5 ok, amiért óvatosan kell bánni az előválasztással
Nemrégiben
én is belefutottam a Momentum hirdetésébe, amiben petíciót kezdeményeznek, hogy
minden egyes választókerületben és listán is előválasztással dőljenek el a
fontosabb pozíciók. E mellett vannak érvek, hiszen ezáltal el lehetne kerülni,
hogy olyan ember kerüljön egy választókerületben az ellenzék jelöltjének, akit
amúgy a lakosság nem támogatna. Ugyanakkor a pro érvek mellett nem mehetünk el
a mellett, hogy bizony az előválasztásnak számos hátulütője is lehet. Ezek nem
jelentek meg 2019-ben, de ott csak 2 kerületben került sor előválasztásra,
szóval nem tekinthető igazán releváns mércének. De előválasztások tömegével
ezek a hibák jobban előtérbe kerülhetnek. Most ezeket próbálom felvázolni és a
végén néhány javaslatot ezeknek a kiküszöbölésére.
1. Jó kérdésre ad választ az előválasztás?
A
kiindulópontja az ellenzéki pártoknak az, hogy mindenhol induljon az, akire a
legtöbben szavaznának. És az előválasztás ennek a személynek a megtalálására
jó. De vajon valóban így van? Egy közös jelölt szavazatai nagyon leegyszerűsítve
két helyről érkeznek: a saját pártja szavazói és azok a választópolgárok, akik
hajlandóak átszavazni. De vajon ez a két szám összhangban van egymással?
Leegyszerűsítve a történetet: ha az egyiket jelöltet támogatja a választók
60%-a, de senki más hajlandó rá átszavazni, míg a másikat 40%, de a többi
szavazó ¾-e hajlandó lenne rá átszavazni, akkor az előválasztást megnyeri a
60%-os, de később neki lenne kisebb esélye.
A
példa persze nagyon sarkított és ilyen végletes átszavazási
hajlandóság-különbségre sehol sem számítok, de azért ne feledjük, hogy ha
nincsenek előválasztási együttműködések, akkor akár 6 jelölt (az 5 parlamenti
párt és a Momentum) is indulhat egy előválasztáson. Az pedig azt jelentené,
hogy valaki extrém esetben 20-25%-os támogatottsággal is tudna nyerni
előválasztást. Na, ebből hogy derül ki, hogy valakire a maradék 75-80%
átszavazna-e? Sehogy.
Egy
ilyen probléma közvetlenül jelenik meg a Vas megyei egyes körzetben, ahol a DK
Czeglédy Csabát akarja indítani. Van annyira erős jelölt, hogy egy előválasztást
szerintem meg tudna nyerni. De ha van olyan ember, akit a szövetséges pártok
szavazói aligha támogatnának, az pont ő, egyrészt az előélete, másrészt az
emberi stílusa miatt. Ki merem jelenteni, én sem szavaznék rá, az az ember
számomra vállalhatatlan (mondjuk nem Vas megyei vagyok, így ettől nem kell
tartania). Lehet, hogy egy kevésbé ismert, de botrányok nélküli személy
összességében sokkal nagyobb előnnyel indulna.
2. Végletes eredmények rizikója
A mai
választási rendszer legnagyobb kritikája, hogy sokkal nagyobb arányban
képviselteti magát egy győztes párt, mint amit a társadalmi támogatottsága
indokolttá tenne. Nos, az előválasztásnak pont ugyanez lenne a következménye. A
nagyobb pártok nyilván nagyobb eséllyel nyernek több kerületet, és lehet – az előző
pont érveléséből levezetve – hogy egy ellenzéki párt 20-25%-os támogatással
megszerzi a kerületek 80%-át, valaki meg semmit. Innentől kezdve felmerül a
kérdés: ha egy ellenzéki erőnek egy kerülete sincs, ahol küzdhet, és listán
sincs senkije vagy legfeljebb 1-2 embere van, aki releváns eséllyel bekerülhet,
az nem fog inkább elindulni önállóan? És a szavazói fognak az ellenzéki együttműködésre
voksolni, ha a pártjuk ebből gyakorlatilag kimarad? Nem hinném. Éppen ezért
ezzel óvatosan kell azért bánni, hogy ne legyenek belső ütközések.
3. Konfrontáció a kampány során
Az
előválasztásokat is meg fogja előzni egy kampány, ahol mindenkinek az lesz a
célja, hogy legyőzze a riválisait. És ennek a kampánynak óhatatlanul a részévé
válhat nemcsak az, hogy saját maguk alkalmasságát bizonyítják, hanem, hogy az
ellenfeleket is betámadják. Persze a politikai szövetség mérsékelheti ezt a
fajta kampányelemet, de teljesen kiküszöbölni nem lehet. Ez két szempontból is
aggályos. Egyrészt minden egyes ilyen esetre a Fidesz könyörtelenül le fog
támadni, mind az ellenzéki összefogást, mind a jelölteket megpróbálja támadni
majd. A másik, hogyha eldurvul egy kampány, akkor vajon a vesztes politikus
szavazói rá fognak szavazni a győztesre? Egyáltalán nem biztos. Itt
ideológiailag nagyon különböző politikai erők kerültek egymás mellé, és
szövetségüket az antidemokratikus kormányzás, a választási törvény és az óriási
kormánypárti médiatúlsúly váltotta ki elsősorban. A béke nagyon érzékeny téma,
és kérdés, meddig lehet elmenni a saját sikerünk érdekében.
4. Nem fogja a Fidesz meghekkelni az
előválasztást?
A
budapesti előválasztáson körülbelül 67.000 résztvevő volt, ami nem rossz szám,
de jócskán elmarad a rendes választástól, a vidéki választókerületekben meg
vélelmezhetően ennél sokkal kevesebb résztvevő lesz. Az is belátható, hogy a
Fidesz azért minden választókerületben széles körű támogatással fog
rendelkezni. Innentől kezdve jogosan merül fel a kérdés: nem fog-e Fidesz
mozgósítani azért, hogy a számukra leginkább szimpatikus, illetve leginkább
támadható jelölt szerezze meg a legtöbb szavazatot? Benne van a pakliban,
hiszen képtelenség olyan rendszert kidolgozni, ahol Fidesz-szavazók nem
szavazhatnak (meg nem mellesleg jogalapja sem lenne). Ennek a legnagyobb erénye
a Fidesz számára, hogyha nagyon sok helyen jön ki a várthoz képest teljesen
másfajta eredmény, akkor az újabb belső ütközéseket okozna, amibő profitálni
tudnának.
5. Mindez pénzbe kerül
Az elmúlt
évek valamennyi választása során a Fidesz nem kis helyzeti előnybe hozta magát.
A közmédia gyakorlatilag az ő propagandájukat fújta, és amíg a képviselőkre
fordítható kampány összege maximalizált volt, ők közpénzen társadalmi célú
reklámok címén még extra kampánylehetőséget teremtettek maguknak. Ne legyen
szemernyi kétségünk arról, hogy ez 2022-ben is így lesz, és nagyon komoly
anyagi és médiahátránnyal kell az ellenzéknek szembenéznie. Ilyenkor pedig
óhatatlanul minden egyes forint, amit az előválasztás kampányára költenek egy
másik ellenfél – aki kvázi szövetséges – legyőzésére, az fordítható lenne jobb
célra, mondjuk egyenesen a választásokra. Azt gondolom, hogy ez az az érv, amit
nem kell magyarázni, ha a korábbi indokokat valaki mondvacsináltnak tartja is,
ezzel nemigen lehet vitatkozni.
Mi lenne a megoldás?
Semmiképpen
nem gondolom azt, hogy az előválasztástól teljes körűen vissza kellene lépni a
megegyezésre, mert az előválasztásnak is megvan a maga előnye, és 2019
bebizonyította, hogy tud ez jól működni. Viszont megvannak a maga hátrányai is,
amik ennyire sok előválasztás esetén óhatatlanul meg fognak jelenni, legalább
részben. Ezért én alapvetően egy kompromisszumos megoldással próbálkoznék.
Nem
szabadna minden helyen előválasztást tartani, hanem azokban a kerületekben ahol
van egy hiteles jelölt, őt kell támogatni előválasztás nélkül is. Ezzel
egyrészt jelentős költségeket lehetne spórolni, másrészt el lehetne érni, hogy
minden párt induljon valahol egyéni EVK-ban, így mindenki magáénak érzi majd az
összefogást.
Formátum
tekintetében azt mondanám, hogy vagy kétfordulós előválasztást kellene tartani,
vagy eleve úgy kéne egyezkednie a pártoknak, hogy egy előválasztáson kettő,
vagy maximum három személy vesz részt. Ezzel elkerülhető lenne, hogy valaki
25-30%-os támogatottsággal nyerjen és legalább a többségi rendszer hátrányát
sikerülne kiküszöbölni (az más téma, hogy az embereknek lehet egy idő után
elege lesz a választásokból).
Végül
pedig a listaállítás mindenképpen megegyezés alapján kell, hogy történjen, az
nem való előválasztásra. A lista adná meg azt a lehetőséget, ha valahol nem
sikerül megegyezni, vagy furcsa eredmény jön ki, akkor lehetne az egyéni
választások aránytalanságait valamilyen szinten kompenzálni. A lista
előválasztásnak csak az lenne a vége, hogy a legerősebb ellenzéki politikai
erők a népszerűségükhöz mérten még aránytalanabb részvételi lehetőséget
kapnának az előválasztásokon.
Te
mit gondolsz? Előnyös az előválasztás, vagy jobb lenne a megegyezéses döntés?
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése