Vissza a múltamba 9. – Árnyékharcosok legendája, Holdjáró, A gyűlölet szakadéka
Ha a
múltkori alkalommal azt mondtam, hogy eléggé el voltam havazva, akkor ez most
hatványozottan igaz. Kis túlzással hogyha nem kaptam volna el azt a kis
mandulagyulladást, ami miatt most otthon üldögélek, akkor talán mostanra sem
tudta volna elkészíteni sorozatom következő darabját. De lényeg a lényeg,
elkészült és most csak ez számít.
Ez az
a 3 könyv volt, aminél nem tudtam, hogy mire számítsak. Ugyanis a 3 könyvből
kettőt ugyanaz az író írt, akitől azonban eddig még egy könyvet sem olvastam,
így nagy kérdőjel volt előttem. A harmadik pedig az a Luke Sharp, akinek eddig
a könyvei finoman szólva sem nyerték el igazán a tetszésemet. De persze ezekből
nem szabad kiindulni, nálam minden könyv tiszta lappal indul. Így ennek
tükrében vártam, hogy mit fogok olvasni. Ami még újdonság, hogy most már
megelégeltem, hogy sosem írok a zagor.hu toplistáira, ezért kitöltöttem ezt is,
meg a már lejátszott minikalandokból is megcsináltam a TOP 5-ös listát. Nálam
jelenleg a hosszú könyvekből a Nekromanta éjszakája vezet, utána az Éjsárkány,
a Vihargyilkos, a Pusztítás tornya és a Vámpír bosszúja állnak a TOP 5-ben.
Utóbbinak 16 pontot adtam, tehát, ha egy könyv e fölött kap, biztos TOP-listás,
ha pedig pont ennyit, akkor mérlegelni fogok. Szóval mostantól, ha olvasok egy
jó könyvet, arról is írok, hogy miként változott a TOP-lista.
Árnyékharcosok legendája:
Történet (4): Gyakorlatilag hivatásos hősként kezdjük a kalandunkat egy
kocsmában (csak én érzem úgy, hogy már láttunk 1-2 hasonlót?) amikor valaki
beront, hogy segítségre van szüksége (csak nem?). A segítségkérés azonban
egyedibb a megszokottnál. Ugyanis a gyerekeket ijesztegető mesében szereplő
árnyékharcosok akarják leigázni a falut. Bár nem hiszünk a sztoriban, de mégis
utánanézünk…akarom mondani, néznénk, ugyanis mielőtt ez megtörténne, le akar
minket csukni a helyi NAV. Úgyhogy hirtelen hősből bűnössé válunk és már futunk
is a városból, mintha nem lenne jobb dolgunk. Utána szépen elindulunk a falu
felé, ám hamar kiderül, hogy korántsem legenda, amiről beszélünk, sőt, testközelből
szemlélhetjük meg a lovasokat, és ha nem vigyázunk, meg is ölnek minket. De ha
mi életben is maradunk, kísérőinkről és a faluról ugyanezt nem lehet elmondani.
Miközben folytatjuk a kutatást, kiderül, hogy egy Voivod nevű halott alak
élőhalott sereget akar feltámasztani, és leigázni a világot. Őt kell megállítanunk.
Minden sablonossága ellenére a történet tetszik, számos egyedi eleme van, a
nagyon erős mágikus fegyvertől kezdve a különleges lényeken keresztül a végén
lévő kutatásig. Bejött nekem az elején a menekülés is, de a vámpírkirálynő és
töklidércei is egyedi hangulatot adtak. Ami engem még kicsit zavart, hogy több
Gyűrűk ura Copy-paste-et éreztem a könyvben, maguk a lovasok is kicsit
nazgul-szerűek voltak, meg a barlangban lévő pók is ide sorolható nálam.
Viszont a lezárás annyira kreatívra és epikusra sikerült, hogy nekem az egyik
kedvencem mind közül. És még egy apróság: nagyon bejön az, ahogy a könyv a
páncélokat kezeli, azaz, hogy nem ügyességet adnak, sőt, még a súlyuk miatt
bukhatunk is ügyességet, cserébe viszont a sebzést csökkenti és elhasználódhat.
Ez nagyon reálisnak tetszik.
Gondolkodás/szerencse (3): Vannak gondolkodós részek, de agytrösztnek nem kell lenni a
győzelemhez. Van benne egy direkt rejtvény, valamint Voivod tartózkodási
helyének kitalálása is igényel némi leleményességet. Ezenkívül jótanácsként
elmondhatom, hogyha egy varázstárgy képessége túl erősnek tűnik, az talán nem
véletlen. De erről nem szeretnék spoilerezni. Van még 1-2 gondolkodtatós
momentum, de túlzásba véve nincs. Annyira viszont a szerencsét sem érzem
extrémnek, a legtöbb kötelező tárgy vagy több helyen szerezhető meg, és nem
dúskál extrém sok sorsdöntő folyosóválasztásban sem, igaz, van 1-2 olyan –
egyébként elkerülhető epizódja – a könyvnek, ahol a szerencse szerepe
felértékelődik.
Nehézség (4): Alapvetően nem nevezném nehéznek. Túl sok kötelező tárgy
nincs, azokat is több helyen meg lehet szerezni, és annyira az ellenfelek sem
durvák, hogy miattuk nagyon idegeskedni kellene. Igazából ami miatt nehéz
eldönteni a konkrét nehézségét, az az, hogy a könyv viszonylag korai
szakaszában kettéágazik, és nagyon nem mindegy, hogy ott melyik szakaszon
megyünk tovább. Az egyik ugyanis SPOILER!!!
az álomvarázslós-barlangos rész SPOILER
Vége! nehezebb, azon a szakaszon kicsit sok nekem a random halál is, így az
nehezebben teljesíthető. A másik útvonal valamivel könnyebb. A pontszám egy
átlag.
Játékélmény (5): Az előbb említett kettősség itt is megjelenik a könyvben. A
könyv kezdete jó, és nekem nagyon tetszik a remetés és a töklidérces jelenet
is, viszont az állommágusos-labirintusos rész nekem nagyon sablonszerűnek tűnt.
A másik ösvény ebből a szempontból valamivel jobban bejön. A végjátékban nagyon
tetszett Voivod helyének kitalálása és a hozzá való eljutás, de az
árnyékharcosok lekardozása annyira nem jött be (meg úgy amúgy itt miért nem
támadnak rninket egyszerre a harcosok? Hisz a könyv elején, ha egyszerre
akarjuk megölni őket, harc nélkül meghalunk!) Utána az utolsó csata viszont
sokat javít a könyvön, az a befejezés pedig, bár egyszer már megdicsértem, de
muszáj megtennem még egyszer. Váratlan, hiteles, és egész egyszerűen…szép.
Szóval megadom rá a maximum pontot.
Összességében: 16/20. Ez pont a TOP-határ a könyvek listáján. Eddig két könyvnek
adtam 16 pontot, a Vérescsontnak, és a Vámpír bosszújának. De mindent
egybevetve úgy érzem, hogy ez a két könyv, hacsak egy pontban nem mérhető
hajszállal is, de nagyobb kedvenc, mint az Árnyékharcosok legendája, így ez a
könyv nálam nincs a TOP 5-ös listán. Az viszont kicsit meglepett, hogy mennyire
alacsonyan van ez a könyv a zagor.hu listáján.
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=64
Holdjáró:
Történet (3): A cím alapján arra számítottam, hogy ez egy jövőbeli könyv
lesz. Végül azonban nem, mint kiderül, a cím a főhősre, vagyis ránk utal.
Tulajdonképpen itt is a hivatásos hős kategóriát testesítjük meg, csak kicsit
fejvadászosabban, és általában jó pénzért. Ezúttal azonban kivételt teszünk,
amint megtudjuk, hogy esküdt ellenségünk, Karam Gruul elfogásával bíznak meg
minket. De nyilván nem csak jófejségből akarják őt sem elkapni, hanem azért,
mert halálsugaraival el tud pusztítani bármit. Ami izgalmasabb a könyvben, hogy
alapból kb. semmit sem tudunk Gruul-ról, így egy nyomozós játékban kezdődik el
a könyv. E tekintetben pedig olyan jó epizódok jelennek meg benne, amik önmagukban
színessé teszik a könyvet, gondolok itt főleg Van Heldenghast próbáira, vagy a
Sokkoló ügyében való nyomozásra. Tetszenek a képességek is, amikből
választhatunk, de vannak nagyon jól megcsinált karakterek is, nekem a kedvencem
a Mániákus Conrad lett, akivel Isten tudja, hányszor csaptam össze. Az is
tetszett, hogy sokszor próbálnak minket átverni, csapdába csalni, megölni, illetve,
hogy a túl hangos nyomozásnak is megvan a maga következménye. Volt azért a
könyvben jópár negatívum is. Néha-néha időzavarba vagy még inkább korzavarba
kerültem, a középkori eszközök, karakterek mellett voltak kifejezetten modern
nevű ellenségek, valamint olyan évszázadokkal későbbi intézmények, mint a
bíróság, vagy az elmegyógyintézet, illetve nekem a halálsugár is inkább tűnt
technikai eszköznek, mint mágiának. Ami
ennél jobban zavart, az a vége. Hogy gyakorlatilag besétálunk egy hadsereg
közepére, majd Gruul varázsolgat, de közben egyik embere se akar kinyírni,
végül pedig elkapjuk és kimegyünk onnan (igaz ez utóbbiba már a halálsugár is
besegít), nekem elég irracionálisan hatott. Az utána lévő kis
erkölcsi-racionális dilemma tetszett, viszont főleg az előző könyv után
számomra kicsit fura volt ennek a vége. Ebben semmi epikusság nem volt, kb.
mint amikor teljesítjük a munkánkat, megkapjuk érte a jól megérdemelt
fizetésünket (ja, nem, lemondtunk róla), oszt viszontlátásra. Ennél azért picit
nagyobb hurráhangulatra számítottam! Mindent egybevetve az alaptörténet
sablonos, a köztes kaland sokkal eredetibb, de tartalmaz jópár logikátlanságot,
ezért közepes.
Gondolkodás/szerencse (4): Két dolgot nem szoktam szeretni egy rejtvénynél. Ha nincs
nagy tétje, vagy ha irreálisan nehéz. A sors iróniája, hogy itt egyszerre
jelenik meg mindkettő, de mivel ugyanabban az esetben, kicsit semlegesítik
egymást. Ezzel együtt a könyv rejtvénye nem kicsit szadista, bevallom, ötletem
sincs, hogy miként lehetne megoldani. Viszont ezzel együtt egy elég jó kis
gondolkodós könyv, amit ezúttal nem a rejtvények tesznek azzá, hanem a
szituációk. Végig pengeélen kell járnunk, mert nem nyomozhatunk túl feltűnően,
de kellenek az infok. Ezenkívül sok a gyilkossági kísérlet, a legtöbb ember
szándékai nem ismerhetők ki, de azért ki lehet találni vagy logikázni őket. És
nekem tetszik az utolsó dilemma is, hogy segítünk-e bajtársainknak, amikor még
ott van nálunk a túszunk vagy sorsára hagyjuk őket a küldetésünk sikere
érdekében. Szóval egy kifejezetten intelligens könyv ez ebből a szempontból,
amit színesít, hogy teljesen random ösvényválasztásokon szinte semmi sem dől
el. Egyedül talán a szerencsétlen szituációk összjátéka történhet meg, ugyanis
Heldenghast varázstárgyai közül nincs időnk az összeset beszerezni (ha jól
csináljuk), és ha pont azt a varázslatot alkalmazza ellenünk Gruul, amihez
nincs védőeszközünk és az véletlenül épp egy olyan mágia, amivel meg tud minket
ölni, akkor az elég nagy pech. De ehhez már a csillagoknak is rosszul kell
állnia. Ha valakit meg ez a szerencsemennyiség zavar, annak nem ajánlom a
következő könyvet…
Nehézség (4): Nem egy nehéz könyv. Random azonnali halál mező szinte
egyáltalán nincs, teljesen kötelező tárgy gyakorlatilag szintén nincs,
ellenfelek harcértékei nem olyan vészesek. Egyedül a kaland közbeni gyilkossági
kísérletek, valamint életerőpróbák, amik megnehezítik az összképet, főleg, ha
alapból kevés ÉP-vel kezdünk. De ez sem annyira vészes, alapvetően simán
teljesíthető könyv.
Játékélmény (4): Rapszódikus a könyv, vannak benne kifejezetten élménydús
részek és vannak olyan elemek, amiket nem szerettem. Az állandó éberség, hogy
senkiben sem bízhatok meg, és, hogy az egész ilyen szempontból nagyon
realisztikussá vált, gyakorlatilag folyamatosan lekötött engem az egész könyv
alatt. Úgy éreztem, hogy azonosulni tudok az egész folyamattal. Plusz ott
voltak a varázstárgyak, amik szintén tetszettek. Ez a kis időzavar, amiről
korábban írtam, engem közel sem zavart annyira, biztos vannak olyanok, akiknek,
ha ez szemet szúr, már nem tudnak igazán a kalandra koncentrálni, én nem ilyen
ember vagyok, ezerszer inkább ez, mint egy sablonos labirintusszerű kaland. A
történetnek igazából a legvége volt az, ami szerintem kicsit laposra
sikeredett, egyáltalán nem éreztem komoly kihívásnak a főellenséget, nomeg a
korábban említett szadista rejtvény tette be egy kicsikét a kulcsot. De mindent
egybevetve számomra ez egy hosszú, élménydús kalanddá alakult, aminek hibái
ugyan vannak, de egyik sem olyan, ami teljesen tönkretette volna a játékot.
Sajnálom, hogy Stephen Hand nem írt több KJK könyvet (illetve még egy közös
műve visszavan számomra), ez a két műve alapján abszolute jó írónak gondolom.
Összességében: 15/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=68
A gyűlölet szakadéka:
Történet (2): Nagyon komplex történetmeséléssel kezd a könyv, amit
egyébként élvezettel olvastam. Csodálatos Tancred és Orghuz harcáról ír, amely
a Gyűlölet szakadékának keletkezéstörténete is egyben. A Gyűlölet azonban visszaszorításra
került és egy varázspajzs gondoskodik arról, hogy a Szakadékba taszított Orghuz
ne térhessen vissza. Legalábbis ez a terv. A pajzs azonban egyik nap eltűnik,
és szinte biztos, hogy Orghuz és fiai, a Khuddamok tehetnek róla. És ha sikerül
semlegesíteni a pajzsot, akkor bizony mindennek vége. Maga a történet ennél
sokkal hosszabb, bátorítok mindenkit a végigolvasására. Ami ezután jött, az már
kevésbé tetszett. Orghuzt Tancred legközelebbi leszármazója tudja csak
megállítani. Ezek volnánk természetesen mi. A dolog egyetlen szépséghibája,
hogy harmadik számú konyhai kisegítőként – azon belül is nyúlnyúzóként – tevékenykedünk
egy konyhában, és még életünkben nem volt nálunk a konyhakésnél hatásosabb fegyver.
Ez már zavart, mert még KJK-s szinten is nagyon mesei. A népmesébe illő kezdés
mellett az is zavar, hogy bár fogalmunk nincs a harcművészekről, de ork
harcosoknál jobban harcolunk fegyverrel, sőt, magas kezdőértékek esetében még a
Khuddam harcosokkal is simán felvesszük a versenyt. Nekem ez már elég abszurd.
Sajnos
e mellett az egész sztori kidolgozása sem jó. A legtöbb esetben fogalmam sincs,
hol járok. Egyszer mintha barlangokban flangálnék, máskor mintha teljesen
átlagos tisztásokon, mákor labirintusokban és ezek szinte minden átmenet nélkül
váltják egymást. Nem tudom, valaki rajzolt-e már térképet ehhez a kalandhoz, de
néha azt érzem, hogy olyan random módon lehet egyik helyről eljutni egy
másikhoz, hogy nem tudom, lehetne-e egyáltalán kompetens térképet találni
hozzá. Ez nekem szintén eléggé zavaros volt.
A
könyv számos extrát tett bele, de sajnos kevés sikerült jól. Tabasha karaktere
nekem még szimpatikus volt, főleg az emberi (pardon: macskai) tévedései miatt.
A Khuddamok megölésének rublikája is tetszett. Nagyon jók ezek a részegységek,
pláne, hogy az ellenséges karakterek különböző stílusúak…ja nem, mind
ugyanolyan, de legalább különböző speciális képességei vannak…ja, nem, egyiknek
sincs semmi, de legalább a harcértékük különböző…ja, nem, az is teljesen
egyforma. Na, mégsem volt ennek igazán értelme (pedig ez igazán nem lett volna
nehéz, az Árnyékharcosoknál milyen pofás kis extra képességek voltak), akkor
már inkább a Mániákus harcos! Ráadásul Orghuznak is ugyanazok az értékei vannak…értem
én, hogy összetartó a család, de ez azért kicsit túlzás. Még két extra elem van
a könyvben, a melegétel-fogyasztás, ami nekem elég feleslegesnek tűnik, valamint
az „egy csapás harc”, amiről később még értekezni fogok.
Gondolkodás/szerencse (2): Van benne azért pár rejtvény, gondolok a szobrok rejtélyére,
vagy a végén az áruló felismerésére. De van lehetőség kódfejtésekre is,
feltéve, ha megtalálunk valakit, ami minket erre megtanít. Ez még oké lenne, de
e mellett a szerencse szerepe már-már a pofátlanság szintjére kerül. Az egy
csapás harc gyakorlatilag egy 50% halál az esetek többségében, De van egy csomó
„dobj és ha rosszul dobsz, halott vagy” című történet – sajnos ez jellemző
Sharp-ra – és egy csomó olyan ajtó vagy folyosó, ahol ha rossz irányba megyünk,
akkor már meg is haltunk. Ez a vulkánnál még egy kódfejtéssel elkerülhető, de a
küldetés végén teljesen randommá válik. Ez azért sok.
Nehézség (1): Eddig két könyvnek adtam ezt a nehézségi szintet, a Pusztítónak és a Varázstörőnek. De a 2 között nagy volt a különbség. Előbbi ugyanis egy
tudatosan tűnő szadista könyv, ami direkt olyan nehéz, amilyen, szerintem az
elsődleges cél kifejezetten a hardcore kihívás nyújtása volt az olvasóknak, míg
utóbbinál a sok random-halál miatt inkább azt éreztem, hogy nem volt teljesen átgondolva.
Ennél a könyvnél is ezt érzem. Csakhogy érzékeltessem: 4 alkalommal volt „egy
csapás ütközetem”, ami az életembe kerülhet. Ez azt jelenti, hogy mivel
mindegyiknél 50%, hogy én halok már csak 6,25% esélyem volt, hogy a könyvet
teljesítsem. És még nem csináltam semmit. És ezenkívül még legalább 4-5 olyan
helybe futottam bele, ahol valamilyen kockadobás döntötte el, hogy meghalok-e
vagy sem. Ami meg a végén van, hogy kb. 6-8 alkalommal kell úgy folyosót
választani, hogy abból legalább egy, de néha kettő az azonnali halálba vezet,
ez meg már a morbiditás olyan szintje, amire nem vagyok kíváncsi. Sőt, olyan
mértékben használja az író ezeket, hogy ugyanazt a halálfejezetet nem néha 3-4
alkalommal is felhasználja. És azért a könyv első részében is elég sok helyen
tudja az ember otthagyni a fogát, például az ork horda elől menekülve. Ez azért
már több mint morbid.
Játékélmény (2): Visszatérve az előző problémához: a Pusztító minden
nehézsége ellenére mégis valamilyen szinten élménynövelő hatású volt. Mert
mindig motivált, hogy újra meg újra elkezdjem, megnézem, hol mentem rossz
irányba, milyen irányba kellett volna menni, mi alakult volna másként, és amikor
rájöttem valami újdonságra, az hatalmas motivációval öntött el, hogy folytassam
a könyvet. De itt mi volt a motiváció? Menjek megint keresztül a random
kockadobások mezején? Ilyen alapon gurigázhatnék csak úgy egy kockával a könyv
nélkül is. Ez a fajta szadizmus nem a gondolkodásra és az újrapróbálkozásra
sarkallja az olvasót, hanem csak egyvalamire: a csalásra. Ebből meg a számos
labirintusból következően igen lesújtó véleménnyel vagyok a könyvről, sőt,
konkrétan a legrosszabb könyvnek tartom, amit eddig a zagor.hu-n olvastam
(legalábbis a 400 vagy több fejezetpontosok közül). Amiért játékélmény
szempontjából mégsem akarom teljesen lealázni, az az, hogy a Khudammok keresése
meg a pár benne lévő rejtvény és intellektuális kihívás picit feljebb vitték
ezt az értéket. De sajnos tényleg csak kicsit. Nem gondoltam volna, hogy az
Őrjöngő agyarakra fogok jóleső nosztalgiával visszatekinteni, mint Luke Sharp
legjobb könyvére, de ez történik most épp. És nem vagyok hálás emiatt!
Összességében: 7/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=57
Mint
látható, az új író könyvei bejöttek, de sajnos Luke Sharp ezúttal sem alkotott
számomra maradandót, vagy legalábbis nem úgy, ahogy szerettem volna. De majd
jön a folytatás, a Halálmocsár, a Démonvadász és a Félelem fantomjai révén!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése