Beárazta-e Russell Hamilton teljesítményét?
A
tegnapi Formula 1-es futam eléggé felborzolta a kedélyeket és rég nem látott
kommentháborút indított el. A versenyen a koronavírus miatt nem induló Lewis
Hamilton helyére beugró George Russell miután az időmérőn megszerezte a 2.
helyét, lerajtolta csapattársát, Valtteri Bottast és egy sima futamgyőzelem
felé száguldott. Utána azonban egy ritkán látott hatalmas boxutcai hiba, majd
egy lassú defekt miatt még a pontszerzés is alig sikerült a beugró brit
pilótának. A közvélemény egy része azonban úgy gondolja, hogy ez a futam
bebizonyította, hogy Hamilton bajnoki címei értéktelenek, hiszen bárki tudja
hozni ezt a teljesítményt. Vajon igazuk van? A továbbiakban összefoglalom, hogy
én miként értékelem Russell futamát a többi eddigi beugró pilótával viszonyítva,
és miért gondolom azt, hogy ezek a feltételezések túlzóak, főleg annak
tükrében, hogy itt mindössze egy futamról beszélünk.
Mit tudunk eddig George Russellről?
Russell tavalyi Williamse messze a mezőny leggyengébb autója volt, így az egyetlen
viszonyítási alapunk a csapattársa volt, akit azonban időmérőkön 21-0 arányban
vert meg. Ezzel kapcsolatban azonban komoly kritika érte amiatt, hogy a
maradandó kézsérülést szenvedő Robert Kubica volt ez az ominózus csapattárs.
Ezért összehasonlítási alap híján nehéz volt értékelni a teljesítményét.
Az
idei év azonban már sokkal többet elmond. Csapattársát, az újonc Latifit
szintén minden edzésen megverte a Williamsben, de ami sokkal relevánsabb, hogy
9 alkalommal volt képes a Q2-be jutni. Csak összehasonlításként: csapattársa
erre egyetlen alkalommal volt képes, de ha a másik 2 „gyenge” autó, a Haas és
az Alfa Romeo versenyzőit nézzük, akkor ez Raikönennek 4, Giovinazzinak,
Grosjeannak és Magnussennek 3-3 alkalommal jött össze. Ez azért már egy olyan
adat, ami önmagáért beszél, ebből és az alsóbb kategóriás versenyeiből azért
látszik, hogy Russell nem egy kutyaütő versenyző, igencsak tehetséges, csak
ugyebár gyenge technikával nehéz villantani.
Ami a
felkészültségét illeti, nyilván nehéz beugrani egy teljesen ismeretlen autóba,
azonban két apróság ezt a tényt árnyalja. Az egyik, hogy ő azért 2 éve
folyamatosan versenyzik egy másik, jóval nehezebben vezethető autóban, tehát
nem nulláról indul, ráadásul neki azért voltak már korábban Mercedeses
tesztjei, így nem volt számára teljesen ismeretlen sem a közeg, sem a kocsi.
Persze ilyenkor számos kellemetlenség zavarja a versenyzőt – jelen esetben
például kicsit szűk is volt neki a kocsi – tehát az alkalmazkodóképesség
fontos.
Az időmérős
26 ezredes vereség Bottas-szal szemben még a rövid pálya ellenére is imponáló
egy olyan versenyzővel szemben, aki 4 éve a Mercedesben ül. Ugyanakkor azért az
idei évben láttunk már kiugró meglepetéseket időmérőn. Nico Hülkenberg a
második Racing Pointos időmérő edzésén a harmadik helyet szerezte meg, és ha
nincs egy lassú defekt, meg is veri a csapattársát, de ha Jack Aitken időmérős
teljesítményét vesszük, ő is egy tizeden belül teljesített a csapattársával
szemben úgy, hogy ő még egy futamot sem teljesített idén a Formula 1-ben. Ezek
az eredmények a maguk nemében szintén kiugróak voltak. Persze ellenpéldát is
találunk, elég csak a szintén frissen beugrott Pietro Fittipaldira gondolni,
aki első Haas-os versenyén ezen a rövid pályán is kb. 8 tizedet kapott az idén
nem túl acélos Magnussentől. A gyors alkalmazkodás tehát nem mindenki sajátja.
