A pilóták rangsora a 2019-es Formula 1-es szezonban, 1. rész
Ritkán
írok sportról, de most egy kivételt teszek. A Formula 1-nek nagy rajongója
vagyok és szeretem a futamokat figyelemmel követni. Ugyanakkor tisztában vagyok
azzal, hogy ez az egyik olyan sport, ahol a végeredmény nem mindig mutatja a
teljesítménybeli reális képet. Mert lássuk be, a technikai háttér rengeteget
számít, valaki lehet a mezőny legjobbja is, ha a leggyengébb autóban ül, nem
fog labdába rúgni. És ugyanez igaz fordítva is, nyújthat valaki középszerű
teljesítményt, a csúcstechnikával akkor is az élmezőnyben fog végezni.
Ezért
úgy döntöttem, hogy készítek egy listát a 20 versenyző pilótáról, hogy én
miként értékelném a teljesítményüket egymáshoz viszonyítva. Nyilván az autók
közötti különbségek is csak becsülhetők, így ez a kép sem biztos, hogy a
legreálisabb, de azért törekszem lehetőség szerint objektívnek maradni. Ma a
mezőny hátsó felével ismerkedhettek meg, néhány nap múlva meg a legjobbakkal
is!
20. Robert Kubica
Nyilván
a visszatérő lengyel helyzete nem volt könnyű. Már önmagában az is
megbecsülendő, hogy egyáltalán a 2011-es súlyos balesete után vissza tudott
térni. Ráadásul a mezőny messze leggyengébb technikájánál kellett helytállnia,
így gyakorlatilag a csapattársán kívül semmilyen összehasonlítási alapunk
nincs. De az tragikus. Az összes időmérő edzésen kikapott tőle, és a futamok
közül is, amelyeket mindketten befejeztek, mindösszesen kettőn tudott elé
kerülni. Az már csak a sors fura iróniája, hogy ebből a két futamból az egyiken
annyian kiestek, hogy pontszerző helyen zárt, és hozzá fűződik a Williams egyetlen
idei pontszerzése, de ez sokkal inkább tudható be a szerencsének, mint a
teljesítményének. Derék dolog volt visszatérni, de szerintem ki kell mondani,
hogy ebben nincs több, és ezt a szezon végi visszavonulása is jelzi.
19. Romain Grosjean
A
Haas versenyzőjét sem illeti sok dicséret. A mellett, hogy szabadedzéseken
rengetegszer zúzta össze az autót, a szezon elején több balesetet is sikerült
összehoznia. Pontokat tekintve 40%-át tudta megszerezni a csapattársénak, ami
nagyon kevés, viszont kicsit meglepő módon a közösen befejezett 12 futamukon
(ez a 12-es szám önmagában elég sokat elmond…) hétszer megverte őt. Ennek
ellenére ebből a Haasból azt gondolom, hogy ennél sokkal többet ki lehetett
volna hozni, és nem is nagyon értem, hogy miként maradhatott meg ez a
pilótapáros.
18. Antonio Giovinazzi
Egy
adat, ami mindent elmond: Csapattársa a nyári szünetig a középmezőny pilótái
közül a legtöbbször szerzett pontot. Giovinazzi ez idő alatt összesen 1, azaz
egy pontot tudott összegyűjteni (igaz, ez a Hockenheimi kizárás miatt akár több
is lehetett volna). Mentségére szóljon, hogy a szezon második felében kicsit
már fel tudott hozzá zárkózni, valamint, hogy mégiscsak az első szezonja a
mezőny legrutinosabb pilótájával szemben, de azért a tények önmagukért beszélnek:
futamokon 14-2-re kapott ki csapattársától, és ha nem lett volna a kaotikus
brazil futam, 31-4-re kapott volna ki pontok terén. Mindezek ellenére megkapta
jövőre a lehetőséget, de ennél sokkal több kell.
17. Kevin Magnussen
Kicsit
mintha a karma visszaütött volna idén Kevinre. Régebben rengeteg baleset
kötődött az ő nevéhez, idén meg sok olyan balesetbe keveredett be, ahol érzésem
szerint nem ő volt a ludas. Ezzel együtt a 20 pont, amit a szezonban szerzett,
elég kiábrándító, még akkor is, ha a második felében a Haas már nem volt a topon.
Ennél tőle is több kell.
16. Lance Stroll
Furcsa
helyzetben vagyok a Racing Point pilótájával. Az igazat megvallva felülmúlta
azokat az elvárásaimat, amiket szezon elején vártam tőle. Ugyanakkor ez
önmagában véve azért nem jelent sokat, mert ő volt az a pilóta, akitől nem
vártam el semmit. És időmérőkön kb. ezt is hozta, összesen 2 alkalommal tudta
megverni Perezt. Futamokon azonban egyáltalán nem szerepelt rosszul,
legtöbbször előre tudott lépni, és a kanadai, ausztrál és német futam egyaránt
kiemelkedő volt tőle. Ugyanakkor a gyenge időmérők miatt nagyon sokszor kevés
volt a felzárkózás a pontszerzéshez. És ez főleg az évad második felében volt
jellemző. Ugyanis ebben az időszakban Sergio Perez már folyamatosan elkezdte
gyűjteni a pontokat, Stroll pedig mintha ekkorra fogyott volna el. Márpedig nem
megengedhető, hogy valaki akkor ne gyűjtse folyamatosan a pontokat, amikor a
márkatársa erre képes. Persze az is igaz, hogy első éve volt az új csapatánál,
de jövőre már kötelező neki is a fejlődés!
15. Nico Hülkenberg
Kicsit
meglepett engem Nico idei teljesítménye. A szezon elején még úgy tűnt, hogy a
gyakrabban hibázó Riccirado mellett ő lesz itt a csapat fix. embere, ki majd
szorgosan gyűjti a pontokat, és akár még le is győzheti ausztrál csapattársát.
A végére azonban finoman szólva sem ez történt. Pontok tekintetében még
vállalható is lenne a különbség (54-37, vagyis 69%), de az a tény, hogy a
közösen befejezett futamok tekintetében 10-4-re alulmaradt a csapattársával
szemben, időmérőkön pedig 12-5-re, ez azért már jelzi, hogy Ricciardo volt mind
a hatékonyabb, mind a pechesebb kettejük közül. És valahogy a szezon végére –
talán a visszavonulás közelsége miatt – mintha indiszponálttá vált volna. Mindennek
ellenére azt mondom, hogy a jelenkori forma 1 egyik legnagyobb kritikája, hogy
Niconak jövőre nem jut versenyzői ülés, de ezzel együtt az idei éve nem volt
meggyőző.
14. Pierre Gasly
Nagyon
nagy talán ez a Gasly gyerek. Sokan kritizálták a Red Bullt, amikor úgy
döntött, hogy nem próbál egy rutinos pilótát igazolni a távozó Ricciardo
helyére, hanem helyette a még rutintalan saját nevelésű versenyzőjét veti be.
És a szezon első fele ezt a kritikát abszolute igazolta: összesen Verstappen
pontjainak a 31%-át szerezte meg (élcsapatokban ez nagyon kevés, mert ők minden
futamon esélyesek pontszerzésre), és mindösszesen egy alkalommal volt képes őt
megverni, amikor Vettel megtorpedózta Verstappent. Miközben csapattársa 2
futamgyőzelmet is begyűjtött, neki gyakorlatilag nem volt esélye a dobogóra
sem. Nem csodálkoztam, amikor a Red Bull úgy döntött, hogy visszaküldi a Toro
Rossoba. Ami azonban utána történt, az az előzmények tükrében megint meglepő
volt. A kiscsapatnál Gasly hirtelen összekapta magát, elkezdett stabilan
teljesíteni, és ha nem is sokkal, de megverte a csapattársát, Kvyatot, sőt, egy
alkalommal még dobogóra is állt (oké, ebben benne volt 5 élmenő kiesése, de
ettől még ott kellett lennie). Vajon mi történhetett? Talán a régi közegben
otthonosabban mozgott, kevesebb volt a politika, és ezért jobban ment? Vagy nem
bírt a Red Bull elvárásaival? Esetleg pont a kieséstől való félelem miatt tudta
magát összekapni? Ez nyitott kérdés, de tény, hogy ezzel bebizonyította, hogy
megérdemli, hogy a mezőnyben maradjon. Ugyanakkor az év közel 2/3-át a Red
Bullban töltötte, így ezt az időszakot kellett elsősorban alapul vennem, ezért
az alacsony pozíció.
13. Sebastian Vettel
Úgy
tűnik, most érkeztünk el az élmezőny azon tagjaihoz, akik idén nagyon
várakozáson alul teljesítettek. Vettel esetében úgy tűnt, hogy a lapok az
elején le vannak osztva: négyszeres világbajnok, 6. éve tagja a csapatnak és
odaérkezik egy 2. éves versenyző, aki ígéretes ugyan, de túl sok tapasztalata
nincs. Ráadásul a vezetőség maga is lenyilatkozta, hogy alapvetően Vettelre
építenek, és az első 3 futamon ez úgy tűnt, hogy ez még csapatutasítások
formájában is megvalósul. Ehhez képet mi történt? Vereséget szenvedett a
csapattársától. A különbség leginkább az időmérőkben mutatkozott meg, ahol a
fiatal monacoi 11-8 arányban meg is verte őt (úgy, hogy a szezon első
harmadában még Vettel vezetett 6-1-re), és a végén pontokban is. Az is igaz
persze, hogy Vettelnek több kiesése volt, talán kicsit pechesebben is alakult a
szezonja, és ha a befejezett futamokat nézzük, akkor 9-7-re ő nyert. Tehát úgy
tűnik, hogy versenytempóban erősebb volt fiatal csapattársánál. Csak e mellett
megint volt 4 olyan kiesése, vagy jelentős pontvesztése, ami egyértelműen az ő
hibájából adódott. Nem értek egyet azokkal a kritikusokkal, akik a mezőny idei
leggyengébb pilótái közé teszik, mert neki is volt pár fantasztikus futama (pl.
a német káoszfutam), és a brazil nagydíj előtti versenyeken is úgy tűnt, hogy
végre valahára magára talál, de akkor jött az újabb ütközés. Kérdés, magára
talál-e végre tényleg. Én azért
drukkolok neki, hogy ez történjen meg.
12. Valtteri Bottas
Míg
Vettelnél azt érzem, hogy nagyon durva hullámvölgyben van, addig Bottasnál azt,
hogy benne ennyi van. Érdekes, mert ha csak az első 4-5 futamot néznénk, akkor
azt mondanám, hogy képes lenne arra, hogy megszorongassa Hamiltont a bajnoki
címért. Ha csak az utolsó 4-5 futamot nézem, akkor megintcsak azt érzem, hogy
képes lenne megszorongatni Hamiltont a bajnoki címért. A dolog szépséghibája
csak az, hogy van közben még 12 futam. És ezeken a futamokon Bottas kb. semmit
nem csinált. Ha a tág értelemben vett európai futamokat (Spanyolországtól
Oroszországig) nézzük, akkor ebben a szakaszban mindössze kétszer tudta
megverni Hamilton (amiből Monza se lett volna, ha Lewis nem kezd küzdeni az
első helyért Leclerc-kel), ami szerintem mindent elmond. Az meg már a sors
sanyarú iróniája, hogy Lewis két igazán gyenge futamán (Németország, Brazília)
is több pontot tudott szerezni Valtterinél (igaz, utóbbiban egy technikai hiba
is közrejátszott). Az igazat megvallva nem látom nála a fejlődést: szezononként
4-5 futamon esélyes a győzelemre, a többin semmi, csak tavalyhoz képest annyi
javult, hogy idén ezeket behúzta és nem hátráltatták a körülmények (2018-ban
Kínában a SC, Bakuban egy kiesés, Németországban és Oroszországban meg
csapatutasítás akadályozta meg, hogy harcban legye a győzelemért). A második
számú pilóta kötelezettségeit persze tökéletesen hozta, és talán ezért is
kicsit szigorú vagyok, hogy ennyire hátratettem a rangsorban, de egy
bajnokautóban ülő pilótától a bajnoki címért való harcot várok. És ezt nem
tette meg.
11. George Russel
Nagy
dilemma. Hogyan értékeljek egy pilótát, akinek nincs összehasonlítási alapja?
Russelnél ugyanis pont ezt a helyzet. Az autója semmilyen alapot nem ad
annyival gyengébb mindenki másénál. A csapattársa pedig szintén nem igazán jó
alap: hiszen egy súlyos sérülésből visszatérő versenyző, akinek egyik keze a
mai napig nem tökéletes. Ez nagyon kellemetlen helyzet volt neki: ha nyer, egy
sérült embert győzött le, ha kikap, akkor még őt sem tudja legyőzni. Ez kb.
olyan, mintha valaki úgy menne el vizsgázni, hogy csak kettest kaphat. Mindenesetre
Russel azért bebizonyította, hogy ígéretes: mind időmérőn, mind futamokon nagy
fölénnyel nyert és néha-néha előfordult, hogy 1-1 hátrakerülő pilóta Kubicát
még legyőzte, de őt már nem. Ez alapján mindenképp ígéretes, de nagyon nehéz objektív
mércével megítélni, hogy ez egy középcsapat kocsijában mire lett volna elég.
Jövő
héten érkezem a mezőny első felével! Addig is kommentben írjátok meg, ha
valamivel nem értetek egyet!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése