Párttámogatások és gépjárműadó megvonása – szükséges és arányos ez?


A koronavírus helyzetre való tekintettel az országos költségvetésben jelentősen meg kell emelni az egészségügyre fordítandó kiadásokat. Az gondolom, hogy ez vitán felül áll, ennek szükségessége egyértelmű. Ami viszont már egy sokkal izgalmasabb kérdés, hogy ezt minek a terhére kell megtenni. E téren két információ is elhangzott, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni. Az egyik, hogy az önkormányzati költségvetésből a gépjármű adót átveszik, a másik a  párttámogatások lefelezése. Ez utóbbi valószínűleg a közvéleménybe inkább pozitív visszhangot fog kelteni, de részemről nagyon aggasztónak tartom. A következő cikkemben elsősorban ennek az intézkedésnek az aggályosságáról szeretnék írni, utána az ebben elhangzottakkal összhangban meg kitérek az önkormányzati kérdésre is. Tehát adott a kérdés, miért gondolom azt, hogy a párttámogatások lefelezése óriási hiba és komoly következményekkel jár.



„Marginális” összegről beszélünk


Mielőtt bárki félreérti: 1,2 milliárd forint nem kis összeg. De ha megnézzük azt, hogy 663 milliárd a teljes átcsoportosítás, a párttámogatások részleges megvonása ennek kereken 1,8 ezreléke. Tehát egész alacsony összeg, nem hiszem, hogy ezen múlna a project stabilitása. És, hogy érzékeltessem, hogy ezeken a szinteken ez mennyit jelent.

  • Az NBII-es Dunaújváros tízezres stadionjának a teljes költsége 2 milliárd forintba került (szándékosan egy viszonylag friss és kb. középnagyságú stadiont választottam ki, ennél volt olcsóbb és drágább).
  • A sokak által vitatott Városliget Projectben csupán a mélygarázs kialakításának a költsége 2,2 milliárd forint.
  • A balatonfüredi és balatonvilágosi kikötők fejlesztésére Mészáros Lőrinc cégei összesen közel 2 milliárd forintos állami támogatást kaptak ezen a héten.


És akkor még nem beszéltünk a Budapest-Belgrád vasútvonal nagyjából 800 milliárdos tételéről. Lényeg a lényeg: egyetlen látványberuházás visszavonásával elérhető lenne az, hogy a párttámogatásokat ne kelljen megkurtítani.



Több pártot ez veszélyeztethet


Mindazok mellett, amit előbb felsoroltam, jogosan tehető fel a kérdés, hogy oké, de ettől még a pártoknak nem kell pénzt, lehet ezt jobb helyre fordítani. Tény, hogy a legtöbb kiadásra lehet manapság azt mondani, hogy jobb lenne az egészségügyre fordítani. Csakhogy azért ne feledjük, hogy a politikai pártoknak alapvetően két nagyjából állandó bevételi forrása van. Az egyik az adományok és a tagdíjak, a másik pedig a pártköltségvetés. Tehát ennek a tételnek a megkurtítása egyrészt számos pártalkalmazott állását veszélyeztetheti (még jobban nő a munkanélküliség), másrészt azoknak az erőknek, akiknek ez a fő bevétele, akár működési veszélyt is jelenthet. Persze ahol a pártok mögött nagytőkések állnak, ott nem okoz ez akkora gondot, de messze nem az összes párt ilyen. Megmondom őszintém én legjobban a Magyar Kétfarkú Kutyapártot féltem, mert ők a legtöbb tevékenységüket ezekből a támogatásokból kivitelezik (ugyebár az 1% fölötti pártok kapnak anyagi támogatást, tehát ők is). Nem tudom, nekik ezzel mennyi mozgásterük fog maradni.

És csupán zárójelben jegyzem meg, hogy a pártok költségvetését már meg kellett szavazniuk és lehet már ki is fizettek bizonyos beruházásokat, amikre így már nem lenne pénzük, ami további gondot jelenthet (ráadásul a költségvetést módosító szervek lehet nem is tudnak ülésezni…ez persze „csak” jogi kérdés, de azért nem mellékes).



A Fidesz jön ki ebből is a legjobban


Első ránézésre ez a kijelentésem furcsának tűnik. Mivel a párttámogatások összege a parlamenti képviselők és a választási eredménye alapján jön ki, ezért összegszerűen a Fidesz bukja ezzel a legtöbbet. Akkor miért írok ilyet, hogy valójában őket érinti a legkevésbé?
Nagyon egyszerű: nézzük meg, hogy a legtöbb Fideszes propaganda eddig milyen forrásokból volt! Az egyik leggyakoribb a „Magyarország kormánya” társadalmi célú reklámok. Ezek finanszírozása nem pártpénzekből történik, hanem a propagandára szánt költségvetésből (nevezhetjük közpénznek is). Aztán ott van a hatalmas jobboldali médiabirodalom. De ezek megint nem pártpénzből működnek, hanem a tulajdonosok pénzéből (esetleg kiegészítve állami támogatásokkal). Tehát gyakorlatilag az ő propagandagépezetük jelentős része nem erre a pártpénzre épül. Az egyetlen, ami a Fidesznek a közvetlen pénze, az a facebook csoportjuk működtetése és az azzal kapcsolatos fizetett hirdetések finanszírozása. Ez azért láthatjuk, hogy az egész gépezetnek egy nagyon marginális része (ráadásul ez is történhet egyéni finanszírozással), ami nélkül – kis túlzással – köszönik szépen, megvannak. Nyilván valamilyen szinten érinteni fogja őket, de nem olyan mértékben, hogy a hatékonyságuk jelentősen csökkenjen.

A többi ellenzéki párt sokkal jobban épít az állami támogatásra, nekik sokkal nagyobb nélkülözést jelenthet ezt a kimaradás, és a politikai tevékenységüket is megkurtítja/veszélyezteti. Így ez a csökkentés burkoltan akár egyes pártok kiiktatását/gyengítését is célozhatja. Igazából egy olyan papíron egyenlő, hatásában degresszív intézkedésről van szó, mintha egy 15-20%-os bércsökkentést alkalmaznának mindenkinél. Aki milliókat keres, az valószínű csak-csak kibekkelné, a minimálbéren lévők – bár számszerűen kevésbé érinti őket – viszont igen nehéz helyzetbe kerülnének ezáltal. És bár tudom, hogy sokan nem szeretik a politikai pártokat, de azt azért be kell látni, hogy nélkülük a jelenlegi hatalom abszolute egyeduralkodóvá válna.



Már megint a kommunikációs csapda


A felhatalmazási törvény kapcsán már erről is ejtettem egy pár szót, de ezúttal is látszik, hogy a hatalom tökéletesen használja a win-win intézkedéseket, amelyben az ellenzéket két döntés elé állítja. Az egyik eleve a kormánynak kedvez, a másik meg kiválóan alkalmas arra, hogy a propagandagépezet ellenségnek állítsa be az ellenzéket.

Ez megint tipikusan egy ilyen helyzet. Az ellenzékben lévő pártok két dolgot tehetnek. Az egyik, hogy csendben tűrik. Ebből politikai hasznuk nem lesz, anyagi veszteségük annál több és még inkább a Fidesz malmára hajtják a vizet (és ugyebár ne feledjük: ki tudja, mennyi ideig maradnak meg ezek a megszorítások, semmi nem tiltja meg, hogy jövőre is megkurtítsák a támogatást). Ha ellenállnak, abból talán teremthetnek némi politikai tőkét (anyagit aligha, ez a döntés szerintem már végleges), viszont ez nagyon kétélű fegyver, mert már jönne is a politikai támadás, hogy „még ebben a szörnyű helyzetben is a saját pénzük miatt aggódnak”. Pedig közel sem erről lenne szó, de ez a propagandát már aligha érdekelné. Úgyhogy nincs más választás, át kell látni ezen a politikai szitán, nem szabad neki felülni!



Ahol még nagyobb a baj…az önkormányzatok


A párttámogatások megkurtítása kapcsán még felhozható érv – amiben van igazság – hogy oké, de ebben az időszakban a politikai tevékenységek is visszaszorulnak, hiszen rendezvényeket tartani nem lehet, számos más politikai projecthez kell a személyes jelenlét, azok szintén nem kivitelezhetők, ezért csökkenni fog a pártok kiadása is. Ezenkívül a pártok kötelezően nem nyújtanak semmilyen támogatást a vírushelyzet megfékezése alatt, maximum önkéntesen, így ők most vállaljanak áldozatot. Ezek alapvetően megfontolandó érvek (bár szerintem közel sem indokolnak egy ilyen mértékű csökkentést), viszont ugyanezek az érvek az önkormányzatoknál fel sem merülhetnek.

Az önkormányzati feladatok nem csökkentek a koronavírus megjelenésével, sőt. A legtöbb időskori ellátás az önkormányzatok hatáskörébe tartozik. És azért ne kételkedjünk abban, hogy rengeteg olyan időskorú személy van, aki ezeket az ellátásokat normális körülmények között nem igényelné, de a vírus terjedésének megakadályozása érdekében ezeket igénybe fogja venni. Ami azt jelenti, hogy az önkormányzatok kiadásai és feladatai még inkább növekedni fognak a koronavírus-helyzet miatt. Ráadásul a legtöbb meghozott törvény, illetőleg rendelet végrehajtása is az önkormányzatoknál landol. Így aztán kijelenthető, hogy kiadási oldalon olyan tételek fognak megjelenni, amik a bevételi oldalon nem. Ehhez képest mi történik? Nem, nem adnak még nekik extra támogatást a hatékony feladat-ellátás érdekében, hanem még meg is fosztják őket egy bevételi forrástól.



Mennyi is ez az összeg?


A legnagyobb lélekszámú városok (Debrecenét nem találtam meg) alapvetően 400.000.000 és 600.000.000 millió közötti összegekkel kalkulálnak a gépjárműbevételek tekintetében. Ezeknek a településeknek a költségvetése 55 és 70 milliárd közötti összeg, tehát a teljes költségvetés 1%-a körül mozog. Kisebb városokat (pl. Dombóvár) vizsgálva ott 50.000.000 forint körüli bevétel származik a gépjármű adóból kb. 4 milliárdos költségvetésben, ez valamivel itt már több, mint 1 %.

Hogy ezt az összeget mivel lehet kompenzálni? Itt is azt lehet azért mondani, hogy vannak olyan rendezvények, meg egyéb tömegesemények, amelyeknek a megtartására így most nincs mód, ezeknek a kiadási tétele csökkenthető. Viszont kérdés, hogy ezek az események tényleg elmaradnak-e vagy esetleg később megtartásra kerülnek (ha mondjuk őszre már megszűnik a probléma). Ahol esetleg még lehet, az a képviselők tiszteletdíja és az alkalmazottak száma és fizetése, utóbbi viszont ismételten a munkanélküliek számát emelné. Jó megoldás tehát itt sincs. Ezenkívül óhatatlanul is megjelenik az emberben a félelem: ha ezt minden további nélkül megtették, akkor a többi bevételi tétel mennyire van biztonságban…



Konklúzió


Hogy egy ilyen helyzetben áldozatvállalásokra szükség van, azt továbbra sem tudom és nem is akarom tagadni. A problémám elsősorban nem ezzel van. Hanem, hogy ezek az áldozatok egyáltalán nem úgy tűnik, hogy kizárólag a védekezés miatt vannak, hanem más, hátsó szándék is észrevehető benne.

Konkretizálva kicsit a helyzetet, én az alábbi sorrendben érezném reálisnak és indokoltnak a források átcsoportosítását.

  1. „Fényűző” kiadások, amelyeknek ténylegesen közfeladat ellátási funkciója jelenleg nincs (pl. Városliget project, kikötők, stadionok).
  2. Politikai, adminisztratív jellegű kiadások.
  3. Egyéb, más jellegű közfeladatok ellátására félretett kiadások.
  4. Önkormányzati kiadások

Amit ellenben látok: a fényűző beruházások java része fennmarad. Adminisztratív és politikai csökkentés jelentős; más közszolgálatokhoz nem igazán nyúlnak; önkormányzatokhoz annál inkább; teljes aránytalanság. Ezenkívül sajnos az látszik, hogy bár az eseményt közteherviselésként adják el, valójában teljesen nyilvánvaló a politikai hátsó szándék. Emiatt egyik intézkedés sem támogatható részemről.

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/ 

Megjegyzések

  1. Szia!

    Indult egy petíció a dolog ellen,részletek itt:

    https://szabad.ahang.hu/petitions/ne-vegyek-el-a-helyi-adobeveteleket-az-onkormanyzatoktol?source=facebook-share-email-button&time=1586107605&utm_medium=szabadahang&utm_source=szabadahang-fbshare

    Kérték,hogy posztoljam a face-en,de nekem nincs közösségi oldalam.Természetesen,nem kötelez semmire,csak gondoltam szólok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megmondom őszintén, ezekben a petíciókban én nem hiszek...de azért köszi!

      Törlés
    2. Nincs mit,igazából én is kétlem,hogy van gyakorlati értékük,de legalább megadja a csináltunk valamit illúzióját.Mit is mondott Babits?

      "Éjszaka ez, testvér!... Szükség van a fényre,
      vetni amaz őrült asszony útjai elébe"

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról