Vissza a múltamba 14. – A veszedelmek kikötője, A halál kapuja
Mivel
a zagor.hu-n még 4 olyan könyv van, amivel nem játszottam, és nem akarok semmit
szólóban értékelni, előkészületben meg nincs semmi, ezért úgy döntöttem, hogy
ezt a 4 könyvet 2 részre osztom, és 2-2 darabot elemzek ki egyszerre. A most
vizsgálandó 2 mű egyébként viszonylag friss írás 2017-ből és 2018-ból, úgyhogy
kíváncsi voltam, egyrészt, hogy Livingstone mester 2017-ben mit tudott
összehozni, másrészt, hogy mire megy egy új író 2018-ban ebben a sokak által
kicsit már régimódinak titulált műfajban. Aki még nem látta az értékelési szisztémámat,
az itt tekintheti meg.
A veszedelmek kikötője:
Történet (4): Noha egy erősen a nosztalgia-vonatra épülő történetet
látunk, nekem mégis bejött. Főleg az, ahonnan indulunk, és ahova érkezünk a
végére. Hiszen amikor elkezdjük a kalandunkat, gyakorlatilag a fegyverünkön
kívül alig van valamink, és örülünk, ha a nálunk lévő kacatokból valahogy
összehozzuk a napi betevőt, és a városban sikerül kicsit bevásárolni, mielőtt
útra kelünk egy titokzatos kincs megtalálása céljából. A kincskereső akciónk –
ezzel nem spoilerezek nagyot – igen hamar befuccsol és csak egy ládát találunk,
amit nem tudunk kinyitni. Később társul hozzánk Hakasan, a harcosnő, kezdetben
csupán kalandozási céllal. Majd szinte véletlenül botlunk bele a küldetésünkbe:
Csontos Zanbar visszatért és le akar számolni Yaztromoval (meg úgy a világgal
is, ha már itt van). Innentől válik élessé a helyzet és kiderül, hogy a tárgy,
amit csak kincsvadászat címén akartunk megszerezni, kulcsfontosságú lehet a
végső siker szempontjából. Meg kell találnunk Nikodémuszt, elvinni Yaztromo
tornyába és valahogy megállítani Zanbart. Már ebben az alapsztoriban is
érezhető a sok visszatérő elem, márcsak a két mágus és a főellenség kapcsán is.
De a könyvben van még utalás többek között a Halállabirintusra, a Tűzhegy
varázslójára, a Gyíkkirály szigetére, A végzet erdejére, de még a Sárkány
vérére is. Annak viszont örülök, hogy ezek az utalások többségében megmaradnak
Easter Eggnek, Aminek még nagyon örültem, az Csontos Zanbar szerepeltetése. A
Tolvajok városa nagy kedvenc, de a végjáték kb. az egyik leggyengébb, vagy
beleszórjuk a megfelelő port Zanbarba, vagy meghaltunk. És nem igazán derül ki
a műből, hogy milyen ereje van, csak hallomásból. Nos, itt ez megváltozik, igen
durva kis csatajelenet alakul ki a végén, és az, hogy a 2 mágussal csak együtt
sikerül megállítani, azt hiszem mindent elmond. Apropo, ha már itt tartunk,
nagyon bejön, hogy végre mind Yaztromo, mind Nikodémusz aktív részét képezi a
végjátéknak és nem csak ülnek és tanácsokat adnak. A könyvben megjelenő karakterek
is jól kidolgozottak, a helyszínek meg KJK-s mércével mérve nagyon
változatosak. Az egyetlen ami nem tetszik, az néhány helyszín és jelenet
külön-külön, leginkább a Feketehomok kikötő, azon belül is Mungó ajánlata. A
mellett, hogy teljesen felesleges szála a könyvnek, kicsit gondolkodjunk már el
rajta! Adott Yaztromo tornya, ami egyre inkább sötétedik, itt van Zanbar, aki
bármikor magához térhet, az egész világ közvetlen veszélyben van, minden
másodperc számít, erre mit teszünk: szépen kihajókázunk jópár napra Mungóval.
Aki ezt bevállalja, megérdemelt volna egy azonnali halált egy tengeri szörny
felzabálása által (oké, ez ellentmondást eredményezett volna a Gyíkkirály
szigetével), vagy egy szerző általi lehülyézéssel egybekötött „kalandod véget
ért”-et, hogy mire visszaérsz, már Zanbar az úr. De ezt leszámítva azért
nincsenek itt komolyabb gondok.
Gondolkodás/szerencse (3): Egyik sem igazán domináns. Rejtvényre hirtelen nem is
emlékszem, talán a barlangból a szabadba futás az, ahol használnunk kell a
memóriánkat és a logikánkat, illetve van 1-2 gondolkodtató döntéshelyzet, de
nagyjából ennyi. A másik oldalról viszont a szerencse szerepe sem túl nagy, vannak
ugyan olyan részek, ahol sok az azonnali halál mező, de ezeknél vagy nem
ösvényválasztáson múlik, vagy ha azon, akkor kapunk előre információt. Ami
ennél a könyvnél fokozottan igaz, hogy figyelmesen olvassunk el mindent (az
előzményt is), mert sok apró info van, ami később életet menthet.
Nehézség (3): Szerintem a legkönnyebb KJK könyvek egyike. Aki nyitott
szemmel jár, az random nem nagyon halhat meg, igazából csak 2 kötelező tárgy
kell SPOILER!!! a Gyűrű és egy puska,
utóbbi helyett jó lehet a Démontőr, de ahhoz már nagy mázli kell SPOILER vége! azokat sem nehéz megtalálni. Ami viszont még
extrémebb: 11 ügyességgel kezdtem és a könyv során konkrétan egyszer sem
sebeztek meg harc közben! Jó, ez utóbbi nyilván szerencse kérdése is, és elég
jól sikerült biztos a kockákkal is dobnom, de nem emlékszem igazán komoly
ellenfélre a könyvből, mire jött néhány nagyobb ügyességű ellenfél már pajzsok,
páncélok meg mindenféle egyéb különlegességek miatt az ügyességpontom óriási
volt. Ha jól emlékszem, a végére már 18-ig kúszott fel, szóval a játék végén
még úgy kedvem lett volna hobbiból legyakni az Éjsárkányt.
Játékélmény (5): Lehet benne a nosztalgiafaktor, de nagyon élveztem, egy
pillanatig nem tartottam unalmasnak. Tudtam azonosulni mind az élelemért
kuncsorgó harcossal, ahonnan kezdünk, mind a hőssel, akivé a végén váltunk. A
könyv szerintem remekül építkezik, minden helyszínen találunk valami izgalmat,
és a végjáték is kifejezetten epikus, soha rosszabb könyvet!
Összességében: 15/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=97
A halál kapuja:
Történet (4): Allansiában rejtélyes vírus ütötte fel a fejét, amely
démonokká változtatja az embereket. Az egyetlen gyógyír erre a füstolaj, amely
Throff templomában megtalálható, azonban messzemenőkig nincs annyi, ami az
egész vidéknek elégséges lenne. Ha viszont legalább 1 adag füstolajat sikerül
eljuttatni Throff Allansiai templomába a főpapnőhöz, akkor tud annyit
készíteni, ami elég mindenkinek. Csakhogy ez nem olyan egyszerű, mert a főpapnő
a Láthatatlan Városban él, amit pedig nehéz megtalálni, hisz láthatatlan (minő
váratlan fordulat!). Throff szerzetesei közül többen elindulnak, köztük magunk
is, de vihar miatt csak ketten maradunk életben (amiből rövid úton egy lesz
igazi KJK kalandhoz méltón). A könyv elején, ha kicsit ironikus vagyok,
választhatunk, hogy harcosok vagy varázslók leszünk, de valójában ez nem egy
tudatos választás, azon múlik, hogy Lord Azzur vagy Nikodémusz segítségét
kapjuk-e meg (nem nehéz rájönni, hogy melyik-melyik, ahogy a segítő szándék
mértéke is kitalálható). Az utána következő utunk izgalmas, míg végül eljutunk
a láthatatlan városig, azonban kiderül, hogy hiába van meg a füstolaj és hiába
lehet nagy mennyiségben előállítani, ha Ulrakaah és démoni serege áttör a Halál
kapuján, akkor többé nincs biztonságban Allansia. Ezt is meg kell
akadályoznunk. A kapuba való bejutás ötlete nagyon epikus és tetszik, ahogyan a
könyv építkezik főleg a láthatatlan városban, ahol minden helyet többször bejárva
tudunk mindenkivel találkozni, aki fontos, és megtalálni egy titkot (mondjuk a
haldokló embernél ez egy kicsi logikai bukfenc, hogy bármennyit kacskaringózunk,
biztos haldokolni fog, lehet itt a hitelesség kedvéért jó lett volna egy
idő-játék, hogy ha késünk, akkor már meghalt az utolsó informátorunk). A vége
pedig egészen egyedi, egy teljes hadsereget kell legyőzni, persze a nálunk lévő
tárgyak és varázsmagok segítségével. Ez utóbbit szerintem picit jobban ki
lehetett volna dolgozni, ugyanis a magonkénti 1 ép veszteség, ami ezeknek az
ára, az kb. semmi, így az ember zokszó nélkül használja fel az összeset, túl
sok taktikai dilemma nincs benne. De a kaland hangulata nagy jó darkos, apróbb
poénok azért színesítik (1-2 talán már kicsit gagyi is), úgyhogy összességében
nem lehet okunk panaszra. Tetszik az elején a fegyverek leírása is, és a
varázsitalok is rejtélyesek, bár talán lehetett volna ennél jobb neveket is
kitalálni.
Gondolkodás/szerencse (4): Érdekes, hogy a könyv bár egyetlenegy rejtvényt sem
tartalmaz, mégis egy nagyon gondolkodós mű. Az elején az italok használata, a helyes
tárgyak kiválasztása okoz dilemmát, később az aranygazdálkodás meg a város
kiismerése miatt kell gondolkodni. Ezenkívül minden aprócska információra oda
kell figyelni, hogy tudjuk, hogy a tárgyválasztásoknál mi az, amire feltétlenül
szükségünk lesz. A templomban aztán nagyon át kell látnunk, hogy mi hol van, és
figyelni kell arra is, hogy ne verjenek át minket, majd rá kell jönnünk, miként
jutunk át úgy a kapunk, hogy ne zúdítsuk rá a démonsereget a világra. Ezenkívül
az is fontos, hogy megfelelően gazdálkodjunk a füstolajainkkal (bár azért a 10
elég nehezen fogy el, hacsak…na jó, nem spoilerezek). Összességében ez elég
sok. E mellett viszonylag sok az ösvény is, de a legtöbb helyet be lehet járni,
így nem válik randommá a történet és nem igazán vannak ösvényekkel kapcsolatos
azonnali halál mezők sem. A könyv szerkezete egyébként ilyen szempontból a
Keith Martin könyvekre emlékeztet, amiket általában szívesen olvastam.
Nehézség (4): Nem túl nehéz könyv, az átlagnál valamivel könnyebb is.
Nagyon durva ellenfelek nincsenek (kivéve a végén a horda, de az is
legyengíthető), és kötelező tárgy is igen kevés van, azokra sem nehéz ráakadni.
Nagy könnyebbség még, hogy könnyen lehet szerezni olyan idő visszaforgató
eszközöket, amely révén nem kell újra kezdeni a kalandunkat, hanem Checkpoint
módon egy korábbi szakaszról folytathatjuk a játékot. Megmondom őszintén, ez
ebben a formában annyira nem tetszett. Persze, láttunk ilyet már a
Haláltalizmánban is, de ott mégiscsak istenek voltak, akik ezt a szívességet
megtették nekünk. Itt meg gyakorlatilag egyszerű mezei varázstárgyakkal – amikből
ráadásul több is akad – vissza lehet pörgetni az időt, nekem ez kicsit sok és
az időt túlzottan relativizáló megoldás. A könyv egyetlen nehézsége, hogy néha
viszont olyan helyeken vannak halálpontok, ahol a legkevésbé sem számítunk rá. SPOILER!!! Mondjuk aki a pités
történetet benyalja, az meg is érdemli, de az, hogy megiszok egy második adag
törpe piát, és rögtön azonnali halál…eddig is absztinens voltam, de most még
inkább az leszek. Spoiler vége! Nem
nehéz azért, na!
Játékélmény (4): Szerintem a legtöbb részén teljesen oké. A Kikötőben lévő
kaland is izgalmas, az utána lévő városok is, a láthatatlan város megtalálása,
és az abban való bolyongás is, de a végjáték is tetszik. Talán a templomon
belüli rész a legunalmasabb, de miután az ember rájön a hangulatára, azt is
lehet azért élvezni. A Halál kapuján való átkelés SPOILER!!! a csata szándékos elvesztésével SPOILER vége! nekem egy nagyon nagy kedvencemmé vált, hasonlót csak
a Halálontúli királyban láttam a Harcos képzelet vonalon, de ez sokkal jobb
kivitelezett. Egy kicsit sok benne a démon, meg a füstolajos megoldás kissé
sematikussá teszi 1-2 helyen a könyvet, de mivel mégiscsak ez a vírus a
probléma alapja, ezért nagyon ebbe sem tudok belekötni. Mindent egybevetve nem
tudom igazán komoly kritikával illetni a művet.
Összességében: 16/20
Most
jön az a rész, hogy pontegyenlőség miatt össze kell hasonlítanom a Bíbor
áradattal, ami a TOP listámon 16 ponttal az 5. helyen van. Az egy nagyon egyedi
könyv, viszont nehéz, sőt, 1-2 helyen már-már szadista. Ez egy jóval
hagyományosabb mű, és lényegesen könnyebb, de remekül kivitelezett. Ugyanakkor
azt gondolom, hogy a Bíbor áradatba sokkal jobban bele tudtam élni magam,
jobban elkapott a könyv feelingje, így maradok annál, ez pedig nem kerül a
TOP-listámba.
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=100
1-2
hét múlva jövök az utolsó 2 könyvvel, ami két remake. Ezek eddig igen
végletesen sikerültek az én olvasatomban, kíváncsi leszek mostaniakra is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése