Segítségnyújtás és házelnök
Szabó
Tímea hétfői képviselői hozzászólása két oldalról is felháborodást okozott.
Egyik oldalról a tartalma, egyesek szerint kifejezetten határon túli magyarok
ellen uszító tartalommal szólalt fel, másik oldalról az Országgyűlés reakcióját
– hogy majdnem a teljes fennmaradó beszédidejét végigtapsolta és így nem
hagyták befejezni a mondandóját – és Kövér László cinikus megjegyzését
bírálták. A két eset teljesen összefolyt, holott valójában itt két nagyon
különböző kérdésről van szó. Az egyik egy politikai kérdés a szolidaritásról és
az egészségügyről, ami mellett és ellen is lehet érvelni. A másik egy
nyilvánvalóan jogellenes magatartás, ahol nincs miről beszélni és vitatkozni. A
következőkben mindkét kérdésben kifejtem a véleményem.
Kell-e támogatni ebben a helyzetben a
határon túli magyarságot?
Igen
komoly közéleti vita alakult ki arról, hogy indokolt-e a határon túli magyarság
számára segítség nyújtása ebben a veszélyes helyzetben. Erre az én válaszom
egyértelmű: igen. Magyarországnak a lehetőségeihez mérten kötelessége segíteni
a határon túli rászorulókat. Ennek az indoka egyszerű: a szolidaritás azokért
az emberekért, akik határon túlra kerültek. De e mellett az Európai Unió
tagjaként is kötelességünk a bajba jutott tagállamokon segíteni, főleg, ha a
lakosságával egyébként egy nemzetet képezünk. Teljesen egyértelmű tehát
számomra, hogy akik azt mondják, hogy semmilyen segítség nem jár a külhoni
magyaroknak, azoknak nincs igaza.
Ugyanakkor,
ahogyan mondtam, úgy gondolom, hogy kötelességünk a lehetőségeinkhez mérten a segítségnyújtás. És ennek kapcsán már
az előző kérdést fel lehet tenni másként: indokolt-e a határon túli magyarság
számára segítség nyújtása akkor, amikor Magyarországon belül a lakosság sok
helyen maga sem tud hozzájutni szájmaszkokhoz, fertőtlenítőkhöz, amikor sok
helyen az önkormányzatnak kell ezeket beszereznie, és amikor még orvosi szinten
is több területen tapasztalunk hiányosságokat? És bizony így feltéve a kérdést
már jóval kevésbé egyértelmű a válasz. Persze tegyük hozzá, ez nem azt jelenti,
hogy ne segítsünk, csak azt, hogy a kérdés feltétele alapjáraton nem egy
ördögtől való cselekedet.
De ez a valódi kérdés?
Noha
ez a dilemma a nemzeti kérdésre hegyeződött ki, egyáltalán nem biztos, hogy itt
csak erről van szó. Több okból is ezt gondolom. Egyrészt, mert Magyarország
segítséget nyújtott többek között Horvátországnak, Észak-Macedóniának és
Bosznia Hercegovinának is, márpedig ezeken a helyeken nem sűrűn találkozunk határon túli magyarsággal, vagy legalábbis nem olyan méretekben, mint amennyi segítséget nyújtottunk (ketten ráadásul nem is EU tagállamok).
Tehát itt már a nemzet iránti szolidaritás, mint érv, megszűnik létezni. Persze
válasz erre is van, méghozzá a jó öreg migráns kártya: mivel a migráció ezeken
az országokon keresztül halad, fontos, hogy a megfelelő határvédelem meglegyen,
különben a magyar határokat fogja támadni a migránsáradat. Ezzel kapcsolatban
viszont már tényleg feltehető a kérdés: miért mi segítsük más országok
határvédelmét? Főleg addig, amíg nálunk hiány van.
De
egyáltalán hiány van Magyarországon? A vicc az, hogy erre a kérdésre sem tudunk
egyértelmű választ adni. Hiszen napról napra azt halljuk, hogy hány százezer
meg hány millió maszk érkezett, és már csak le kell vámolni őket. Ehhez képest
szökő évente látom azokban az üzletekben eszközöket, ahova néha-néha járni
szoktam. Akkor most mi van?
Úgy
gondolom, hogy minden komment és vélemény ellenére ez a kérdés nem a határon
túli magyarságról szól. Egy nagyon egyszerű kérdést kell feltenni:
rendelkezésre áll-e Magyarországon a szükséges védőeszköz? Ha igen, akkor el
kell intézni, hogy ez a lakossághoz eljusson és a maradékot nyugodtan küldjék
el azoknak, akiknek szüksége van rá! Ha viszont nincs, akkor észben kell
tartani, hogy Magyarország kormányának az elsődleges feladata Magyarország
megvédése, és a másoknak való segítségnyújtás nagyon szép dolog, de csak azután
kerüljön rá sor, hogy a legfőbb kötelezettség teljesítve lett. Zárójelben
jegyzem meg, számomra még mindig sokkal elfogadhatóbb opció a másoknak történő
segítségnyújtás, mint a korábban emlegetett kikötőpénzek, stadionépítések és a Városliget-project
folytatása.
Szabó
Tímea is azt írja az oldalán, hogy ő úgy akarta folytatni a félbeszakított
mondandóját, hogy „semmi baj nincs azzal,
ha a kormány segít másokon, azzal viszont igen, hogy az állítólagos hazai
20 milliós maszkkészlet hetek óta raktárban áll, nem osztják szét, miközben a
kórházak, háziorvosok és az emberek nem jutnak hozzá a megfelelő
védőfelszereléshez.” Nyilván ezt utólag vagy elhiszi valaki, vagy nem,
lehet azt mondani, hogyha ez lett volna a fő mondandó, akkor felesleges volna
felhozni a külföldre vitt szájmaszkokat, de az is lehet, hogy mindez igaz, csak
szerencsétlen megfogalmazás volt. Mivel nem tudta a mondandóját befejezni, ezt
már biztosan sosem tudhatjuk meg.
Kövér viselkedése elfogadhatatlan
Az
előző kérdéstől azonban teljesen független az, ami ezután történt. Ugyanis
Szabó Tímea beszédét a Fidesz hangos tapsvihara megállította, ő pedig
udvariasan megvárta, amíg befejezik a tevékenységüket. Ugyanakkor mire
befejezték, a képviselőnek márcsak néhány másodperce maradt, amennyi idő alatt
nem tudta befejezni a mondanivalóját, majd annak végén Kövér László azonnal
elvette tőle a szót, és enyhe kacaj mellett közölte, hogy ezzel a szituációval
nem tudott mit kezdeni. Nos, mi is itt a probléma? Nagyon egyszerű.
Az
Országgyűlése törvény rögzíti az alábbiakat:
„45. § (1) Az Országgyűlés ülésén az ülés
zavartalan lefolytatásának biztosítása és az Országgyűlés tekintélyének megőrzése
az ülést vezető elnök feladata, amelyben őt az ülés vezetésében közreműködő
jegyző, valamint az általa a tárgyalási rend fenntartására felkért bármely, az
ülésteremben tartózkodó jegyző, alelnök és háznagy is segíti.”
46/E. § Azt a képviselőt, aki az ülés, a vita
vagy a szavazás menetét zavarja, vagy az Országgyűlés ülésének résztvevőjét az
üléstermi jogai gyakorlásában vagy kötelezettségei teljesítésében zavarja, az
ülést vezető elnök az adott ülésnapról vagy ülésről kizárhatja vagy a képviselő
azonnali hatályú kitiltását rendelheti el.
Innentől
két kérdést kell feltenni! Ülés volt az országgyűlésben? Igen. A Fidesz
magatartása zavarta az ülés lebonyolítását? Igen (hiszen egy képviselő nem
tudott felszólalni). Ennyi, itt nincs több kérdés. De Kövér mégsem alkalmazott
semmilyen szankciót, még egy nyamvadt figyelmeztetést sem. Lehet velem vitázni
minden kérdésben, amit a korábbiakban felvetettem. De ezen a szituáción nincs
mit védeni! A beszédidőben történő folyamatos tapsolás objektíve megsérti az
ülésrendet, de a házelnök mégsem tett semmit, sőt, még a látszatát sem keltette
annak, hogy ezt a jogellenes állapotot helyre akarja állítani.
Mindezt
tette úgy, hogy ráadásul utána a képviselő szemébe hazudott, mert azt mondta,
nem tudott mit kezdeni a szituációval. Dehogynem, Kövér úr, megírom, hogy mit
lehet ebben az esetben tenni, bár azt gondolom, hogy 10 év házelnöki teendő
után ezt talán illett volna megjegyezni: megállítja az órát, figyelmezteti a
rendbontókat arra, hogy ezt nem tehetik meg, adott esetben kiszab rájuk
valamilyen büntetést (tiszteletdíj-megvonást), visszatekeri az órát a
rendbontás kezdetéig, majd visszaadja a szót a képviselőnek. Ennyi! Persze
valójában egyértelmű, hogy nem arról van szó, hogy Kövér ezeket nem tudja,
hiszen több alkalommal alkalmazta már. Nem ’nem tudott’, hanem nem akart mit
kezdeni a kialakult szituációval.
Persze
lehet mondani, hogy oké, de az ellenzék is volt már, hogy sípolt, dobolt,
táblákat mutogatott, kiabált. Igen, így van. Amiért meg is büntették a részt
vevő képviselőket. Most a Fidesz vétett a szabályok ellen. Tehát a tiszta
logika is azt diktálja, hogy most is szankciónak kellene következnie. De erre
nem került sor.
Ami
egy újabb problémát vet fel. Nevezetesen, hogy a házszabály előírja az
alábbiakat is: 2. § (2): A házelnök f) megnyitja és részrehajlás nélkül vezeti, majd
berekeszti az üléseket; engedélyezi a felszólalásokat, ügyel a házszabályi
rendelkezések betartására, kihirdeti a szavazás eredményét, és ügyel az ülések
rendjére. Márpedig ez, ami itt történt minden, csak nem a részrehajlás
nélküli vezetés.
Uszító volt-e Szabó Tímea?
A
kormánypárti oldalakon sok esetben az az érv, hogy Szabó Tímea a beszéde
alapján ezt megérdemelte. Egyeseket az zavarta, hogy hangosan beszélt. Erre
nehéz mit mondani, de maradjunk annyiban, hogy sem az Országgyűlési törvény,
sem a Házszabály nem tartalmaz a beszéd hangerejére vonatkozó utasítást. A
másik érvelés már érdekesebb, ugyanis arra hivatkozik, hogy Szabó Tímea uszító
beszédet mondott, amit nem lehet az Országgyűlésben megtenni. A törvény valóban
tartalmazza, hogy azt a képviselőt, aki „az
Országgyűlés tekintélyét, az ülés méltóságát, valamely személyt, csoportot –
így különösen valamely nemzeti, etnikai, faji vagy vallási közösséget –
kirívóan sértő vagy megfélemlítő kifejezést használ, vagy egyéb ilyen
cselekményt követ el, az ülést vezető elnök az adott ülésnapról vagy ülésről
kizárhatja vagy a képviselő azonnali hatályú kitiltását rendelheti el.” De
vajon itt ez történt?
A
válasz nagyon egyszerű: már csak azért sem kerülhetett erre sor, mert nem
hagyták befejezni a mondandóját. Ami addig történt, az az, hogy a képviselő
tényszerűen felsorolta, hogy hova küldött szájmaszkokat a magyar állam, ezzel
kapcsolatban értékítéletet nem közölt. És lehet azt mondani, hogy akart ilyet,
de egyrészt, erre semmi bizonyíték nincs, másrészt képviselőt szankcionálni
csak a már elhangzott gondolatokért lehet. Márpedig ilyen irányú gondolat nem
hangzott el.
Ezenkívül,
ha esetleg fenn is állt volna ez a szándék, sőt, ha elhangzott volna bármilyen
sértő kijelentés, arra is legfeljebb a házelnök reagálhatott volna
szómegvonással, esetleg kizárással. Tehát a képviselőknek még ebben az esetben
sincs joguk arra, hogy magatartásukkal akadályozzák a másik képviselőt a
felszólalásukban. Ez ugyanolyan, mint anno Hadházy Ákos táblás akciói. Teljesen
egyértelműen házszabály-ellenes volt az összes, ugyanakkor ez nem jogosította
volna fel egyik képviselőt sem, hogy fizikai úton akadályozzák meg a
tevékenységében. Ezért járt is büntetés, bár megjegyzem, az is nevetségesen
alacsony összegű volt, ezzel is jelezve, hogy nem egyenlő mércével mérik a
képviselőket az Országházban.
Mit lehet tenni ezután?
Az a
gyanúm, hogy ennek az ügynek már csak a médiában lesz folytatása, ami elég nagy
baj. Hiszen mégiscsak egy képviselői jog korlátozására került sor, még ha nem
is olyan nagymértékben. De a jogsértés ténye nem annak a mértékén múlik.
Szerintem
a minimum az lenne, hogy Kövér László nyilvánosan bocsánatot kér Szabó Tímeától
és visszamenőleg vizsgálja és szankcionálja az esetet. De egy normális
jogállamban – főleg a házelnök múltbéli eseteit figyelembe véve – akár a
házelnök leváltása és egy új, valóban pártatlan elnök megszavazása sem lenne
túlzás. De az a gyanúm, hogy ez már csak naív ábrándozás a részemről.
Ami
meg az alapkérdéseket illeti, továbbra is azt mondom, hogy a két ügyet nem
szabad egy kalap alá venni. Teljesen természetesnek tartom, ha az első
felvetett kérdésben valaki nem ért velem egyet és drasztikusabb véleménye van,
akár pro, akár kontra, hiszen – mint arról már korábban is írtam – ez egy
évtizedek óta megosztó kérdés. A második kérdésben viszont azt gondolom, hogy
nincs két út, ezt a képviselői – és főleg házelnöki – magatartást
párthovatartozástól függetlenül csak elítélni lehet.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia!
VálaszTörlésEngem ez az egész támogatás téma a szocialista tervgazdálkodásra emlékeztet.Hofi Géza máig aktuális! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=bVAKkeLg3mE