Gyurcsány vs. Vona – kinek van igaza?
Az
elmúlt pár hétben kisebb üzengetést lehetett látni a két ismert politikus
között. Az egész kiindulópontja az volt, hogy Gyurcsány Ferenc nyilvánosságra
hozta az elképzelését, mely szerint 2022-ben a teljes ellenzéknek közös egyéni
jelöltekkel, közös listával és közös miniszterelnök-jelölttel kellene
nekiindulnia a választásoknak. Vona Gábor azonban úgy gondolja, hogy bár az
egyéni jelölteknél tényleg fontos az együttműködés, a közös
miniszterelnök-jelölt és lista akár az összeredményt tekintve kontraproduktív
is lehet. Az érvelések mögött hamar megjelentek a politikai lózungok is.
Gyurcsány emberei azonnal FIDESZ-pártinak és az összefogás ellenségének
kiáltották ki Vona Gábort, az ő pártfogói pedig Gyurcsányt vádolták meg azzal,
hogy az összefogás mögé bújva ő akar megint az ország irányítójává válni, ha
csak közvetetten is. Következő cikkemben úgy döntöttem, hogy nem reagálok
ezekre a politikai vádakra, viszont szakmai alapon végignézem, hogy milyen
erényei és hátrányai lehetnek az elképzeléseknek.
Egyéni jelöltek – itt nincs dilemma
Amiben
mindkét fél egyetért, hogy egyéni jelöltek tekintetében fontos az együttműködés.
Ezt nehéz is elvitatni, hiszen a jelenlegi választási rendszer – mint ahogy
arról korábban írtam – nagyon, sőt aránytalanul kedvez a jelenlegi kormánynak
mindaddig, amíg több, náluk külön-külön kisebb támogatottságú párttal néznek
szembe. Egyrészt azért, mert így akár 30-40%-os eredménnyel is lehet egyéni
mandátumot szerezni, másrészt, mert a győzteskompenzáció miatt még
töredékszavazatot is kapnak ezek után. Így az egyéni kerületek megszerzése és a
Fideszes töredékszavazatok minimalizálása érdekében ez a koordináció szinte
elkerülhetetlennek látszik. Persze 1-1 elleni szituáció a kamupártok és a Mi
hazánk miatt aligha lesz, de előbbiek nem fognak annyi releváns szavazatot
elvinni, hogy gond legyen belőle, utóbbinál meg bizonytalan, hogy a szavazóik
egyébként hova szavaznának.
Egy
korábbi cikkemben már foglalkoztam azzal, hogy a 2018-as országgyűlési
választások eredményei miként változtak volna valamilyen szintű koordináció
esetén. Ezúttal csak arra térek ki, hogy
miként változhatott volna teljes koordináció esetén. Ezt ismételten az
átszavazási hajlandóság tükrében vizsgálom:
- 4 olyan választókerület volt, ahol 25% alatti átszavazási hajlandóság is elég lett volna. Ezeket az ellenzék gyakorlatilag borítékolható, hogy megszerezte volna.
- 13 választókerületben 25-50% közötti átszavazási hajlandóságra lett volna szükség. Ez még mindig úgy gondolom, hogy szinte biztos meglett volna.
- 9 választókerületben 50-75% közötti átszavazás kellett volna. Ez már azért neccesebb, de megfelelő koordinációval még szintén nem a reménytelen kategória.
- 6 kerületben 75-100%-os átszavazási hajlandóság kellett volna. Ez már sok, és nem valószínű, hogy összejött volna, hacsak az összefogás ténye nem aktivizál újabb szavazókat. De a matematikai esély meg lett volna
Összefoglalva
tehát látható, hogy 17 kerületben szinte biztos meglett volna az ellenzéki
győzelem összefogás esetén és további 15-ben lett volna meg erre az esély.
Ebből azért az is látszik, hogy a FIDESZ-t 2018-ban nem lehetett volna
leváltani, még összefogással sem, de a 2/3 elkerülhető lett volna.
Ami nehézség: az országos listaállítás
feltétele
Sokszor
halljuk azt, hogyha az önkormányzati választásokon sikerült megvalósítani az
együttműködést, akkor itt sem lesz probléma. Valójában azért ez mégis nehezebb.
Itt ugyanis a nagyvárosokban 14-25 helyet kellett felosztaniuk egymás között,
ez nem akkora kihívás (és volt olyan hely, ahol ez sem sikerült). Itt viszont
országos szinten 106 helyet kell elosztani. Ez önmagában se lenne annyira
egyszerű, ha a pártok a saját érdekeiket néznék, de van még egy nehezítés. Ez
pedig az országos listaállítás feltétele.
Ahhoz
ugyanis, hogy egy párt vagy pártszövetség országos listát állítson, kell, hogy
27 jelöltje legyen. És ezesetben az elindulás is feltétel. Tehát az országos
lista gyakorlatilag megszűnik létezni, ha egy párt egyéni jelöltjeinek a száma
27 alá csökkenne. Ez két dolgot jelent. Az egyik, hogy el kell felejteni a
független jelölteket (egyébként sem célszerű, mert töredékszavazat nem jár
utánuk). A másik pedig, hogy a 27-es szám önmagában azt jelenti, hogyha minden
kerületben egy valós ellenzéki jelöltet akarnának állítani, akkor maximum 3
lista jöhet szóba, egy negyedik esetén már 108 jelölt lenne (ráadásul nem is
szerencsés nagyon kicentizni a minimális létszámot, mert egy tragikus haláleset
vagy visszalépés egy komplett listát tehetne tönkre). Tehát innentől kezdve két
opció jöhetne szóba:
- Kamujelöltek indítása – tehát egy párt elindítana olyan
jelölteket, akik csak arra kellenek, hogy a 27 fő meglegyen. Ezek az emberek nem
vennének részt a kampányban, nem buzdítanának szavazásra (vagy épp a valós
jelölt támogatására buzdítanának), viszont nem is lépnének vissza. Ezt nem
tartanám szerencsésnek, egyrészt elég hülyén jönne ki és a politika céljaival
teljesen ellentétes, másrészt, nem lehet tudni, hogy mennyi szavazatot venne el
egy ilyen ember (egy Jobbikos lehet inkább szavazna a Jobbik kamujelöltre, mint
a DK valódi jelöltjére). Szóval szerintem ez nem járható út.
- Közös listák felállítása – ha két párt közös listát csinál,
akkor máris a kettőnek együtt kell a 27 jelölt. Ez sokkal járhatóbb megoldásnak
tűnik.
De mennyi lista kell?
És
ezzel el is jutottunk a következő dilemmához. Hogy miért kellenek közös listák,
az magából a választási rendszerből következik. De vajon tényleg az egy lista
a legszerencsésebb megoldás?
Gyurcsány
Ferenc szerint igen, hiszen ez képviseli az egységet, és választási szempontból
ez a leghatékonyabb. Vona Gábor szerint viszont listán már így is nyert az
ellenzék, így nem a listákkal volt legutóbb sem a baj, emiatt ez felesleges és
az egyetlen lista akár kontraproduktív is lehet.
A
tekintetben vitatkoznom kell Vona Gáborral, hogy az ellenzék a listás szavazást
megnyerte. Számszerűen igen, mert több listás helyet szerzett, mint a kormánypártok,
de azért, mert a FIDESZ annyira túlnyerte magát az egyéni kerületekben, hogy az
ellenzéki még a győzteskompenzációval együtt is lényegesen több
töredékszavazatot kapott, mint a kormánypártok. Ha viszont tisztán a listára
adott szavazatokat nézzük, akkor azért a FIDESZ így is nagy előnyben volt.
De mi
lett volna az eredmény csak a listás szavazatokkal 2018-ban? Készítettem erről
néhány számítást, amit itt meg lehet tekinteni (mindhárom fülön vannak adatok, elsőn a lehetséges opciók egy listával, a másodikon egy kétlistás változat, a harmadikon a listán leadott szavazatok alapján kapott mandátumok, ha minden párt külön indul és nincsenek töredékszavazatok).
Tehát ha csak a listára leadott
szavatokat nézzük, a jelenlegi választási rendszerben így lettek volna elosztva
a töredék szavazatok:
- FIDESZ-KDNP: 50 mandátum
- Jobbik: 19 mandátum
- MSZP-PM: 12 mandátum
- LMP: 7 mandátum
- DK: 5 mandátum
Látható,
hogy ez szinte teljesen tükrözi a listára leadott szavazatok arányát, a kiesők
miatt állapítható meg minimális felülreprezentáció.
No de
mi lett volna, ha az ellenzék egységben van? Erről 4 táblázatot csináltam, az
első a parlamentbe bejutott pártok szavazóinak összegével számol, a másodikba
hozzávettem a Momentumot is, a harmadiknál viszont csak az összes szavazat
90%-át vettem figyelembe, mert kalkuláltam azzal, hogy nem biztos, hogy
mindenki, aki egy pártlistára leszavaz, közös listára is adna szavazatot. A
negyediknél megint teljes átszavazással számoltam, de egy két listás koncepcióban,
ahol az egyik a Jobbik-LMP kettőst, a másik a Momentum-DK-MSZP hármast
tartalmazza (ma már nyilván nem ezek lennének az arányok, de most maradjunk a
2018-as eredményeknél).
Az
eredmények egyértelműek. Egy teljes ellenzéki összefogás esetén a listás
szavazatok a 50-43-ról 48-45-re módosultak volna, tehát tulajdonképpen 2
mandátummal lett volna több az ellenzéknek. Az egyik abból adódik, hogy a
listás rendszer is minimálisan a győzteseknek kompenzál, a másik meg, hogy a
Momentumra adott szavazatok így nem vesztek volna kárba. Azt ugyanakkor
hangsúlyozni kell, hogy utóbbi akkor sem történt volna meg, ha 2 vagy 3
ellenzéki lista van. Tehát ténylegesen egy mandátum különbséget jelentett a
megosztottság. A kétlistás eredmény pedig mutatja, hogy pontosan ugyanannyi
mandátuma lett volna az ellenzéknek 2 listával, mint amennyi egy listával lett
volna. Tehát a felülreprezentáció rendszerint viszonylag sok lista esetén
jelentkezik, akkor is 1 mandátum formájában.
Ezért
cserébe viszont mit áldoznának be? Azt, hogy vannak olyan szavazók, akik a
közös listára nem szavaznának. Noha a Jobbik választói ma már többségében nem
tartoznak a szélsőjobb körökbe, de abszolute van annak realitása, hogy valaki
nem akar az MSZP listájára szavazni. És
abban is biztos vagyok, hogy még mindig sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy
inkább Orbán, mint Gyurcsány, és akik egy harmadik pártra csak-csak
szavaznának, de a DK-ra újra nem. De az is lehet, hogy egy baloldali érzelmű
szavazó nem akar egy Jobbikkal közösködő listát. Az eredmények jól mutatják,
hogyha csak a szavazók 10%-a gondolkodik így, már az is 2 mandátum elvesztését
jelentené, tehát ugyanott lennénk, mintha mindenki külön indulna. A több lista
az, ami az ebből adódó szavazatvesztést minimalizálja.
Ezenkívül
vannak további érveim is az egy lista ellen és a több lista mellett:
A lista egyben miniszterelnök-jelölti
versenyt jelentene
A
közös miniszterelnök problémájával annyira nem szeretnék ebben a cikkben
foglalkozni, ugyanakkor úgy gondolom, hogy ez azért lehet egy neuralgikus pont
az egyezkedésekben. Hiszen nehéz egy olyan személyt választani, aki a mellett,
hogy a választóknak hiteles, megfelel egy baloldali, egy nemzetközi baloldali,
egy zöld, egy konzervatív jobboldali és egy centrumpártnak is. Abban pedig
biztos vagyok, hogy – összefogás ide vagy oda – nem fog feltétel nélkül egyik
párt sem beleegyezni egy másik jelöltjébe.
De talán
nem is kellene. Több lista esetén elég lenne egy megállapodás, hogy akinek a
listája több szavazatot kap, győzelem esetén azé a jelölté a miniszterelnöki
titulus. Ezzel pedig annak az esélye is csökkenne, hogy egy választópolgár a
miniszterelnök-jelölt személye miatt nem támogatja az együttműködést.
Súrlódások választások után
Egy
közös listát eleve nehéz összeállítani, mert nagyon bizonytalan, hogy kinek
hány mandátuma lesz. És benne van az is a pakliban, hogy épp olyan jelöltek
nyernek egy pártból, akik nincsenek elől a listán, és így egy párt mind
egyéniben, mind listán felülreprezentált lesz. Hasonló történt Pécsett is az
önkormányzati választásoknál. A FIDESZ-t csak 2 jelölt nem tudta legyőzni,
egyik Jobbikos, másik Momentumos volt. Ez a két párt szerezte meg azokat a
töredékszavazatokat, amik egy listás helyet jelentettek. Ezt azonban a lista 1.
helyén álló személy, egy DK-s jelölt, Kunszt Márta kapta meg.
Noha
Pécsett ebből nem voltak súrlódások (vagy ha voltak, az nem került a
nyilvánosság elé), de egy parlamenti választáson, főleg, ha mondjuk frakciók
múlnak ezen, lehet. Márpedig nagyon nem lenne jó, ha egy kormányváltást rögtön
egy belső vita követne.
Határon túli szavazók megnyerése
Sok
vita van arról, hogy igazságos-e a határon túli magyarok szavazati joga (erről
én is írtam korábban), de igazából lényegtelen, ki mit gondol: 2022-ben lesz
szavazati joga a határon túli magyaroknak.
De
éppen ezért fontos, hogy legyen egy olyan erő, ami számukra is reális
alternatíva, és ha nem is győzi le a FIDESZ-t a határon túli területeken,
legalább szorosabbá teszi a küzdelmet. Kérdem én: hány embert fog Gyurcsány
azok közül meggyőzni, akiknek a szavazati jogát a mai napig vitatja, és akik
ellen 2004-ben egy nagyon durva hazugságkampányt indított? Szerintem nem sokat.
Viszont megfelelő programmal, kommunikációval egy Jobbikra ill. LMP-re épülő
pártszövetségnek talán lenne sansza, ha nem is a győzelemre, de a FIDESZ
hegemónia mérséklésére igen. Ez 1 mandátumot jelenthet mondjuk csak, de az is
számíthat.
Ami
veszély: a választási küszöb
A
közös listák szükségességét nem vitatva, az összeállításnál azért nagyon oda
kell figyelni. Ugyanis ha 2 párt indul közösen, akkor az 5%-os választási
küszöb 10 %-ra emelkedik, 3 vagy több pártnál ez 15 %. Már 2018-ban is voltak
necces helyzetek, a DK nem sokkal lépte túl a minimális küszöböt (ettől most
nem kell félniük), de az MSZP-PM kettősnél sem sokon múlott a 10% alatti érték
(most szinte tuti nem lenne meg nekik). Márpedig ha egy pártszövetség nem jut
ki listáról, az óriási gond, mert akkor a listára leadott szavazatok, ami akár
8-9, 3 vagy több párt esetén 13-14% is lehet, elvesznek. Márpedig ha csak egy
ilyen is lesz, az olyan szinten fogja megnövelni a FIDESZ mandátumokat, hogy
teljesen esélytelen lesz az ellenzék bármire is. Tehát nagyon vigyázni kell,
hogy egy pártszövetség se bukjon bele listás szavazásba. Ugyanakkor még ezzel
együtt is úgy érzem, hogy több értelme van a többlistás koncepciónak, mint az
egylistásnak.
De nem ez a legfontosabb
A
mellett, hogy jó, hogy felmerültek a fenti kérdések, azt gondolom, hogy nem szabad,
hogy ebbe az irányba menjen el az ellenzéki vita. Egyrészt nagyon messze van
még 2022, másrészt, ha a személyekről kezdenek el vitázni, akkor semmi érdemi
nem történik. Az összefogás lehet egy módszer, de a legfontosabb az, hogy az
emberek lássanak egy koncepciót, egy alternatívát, ami esélyes lehet Orbán
Viktor ellen.
Úgy
gondolom, hogy az együttműködésnek a legfontosabb elemei az alábbiak (ebben a
sorrendben):
- Közös alapelvek, koncepciók
- Közös program
- Közös személyek
Ha az
első kettő elmarad, akkor a választópolgárok egy része nem fog bízni az új
rendszerben, ráadásul, ha meg is nyernék a választást, mi lenne utána? Ha az új
többség nem lenne képes együtt működni, akkor a következő választáson
ismételten ott leszünk, ahol a part szakad, mert a FIDESZ kegyetlenül rá fog
harapni a hibákra. Éppen ezért azt gondolom, amivel most foglalkozni kell, az
egy olyan alapelvi szintű program, amihez mindenki tartja magát a választást
követően is.
A
közös lista kérdésében azonban Vona Gábor véleményével értek egyet.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia!
VálaszTörlésKicsit megkésve reagálok,de az én meglátásom alapvetően a következő:az ellenzék alles zusammen alkalmatlan.Ha inkompetensek azért,ha nem is akarnak kormányváltást,akkor azért.Nem vagyok fideszes,cinikus annál inkább.(Tegye fel a kezét,aki meglepődött!Senki?Köszönjük!)
Ha érdekel a politika,javasolnám ezt elolvasni:
https://progressziv.blog.hu/2017/09/30/az_ellenzeki_gyozelem_strategiaja
A progblog 2017-ben elhalt,de a posztok a mai napig érvényesek.