Párttámogatások és gépjárműadó megvonása – szükséges és arányos ez?
A
koronavírus helyzetre való tekintettel az országos költségvetésben jelentősen
meg kell emelni az egészségügyre fordítandó kiadásokat. Az gondolom, hogy ez
vitán felül áll, ennek szükségessége egyértelmű. Ami viszont már egy sokkal
izgalmasabb kérdés, hogy ezt minek a terhére kell megtenni. E téren két
információ is elhangzott, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni. Az egyik,
hogy az önkormányzati költségvetésből a gépjármű adót átveszik, a másik a párttámogatások lefelezése. Ez utóbbi
valószínűleg a közvéleménybe inkább pozitív visszhangot fog kelteni, de
részemről nagyon aggasztónak tartom. A következő cikkemben elsősorban ennek az
intézkedésnek az aggályosságáról szeretnék írni, utána az ebben elhangzottakkal
összhangban meg kitérek az önkormányzati kérdésre is. Tehát adott a kérdés,
miért gondolom azt, hogy a párttámogatások lefelezése óriási hiba és komoly
következményekkel jár.
„Marginális” összegről beszélünk
Mielőtt
bárki félreérti: 1,2 milliárd forint nem kis összeg. De ha megnézzük azt, hogy
663 milliárd a teljes átcsoportosítás, a párttámogatások részleges megvonása
ennek kereken 1,8 ezreléke. Tehát
egész alacsony összeg, nem hiszem, hogy ezen múlna a project stabilitása. És,
hogy érzékeltessem, hogy ezeken a szinteken ez mennyit jelent.
- Az NBII-es Dunaújváros tízezres stadionjának a teljes költsége 2 milliárd forintba került (szándékosan egy viszonylag friss és kb. középnagyságú stadiont választottam ki, ennél volt olcsóbb és drágább).
- A sokak által vitatott Városliget Projectben csupán a mélygarázs kialakításának a költsége 2,2 milliárd forint.
- A balatonfüredi és balatonvilágosi kikötők fejlesztésére Mészáros Lőrinc cégei összesen közel 2 milliárd forintos állami támogatást kaptak ezen a héten.
És
akkor még nem beszéltünk a Budapest-Belgrád vasútvonal nagyjából 800 milliárdos
tételéről. Lényeg a lényeg: egyetlen látványberuházás visszavonásával elérhető
lenne az, hogy a párttámogatásokat ne kelljen megkurtítani.
Több pártot ez veszélyeztethet
Mindazok
mellett, amit előbb felsoroltam, jogosan tehető fel a kérdés, hogy oké, de
ettől még a pártoknak nem kell pénzt, lehet ezt jobb helyre fordítani. Tény, hogy
a legtöbb kiadásra lehet manapság azt mondani, hogy jobb lenne az egészségügyre
fordítani. Csakhogy azért ne feledjük, hogy a politikai pártoknak alapvetően
két nagyjából állandó bevételi forrása van. Az egyik az adományok és a
tagdíjak, a másik pedig a pártköltségvetés. Tehát ennek a tételnek a
megkurtítása egyrészt számos pártalkalmazott állását veszélyeztetheti (még
jobban nő a munkanélküliség), másrészt azoknak az erőknek, akiknek ez a fő
bevétele, akár működési veszélyt is jelenthet. Persze ahol a pártok mögött
nagytőkések állnak, ott nem okoz ez akkora gondot, de messze nem az összes párt
ilyen. Megmondom őszintém én legjobban a Magyar Kétfarkú Kutyapártot féltem,
mert ők a legtöbb tevékenységüket ezekből a támogatásokból kivitelezik (ugyebár
az 1% fölötti pártok kapnak anyagi támogatást, tehát ők is). Nem tudom, nekik
ezzel mennyi mozgásterük fog maradni.
És
csupán zárójelben jegyzem meg, hogy a pártok költségvetését már meg kellett
szavazniuk és lehet már ki is fizettek bizonyos beruházásokat, amikre így már
nem lenne pénzük, ami további gondot jelenthet (ráadásul a költségvetést
módosító szervek lehet nem is tudnak ülésezni…ez persze „csak” jogi kérdés, de
azért nem mellékes).
A Fidesz jön ki ebből is a legjobban
Első
ránézésre ez a kijelentésem furcsának tűnik. Mivel a párttámogatások összege a
parlamenti képviselők és a választási eredménye alapján jön ki, ezért
összegszerűen a Fidesz bukja ezzel a legtöbbet. Akkor miért írok ilyet, hogy
valójában őket érinti a legkevésbé?
Nagyon
egyszerű: nézzük meg, hogy a legtöbb Fideszes propaganda eddig milyen
forrásokból volt! Az egyik leggyakoribb a „Magyarország kormánya” társadalmi
célú reklámok. Ezek finanszírozása nem pártpénzekből történik, hanem a
propagandára szánt költségvetésből (nevezhetjük közpénznek is). Aztán ott van a
hatalmas jobboldali médiabirodalom. De ezek megint nem pártpénzből működnek,
hanem a tulajdonosok pénzéből (esetleg kiegészítve állami támogatásokkal).
Tehát gyakorlatilag az ő propagandagépezetük jelentős része nem erre a
pártpénzre épül. Az egyetlen, ami a Fidesznek a közvetlen pénze, az a facebook
csoportjuk működtetése és az azzal kapcsolatos fizetett hirdetések
finanszírozása. Ez azért láthatjuk, hogy az egész gépezetnek egy nagyon
marginális része (ráadásul ez is történhet egyéni finanszírozással), ami nélkül
– kis túlzással – köszönik szépen, megvannak. Nyilván valamilyen szinten
érinteni fogja őket, de nem olyan mértékben, hogy a hatékonyságuk jelentősen
csökkenjen.
A
többi ellenzéki párt sokkal jobban épít az állami támogatásra, nekik sokkal
nagyobb nélkülözést jelenthet ezt a kimaradás, és a politikai tevékenységüket
is megkurtítja/veszélyezteti. Így ez a csökkentés burkoltan akár egyes pártok
kiiktatását/gyengítését is célozhatja. Igazából egy olyan papíron egyenlő,
hatásában degresszív intézkedésről van szó, mintha egy 15-20%-os bércsökkentést
alkalmaznának mindenkinél. Aki milliókat keres, az valószínű csak-csak
kibekkelné, a minimálbéren lévők – bár számszerűen kevésbé érinti őket –
viszont igen nehéz helyzetbe kerülnének ezáltal. És bár tudom, hogy sokan nem
szeretik a politikai pártokat, de azt azért be kell látni, hogy nélkülük a
jelenlegi hatalom abszolute egyeduralkodóvá válna.
Már megint a kommunikációs csapda
A
felhatalmazási törvény kapcsán már erről is ejtettem egy pár szót, de ezúttal
is látszik, hogy a hatalom tökéletesen használja a win-win intézkedéseket,
amelyben az ellenzéket két döntés elé állítja. Az egyik eleve a kormánynak kedvez,
a másik meg kiválóan alkalmas arra, hogy a propagandagépezet ellenségnek
állítsa be az ellenzéket.
Ez
megint tipikusan egy ilyen helyzet. Az ellenzékben lévő pártok két dolgot
tehetnek. Az egyik, hogy csendben tűrik. Ebből politikai hasznuk nem lesz,
anyagi veszteségük annál több és még inkább a Fidesz malmára hajtják a vizet
(és ugyebár ne feledjük: ki tudja, mennyi ideig maradnak meg ezek a
megszorítások, semmi nem tiltja meg, hogy jövőre is megkurtítsák a támogatást).
Ha ellenállnak, abból talán teremthetnek némi politikai tőkét (anyagit aligha,
ez a döntés szerintem már végleges), viszont ez nagyon kétélű fegyver, mert már
jönne is a politikai támadás, hogy „még
ebben a szörnyű helyzetben is a saját pénzük miatt aggódnak”. Pedig közel
sem erről lenne szó, de ez a propagandát már aligha érdekelné. Úgyhogy nincs
más választás, át kell látni ezen a politikai szitán, nem szabad neki felülni!
Ahol még nagyobb a baj…az önkormányzatok
A
párttámogatások megkurtítása kapcsán még felhozható érv – amiben van igazság –
hogy oké, de ebben az időszakban a politikai tevékenységek is visszaszorulnak,
hiszen rendezvényeket tartani nem lehet, számos más politikai projecthez kell a
személyes jelenlét, azok szintén nem kivitelezhetők, ezért csökkenni fog a
pártok kiadása is. Ezenkívül a pártok kötelezően nem nyújtanak semmilyen
támogatást a vírushelyzet megfékezése alatt, maximum önkéntesen, így ők most
vállaljanak áldozatot. Ezek alapvetően megfontolandó érvek (bár szerintem közel
sem indokolnak egy ilyen mértékű csökkentést), viszont ugyanezek az érvek az
önkormányzatoknál fel sem merülhetnek.
Az
önkormányzati feladatok nem csökkentek a koronavírus megjelenésével, sőt. A
legtöbb időskori ellátás az önkormányzatok hatáskörébe tartozik. És azért ne
kételkedjünk abban, hogy rengeteg olyan időskorú személy van, aki ezeket az
ellátásokat normális körülmények között nem igényelné, de a vírus terjedésének
megakadályozása érdekében ezeket igénybe fogja venni. Ami azt jelenti, hogy az
önkormányzatok kiadásai és feladatai még inkább növekedni fognak a
koronavírus-helyzet miatt. Ráadásul a legtöbb meghozott törvény, illetőleg
rendelet végrehajtása is az önkormányzatoknál landol. Így aztán kijelenthető,
hogy kiadási oldalon olyan tételek fognak megjelenni, amik a bevételi oldalon
nem. Ehhez képest mi történik? Nem, nem adnak még nekik extra támogatást a
hatékony feladat-ellátás érdekében, hanem még meg is fosztják őket egy bevételi
forrástól.
Mennyi is ez az összeg?
A
legnagyobb lélekszámú városok (Debrecenét nem találtam meg) alapvetően
400.000.000 és 600.000.000 millió közötti összegekkel kalkulálnak a
gépjárműbevételek tekintetében. Ezeknek a településeknek a költségvetése 55 és
70 milliárd közötti összeg, tehát a teljes költségvetés 1%-a körül mozog.
Kisebb városokat (pl. Dombóvár) vizsgálva ott 50.000.000 forint körüli bevétel
származik a gépjármű adóból kb. 4 milliárdos költségvetésben, ez valamivel itt
már több, mint 1 %.
Hogy
ezt az összeget mivel lehet kompenzálni? Itt is azt lehet azért mondani, hogy
vannak olyan rendezvények, meg egyéb tömegesemények, amelyeknek a megtartására
így most nincs mód, ezeknek a kiadási tétele csökkenthető. Viszont kérdés, hogy
ezek az események tényleg elmaradnak-e vagy esetleg később megtartásra kerülnek
(ha mondjuk őszre már megszűnik a probléma). Ahol esetleg még lehet, az a
képviselők tiszteletdíja és az alkalmazottak száma és fizetése, utóbbi viszont
ismételten a munkanélküliek számát emelné. Jó megoldás tehát itt sincs. Ezenkívül
óhatatlanul is megjelenik az emberben a félelem: ha ezt minden további nélkül
megtették, akkor a többi bevételi tétel mennyire van biztonságban…
Konklúzió
Hogy
egy ilyen helyzetben áldozatvállalásokra szükség van, azt továbbra sem tudom és
nem is akarom tagadni. A problémám elsősorban nem ezzel van. Hanem, hogy ezek
az áldozatok egyáltalán nem úgy tűnik, hogy kizárólag a védekezés miatt vannak,
hanem más, hátsó szándék is észrevehető benne.
Konkretizálva
kicsit a helyzetet, én az alábbi sorrendben érezném reálisnak és indokoltnak a
források átcsoportosítását.
- „Fényűző” kiadások, amelyeknek ténylegesen közfeladat ellátási funkciója jelenleg nincs (pl. Városliget project, kikötők, stadionok).
- Politikai, adminisztratív jellegű kiadások.
- Egyéb, más jellegű közfeladatok ellátására félretett kiadások.
- Önkormányzati kiadások
Amit
ellenben látok: a fényűző beruházások java része fennmarad. Adminisztratív és politikai
csökkentés jelentős; más közszolgálatokhoz nem igazán nyúlnak; önkormányzatokhoz
annál inkább; teljes aránytalanság. Ezenkívül sajnos az látszik, hogy bár az
eseményt közteherviselésként adják el, valójában teljesen nyilvánvaló a
politikai hátsó szándék. Emiatt egyik intézkedés sem támogatható részemről.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia!
VálaszTörlésIndult egy petíció a dolog ellen,részletek itt:
https://szabad.ahang.hu/petitions/ne-vegyek-el-a-helyi-adobeveteleket-az-onkormanyzatoktol?source=facebook-share-email-button&time=1586107605&utm_medium=szabadahang&utm_source=szabadahang-fbshare
Kérték,hogy posztoljam a face-en,de nekem nincs közösségi oldalam.Természetesen,nem kötelez semmire,csak gondoltam szólok.
Megmondom őszintén, ezekben a petíciókban én nem hiszek...de azért köszi!
TörlésNincs mit,igazából én is kétlem,hogy van gyakorlati értékük,de legalább megadja a csináltunk valamit illúzióját.Mit is mondott Babits?
Törlés"Éjszaka ez, testvér!... Szükség van a fényre,
vetni amaz őrült asszony útjai elébe"