Mintha Hamiltont láttuk volna
A futam
elején Russell fantasztikus rajttal a pálya rossz oldaláról tudta megverni
Bottast, és utána a szerencséje sem hagyta cserben (ekkor még…). Ugyanis
biztosra lehetett venni, hogyha lesz is olyan csapat, amelyiknek van minimális
esélye is megverni tempóban vagy gumikezelésben a Mercedeseket, az legfeljebb a
Red Bull vagy a Racig Point lehet. Stroll és Albon már az időmérőn parkoló
pályára kerültek, így Verstappen és Perez maradt képben, azonban az első
kanyarban Leclerc – és kicsit Bottas – rövid úton elintézte őket (oké, Perez visszatért,
nem is akárhogy, de ha nincs a Mercedes elszúrt boxkiállás-sorozata, akkor a
győzelemért vívott harcban sehol sem lett volna). Így innentől gyakorlatilag
kétesélyessé vált a futam, csak Bottast kellett legyőznie.
Ellene
viszont nagyon stabil teljesítményt hozott, folyamatosan tudta növelni az
előnyét, a gumiját remekül osztotta be, és látszódott, hogy rutin ide vagy oda,
a finn versenyző semmit nem tud kezdeni vele.
Hogy
Hamilton mit tudott volna tenni ugyanebben a kocsiban, azt nem tudjuk.
Vélelmezhetően neki is meglett volna talán a pole pozíció is, de a vezető hely
nagyon valószínű, azt, hogy Russelnél képes lett-e volna erősebb tempóra, és ha
igen, mennyivel, azt legfeljebb találgatni tudjuk. De tény, hogy Russellnek ez
egy remek ajánlólevél volt. Akinek jóval kellemetlenebb, az Bottas, nehéz
magyarázatot találni arra, hogy egy újonc pilóta miért volt képes ennyire jó
teljesítményt hozni ellene…
Banális hibák
A
győzelem kapujában egy váratlan Saffety Carnak köszönhetően a Mercedes szerelői
tőlük szokatlan, már-már komédiába illő hibákat halmoztak fel. Az első
kerékcserénél véletlenül Russell Bottas kerekeit kapja, majd Bottasnál ezt már
észreveszik, ezért visszaadják neki a régi használt kerekeit, majd újra
behívják Russellt, hogy megkapja a saját kerekeit. Nagyon amatőr hiba egy ilyen
profi csapattól.
Olyannyira,
hogy elindultak az összeesküvés-elméletek, melyek szerint nem volt véletlen ez
az akció, és direkt toltak ki Russellel, hogy ne alakuljon ki az a kép, hogy
ezzel a kocsival bárki világbajnok lenne. Magam részéről ebben nem hiszek,
teljesen abszurdnak gondolom. Egyrészt az emberek így is látták, hogy Russell
ezt a futamot megnyerhette volna, így ez a kép a hiba ellenére is sokakban
kialakult – szerintem tévesen, később megindokolom, miért – tehát nem sokat „nyert”
volna a Mercedes szándékos manipulációval. Sőt, ebből a helyzetből jól nem
jöhettek ki, ugyanis a közvélemény szemében vagy csalók voltak, vagy teljesen
inkompetensek ezek a futamon. Mindezt úgy, hogy a dilettáns munkával Bottas
versenyét is tönkretették (igazából még jobban, mint Russellét), akinek nagy
lehetősége lett volna, hogy matematikailag is bebiztosítsa a második helyét a
kieső Verstappennel szemben Ha mindenképpen Bottast akarták volna helyzetbe
hozni, akkor Russelt egyszerűen kicsit rosszabb beállításokkal indítják el, ugyanez
a vége, mindez kevésbé feltűnően.
Ezután
Russellnek még mindig maradt esélye a győzelemre. Ötödik helyre került, ám négy
olyan autót kellett volna megelőznie, akik erősen használt közepes vagy kemény
gumival versenyeztek. Ezt Russell 3 pilótával nagyon gyorsan megtette. Ám ekkor
egy lassú deffekt miatt negyedik alkalommal is kiállni kényszerült, amivel a
végmezőnybe került, ahonnan már csak a 9. helyig tudott felírni.
Hamilton nyerhetett volna?
A
viták annak kapcsán is megjelentek, hogy vajon Hamilton képes lett volna
győzelemre? A kérdés leginkább úgy értelmezhető, hogy elkerülhető lett volna
Hamiltonnal ez a két szerencsétlen szituáció?
