Érettségi OK, időzítés KO
Nemrégiben
hivatalosan is megerősítette a magyar kormány, hogy május 4-től a tervezett
időpontokban megtartják az érettségi vizsgákat (legalábbis az írásbeliket, a
szóbeli elmarad). Tulajdonképpen tehát nincs változás, mégis sok az egyet nem
értés ennek kapcsán. A diákok talán arra számítottak, hogy a jelenlegi
helyzetben ilyen korai időpontban biztos nem kerül sor az érettségire, egyes
szakemberek meg a vírusvédelmi intézkedések mellett tartják ezt felelőtlen
döntésnek. Kinek van igaza? Mit lehetett volna tenni az érettségivel? Ezekre a
kérdésekre keresem a választ a következő cikkemben.
Az érettségi szükséges
Számos
olyan véleményt is hallottam, hogy az érettségit ilyen körülmények között meg
sem szabadna tartani. Magam részéről ezzel a véleménnyel nem értek egyet,
leginkább azért nem, mert nem látom, hogy érettségi nélkül mi lenne a jó
megoldás. Nem reális opció az, hogy mindenki oda megy, ahova akar, főleg azért,
mert bár az egyetemek befogadási képessége talán meg is lenne rá, de az
államilag finanszírozott helyek limitáltak. Ugyanakkor az se lenne méltányos,
ha az egész érettségi a következő tanévre tolódna át, mert ezzel számos ember
továbbtanulása csúszna, ami a következő évben terhelné meg a rendszert, nem
mellesleg méltánytalan lenne azokkal szemben, akik már szeptemberben egyetemen
akarnak tanulni (meg nem mellesleg a következő tanévre kétszer annyi jelentkező
lenne).
Opcióként
jelent meg, hogy az érettségi jegyek helyett az utolsó év végi jegyek alapján
történjen meg a felvételi. Ez azonban véleményem szerint több szempontból is
aggályos. Egyrészt a pontokat százalékos eredmények alapján kapják a diákok,
így önmagában a jegy még nem nyújt eléggé precíz képet a felvételihez.
Másrészről ezt tavasszal bejelenteni méltánytalan volna, mert vannak olyan
diákok, akik az érettségire építettek, és a bizonyítványra kevésbé
koncentráltak. Ezt a félévnek ebben a szakaszában már nem lehetne ezt teljes
körűen kijavítani.
A
legkomolyabb ellenérvem ezzel szemben azonban az iskolák közötti különbség. Az
érettségi legnagyobb erénye, hogy objektív mércével méri össze a diákokat (amit
persze a szociális helyzet meg egyéb körülmények jelentősen torzítanak, de ezt próbálják
az extra pontokkal kompenzálni). Ugyanakkor az iskolák osztályzatai között igen
jelentős különbségek vannak, oktatók szintjén is. Vannak olyan iskolák (és
tanárok), ahol viszonylag alacsonyak az elvárások, és könnyebb jobb jegyeket
kapni, de az érettségin általában nem teljesítenek jól a diákjaik. Más
iskolákban, más tanároknál meg sokkal magasabban van a mérce, nehezebb jól
teljesíteni, de a magas szint miatt az érettségin sokkal erősebb teljesítményre
képesek. Ha a bizonyítvány döntene, akkor az eleve alacsonyabb szintet elváró iskolák
diákjai lennének kedvezőbb helyzetben, míg azok a diákok, akik képességeik vagy
céljaik alapján a nehezebb iskolákat vállalják, duplán hátrányba kerülnek, mert
nemcsak a bizonyítványból szerezhető pontokat szereznék meg eleve nehezebben,
de még a magasabb szint miatti tudásbeli előnyüket sem tudnák kihasználni (sőt,
ott is a nehezebb követelmények miatti hátrány érvényesülne). Tehát ezt a megoldást
semmiképp sem lehetne igazságosnak nevezni.
Mindezek
alapján azt gondolom, hogy az érettségire szükség van.
De biztos, hogy így?
Amíg
az érettségi megtartásának a tényével egyetértek, addig a kivitelezés módjával
már jóval kevésbé. A szóbeli meg nem tartásával kapcsolatban semleges
véleményen vagyok, nekem nagyon nem jött volna jól, ha annak idején nincs
szóbeli vizsga, mert a 4 tantárgyamból 3-ban javítottam szóban, kettőben
érettségi pontokat is meghatározó módon (még a régi 120 pontos rendszerben
érettségiztem), ami kellett ahhoz, hogy államilag finanszírozott képzésen
vehessek részt. Viszont el tudom fogadni, jelenleg valóban érdemes a biztonsági
kockázatokat minimalizálni, így kihagyják.
A
tekintetben már jóval kevésbé vagyok meggyőződve, hogy az a korlátozás
szükséges-e, hogy aki nem megy továbbtanulni, az ne érettségizzen. Úgy
gondolom, hogy iskolák szintjén ez nem jelent annyi diákot, ami a vírusveszélyt
jelentős mértékben megnövelné. Ráadásul – bár ma már ez elég ritka – ha valakinek
kifejezetten a munkavégzéshez és nem a továbbtanuláshoz kell az érettségi,
akkor az senkit nem érdekel? Ezt azért szerintem így nem oké.
De
amivel a legkevésbé vagyok kibékülve, az az, hogy a május 4-től kezdődő
időpontokat megtartották. Igazából szerintem ezt sem egészségügyi, sem
időpontbeli, sem oktatási érvekkel nem lehet alátámasztani. Az egészségügyi
kérdésekben nem vagyok képben, de ha jelenleg még kijárási korlátozás van – ami
várhatóan fenn is marad – akkor nem igazán értem, hogy miért nem lehet május
végére vagy júniusra tenni, amikor talán már csökken a veszély (vagy legalábbis
megvan ennek az esélye). Nem beszélve arról, hogy azért a tanárok között is
vannak jócskán 65 év felettiek, akik szintén a potenciálisan veszélyeztetettek
körébe tartoznak.
Oktatási
szempontból még kevésbé tartom ezt a döntést bölcsnek. Azért lássuk be, az
online oktatás első pár hete szinte minden iskolában kb. értékelhetetlen volt.
Számos alkalommal már a technika beállítása okozott problémát, meg a tanárok
sincsenek hozzászokva az ilyen oktatáshoz, és nem tudják benne azt nyújtani,
amit egyébként, rendes keretek között képesek. Egész egyszerűen idő kellett
nekik is az átszokáshoz. Ráadásul főleg falusi iskolákban a mai napig hallok
olyat, hogy a gyerekeknek technikai gondjaik vannak, nem tudják tartani a
folyamatos kapcsolatot az intézményükkel. Mindezek alapvetően az oktatás minőségének
a rovására mentek (és mennek néhol a mai napig). Ebből kifolyólag a
méltányosság és az igazságosság is azt diktálná, hogy legalább néhány hetet
csúsztassanak az érettségin, hogy ezeket az egyenlőtlenségeket csökkenteni
lehessen. Az meg egyenesen elfogadhatatlan, hogy gyakorlatilag 3 héttel az
érettségi előtt még nem tudták a diákok, hogy akkor most mi lesz vagy mi nem
lesz.
Ez
ellen fel lehetne hozni, hogy oké, de ha csúsztatjuk az érettségit, akkor az
eredményhirdetés és a felvételi is csúszni fog. Valójában azonban nem. Éppen a
szóbeli vizsgák voltak azok, amelyeket eddig is június közepén-végén tartottak
meg. Jelen pillanatban viszont ott tartunk, hogy május 20-ig az összes széles
körben választott, illetőleg kötelező tantárgy érettségije lezárul, május 25-ig
meg gyakorlatilag az összes. Így ha mindent tisztán 4 héttel halasztanának és
június 1-én kezdődne, akkor is június 22-re minden véget érne, így
gyakorlatilag semmi fennakadás nem volna az eddigiekhez képest. Szóval a
felvételi eredmények hirdetése sem indokolja a május 4-i időpont megtartását.
Persze
jogosan merül fel a kérdés, hogy mi lesz akkor, ha a vírushelyzet nem javul
júniusig? Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor azt mondom, hogy
egészségügyi szempontból pontosan ugyanaz, mint most, de legalább oktatási szempontból
javítunk a helyzeten. Ezen túlmenően – bár nem lenne egyszerű – de még azt sem
tartanám ördögtől való gondolatnak, hogyha nagyon intenzív a veszélyhelyzet
júniusban is, akkor mondjuk július-augusztusban kerüljön sor az érettségire, és
szinte azonnal ismertté váljanak a felvételi eredmények. Nyilván ez nem lenne
egyszerű egyszerű (fellebbezési határidőket azért be kell tartani), és okoz
kellemetlenségeket (rengeteg munkát az egyetemeknek beiratkoztatás terén), de
még mindig kevésbé gondolnám rossznak, mint a jelenlegi helyzetet.
Mi lenne a megoldás?
Nehéz
a helyzet ismételten. A kormány ugyanis ezt a bejelentést is – mint általában
mindent, ami utóbbi időben az oktatásban történik – széles körű szakmai
egyeztetés nélkül hozta meg. Ami nem is maradt válasz nélkül. A PDSZ ugyanis
arra kérte az oktatókat és a diákokat, hogy szabadságkivétellel, illetve az
érettségiről való lejelentkezéssel hiúsítják meg a májusi érettségit. A
célokkal egyetértek, de mégis aggódom kissé. Ugyanis a felügyeletet még –
törvénymódosítással – el tudják intézni, hogy ne csak pedagógusok ügyelhessenek
az érettségi alatt. Diákok nélkül persze már jóval macerásabb az érettségi megtartása,
viszont ha a mozgósítás nem érint elég diákot és „csak” párezren jelentkeznek
le, akkor az érettségi megtartható, a következő felvételi időszakban azonban
extrémen nagyszámú jelentkező lesz, ami az akkori felvételiket nehezítheti meg
nagymértékben. Ez szintén nem tűnik a legjobb megoldásnak.
A
legegyszerűbb az lenne, ha a kormány is belátná, hogy legalább néhány hetes
halasztás mind a vírusvédelem, mind a megfelelő felkészítés szempontjából
optimális lenne. És ennek megfelelően átgondolná, hogy mikor lehetne úgy,
relatíve kockázatmentesen megtartani az érettségit, hogy az a felvételi
procedúrát se veszélyeztesse a szükséges mértéknél jobban.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése