. Ebben a
sötét időszakban épp a mi látogatásunk idején érkezik meg a faluba Yaztromo,
aki jó, de rossz híreket is közül. Malbordus ugyan meghalt (tényleg?), de a sötét
elfek ettől még élnek és az új vezetőjük talán még rosszabb, mint az előző.
(Komolyan úgy „imádom”, amikor egy korábbi kalandunk sikerét 2 mondatban bagatelizálják,
ráadásul itt még csak nem is teltek el évtizedek a két történet között, hanem
éppen most tart hazafelé Malbordus legyőzője). Nemrégiben Yaztromot megpróbálta
egy sötét elf hadnagy meggyilkolni, ám nem sikerült neki. Az elfnél talált
rúnákkal barázdált fogból kiderítette, hogy a sötét elfek a legendás káoszkaput
szeretnék megnyitni, ahonnan az alvilág minden gonosz teremtménye elárasztja
Allansiát. Ezt kell megakadályozni! Yaztromo a kapu helyét nem tudja ebből az
egy fogból megállapítani, kellene még több, de azok három további hadnagynál
vannak, akik 5 potenciális helyszín valamelyikén tartózkodnak: A feketehomok
kikötő, Salamonis, Iszapköves, Zengis, illetve Fang. Be kell járni ezeket a helyeket,
és le kell győznünk minél többet közülük, hogy megállítsuk Allanisa
pusztulását! Természetesen, bár még az életben nem láttunk sem sötét elfet, sem
különleges mágikus teremtményeket, azonnal elvállaljuk (logikus…). Maga a kapu-történet
kellőképpen sablonos, nem az első olyan sztori, ami egy alvilágba nyúló kapu
megnyitását akarja megakadályozni, nem csigázott fel és annyira az sem, hogy a
Rémület útvesztője nyomvonalán halad. Viszont a könyv mentségére legyen szólva,
hogy nem próbál meg hajazni az elődre, tényleg csak történetében utal a
klasszikus kalandra (ami nekem az első könyvem volt…tudom, ez senkit sem
érdekel J ). Nem egyszerű feladatot vállalt magára az író, amikor az
5 legendás helyszínt fejenként kb. 50-60 fejezetpontban próbálta meg
kidolgozni, ez volt, ahol jól sikerült, máshol viszont kissé vázlatosnak
éreztem. SPOILER!!! A Salamonisi
rész szerintem nagyon jól kidolgozott, minden karakter ül. Ennek ellenpéldája a
Feketehomok kikötő, ahol mind Nikodémusz, mind a tolvajok vezetője totálisan
karakter- és életidegen módon viselkedik. Az egyik békává változtat annak
ellenére, hogy Yaztromo küldött minket, a másik meg kinyír, miután elmondta az
infot, mert túl sokat tudunk. Hagyjuk már… Spoiler
vége! Hasonló érzéseim voltak a hadnagyok kapcsán, kettőnek szerintem elég
jó hátteret adtak, és összességében tetszett a karakterük, az egyik SPOLER!!! Targamis Rovane Spoiler vége! ténykedése viszont nagyon
kisstílűnek tűnik a másik kettőhöz képest. Vannak a műben még érdekes
karakterek, ilyen például a negyedik, aktív szerepet betöltő sötét elf, akitől
információt vásárolhatunk. Szerkezetileg egyébként bejárható minden helyszín,
az időnek szinte semmi jelentősége. Ez engem kicsit zavar is, ugyanis ha
belegondolunk, nagyon nem ugyanannyi idő telik el, ha mondjuk Zengisből megyünk
Iszapkövesre, onnan vissza Fangba, majd Salamonisba, mintha egy félkörívben
haladunk, de ennek itt semmi jelentősége. A részletgazdagság viszont a könyv
mellett szól, van benne aranygazdálkodás, az élelemre is figyelni kell, és
éjszakánként fenevadak is felfigyelhetnek ránk. Szintén a részletesség érzését
növeli a sok nagyon hosszan megírt fejezetpont, bár én ezek közül 1-2-t már
túlzottan soknak tartottam, inkább szócséplésnek értékeltem, mint valódi olvasói
élménynek. Összességében tehát nagyon vegyes a kép, de a nyomozás lehetősége, a
legendás helyszínek és az ellenfelek azért eléggé felcsigáztak az elején.
Gondolkodás/szerencse (4): Nagyon örülök, hogy az író nem akart szerencsejátékot
csinálni a könyvből. Ez több helyen is látszódott: sehol sincsen kötelező
tárgy, aminek a megszerzése csak a szerencsén múlna, azonnali halált általában
az okoz, ha két tárgyból egy sincs meg, vagy ha egy rossz döntés után nincs meg
valamink. Ugyanígy nagyon nagy pirospont azért, mert nincs kötelező sorrend,
minden egyes helyen a hadnagy legyőzhető, illetőleg a fontos tárgy megtalálható
akkor is, ha elsőként megyünk oda SPOILER!!!
bár Salamonisban azért nehéz annyi bizonyítékot gyűjteni, hogy az elég
legyen, de az sem lehetetlen Spoiler
vége. Az is jó, hogy vannak taktikai elemek a könyvben, például a
pénzköltés, de egy megfelelő kérdés feltétele vagy egy kulcspillanatban
meghozott döntés vagy tárgyválasztás is ilyen lehet. Két dolog van, ami kicsit
árnyalja ezt a képet, az egyik a rengeteg harc és próba, amiknek igen komoly
jelentőségük lehet a végkimenetel szempontjából is, a másik pedig, hogy az
egyik hadnagy megtalálása egy nagyon véletlenszerű döntésen múlik SPOILER!!! hogy nézőként veszünk-e
részt először az Aréna küzdelmein, vagy rögtön harcolni megyünk Spoiler vége!. Ezek annyira nem
tetszettek.
Nehézség (5): Azt gondolom, hogy ezt sikerült jól kioptimalizálni. Ahogyan
arra már utaltam nincs olyan tárgy, amit ha nem szerzünk meg, akkor esélyünk
sincs teljesíteni a kalandot, szinte minden pótolható valami mással, vagy
elkerülhető az a szituáció, amikor életmentő szerepet tölt be. Ugyanígy
pozitívum, hogy nincs azonnal vége a kalandnak, ha az egyik hadnagyot esetleg
nem sikerül legyőznünk, csak nehezedik a dolgunk (hogy miként, arról majd
később). Azonnali halállal csak az jár, ha egyiken sem tudunk felül kerekedni.
Ez már csak azért sem valószínű, mert a háromból az egyiket nagyon könnyű
felderíteni, és a legyőzése sem akkora probléma. A másik kettő már keményebb dió
azért, de nem teljesíthetetlen. A másik oldalon viszont ott van, hogy az
életpontunk nagyon könnyedén el tud fogyni, a harcok a könyvben kemények, és
mindez azért megnehezíti, hogy küldetésünk elsőre sikerüljön, ráadásul a
legvégén nem csak a szükséges tárgyak közül kell legalább egynek meglennie,
hanem egy jó döntést is kell hozni. Tartalmaz annyi kihívást, amennyi kell, de
nem vitték azért túlzásba sem, szerintem ez így pont jó.
Játékélmény (3): Az előzőekből is sejthető, hogy nagyon vegyes a kép. Van egy
jó alaptörténet, egy korrekt kivitelezés, viszont véleményem szerint egy csomó
kihagyott lehetőség és egy nagyon széttördelt játékmenet is. Egyes részei
nagyon tetszenek a kalandnak, a Salamonisi történet eszméletlenül jó, szinte
minden momentumra oda kell benne figyelni, ravasz és kegyetlen az egész,
egyértelműen a kaland legjobb része volt. Tetszett a bányarabok
felszabadításának feladata is, és a fangi arénának is megvolt a maga hangulata,
bár a végjátékkal itt már akadtak gondjaim SPOILER!!!
tényleg egy ilyen döntésen múlik, hogy megtalálunk-e egy elf hadnagyot vagy
nem, minthogy megnézünk egy showt…ne már! Spoiler
vége! Viszont a Feketehomok kikötő így, hogy gyakorlatilag csak átrohantunk
rajta, nekem nagyon színvonalon aluli volt, és az sem tetszett, hogy a
birodalmak sémája teljesen azonos. Elmegyünk, mehetünk kocsmába vagy piacozni,
majd eljutunk valahova és ott kell csinálni valamit. Az meg külön zavar, hogy a
vége szinte mindenhol egy harcban csúcsosodott ki, ami viszont sehol nem volt
igazán drámai, mert a szabadon meghatározható sorrend miatt az egyik helyre sem
lehetett igazán komoly főellenséget tenni. Ez egy kicsit a hadnagyok
karakterének is rovására ment, nem éreztem őket annyira erősnek, amennyire az
alaptörténetből számította. A másik pedig, hogy ha már van 5 különböző
helyszínünk és mindenhol van egy hadnagy vagy fontos tárgy, esetleg információ,
amit érdemes begyűjteni, akkor lehetett volna, hogy ezt 5 (vagy legalább 3-4)
különböző fajta próbával kelljen megszerezni. A szekeres jelenetből sokkal
többet ki lehetett volna például hozni, de abban is lett volna fantázia, hogy ha
már egy hadnagynak annyira kell egy különleges varázsfegyver, akkor megpróbál
minket megölni, ha őt beelőzve jutunk hozzá, nem pedig a karddal a kezünkben
hagyjuk el zavartalanul az adott birodalmat. Ha már a harcokról beszéltünk,
engem nagyon bosszantottak azok a városok közötti epizódok, ahol minden éjszaka
dobni kellett, hogy jön-e valami Elsőre még jó poén volt, de hosszú távon teljesen
széttördeli a játékot, elveszi a figyelmet a lényegi küldetéstől és egyáltalán
nem élmény a 12345. ilyen küzdelembe belemenni. És sajnos a végjátékban is azt
éreztem, hogy folyamatosan kockával dobálok, nem pedig valódi döntéseket hozok.
E mellett az is életszerűtlen nekem, hogy ügyesség és életerő pont csökkenéssel
jár, ha a lovagok próbálják segíteni a küldetésünket, és az ellenfelek
ügyességének növelésével, ha felfedezik ténykedésünket. Érti ezt valaki? Ugyanezt
a módszert alkalmazza a kaland a végjáték előtt, ahol az értékeink nőnek vagy
csökkennek annak függvényében, hogy mennyi fogat találtunk végül meg. Miért?
Simán el tudtam volna képzelni például egy az Árnyékharcosok legendájához
hasonló térképes játékot, ahol a fogak számának függvényében tudjuk szűkíteni a
lehetséges helyek számát és az eltelt idő dönti el, hogy mennyi területet
tudunk még bejárni. Szerintem nagyon illett volna a játék hangulatához és
valódi súlyt ad a megtalált fogaknak és a gyorsaságnak is. Egyébként azt
gondolom, hogy az is egy óriási írói fogás lett volna, ha mondjuk az utolsó
pillanatokban megérkezik a Rémület útvesztőjének főhőse segíteni nekünk, aki
szintén Yaztromotól tudta meg, hogy baj van, és egy aktív szerepet kap a
kalandban valamilyen abban a történetben megjelenő varázslattal vagy tárggyal,
és nem csak a 400. fejezetpontban bukkan fel (ott meg már minek?). És szerintem
ezekre lehetett volna fejezetpontokat áldozni, ha mondjuk Yaztromo tornya és a
küldetésünk végső helye közötti részt kimarad a kalandból, ami szintén nem több
egyszerű bolyongásnál. Mindezekkel együtt sem akarom lehúzni a kalandot, mert
nem érdemli meg. Van benne fantázia, a városok hangulatát remekül visszaadja,
optimálisan lőtte be az aranyszerzési- és költési lehetőségeket, a benne lévő
mágikus tárgyak kreatívak, az is tetszik, hogy néha csak korlátozott
felszereléssel mehetünk valahova, ami gondolkodásra késztet minket. Szóval
bőven az élvezhető kategória. Csak az zavar, hogy még ennél is többet ki
lehetett volna ebből hozni.
Összességében: 15/20
A könyv letölthető itt: https://zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=157
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről,
csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
UPDATE: Utólagos olvasást követően vettem észre, hogy lehet az időnek szerepe, mert ha az észak-dél távolságot többször tesszük meg, akkor nagy valószínűséggel kifutunk az időből. Szóval az ezirányú kritikám részben visszavonom. Ugyanakkor azt fenntartom, hogy az idő-tényezőből ebben a kalandban többet is ki lehetett volna hozni!
Szerkezetileg egyébként bejárható minden helyszín, az időnek szinte semmi jelentősége. -> Ez azért nem egészen így van. :) SPOILER! Az észak-déli útvonalat nem lehet többször megtenni, mert a második alkalomnál kampec a túl sok időveszteség miatt. SPOILER VÉGE.
VálaszTörlésE mellett az is életszerűtlen nekem, hogy ügyesség és életerő pont csökkenéssel jár, ha a lovagok próbálják segíteni a küldetésünket, és az ellenfelek ügyességének növelésével, ha felfedezik ténykedésünket. Érti ezt valaki? -> Igen. :) Ha a lovagok segítenek a küldetésedben, akkor meggyengítik az ellenfelet, ha pedig felfedezik a ténykedésedet, akkor már számítanak rád, és felkészülnek belőled. Ha életszerűek akarunk lenni, akkor az valóban hülyén néz ki, hogy ellenfeleink elkezdenek mondjuk többet enni és edzeni, hogy magasabb legyen az ügyességük és életerejük, de technikailag ezt így lehet megoldani.
Meg tudod nekem adni ezt az időmúlós-halálos fejezetpontot? Én nem találtam meg. Ha így van, akkor részben visszavonom ezt a kritikát :)
Törlés"Ha a lovagok segítenek a küldetésedben, akkor meggyengítik az ellenfelet, ha pedig felfedezik a ténykedésedet, akkor már számítanak rád, és felkészülnek belőled."
Ezt hogyha sereg-sereg harc lenne, akkor el tudnám fogadni, de ember-ember (pardon, ember-elf :) ) harcnál szerintem ez nem túl logikus. Szerintem egyszerűen kellettek volna olyan szituációk, amikor ez releváns (volt 1-2 ilyen, de több kellett volna)
Mivel a kommentben nem tudok spoilerezni, ezért kérek egy e-mail címet, és elárulom azokat a fejezetpontokat. :)
Törlésandras.dr.szabo@gmail.com
TörlésSzinte mindennel egyetértek,de "az író nem akart szerencsejátékot csinálni a könyvből"?!NAGYON sok az olyan fejezetpont,ahol a szerencsepróba elbukása azonnali halállal végződik!
VálaszTörlésEngem irritált kissé a rengeteg kockadobálás,zavaró,hogy szinte minden fizikai tevékenységnél életerőt veszítünk,Iszapkövesdre meg nem ismertem rá(nem egy mocsárban kellene lennie?).Sokszor veszíthetünk az ügyességünkből,ami eléggé nehezíti a harcokat,jobb lett volna,ha a támadóerőnket korlátozzák ideiglenesen.
Összességében tetszett,nagy a szabadon bejárható terület,többször játszható a könyv,jópofák a kikacsintások a korábbi könyvekre(Döglehelet )csak túl sok mindent akartak belezsúfolni.
Csak azért azt se feledjük el, hogy van egy olyan varázstárgy a könyvben, amivel 3 alkalommal automatikusan sikeres szerencsepróbát tehetünk, van szerencsetalizmán is, tehát ez jócskán kompenzálható, ráadásul ez egy olyan eszköz, amit ha nem szerzünk meg, akkor az egyik hadnagyot is már buktuk. Így nekem abszolute nem tűnt a szerencsepróbák szerepe extrémnek. Az mondjuk igaz, hogy rengeteg benne a dobálózás, de ezt említettem is.
TörlésTiltakozom! :)
TörlésLényegében engem igazol az egész kompenzálás,ha nincs nálam patkó,nyúlláb,négylevelű lóhere,és nem találkoztam a kéményseprővel,akkor orosz ruletté válik az egész.Öt töltényes orosz ruletté.Majd írok a dologról a Zagor-ra,ha gondolod,folytassuk ott.
Rendben van. :)
Törlés