Az
első esetben a szerelői munkára nyilvánvalóan nincs hatással a versenyző, tehát
ebben az esetben szent meggyőződésem, hogy teljesen mindegy, ki ül a volán
mögött. Az egyetlen érv, ami elhangzott, hogy lehet, hogy Hamilton ki sem ment
volna, ugyanis azzal, hogy a mögötte lévő pilóták kinn maradtak – ami sejthető
volt, mert nekik a kerékcsere pozícióveszteséggel járt volna – gyakorlatilag a
hatodik helyen álló Carlos Sainz lett volna az első, aki jelentős gumielőnyben
lett volna vele szemben, de neki négy autón kellett volna áthámoznia magát,
mire beéri Hamiltont, aki addig Perezhez hasonló, sőt nagyobb előnyt építhetett
volna ki. Ugyanakkor a másik oldalon nézve ez egy ingyen kerékcsere volt,
hiszen Russell is gond nélkül visszaért Perez elé, tehát az egyetlen kockázat
tényleg a boxutcai hiba volt, amire szerintem senki nem számított, főleg nem
ilyen volumenűre. Személy szerint nem gondolom, hogy Hamiltonnal ezt másként
tették volna.
A lassú defekt kérdéséről
kevesebbet beszélnek, holott szerintem az az érdekesebb ebből a szempontból.
Egy lassú defektet okozhat egy simán rossz minőségű kerék, egy külső tárgy vagy
törmelék, vagy akár egy vezetői hiba is. Egyelőre még nem találtam konkrét
adatot arra, hogy Russellnél ezek közül melyik állt fenn, Toto Woolf azt nyilatkozta
hogy „a lassú defekt talán azért
jött, mert sokszor le kellett térnie a versenyívről az előzésekhez”. Ez vélelmezhetően nem vezetői hiba, mert előzéskor egész egyszerűen
muszáj a versenyívről letérni és nem lehet minden apró törmeléket észlelni, de
biztosat nem tudunk egyelőre. Azért az eddigiek alapján valószínű, hogy ezek a
hibák Hamiltonnál is megjelentek volna, és bár jós nem vagyok, talán nagyobb az
esély arra, hogy ezek a hibák Hamiltonnál is ugyanígy jelentkeztek volna.
Konklúzió
Ami úgy
gondolom, vitán felül áll, hogy Russell egy nagyon szép versenyt futott és
mindenképp ígéretes. Azt is valószínűsítem, hogy azok a hibák, amik
megtörténnek, alapvetően nem vezetői hibák voltak. Viszont ez az egy futam
alapján azt mondani, hogy Russell képes lenne arra, amire Hamilton, szerintem
eltúlzó. Leginkább egy nagyon egyszerű ok miatt: ez csak egy futam volt.
Nem tudom, ki
emlékszik még a 2016-os Behreini nagydíjra, ahol Stoffel Vandoorne beugró
pilótaként debültált Fernando Alonso helyén. Fantasztikus futamot ment, szép
előzésekkel, a McLaren első pontjait megszerezte és már mindenki az állandó
helyet követelte neki. Meg is kapta a következő két évre, aztán meg nagyon
látványosan kikapott Fernando Alonsotól, 2018-ban különösen, ahol időmérőkön
bucira lett verve, és pontok tekintetében is 50-12 volt a különbség a spanyol
javára. Egy verseny tehát nem feltétlenül tükrözi a realitást.
Különösen nem
egy olyan pályán, ami szinte teljesen a motorerőről szól, alig van benne kanyar,
és könnyen megjegyezhető. Tény, hogy a Mercedes technikai dominanciája idén
hatalmas, és az is, hogy ez a pálya sokkal inkább igénybe veszi a technikát,
mint a legtöbb másik. Tehát ha valahol be kell ugrani, akkor ez egy hálás
pálya. Kicsit magam ellen beszélek, de én szeretném, ha Russell Abu Dhabiban is
a Mercedesben lehetne, mert sokkal kombináltabb pálya, ami jobban igénybe veszi
a pilóták képességét, ha egy tökéletes körről van szó. Abból talán már kissé
messzemenőbb következtetéseket lehetne levonni (bár ha ott hirtelen Bottas mögé
kerülne, akkor biztos jönnének a kommentek, hogy most már visszafogták).
Egy bajnoki
szezonra vonatkozó következtetést meg végképp nem lehet egy futamból levonni
(7-re meg pláne). Hiszen minden bajnoki aspiránsnak vannak kiemelkedő futamai,
de ez főleg a stabilitáson múlik, hogy mennyire tudja valaki állandóan hozni a
jó eredményeket és kulcspillanatokban mennyire remeg meg a keze. És bár nem
akarom Russellt bántani, de ő azért eldobott két komoly pontszerzési esélyt idén
önhibájából. Mugelloban az utolsó rajtnál 4 pozíciót veszített, ami a
pontszerzésébe került, Imolában meg a biztonsági autó mögött fogott falat,
szintén pontszerző helyen. Ilyen hibák egy VB-küzdelemben nem férnének bele,
akár a csapattárs az ellenfél, akár más.
Ez azért csúnya volt... |
Ha szeretnél értesülni az új
cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése