A börtönbiznisz és ami mögötte van
Az
elmúlt hetekben egy új fogalom jelent meg a kormányközeli sajtóban, a
börtönbiznisz. A lényege, hogy a börtönviszonyok miatti kártérítések
megfizetése hatalmas kiadássá alakult az államháztartásban, és a kormányzati
álláspont szerint megengedhetetlen, hogy a bűnözők és ügyvédeik ennyivel
gyarapodjanak. Azt is sokszor említik, hogy az ügyvédek közül az egyik
legnagyobb haszonélvező Magyar György, aki a baloldallal ápol szoros
kapcsolatot. De vajon mi ebből az igazság? Létezik ez a fajta biznisz? Mi az
oka ezeknek a kártérítéseknek? Kihez jutnak ezek a pénzek? Ezekre a kérdésekre
keresem a választ a következő blogbejegyzésemben.
2015: Az első nagyobb perhullám
A
börtönökben lévő zsúfoltság a rendszerváltás óta akut probléma Magyarországon.
Szinte állandó, hogy 15-30%-kal több a börtönpopuláció, mint a férőhelyek
száma, de volt időszak, amikor 50% körül alakult ez az érték. Az évtized
közepén azonban tömegével kezdtek el indulni a kártérítési perek a nem
megfelelő fogvatartotti körülmények miatt.
Mindezeknek
alapja az Emberi Jogok Európai Egyezménye, amit az Európa Tanácsbeli tagságunk
révén magunk is kötelezőnek ismerünk el. Ennek a dokumentumnak a 3. cikkelye
egyértelműen tiltja a kínzó és megalázó bánásmódot minden ember, ideértve a
fogvatartottakat, vonatkozásában. 2015-ben számos kártérítési per indult
Magyarország ellen a 3. cikkely megszegése miatt. A szituáció egyértelmű volt:
már a zsúfoltság miatt önmagában szinte borítékolható volt a győzelem, és ezek
után jelentős összegű (általában pár százezer, de hosszú távú büntetéseknél
volt, hogy milliós nagyságrendű) kártérítéshez jutottak.
A
kormány erre válaszul még 2015-ben megalkotott egy törvényt, ami a kártérítések
mértékét szabályozta. Ennek megvolt a maga oka: a magyarországi perek költsége
lényegesen alacsonyabb, mint az Emberi Jogok Európai Bírósága előtti perek,
amelyekben ráadásul valószínűleg magasabb összegű kártérítéseket ítéltek volna
meg.
E
mellett született egy akcióterv is, amely alapján 2019 év végére 8 új börtön
épül Magyarországon, ami megoldja a zsúfoltság problémáját. Ebből a 8 börtönből
azonban mindösszesen 1 került megépítésre, így 5 év után ismételten ott
vagyunk, ahol a part szakad.
2020: A kifizetések felfüggesztése,
totálisan jogellenesen
Orbán
Viktor még a sajtótájékoztatóján közölte, hogy meg kell állítani a
börtönbizniszt, ami nyilvánvalóan a magyarság érdekeivel és igazságérzetével ellentétes.
Ezt követően több Fideszes és KDNP-s politikus nyilatkozott egyetértően erről a
témáról. Mindez odáig terjedt, hogy Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti
államtitkára szombaton azt nyilatkozta, hogy azonnali hatállyal felfüggesztik a
kártérítések kifizetését.
Az
eset – bár a magyar közvélemény általában nem elítélt-párti – még így is
keltett felháborodást. Egyrészt azért, mert a FIDESZ úgy tűnik, hogy a saját
törvényét akarja most felülírni. Engem ez annyira még nem is zavarna, hiszen
bár a törvényt valóban ők alkották, azért ezt nem teljesen önszántukból, inkább
nemzetközi kényszerből, a még ennél is nagyobb költségű perek megelőzése
érdekében tették. De ha ezek a perek nem lettek volna, biztos, hogy a kártérítési
törvény sem születik meg.
Számomra
inkább az a kérdés, mi változott? Mi az, ami miatt ezt az 5 éven keresztül
működő törvényt most hirtelen változtatni kell? Racionális jogi érvek e mellett
nincsenek. Én úgy látom, hogy ismételten ellenségkép-gyártás zajlik, aminek a
célpontjában ezúttal az elítéltek és az ügyvédeik, akiket természetesen már
összekapcsoltak a baloldallal, állnak.
Ugyanakkor
még mindig nem tudjuk pontosan, hogy mit jelent ez a felfüggesztés. Alapvetően
ezzel kapcsolatban két forgatókönyvet tudok elképzelni: az egyik, hogy a már
megítélt kártérítések kifizetése mellett módosítani fogják a jogszabályokat,
hogy a továbbiakban a bíróságok ne tudják ezeket a kártérítéseket megítélni. A
másik, amitől nagyon rettegek, hogy a már megítélt kártérítéseket sem teljesíti
a magyar állam.
Ha
ugyanis ez történik, akkor onnantól ki lehet jelenteni, hogy Magyarországon
nincs jogállam. Egy jogállamnak ugyanis alapvető kritériuma, hogy a
törvényhozó, a végrehajtó és az igazságszolgáltató hatalom egymástól
elválasztott, egymástól független, tevékenységükkel nem avatkozhatnak be a
másik hatáskörébe. Ha egy kormány következmények nélkül megteheti, hogy jogerős
bírósági döntéseket figyelmen kívül hagy, akkor a jogállam legalapvetőbb
kritériuma fog Magyarországon megszűnni.
Jogszabályt
módosítani, megszüntetni persze lehet, így ha csak a jövőre nézve történik
módosítás, az jogilag oké. Viszont ilyen esetben megint nem lesz más választása
az elítélteknek, mint az Emberi Jogok Európai Bírósága előtti eljárások. Ez
persze némi időt adna a kormánynak, mert ezek az eljárások nem éppen rövid
lefolyásúak, de később a megfizetendő kártérítés összege még nagyobb lenne. Így
hosszú távú megoldásnak ez sem tekinthető.
… miközben ezeket a sorokat írom, megjelent
a Magyar Közlöny rövid tartalmú közleménye, ami itt megtekinthető. Ebben a
kormány felhívja az igazságügyi minisztert, hogy „az egyes ügyekben a
jogszabályok által biztosított legvégső időpontig a börtönzsúfoltság miatti
kártalanítások kifizetését haladéktalanul függessze fel”. Ennek a tartalma még
mindig nehezen értelmezhető, de sajnos úgy tűnik, hogy ez a már megítélt
követelésekre is vonatkozik. Ami nem előremutató még akkor sem, ha csak a
jogszabályok adta kereteken belül szeretnék ezt megtenni.
Hogy jönnek képbe az ügyvédek?

Igazából
nem sok. Nem győzöm hangsúlyozni, az egész történet eredője az, hogy a magyar
állam továbbra sem képes a nemzetközi egyezményekbe foglalt kötelezettségeit
teljesíteni. Ha ezeket a kötelezettségeket teljesíteni tudtuk volna, akkor
senkinek nem kellene fizetni.
Azt
mondjuk el kell ismerni, hogy azért volt némi leleményesség azokban az
ügyvédekben, akik nagyszámú pert indítottak. Bár az Emberi Jogok Európai
Bírósága előtti perek nemzetközi eljárások, és a nyelvismeret is előnyt jelent,
de ezek a perek szinte biztos győzelemmel kecsegtettek, hiszen a zsúfoltság már
önmagában megalapozhatja a büntetés-végrehajtási intézetben a jogsértéseket, és
kis túlzással szinte sablonszerűen lehet vinni az ügyeket.
De
önmagában a leleményesség még nem bűn! Természetes, hogy mindenki szeretné a
szakmáján belül a legnagyobb hasznos húzni, mind anyagilag, mind presztízsben,
és nem lehet elégszer hangsúlyozni: a jogsértés jelen van. Az ügyvéd
mindösszesen annyit tett, hogy ezeket az ügyeket végigvitte. Ebben nincs semmi
elítélendő.
Az
pedig, hogy a Magyar Nemzet megkereste Magyar Györgyöt, hogy a bevételeiről
tájékoztatást kérjen, a legprimitívebb és legszánalmasabb hangulatkeltés, amit
csak el tudok képzelni. Ugyanis létezik olyan, hogy ügyvédi titoktartás, amely
révén eleve nem is adhat ki ilyen irányú információkat egy ügyvéd az ügyfele
beleegyezése nélkül. Ezzel a Magyar Nemzet éppen úgy tisztában van, mint én, de
mégis megtették, mondván, hogy ez egy win-win szituáció. Ha Magyar György kiad
adatokat, jogsértést követ el, ha nem, akkor be lehet támadni a titkolózás
miatt. Teljesen jogosnak tartom a Magyar Ügyvédi Kamara reakcióját erre a
folyamatra.
Biztosan káros ez az áldozatokra nézve?
A
felhívásban az szerepel gyakorlatilag egyetlen indoknak, hogy a jelenlegi
állapot sérti a lakosság, különösen az áldozatok igazságérzetét. Ez önmagában
véve lehet igaz, de semmiképpen sem elegendő érv. Ráadásul, ha az áldozatokat
nézzük, talán még azt mondhatjuk, hogy ők azok, akik még ezzel a szituációval
valamilyen szinte jól járnak.
Ha
ugyanis megítéltek kártérítést az elkövetőknek, és ez végrehajtandó követeléssé
válik, akkor a megítélt pénzösszeget nem az elítélt, hanem az áldozat fogja
megkapni kártérítésként, mindaddig, amíg a megítélt követelés nem teljesül.
Persze közvetett módon ez is az elkövető pénze, hiszen ennyivel kevesebbet kell
majd kifizetnie, de nézzünk szembe a tényekkel: az áldozati kártérítés végrehajtása
szinte reménytelen. Eleve amíg az ember börtönben van, vagy nincs semmilyen
keresménye, vagy ha van, akkor az a mindenkori minimálbér 1/3-a, aminek egy
része elmegy a börtönköltségek fedezésére, egy másik része tartalékképzésre,
tehát teljesen irreális, hogy ebből jelentős összeg megmaradna. Szabadulás
után, ha véletlenül lesz állása, akkor abból a jövedelemből lehet letiltani, de
addig évek telhetnek el, és ez is egy lassú bevételi forrás. Tehát ha csak az
elkövető eleve nem rendelkezik vagyonnal, akkor pokoli nehéz ennek a behajtása.
Persze
tegyük hozzá, ez a megoldás sem jó, és az sem egy helyes irány, hogy
kártérítéseket megítélünk azért, hogy az áldozatok gyorsabban jussanak
jóvátételhez, így pedig az állam kvázi az elkövetők helyett fizeti ezt meg. De
azért valahol mégis tudok annak örülni, hogy az áldozatok gyorsabban kapják meg
azt, ami jár nekik.
Érdemi párbeszéd helyett közhelyek
puffogtatása

„Akik ott vannak, nem ok nélkül vannak ott!”
– Valóban nem. Ezért nem mehetnek
ki onnan, ezért vannak a legsúlyosabb elkövetők a nap 24 órájából 23-ban egy
zárkában, ezért nem látogathatják őket akármikor, ezért korlátozzák le, hogy
mit tehetnek, ezért nem tarthatnak korlátlanul online és telefonon kapcsolatot
a szeretteikkel. Ez a szabadságvesztés lényege. Az embertelen körülmények
viszont nem tartoznak hozzá a szabadságvesztés büntetéshez.
„Nehogymár jakuzzit meg wellnes-szállót
adjunk nekik!” – Szó nincs ilyesmiről. Hogy
csak a zsúfoltság kérdését konkretizáljuk. A követelmény, amit meg kellene
tartani, elítéltenként 6 légköbméternyi saját terület. Ez gyakorlatilag 2x2x1,5
méteres terület. Ez olyan irreális követelés? Szerintem nem. De jelenleg erre
sem vagyunk képesek.
„A börtönökben jobban élnek az emberek,
mint egyesek itt kinn!” – Azért akik ezt írják,
azok nem tudom, hány napot töltöttek börtönben, de szerintem nem sokat.
Alapvetően a börtönbeli életszínvonalat úgy kell meghatározni, hogy az ne érje el
(megközelítőleg sem) az ország átlagos életszínvonalát, de az alapvető minimumok
(étel, meleg víz, ágy, takaró stb.) legyenek meg. Persze az igaz, hogy egy
hajléktalannak ez lehet életszínvonal-emelkedés, de azért talán mégsem ez a jó
mérce.
„Az enyhe börtönökbe vissza akarnak menni.
A szigorú az majd visszatartja őket.” –
Erre egyetlen statisztikával szeretnék reagálni. Ha megnézzük a 100.000 főre
jutó bűnelkövetők arányát Európában, akkor az első helyen Oroszország, majd
Fehéroroszország, és Törökország áll. A
lista végén (a miniállamokat kivéve) Izland, Finnország és Svédország áll. Ezek
szerint akkor a legkeményebb börtönök Finnországban és Svédországban, a
leglightosabbak meg Oroszországban vannak? Ne butáskodjunk már!
„Kórházakra és iskolákra kell költeni a
pénzt, nem ezekre!” – A kórházak és iskolák
fejlesztése valóban fontos, de a börtönöké is az. Nem csak öncélból. Ne
feledjük, hogy az ott dolgozóknak sem mindegy, hogy milyen környezetben
tevékenykednek, valamint, hogy a reszocializációs programok sikeréhez is
hozzátesz, ha nincs a körülmények miatti feszültség. Én inkább azt mondanám,
hogy az országnak lenne más, sokkal kevésbé fontosabb kiadása, ami rámehetne az
egészségügyre, az oktatásra és a börtönviszonyok javítására…
„Hazaáruló, aki az állam ellen perel” – Ez kategorikusan nem igaz. Ahogy mi sem dönthetjük el, hogy
kifizetjük-e a bírságot, vagy nem, ha túllépünk egy sebességhatárt, úgy az
állam sem dönthet arról, hogy szabályszegés esetén kifizeti-e a kártérítést.
Ilyenkor ő ugyanolyan jogalany, mint mi, és ugyanúgy perre is fogható.
„Ez megint egy Soros-szervezet irányítása
alatt álló rágalomhadjárat!” –
Egyrészt aki egy olyan nemzetközi tekintéllyel is rendelkező szervezetet, mint
a Magyar Helsinki Bizottság elintéz azzal, hogy Soros-szervezet, az önmagáról
állít ki szegénységi bizonyítványt. Másrészt mindenki tudja, hogy milyen hazai és
nemzetközi előírások vannak az elítéltek fogva tartására vonatkozóan. Amikor az
Európa Tanács tagjai lettünk, ezeket elfogadtuk. És nem tartjuk be őket. Ezért
a jelenlegi kormány csak magát (illetve kisebb mértékben a korábbi kormányokat,
de azóta volt 10 évük javítani az akkori hibákat) hibáztathatják!
Tehát
ezek a közhelyek elég gyenge lábakon állnak. Arról nem is beszélve, hogy egy
nemzetközi eljárás során ezeket legfeljebb körberöhögné a bíróság. Úgyhogy
remélem, hogy rövid időn belül megszűnik a néphülyítés és a probléma valódi
megoldásán fognak dolgozni. Mert a kormány által börtönbiznisznek nevezett
jelenséget egyféleképpen lehet megállítani: ha teljesítjük a kötelességeinket!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése