Pilóták rangsora a 2020-as Formula 1-es szezonban, 1. rész
A
tavalyi évhez hasonlóan idén is elkészítem a saját szubjektív listámat arról,
hogy az idei évben miként teljesítettek a Formula 1-es pilóták. Sajnos az idén
sok évközi csere is volt, elsősorban a koronavírus miatt kialakult helyzet
miatt, ugyanakkor azt gondolom, hogy 1-2 futamból messzemenő következtetést
levonni hiba volna. Ezért csak azt a 20 versenyzőt vettem figyelembe, vagy az
összes, vagy 1-2 híján valamennyi futamon részt vettek. A listát ezúttal is
azokkal kezdem, akiknek az idei év kevésbé sikerült, és majd pár nap múlva
érkezik a lista az élmezőnyről. Ez a rangsor természetesen nem feltétlenül
tükrözi a megszerzett pontokat, igyekszem a technikai körülményeket is
figyelembe venni.
20. Alexander Albon
Lehet,
hogy sokak számára meglepő ez a listán, de mint mondtam, ez erősen szubjektív,
a kommentszekcióban lehet velem vitatkozni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy
mindenkivel szemben az egyik legfontosabb mérce a csapattársa. Ha az időmérőket
vesszük, Albon bucira lett verve, 17-0 arányban kapott ki. Ha a futamokat,
akkor 12-5 ez az arány, de segítek: Verstappen öt alkalommal esett ki technikai
hiba vagy baleset miatt. Tehát nem volt sem olyan időmérő, sem olyan futam,
ahol erőből le tudta volna győzni a csapattársát. Szerintem ez mindent elmond
az egész szezonjáról. További adalék, hogy a második legerősebb autóval
mindösszesen 2 dobogós helyet tudott szerezni, a nagyjából 6. legerősebb
autóval rendelkező Leclerc dobogókban jobb eredményt ért el és pontokban is
alig maradt el tőle. Szerintem ezzel mindent elmondtunk róla. Tény persze, hogy
a szezonnyitót, ha Hamilton nem löki ki, akár meg is nyerhette volna, de azért
az se feledjük, hogy itt is egy Saffety Car kellett ahhoz, hogy ez az esélye
meglegyen, tehát egy szerencsésen alakuló szituációban lett végül pechje. Azt
gondolom – saját nevelés ide vagy oda – semmi meglepő nincs abban, hogy Perezt
igazolták a helyére.
19. Nicolas Latifi
Annyival
van több mentsége a Williams pilótájának, mint Albonnak, hogy neki ez az első
szezonja volt. De sajnos ennél sokkal több pozitívumot nála sem tudok mondani.
Egyszer ugyan le tudta győzni időmérőn az aktuális csapattársát, de az sem
Russel volt, hanem a beugró Aitken, és megjegyzem, vele szemben sem volt
meggyőző a fölénye. Futamokon a 10-6-os arány szebbnek tűnik, de itt is nagyon
sokszor Russel kiesése volt, ami előrébb hozta őt. Nála sem feltétlen tartom
indokoltnak a hosszabbítást, de talán egy évet még megérdemel. Ahol viszont már
sokkal több kell.
18. Kevin Magnussen
Azt
hiszem, a Haas az a csapat ahol évek óta mindenki azt kérdezi, hogy mi a
fenének hosszabbítja meg folyamatosan a két pilótája szerződését. Arról lehet
vitatkozni, hogy indokolt-e két újonccal rajthoz állni 2021-ben, de az biztos,
hogy a két rutinos versenyző teljesítménye régóta nem indokolja a hosszabbítást.
Magnussen esetében azt éreztem, mintha már ki lenne égve. Oké, az autó is
nagyon gyenge volt, de az egy szem magyar nagydíjon kívül – ahol azért egy
stratégia juttatta oda, ahova – kb. nem is emlékszem momentumaira sem ebből az
évből, leszámítva 1-2 balesetet. Sajnos az utolsó utáni lehetőségével sem
tudott élni, jövőre más szériában bizonyíthat.
17. Romain Grosjean
Nagyjából
el tudnám ugyanazokat a dolgokat mondani, amit Magnussennél. Ami egy hajszállal
feljebb viszi nálam a teljesítményét, az egyrészt az, hogy a pontszerzése
számomra emlékezetesebb maradt, kicsit több momentumra tudok nála
visszaemlékezni (pl. az a futam, ahol egy rajtbaleset után még másfajta
ütközésbe is benne volt, de továbbment), illetve talán egy kis szolidaritás is
van bennem a balesete miatt, ahol még az élete is veszélyben volt, de sikerült
megmenekülnie. Összességében nekem szimpatikusabb pilóta volt, mint Magnussen,
és szerintem tempóban is jobb, de valahogy fejben sosem tudta igazán
összeszedni magát, és ezért nem tudott jobb eredményeket elérni. Kicsit azért
sajnálom.
16. Sebastian Vettel
Szögezzük
le: a legkevésbé sem gondolom azt, hogy Vettel az évek alatt elfelejtett volna
vezetni és biztos vagyok benne, hogy a Leclerc köré épülő autó és fejlesztések,
valamint az elmérgesedett viszony a csapat és a pilóta között is sokat
hozzátett Vettel kiábrándító teljesítményéhez. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a
kialakult helyzetért Vettel is felelős. A teljesítménye kapcsán csupán egy
adalék: 33 pontot szerzett a 17 futam alatt, miközben Leclerc 98-at, ez nem éri
el a csapattársai pontjainak a 34 %-át sem. Ennél rosszabb %-os arány semelyik
csapatnál sem volt, ahol mindkét pilóta pontot tudott szerezni. Ez mindenképp
méltatlan igazából bármelyik pilótához, de egy négyszeres világbajnokhoz
különösen. Ezenkívül az elmúlt két évben tapasztalt megforgások és balesetek
idénre sem szűntek meg. És bár biztos nem őt részesítették előnyben a csapaton
belül, ekkora különbséget nehéz megmagyarázni és az is biztos, hogy nem állt a
csapat érdekében ennyire hátráltatni Vettelt. Így azt kell mondjam, hogy a
búcsúja indokolt. De még az is lehet, hogy felfelé bukik, hiszen
bebizonyosodott, hogy a Racing Pointban van potenciál, jelenleg több is, mint a
Ferrariban. Viszont ha Strollt sem tudja legyőzni, akkor nincs több kifogás.
15. Valtteri Bottas
Már
tavaly is leírtam, hogy Bottas hiába konstruktőri második, ezzel az autóval a
legnagyobb mérce a csapattárs, amíg vele nem tud kezdeni valamit, nem vagyok
hajlandó a mezőny első felébe tenni. A helyzet az idei évre csak rosszabb lett.
Bár az első futam megint jól indult, de összességében négy versenyen tudta csak
megverni hétszeres világbajnok csapattársát, ebből az egyiknél koronavírus után
tért vissza Hamilton, kettőben büntetés miatt került mögé, tehát erőből ez kereken
egy verseny volt. Jó, az is igaz, hogy egy alkalommal meg neki volt óriási
balszerencséje a gyenge motor miatt, amikor Hamilton át tudta őt ugorni
használt gumikkal is, de ez még így is karcsú. Nem segítette a megítélését az
sem, hogy a Mercedesben Russel is gyorsabb tempót tudott nála futni a
versenyen, ahogy az sem, hogyha nincs ennyi technikai hibája Verstappennek,
akkor az egyéni második hely sem lett volna meg számára. A török nagydíjon
mutatott „teljesítményéről” meg inkább ne is beszéljünk…
14. Esteban Ocon
A
Renaultba visszatérő versenyző első éve azért elég sok kívánnivalót hagyott
maga után. A 12. hely a bajnokságban azt gondolom, hogy önmagában sem túl jó
egy 4-5. kocsival, de ami igazán baj, hogy időmérőn mindösszesen kétszer,
futamon négyszer tudta a csapattársát megverni, ami eléggé karcsú eredmény.
Ugyanakkor itt azért valamivel több mentő körülmény van. Ocon egy év kihagyás
után tért vissza a mezőnybe, a csapattársa kiemelkedőt hozott és a szezon
második felére azért én úgy érzem, fel tudta venni a tempót, és már közel azt a
szintet hozta, amit Ricciardo. Tehát ha jövőre tudja onnan folytatni, ahol a
szezon végén abbahagyta, akkor benne azért lehet potenciál. Mondjuk ehhez egy
bizonyos Fernando Alonsot kell majd legyőznie, vagy legalábbis hasonló
teljesítményt nyújtania, ez azért nem könnyű. De én mindenesetre szurkolok
neki!
13. Danyiil Kvjat
A
tavalyi teljesítményéhez képest azt gondolom, hogy ő is visszaesett. És itt nem
is annyira a pontok tekintetében mondom ezt, mert a csapattársa monzai
győzelméért járó 25 pont egy gyengébb kocsiban gyakorlatilag behozhatatlan
különbséget jelentett, e nélkül meg még egész vállalható az eredménye. Viszont
időmérőkön ő is nagyon látványosan kikapott a csapattársától (13-4). A
futamokon ugyan szorosabb volt a verseny, de azt sem tudom figyelmen kívül
hagyni, az orosz legjobb teljesítménye egy negyedik hely volt, de az is egy
olyan versenyen, ahol Gasly előle esett ki. Nem mondom, hogy olyan
teljesítménye volt, ami után ne volna helye a 2021-es mezőnyben, de nem is
olyan, ami feltétel nélkül indokolna egy következő – sokadik – esélyt. Kicsit
úgy éreztem, mintha az utolsó futamokra érezte volna a veszélyt és összekapta
volna magát, mert hirtelen több időmérőn Gasly előtt végzett és szépen tudott
pontokat szerezni. De ez akkor már kevés volt.
12. Lance Stroll
A
tavalyi nagyon kiábrándító éve után idén a szezon elején még azt gondoltam,
hogy akár meglepetést is okozhat. Ekkor nagyon közel volt Perezhez, nem voltak
komolyabb hibái és nagyjából hozta azt a szintet, amit el lehet várni. Aztán a
szezon második felében mintha elfelejtett volna mindent. Az, hogy 7 futam alatt
ezzel az autóval valaki mindösszesen kettő pontot szerezzen, az akkor is durva,
ha ebben voltak önhibán kívüli nullázások és egy koronavírus miatt kimaradt
verseny is. Még így is azt gondolom, hogy a tavalyi évhez képest előrelépett,
de továbbra sem annyit, hogy egy élcsapatban létjogosultsága legyen. De a
kezdeti korrekt eredmények és a Törökországi pole (meg az a tény, hogy a
stratégiáját elrontották) miatt nem gondolom, hogy a leggyengébbek között lenne
a helye.
11. Antonio Giovinazzi
Az
Alfa Romeo ugyanúgy megszívta a Ferrari motorok szabálytalanságát, mint a Haas,
és ez a pontokban is meglátszódik. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a pilóták
ebben a csapatban mégiscsak jobban kitettek magukért, több látványosabb
momentumok volt és főleg a szezon végére stabilan verték a másik két "kiscsapatot". Ami az olasz versenyzőt illeti, azt gondolom, hogy a tavalyi évhez
képest jelentősen javult. Az, hogy ugyanannyi pontot szerzett, mint a
csapattársa, nálam kisebb érdem, mert ennyire hátul a szerencsén is sok múlik
pontszerzés terén (melyik futamon esnek ki elegen ahhoz, hogy pontot lehessen
szerezni), viszont időmérőkőn – ha csak egy helyezéssel is – de verni tudta
Kimit, ami szép teljesítmény. Futamokon viszont még mindig 12-5-ös lemaradásban
van vele szemben, és ezen muszáj lenne javítania, mert a pontokat mégiscsak
vasárnap osztják és ha Kimivel nem lettek volna ennyire hátul, ez a különbség
bizony meglátszódott volna.
Az
első lista ebből állt, jövő héten jelentkezem a mezőny első felével! Ha
valamivel nem értesz egyet, írd meg nyugodtan kommentben!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése