Pilóták rangsora a 2020-as Formula 1-es szezonban, 1. rész

 

A tavalyi évhez hasonlóan idén is elkészítem a saját szubjektív listámat arról, hogy az idei évben miként teljesítettek a Formula 1-es pilóták. Sajnos az idén sok évközi csere is volt, elsősorban a koronavírus miatt kialakult helyzet miatt, ugyanakkor azt gondolom, hogy 1-2 futamból messzemenő következtetést levonni hiba volna. Ezért csak azt a 20 versenyzőt vettem figyelembe, vagy az összes, vagy 1-2 híján valamennyi futamon részt vettek. A listát ezúttal is azokkal kezdem, akiknek az idei év kevésbé sikerült, és majd pár nap múlva érkezik a lista az élmezőnyről. Ez a rangsor természetesen nem feltétlenül tükrözi a megszerzett pontokat, igyekszem a technikai körülményeket is figyelembe venni.

 

20. Alexander Albon


 

Lehet, hogy sokak számára meglepő ez a listán, de mint mondtam, ez erősen szubjektív, a kommentszekcióban lehet velem vitatkozni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy mindenkivel szemben az egyik legfontosabb mérce a csapattársa. Ha az időmérőket vesszük, Albon bucira lett verve, 17-0 arányban kapott ki. Ha a futamokat, akkor 12-5 ez az arány, de segítek: Verstappen öt alkalommal esett ki technikai hiba vagy baleset miatt. Tehát nem volt sem olyan időmérő, sem olyan futam, ahol erőből le tudta volna győzni a csapattársát. Szerintem ez mindent elmond az egész szezonjáról. További adalék, hogy a második legerősebb autóval mindösszesen 2 dobogós helyet tudott szerezni, a nagyjából 6. legerősebb autóval rendelkező Leclerc dobogókban jobb eredményt ért el és pontokban is alig maradt el tőle. Szerintem ezzel mindent elmondtunk róla. Tény persze, hogy a szezonnyitót, ha Hamilton nem löki ki, akár meg is nyerhette volna, de azért az se feledjük, hogy itt is egy Saffety Car kellett ahhoz, hogy ez az esélye meglegyen, tehát egy szerencsésen alakuló szituációban lett végül pechje. Azt gondolom – saját nevelés ide vagy oda – semmi meglepő nincs abban, hogy Perezt igazolták a helyére.

 

19. Nicolas Latifi


 

Annyival van több mentsége a Williams pilótájának, mint Albonnak, hogy neki ez az első szezonja volt. De sajnos ennél sokkal több pozitívumot nála sem tudok mondani. Egyszer ugyan le tudta győzni időmérőn az aktuális csapattársát, de az sem Russel volt, hanem a beugró Aitken, és megjegyzem, vele szemben sem volt meggyőző a fölénye. Futamokon a 10-6-os arány szebbnek tűnik, de itt is nagyon sokszor Russel kiesése volt, ami előrébb hozta őt. Nála sem feltétlen tartom indokoltnak a hosszabbítást, de talán egy évet még megérdemel. Ahol viszont már sokkal több kell.

 

18. Kevin Magnussen


 

Azt hiszem, a Haas az a csapat ahol évek óta mindenki azt kérdezi, hogy mi a fenének hosszabbítja meg folyamatosan a két pilótája szerződését. Arról lehet vitatkozni, hogy indokolt-e két újonccal rajthoz állni 2021-ben, de az biztos, hogy a két rutinos versenyző teljesítménye régóta nem indokolja a hosszabbítást. Magnussen esetében azt éreztem, mintha már ki lenne égve. Oké, az autó is nagyon gyenge volt, de az egy szem magyar nagydíjon kívül – ahol azért egy stratégia juttatta oda, ahova – kb. nem is emlékszem momentumaira sem ebből az évből, leszámítva 1-2 balesetet. Sajnos az utolsó utáni lehetőségével sem tudott élni, jövőre más szériában bizonyíthat.

 

17. Romain Grosjean


 

Nagyjából el tudnám ugyanazokat a dolgokat mondani, amit Magnussennél. Ami egy hajszállal feljebb viszi nálam a teljesítményét, az egyrészt az, hogy a pontszerzése számomra emlékezetesebb maradt, kicsit több momentumra tudok nála visszaemlékezni (pl. az a futam, ahol egy rajtbaleset után még másfajta ütközésbe is benne volt, de továbbment), illetve talán egy kis szolidaritás is van bennem a balesete miatt, ahol még az élete is veszélyben volt, de sikerült megmenekülnie. Összességében nekem szimpatikusabb pilóta volt, mint Magnussen, és szerintem tempóban is jobb, de valahogy fejben sosem tudta igazán összeszedni magát, és ezért nem tudott jobb eredményeket elérni. Kicsit azért sajnálom.

 

16. Sebastian Vettel


 

Szögezzük le: a legkevésbé sem gondolom azt, hogy Vettel az évek alatt elfelejtett volna vezetni és biztos vagyok benne, hogy a Leclerc köré épülő autó és fejlesztések, valamint az elmérgesedett viszony a csapat és a pilóta között is sokat hozzátett Vettel kiábrándító teljesítményéhez. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a kialakult helyzetért Vettel is felelős. A teljesítménye kapcsán csupán egy adalék: 33 pontot szerzett a 17 futam alatt, miközben Leclerc 98-at, ez nem éri el a csapattársai pontjainak a 34 %-át sem. Ennél rosszabb %-os arány semelyik csapatnál sem volt, ahol mindkét pilóta pontot tudott szerezni. Ez mindenképp méltatlan igazából bármelyik pilótához, de egy négyszeres világbajnokhoz különösen. Ezenkívül az elmúlt két évben tapasztalt megforgások és balesetek idénre sem szűntek meg. És bár biztos nem őt részesítették előnyben a csapaton belül, ekkora különbséget nehéz megmagyarázni és az is biztos, hogy nem állt a csapat érdekében ennyire hátráltatni Vettelt. Így azt kell mondjam, hogy a búcsúja indokolt. De még az is lehet, hogy felfelé bukik, hiszen bebizonyosodott, hogy a Racing Pointban van potenciál, jelenleg több is, mint a Ferrariban. Viszont ha Strollt sem tudja legyőzni, akkor nincs több kifogás.

 

15. Valtteri Bottas


 

Már tavaly is leírtam, hogy Bottas hiába konstruktőri második, ezzel az autóval a legnagyobb mérce a csapattárs, amíg vele nem tud kezdeni valamit, nem vagyok hajlandó a mezőny első felébe tenni. A helyzet az idei évre csak rosszabb lett. Bár az első futam megint jól indult, de összességében négy versenyen tudta csak megverni hétszeres világbajnok csapattársát, ebből az egyiknél koronavírus után tért vissza Hamilton, kettőben büntetés miatt került mögé, tehát erőből ez kereken egy verseny volt. Jó, az is igaz, hogy egy alkalommal meg neki volt óriási balszerencséje a gyenge motor miatt, amikor Hamilton át tudta őt ugorni használt gumikkal is, de ez még így is karcsú. Nem segítette a megítélését az sem, hogy a Mercedesben Russel is gyorsabb tempót tudott nála futni a versenyen, ahogy az sem, hogyha nincs ennyi technikai hibája Verstappennek, akkor az egyéni második hely sem lett volna meg számára. A török nagydíjon mutatott „teljesítményéről” meg inkább ne is beszéljünk…

 

14. Esteban Ocon


 

A Renaultba visszatérő versenyző első éve azért elég sok kívánnivalót hagyott maga után. A 12. hely a bajnokságban azt gondolom, hogy önmagában sem túl jó egy 4-5. kocsival, de ami igazán baj, hogy időmérőn mindösszesen kétszer, futamon négyszer tudta a csapattársát megverni, ami eléggé karcsú eredmény. Ugyanakkor itt azért valamivel több mentő körülmény van. Ocon egy év kihagyás után tért vissza a mezőnybe, a csapattársa kiemelkedőt hozott és a szezon második felére azért én úgy érzem, fel tudta venni a tempót, és már közel azt a szintet hozta, amit Ricciardo. Tehát ha jövőre tudja onnan folytatni, ahol a szezon végén abbahagyta, akkor benne azért lehet potenciál. Mondjuk ehhez egy bizonyos Fernando Alonsot kell majd legyőznie, vagy legalábbis hasonló teljesítményt nyújtania, ez azért nem könnyű. De én mindenesetre szurkolok neki!

 

13. Danyiil Kvjat


 

A tavalyi teljesítményéhez képest azt gondolom, hogy ő is visszaesett. És itt nem is annyira a pontok tekintetében mondom ezt, mert a csapattársa monzai győzelméért járó 25 pont egy gyengébb kocsiban gyakorlatilag behozhatatlan különbséget jelentett, e nélkül meg még egész vállalható az eredménye. Viszont időmérőkön ő is nagyon látványosan kikapott a csapattársától (13-4). A futamokon ugyan szorosabb volt a verseny, de azt sem tudom figyelmen kívül hagyni, az orosz legjobb teljesítménye egy negyedik hely volt, de az is egy olyan versenyen, ahol Gasly előle esett ki. Nem mondom, hogy olyan teljesítménye volt, ami után ne volna helye a 2021-es mezőnyben, de nem is olyan, ami feltétel nélkül indokolna egy következő – sokadik – esélyt. Kicsit úgy éreztem, mintha az utolsó futamokra érezte volna a veszélyt és összekapta volna magát, mert hirtelen több időmérőn Gasly előtt végzett és szépen tudott pontokat szerezni. De ez akkor már kevés volt.

 

12. Lance Stroll

 


A tavalyi nagyon kiábrándító éve után idén a szezon elején még azt gondoltam, hogy akár meglepetést is okozhat. Ekkor nagyon közel volt Perezhez, nem voltak komolyabb hibái és nagyjából hozta azt a szintet, amit el lehet várni. Aztán a szezon második felében mintha elfelejtett volna mindent. Az, hogy 7 futam alatt ezzel az autóval valaki mindösszesen kettő pontot szerezzen, az akkor is durva, ha ebben voltak önhibán kívüli nullázások és egy koronavírus miatt kimaradt verseny is. Még így is azt gondolom, hogy a tavalyi évhez képest előrelépett, de továbbra sem annyit, hogy egy élcsapatban létjogosultsága legyen. De a kezdeti korrekt eredmények és a Törökországi pole (meg az a tény, hogy a stratégiáját elrontották) miatt nem gondolom, hogy a leggyengébbek között lenne a helye.

 

11. Antonio Giovinazzi


 

Az Alfa Romeo ugyanúgy megszívta a Ferrari motorok szabálytalanságát, mint a Haas, és ez a pontokban is meglátszódik. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a pilóták ebben a csapatban mégiscsak jobban kitettek magukért, több látványosabb momentumok volt és főleg a szezon végére stabilan verték a másik két "kiscsapatot". Ami az olasz versenyzőt illeti, azt gondolom, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen javult. Az, hogy ugyanannyi pontot szerzett, mint a csapattársa, nálam kisebb érdem, mert ennyire hátul a szerencsén is sok múlik pontszerzés terén (melyik futamon esnek ki elegen ahhoz, hogy pontot lehessen szerezni), viszont időmérőkőn – ha csak egy helyezéssel is – de verni tudta Kimit, ami szép teljesítmény. Futamokon viszont még mindig 12-5-ös lemaradásban van vele szemben, és ezen muszáj lenne javítania, mert a pontokat mégiscsak vasárnap osztják és ha Kimivel nem lettek volna ennyire hátul, ez a különbség bizony meglátszódott volna.

 

Az első lista ebből állt, jövő héten jelentkezem a mezőny első felével! Ha valamivel nem értesz egyet, írd meg nyugodtan kommentben!

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról