Eső után lyukas köpönyeg…
A
győri kettős gyermekgyilkosság ismételten felrázta a közvéleményt. A mellett,
hogy a cselekmény önmagában is alkalmas a közvélemény felzaklatására, a
körülmények ezt még inkább fokozzák. Hiszen egy olyan személy követte el
mindezt, aki egy életellenes bűncselekmény kísérlete miatt börtönben volt és
nem sokkal az eset előtt bocsátották feltételes szabadságra. Azóta már az is
kiderült, hogy sem büntetés-végrehajtási intézet, sem az ügyészségi vélemény
nem támogatta az elkövető feltételes szabadságra bocsátását, de ezzel együtt
mégis sor került rá (ugyebár nekik ilyenkor véleményezői szerepe van). Ezek a
körülmények csak még jobban hergelték a közvéleményt.
Orbán
Viktor a csütörtöki sajtótájékoztatóján már közölte az ezzel kapcsolatos
kritikáit, és kijelentette, hogy az igazságügyi miniszter meg fogja tenni a
szükséges lépéseket, hogy több ilyen ne fordulhasson elő. Nem is kellett sok,
és Varga Judit is kijelentette, hogy felül fogják vizsgálni a feltételes
szabadságra bocsátás szabályait, hogy több ilyen helyzet ne fordulhasson elő. Ezzel
viszont könnyen lehet, hogy elindított egy újabb elégedetlenség-hullámot, de
ezúttal nem a közvélemény, hanem a szakma körében. A mellett, hogy a probléma,
amiről beszélünk, kétségkívül valós és az eset engem is mélyen felháborít, de a
feltételes szabadságra bocsátás kizárása bizonyos bűncselekményeknél igazából
nem a problémára reagál, e helyett viszont populista és figyelemelterelő.
Következő cikkemben ezzel arról fogok írni, hogy miért tartom ezt az
irányvonalat problémásnak és miért érzem azt, hogy ezt a kétségkívül valós
krízishelyzetet nagyon rossz irányból kezelik.
Mi is ez a feltételes szabadságra bocsátás?
Nagyon
egyszerűen megfogalmazva a feltételes szabadságra bocsátás egy lehetőség arra,
hogy a határozott időre elítélt személyek korábban szabaduljanak a
büntetés-végrehajtási intézetből (életfogytig tartó szabadságvesztés esetén meg
az egyetlen lehetőség a szabadulásra, de erről most nem fogok részletesebben
értekezni). Ennek időtartama főszabály szerint a büntetés 2/3 részének
letöltése. Tehát ha valakit 6 évnyi szabadságvesztésre ítélnek, akkor 4 év után
szabadulhat feltételesen. Visszaesőknél szigorúbb kicsit a szabály, ott a ¾
részét (a példában felvázolt esetben 4,5 évet) kell valakinek ahhoz letöltenie,
hogy szabadulhasson. Ezenkívül különös méltánylást érdemlő esetben a bíróság
dönthet úgy, hogy a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi időpontja a
büntetés letöltésének a fele, erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha az
elítélt öt évnél nem súlyosabb büntetést kap.
A
feltételes szabadságra bocsátás azonban nem alanyi jog, azt ki kell érdemelni. Ezt
leginkább a börtönben tanúsított magatartással lehet, illetve azzal, ha az
elkövetőnek szándékában áll normális életet élni a szabadulást követően. A
feltételes szabadságra bocsátásról végső soron a büntetés-végrehajtási bíró
dönt (aki személyében nem azonos az ítéletet kihirdető bíróval), de ezt
megelőzi számos véleménynyilvánítás, köztük az ügyészségé, illetőleg
pszichológiai vizsgálatra is sor kerül, hogy az elítélt alkalmas-e a
szabadulásra. Amennyiben a bv-bíró úgy dönt, hogy nincs helye feltételes
szabadságra bocsátásnak, úgy az elkövető meghatározott idő után ismételten
kezdeményezheti, mindaddig, amíg meg nem kapja, vagy a büntetése eleve le nem
telik.
Ha
elnyeri a feltételes szabadságra bocsátást az elkövető, akkor a büntetéséig
hátralévő idő próbaidőnek számít, vagyis hasonlóképp kell rá tekinteni, mint
egy felfüggesztett büntetésre. Ha a próbaidőben nem követ el újabb
bűncselekményt és az előírt kötelezettségeket sem szegi meg súlyosan, akkor nem
kell letöltenie, ha viszont ezek valamelyike megtörténik, akkor a fennmaradó
büntetést (amibe nem számít bele a próbaidő alatt eltelt időszak) le kell
töltenie. Így tehát ha valaki ebben az időszakban újabb bűncselekményt követ
el, azzal azt kockáztatja, hogy a bíróság által kiszabott büntetés mellett az
előző büntetés „maradékát” is le kell töltenie.
Nem a jogintézmény a hibás
Fentiekből
látható, hogy a feltételes szabadságra bocsátásnak megvan a maga funkciója:
elérni, hogy az elítéltek jól viselkedjenek a börtönben és törekedjenek a
tisztességes életmódra és, hogy biztosítson egy köztes állapotot a börtönbeli
kontrollált és a szabad élet között. Hogy a jó magaviselet mennyire megbánásból
származó, vagy színlelt, az egy más kérdés, de még az is jobb, ha valaki
„színlelésből” vesz fel egy jogkövető magatartást a börtönben, mintha
egyáltalán nem engedelmeskedik. Márpedig ennek meglenne a reális kockázata:
hiszen ha nincs feltételes szabadságra bocsátás, akkor maximum a belső
jutalmazással és fegyelmezéssel lehetne az elítélteket együttműködésre
késztetni, ami nagyon csekély motiváció. Magyarul (kis túlzással): e nélkül egy
elítélt gyakorlatilag következmények nélkül követhetne el bármilyen fegyelmi
vétséget a börtönökben, amíg azzal nem valósít bűncselekményt. Én ezt azért
semmiképp sem kockáztatnám meg.
A
teljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy már most vannak olyan esetek,
amikor egy elkövetőt nem lehet feltételesen szabadságra bocsátani. Ugyanakkor
ezek nem az elkövetett bűncselekményekhez igazodnak. A bűnszervezetben való
elkövetést – ami a szervezett bűnözés elleni harc miatt indokolt – kivéve az
összes feltételes szabadságra bocsátást kizáró ok arra vezethető vissza, hogy
az elkövető „rászolgált” arra, hogy ne kapja meg a kedvezményt. Vagy azért,
mert többszörös visszaeső, vagy azért, mert az ítélet kihirdetése után követett
el újabb bűncselekményt. De csak a bűncselekmény jellege miatt kizárni senkit
nem lehet, ami érthető is, hiszen egy erőszakos bűncselekmény elkövetőjénél
ugyanúgy fontos a jó magaviselet, mint mondjuk egy vagyon elleni bűncselekmény
elkövetőjénél.
De
akkor mégis mi a hiba? Sajnos az, hogy az elején tett kijelentésemet, miszerint
a „feltételes szabadságra bocsátás nem alanyi jog”, akként kell, hogy
módosítsam, hogy „a feltételes szabadságra bocsátás nem szabad, hogy alanyi jog
legyen.” Az elmúlt évek statisztikájával sajnos nem vagyok képben, de korábban
minden évben a feltételes szabadságra bocsátás iránti kérelmeknek több mint
80%-át elfogadták, és elrendelték a szabadlábra helyezést. Csupán
érzékeltetésképpen, Romániában ugyanez a szám 50% körül mozog. Tehát nem
kifogástalan magatartást kell tanúsítania annak, aki szabadulni akar, hanem
csak nem szabad teljesen rossznak lennie. Ez azért nagyon nem mindegy.
A kimondott válaszlépés eltúlzott és
aránytalan

Főleg,
mert az egész egy nem valós sztereotípiából indul ki, miszerint, ha egy gyilkos
kiszabadul, nemsokára újra megöl valakit. Most lehet, hogy meglepetést fogok
okozni, de valójában nem így van. Pszichológiai vizsgálatok és bűnügyi
statisztikák egyértelműen alátámasztják, hogyha valaki hosszú időt tölt
büntetés-végrehajtási intézetben (értsd: kb. 10 évet vagy azt meghaladó
időszakot), akkor egy idő után magába fordul, passzívabb személyiséggé válik,
és ez általában megmarad a szabadulását követően. Nagyon ritkán fordul elő,
hogy valaki egy hosszú időtartamú szabadságvesztés után súlyos, erőszakos
bűncselekményt követ el (vagyon elleniek gyakoribbak, de ezek mögött ott vannak
az elhelyezkedésbeli nehézségek is), most hirtelen nem is tudnék ilyet mondani
Magyarországról. A visszaesések döntő többsége a rövid- és középtávú
szabadságvesztések után történik, mint ahogy láthatjuk ezt ebben az ügyben is,
hiszen az elkövetőt ötévi szabadságvesztésre ítélték, amiből hármat töltött
ténylegesen le (amiből egy előzetes fogvatartás volt). Tehát a visszaesés
problémáját nem a legsúlyosabb bűncselekményt elkövetőknél kell kezelni.
A felelősség összetett
Itt
mindenki arról beszél most, hogy a bv-bíró mekkorát hibázott. Ugyanakkor azt
gondolom, hogy a kérdés ennél komplexebb. Azért, hogy egy ilyen eset
megtörtént, rengeteg területet érhet kritika. Konkrétabban:
- A büntetés-végrehajtást: Nem sikerült elérni a fogvatartás során, hogy az elkövető személyisége megváltozzon. Sajnos középtávú büntetéseknél ez nem egyedi eset, itt elég nagy a visszaesés amúgy is.
- A döntést meghozó bv-bírót: Ezt a korábbiakban is említettem, hibának tartom, hogy valaki szembemegy a bv-intézet és az ügyészség javaslatával.
- Az áldozatvédelmi rendszert: Egy ilyen ügyben azért kalkulálni kellene egy esetleges tragédiával.
- A Szülői felügyeleti jog megszüntetése iránti eljárás során közreműködő szakértőt: olyan szakértői vélemény készült el, amely nem látta előre a közelgő katasztrófát.
- A Szülői felügyeleti jog megszüntetése iránti eljárás során döntést hozó bírót: a szakértői vélemény alapul vételével hozott döntést, holott ez nem lett volna kötelezettsége.
- És most nagyon kegyetlen leszek, de ha már utaltam erre, muszáj megemlítenem: az édesanyát. Óriási felelőtlenségnek tartom, hogy egy olyan ember, akit súlyosan bántalmazott az elkövető, szó nélkül ott hagyja nála a gyerekeket, sőt, kifejezetten ő kezdeményezi, hogy a bíróság ne vonja meg a láthatási jogot a tettestől. Egész egyszerűen érthetetlen a számomra.
Ezek
az okok különböző mértékben, de mind relevánsak. Viszont mindegyik felet
valamilyen szempontból meg lehet érteni. A bv-intézetekben nagyon kevés keret
van arra, hogy az elítéltek reszocializációját elősegítsék, ráadásul vannak
elkövetők, akik tényleg javíthatatlanok. A bv-bírónak, aki meghozta a döntést,
voltak ellenvéleményei, de egy olyan szakvéleménye is, mely szerint nem
valószínű a bűnismétlés. Az áldozatvédelmi hálózat szintén elég csekély anyagi
háttérrel rendelkezik, nem beszélve arról, hogy igencsak meg van kötve a kezük,
főleg, ha sem a sértett, sem más nem fordul direkt hozzájuk. A közreműködő
szakértő sem kalkulálhat előre mindennel, ráadásul az is megállapítást nyert,
hogy a gyerekek és az édesanya is szerették az apjukat. A bíróság, noha nem
köteles a szakértői vélemény alapján dönteni, mégiscsak elsődlegesen azt veszi
alapul, hiszen az adja meg azt a szakértelmet, amivel a bíróság nem
rendelkezik. A szülői viselkedés meg racionálisan valóban nem magyarázható, de
itt azért az érzelmek döntően befolyásolták, azt meg tudjuk, milyen, amikor
valaki azok alapján dönt.
Ezek
a magyarázatok persze nem feltétlenül kielégítők, de mégis, mindegyik oldalnak
megvan a maga mentő érve. Ami pedig az igazi tragédia, hogy ezek közül talán
egynek a változása is elegendő lett volna, hogy minden másként alakuljon.
Ezt
csupán azért írtam le, mert egész egyszerűen dőreség Hollik István azon
nyilatkozata, hogy a feltételes szabadságra bocsátás volt a hibás. Két okból sem.
Egyrészt, mert ezzel együtt is elkerülhető lett volna a tragédia, másrészt,
mert sokan elfelejtik, hogy ez egy határozott idejű 5 éves szabadságvesztés
volt, amiből 3 eltelt. Tehát ha most nem is teszik meg, az 5 év letelte után
egész egyszerűen nincs más választás, ki kell
engedni az elítéltet. Kérdem én, ha 2 évvel később engedik ki, akkor annyi
idő alatt beállt volna olyan mértékű változás az elkövetőknél, hogy nem követi
el az újabb bűncselekményt? Lehetséges, de egyáltalán nem vagyok benne biztos. Persze értem én, hogy egy jogszabály-módosítás
egy tollvonással megoldható, a többi probléma kiküszöbölése meg sokkal
költségesebb és hosszabb folyamat, illetve, hogy ez a legpopulárisabb megoldás,
de azért ne ez legyen a mérce!
Azt
már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy 2013 júliusa előtt ugyanebben a
szituációban az elítéltet csak a büntetésének 4/5-e után bocsáthatták volna
feltételes szabadságra (mivel fegyházbüntetést kapott). Ez azonban módosult és
ezt a jogszabály-módosítást (sőt, konkrétan új törvény írását) már a FIDESZ
terjesztette elő és szavazta meg. Félreértés ne essék, nem akarom a jelenlegi
hatalmat felelőssé tenni az esetért, ezzel ők sem kalkulálhattak előre,
ráadásul ahogy korábban is mondtam, nem hiszem, hogy a hosszabb fogvatartási
idő megelőzte volna a tragédiát. De nagyon durván következetlennek tartom a
mostani kommunikációt azután, hogy voltaképpen ők rövidítették le a feltételes
szabadságra bocsátás legkorábbi időtartamát az elkövetők többségénél.
Van azért reménykeltő rész is
Szerencsére
az ügy kapcsán készült vizsgálat jelentései nem csak ezt a gondolatot
tartalmazzák, hanem több másikat, amelyek között már van, aminek örülök. Az,
hogy elindult egy vizsgálat, amely az előzményeket próbálja feltárni és azokat
megoldani, már önmagában véve pozitív. De az igazi örömöm abban van, hogy a
tervek szerint az áldozatsegítő központok kapacitásait 600 millió forintról a
duplájára emelik. Ez egy nagyon régóta fennálló tartozás lerovása lenne az
áldozatsegítés felé. A bűncselekmények kapcsán mindig a középpontban állnak
Magyarországon az elkövetők, és nagyon elhanyagolják az áldozatokat, holott a
nekik való segítségnyújtás talán még fontosabb is, mint a büntetőhatalom
érvényre juttatása. Személy szerint még ennél is sokkal nagyobb összeg
ráfordítását érezném szükségesnek erre a területre, de első lépésként ez több
mint megfelelő.
Ilyen
és ehhez hasonló döntések és célok kellenek ahhoz, hogy valóban érdemi változás
legyen. Egy jogszabály módosítás ideig-óráig lecsitíthatja a közvéleményt,
politikai tőkét lehet belőle kovácsolni, de amint jönnek a hasonló esetek, a
nyugalmi állapot elmúlik, és ismét ott vagyunk, ahol a part szakad (csak éppen
eközben olyan emberektől is elveszünk egy lehetőséget, akik ezzel nem élnének
vissza). De ha szakmai oldalát alapul véve, a problémák valódi megoldásán
dolgozva próbálunk tanulni ebből a tragédiából, talán valóban csökkenteni lehet
az ilyen megrázó esetek számát. Magam részéről mindenképpen ezt az irányt
preferálnám.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia! Denko vagyok.
VálaszTörlésA cikkel teljesen egyetértek,csak a vizsgálattal kapcsolatos bizakodásodban nem tudok osztozni.Magyarország máig nem ratifikálta az Isztambuli Egyezményt,hivatkozással arra,hogy a kormány fellép a családon belüli erőszak ellen(vak komondor?).A rendszert alapjaiban kellene felülvizsgálni,és megreformálni,ahogy azt te is megállapítottad.Ez gyakorlatilag a beismerése lenne a családpolitikájuk csődjének.Valószínűbbnek tartom,hogy kihoznak valakit bűnbaknak,az ügy elcsendesedik,és minden marad a régiben.Ha hinnék valamilyen istenben,imádkoznék,hogy ne legyen igazam.Így csak remélhetem.(Mondjuk,technikailag,ugyanannyit ér.)
Nem tudom,a gyerekek anyja kapott-e korábban pszichológiai segítséget.Nem vagyok szakember,de szerintem az abuzív kapcsolata folyamán kialakult nála a Stockholm-szindróma.Ez természetesen nem mentesíti a felelősség alól,csak "érthetőbbé" teszi a dolgot.
OFF:Itt egy cikk az említett egyezménnyel kapcsolatban.Az utolsó mondatban van a lényeg. https://wmn.hu/ugy/52053-minden-amit-tenyleg-tudnod-kell-az-isztambuli-egyezmenyrol
A reményem leginkább amiatt van, mert az áldozatsegítő szervekre fordított kiadást meg akarják duplázni. Ha ezt megfelelően használják ki, az már önmagában is fog valamilyen szintű javulást hozni. Egyébként sajnos racionális lehet az, amit te mondasz, az egyetlen, amiben bízhatunk, hogy miközben kifele egy bűnbakot kommunikálnak, addig nyilvánosság elől elzárva, jóval kisebb médiahírveréssel, de talán fognak a valódi problémákkal is foglalkozni.
Törlés"Ha ezt megfelelően használják ki..."Éppen ez aggaszt.Van egy (vicc?) anekdota a magyar hivatali észjárásról.
Törlés"A gátak állapota kezdett kritikussá válni, ezért az állam felvett egy gátőrt, havi 100000 forint fizetéssel.
Két hónap múlva a hivatalban valaki feltette a kérdést:
- Ez a szerencsétlen gátőr honnan tudná, hogy mit kell neki csinálnia?
Ezért felvettek mellé egy oktatót, és egy munkavédelmi előadót, 150000 forint fizetésért.
Újabb hónap múlva ismét elkezdett gondolkozni az állami agytröszt:
- Vajon a gátőr biztosan jól teszi a dolgát?
Felvettek két ellenőrt 200000 forintért, akik bármikor ellenőrizhették a munkáját.
Hamarosan újra kérdések merültek fel:
- Itt van ez a nagyon hasznos munkát végző gátőr, de a közvélemény nem is hallott még róla és az áldozatos munkájáról!
Tehát felvettek két marketingest és egy szóvivőt, majd lebonyolítottak egy óriásplakátos reklámkampányt, a gátőri feladatok minél szélesebb körben történő ismertetése érdekében. Minderre havi 5 millió forintot különítettek el.
Nemsokára azonban jött a hír, hogy a kormány takarékossági intézkedéseket vezetett be, minden állami szervezetnél költségcsökkentést rendeltek el.
Így hát kirúgták a gátőrt..."Azt már én teszem hozzá,hogy a gátak állapota maradt kritikus.
A valódi probléma az,amire már rávilágítottál.Az elkövetőre fókuszálnak az áldozat helyett.
Oké,könnyebb/gyorsabb/látványosabb valakit elítélni,megmutatva,hogy mi aztán odafigyelünk.Jobb sajtója is van.(10 évre lecsukták a feleségverő K.Pétert! vs. K.Péterné bántalmazott,több éves állami-hangsúlyozottan állami- támogatású rehabilitáció után,talán képes lesz új életet kezdeni)
Csakhogy,amíg a politikusok hozzák a szakértői döntéseket is,addig olyan emberek kellenek,akik képesek,és hajlandóak ellenszélben is dolgozni.Ha láttad az X Polgártárs c. filmet,akkor biztosan érted,mire gondolok.
Bár...Chikatilo-t is elkapták.Igazad van,mindig van remény! :)