A politika már csak ilyen…véleményem a határon túli magyarok szavazati joga kapcsán kialakult helyzetről
A rendszeres olvasóimnak aligha
árulok el nagy titkot azzal, hogy most 2 hónapig Kolozsváron vagyok tanulmányi
úton. Az erdélyi magyarsághoz egyre több szálon kötődöm. Kolozsváron a
Sapientián már ismernek, a hallgatókkal is egyre inkább megbarátkozom, oktatókkal
is. Az első kolozsvári ismerősöm, Azzola Kati pedig egyike azoknak az
embereknek, akiket a legjobban kedvelek. De nem csak Kolozsváron, hanem
Marosvásárhelyen is sokat vagyok. A mostanában országos szinten ismertté vált
Római Katolikus Gimnáziumban többször vendégoktató voltam, és vitaórákat
tartottam, és nem egy alkalommal kísérője voltam az ottani gyerekeknek,
magyarországi vitaversenyeken, és nyári táborokban is vigyáztam rájuk.
Mondhatom tehát, hogy az erdélyi magyarság nekem nagyon is a szívemhez nőtt, több
szálon kötődöm hozzájuk. Éppen ezért nagyon rosszul esik az, amit az utóbbi
időben látok. Az erdélyi és az anyaországbeli magyarok online fórumokon
gyalázzák egymást, politikai pártok szinte már nyíltan uszítanak a határon túli
magyarok ellen, akik meg olyan fogadtatásban részesítenek ellenzéki
politikusokat – akik semmit nem ártottak nekik – ami nemcsak a magyarokhoz, de
szinte már az emberekhez is méltatlan. Hogy jutottunk ide? Számomra nem kérdés,
hogy a politika tette ilyenné a jelenlegi helyzetet. De ki és miért? Felróható
ez egy embernek? Vagy egy összetett kérdésről beszélünk, aminek a megoldását a
múltban kell keresni? A válasz nem egyszerű, de számomra nyilvánvaló, hogy
ahhoz, hogy ezeket a válaszokat megtaláljuk, vissza kell menni a közelmúltba,
és minden határon túli magyarokat érintő jelentősebb kérdést meg kell
válaszolni.
De ami még fontosabb: ahhoz,
hogy ezt a problémát megpróbáljuk megérteni, félre kell tenni minden
érzelmünket! Tudom, hogy egy olyan helyzetben, ami ilyen szinten a hazáról, a
nemzetről és számos más emocionális kérdésről szól, ez szinte lehetetlen. De ha
nem tesszük meg, akkor sosem derül ki, hogy mégis hogy jutottunk el oda, hogy ennyire
elmérgesedjen magyar és magyar emberek között a viszony.
Csak
a lényegről nincs szó – a 2004 december 5-i népszavazás
Az egész lavina elindítója, a
mai napig ki nem alvó tűz kirobbantója vitán felül a 2004-es népszavazás volt,
ahol a kettős állampolgárság volt a fő kérdés. A szavazás lehetőséget nyújtott
volna arra, hogy kedvezményes honosítással magyar állampolgárságot kapjon az a „magát
magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár,
aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. törvény 19. paragrafusa szerinti
magyarigazolvánnyal vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon
igazolja?” Tulajdonképpen ez a
szomszédos országokban érő határon túli magyarok állampolgárságát érintő kérdés
volt. A népszavazás azonban eredménytelen lett, ugyanis bár minimálisan többen
szavaztak az igenre, mint a nemre, de a választáson csupán a lakosság 37,5%-a
jelent meg, így nem értük el az eredményességhez szükséges 50%-os részvételt,
és az igen szavazatok aránya sem érte el az összlakosság 25%-át.
A
kampány során gyakorlatilag mindenről beszéltek a pártok a hazafiasságtól
elkezdve egészen a szociális ellátórendszer csődjének veszélyéről, mindösszesen
egyvalamiről nem, ami viszont véleményem szerint mindennek a mozgatórugója
volt: a határon túli magyarok választási
jogáról. Egyik oldal sem vetette fel ezt a kérdést, de valójában tudni
lehetett, hogy mire megy ki a játék: ha a határon túli magyarok szavazhatnak,
akkor a szavazók döntő többsége a FIDESZ-t támogatná. A FIDESZ ezt el akarta
érni, az MSZP-SZDSZ kettős pedig meg akarta akadályozni. Csak ezt az egyik
oldal sem mondta ki nyíltan, mert senki nem merte felvállalni, hogy a nemzet
kérdését hivatalosan is pártpolitikai kérdéssé derogálja.
Most már tudjuk, hogy ez nem volt igaz |
Mindez
azonban nem menti fel az MSZP-t az akkori erkölcstelen kampányuk alól. Ugyanis
sokan azt mondják, hogy az állampolgárság automatikusan egyben szavazati jogot
is jelent, a valóság azonban egy picit más.
Ugyanis a 2011-ig hatályban volt választási törvény szerint a választásban
akadályozott személynek minősült az, akinek nincsen sem állandó, sem ideiglenes
lakcíme Magyarországon. Tehát, ha megkapták volna 2004-ben a határon túli
magyarok a kettős állampolgárságot, többségében akkor sem tudtak volna
szavazni, mert nem volt meg az ehhez szükséges ideiglenes magyarországi
lakcímük.
Fentiekből
következik, hogy senkinek nem kellett volna itt a határon túli magyarok ellen
kampányolnia, hanem a kettős állampolgárság megszavazása után elég lett volna a
választási törvényt az akkori formájában megtartani, vagy úgy módosítani, hogy
a határon túli magyarok szavazatai ne befolyásolják döntően a választásokat. De
a baloldalon nem ezt tették, e helyett belementek egy a kettős állampolgárságot
nyíltan ellenző kampányban, olyan érvekkel, amikről mostanra már nyilvánvalóan
tudjuk, hogy alaptalanok voltak, hiszen azoknak a szociális terheknek, amiket
az akkori plakátokon felvázoltak, a töredéke sem valósult meg (ráadásul
ekkoriban már egyértelmű volt, hogy rövidesen Románia is csatlakozik az EU-hoz,
és a munkavállalók úgy is átjöhetnek majd Magyarországra, ha akarnak). Arra
viszont tökéletes volt, hogy a határontúli magyarok – akiknek a kettős
állampolgárság emocionálisan és szimbolikusan is sokkal többet jelentett, mint
a szavazati jog – felháborodjanak az eredményen. Ezt a felháborodást teljesen jogosnak tartom,
hiszen amikor végre lett volna lehetőség legalább szimbolikusan nyújtani
valamit azoknak a magyaroknak, akik akaratukon kívül határon túl ragadtak,
akkor pártháborúvá válik az eset.
Jogos
kérdés, hogy vajon mekkora felháborodás lett volna, hogyha az akkori
kormánypártok támogatják a kettős állampolgárságot, de aztán a választójogi
törvény módosításához nem járulnak hozzá, így nem teszik lehetővé, hogy a
határon túli állampolgárok élhessenek a választójogukkal. Nyilván ebből is lett
volna konfrontáció, de lényegesen kisebb, mint ami így történt, ráadásul ha a
FIDESZ ehhez két kézzel ragaszkodott volna, akkor ők is kimutatták volna a
foguk fehérjét, hogy mire megy ki a játék.
De ha már itt tartunk, a FIDESZ
így is kimutatta. Méghozzá a 2006-os választási kampány során Mikola István
révén:
Na, ennyit a nagy
hazafiasságról! Ebből nyilvánvaló vált az, amit sejteni lehetett. A FIDESZ
sem
a határon túli magyarok iránti mérhetetlen szeretetből akarta annyira ezt a
kettős állampolgárságot, hanem azért, hogy 20 évre bebiztosítsák magukat. Ez
csak annak tükrében érdekes, hogy a FIDESZ bő 10 évvel korábban egyáltalán nem
támogatta a határon túli magyarok szavazásának elősegítését, és nagyjából
ugyanazokat az érveket hozták fel ez ellen, amit mostanában Gyurcsány Ferenc
mond (akit érdekel Áder János ezzel kapcsolatos beszéde: http://www.parlament.hu/naplo34/326/3260019.html).
Persze szépen hangzik az, hogy az emberek véleménye változhat, de valószínűleg
ennek inkább az volt az (egyik) oka, hogy a FIDESZ népszerűsége ekkor még nem
volt nagy, és a határon túli magyarok körében sem valószínű, hogy tömeges
szavazóbázisra leltek volna. 2004-re azonban ez megváltozott, a népszavazás
után meg még inkább, így később már érdekükben állt ezen a korábbi állásponton
változtatni. Nem haragszom rájuk emiatt, a politika már csak ilyen. Ugyanakkor
bocsássa meg nekem mindenki, ha ezek után a későbbi nagy Fideszes
hazafiasságnak nem tudok hinni.
Változnak az idők... |
2010
– kettős állampolgárság, majd választójog
A magyar Parlament 2010. május
26-án, bő 1 hónappal az új Országgyűlés megalakulását követően megszavazta azt,
amit a 2004-es népszavazáson elutasítottak. Érdekesség, hogy a parlamenti vita
során a választójog gyakorlatilag fel sem merült. A 2012-ben hatályba lépő
választójogi törvény azonban megváltoztatta a választási rendszert, az állandó
lakcím hiánya már nem akadályozta meg, hogy bárki szavazzon – igaz, csak
pártlistára. Ez azonban ekkor még nem okozott jelentősebb felháborodást. A
2013. évi XXXVI. törvény a választási eljárásokról már annál inkább. Ez a
törvény ugyanis nyilvánvalóvá tette, hogy a magyar állam a választási eljárás
szempontjából megkülönbözteti a külföldön dolgozó és a külföldön született
magyar állampolgárokat. A határon túl
született szavazók egy egyszerű regisztrációt követően levélben kapják meg a
szavazólapot, amelyet feladva könnyen élhetnek a választási jogukkal. A
külföldön dolgozó magyar állampolgárok azonban egy – a külföldön szavazók
névjegyzékébe történő felvételi kérelmet követően – a külképviseleten tudnak
csak szavazni. Ez utóbbi pedig ellehetetleníti számos olyan ember szavazási
lehetőségét (túl messze van a legközelebbi külképviselet), aki külföldön
dolgozik, ezzel párhuzamosan pedig leegyszerűsíti a határon túli magyarok
szavazásának lehetőségét. Ez pedig számos határon belül élő, illetőleg
külföldön dolgozó magyar ember felháborodását váltotta ki, teljes joggal.
2014
– nem voltak sokan, de elegen
Minden mandátum fontos volt |
A 2014-es választás azért
bebizonyította, hogy az ötmillió szavazóról szóló becslések finoman szólva sem
voltak reálisak. Ahogy egy korábbi írásomban kifejtettem, összesen alig 130.000
szavazat érkezett levélben, és ez összesen egy mandátumról döntött a FIDESZ
javára az LMP kárára. Azonban ez az egy
mandátum mégiscsak nagyon fontos szerephez jutott: ennek köszönhette a
FIDESZ-KDNP koalíció a kétharmados többségét. Magyarországon pedig ennek
óriási jelentősége van: szinte minden fontos állami tisztségbe egyoldalúan
lehet jelöltet állítani, alkotmánybírókat lehet megszavazni, alkotmányt
módosítani, kis túlzással ez teljhatalmat jelent. Bár a kétharmadot a FIDESZ
2015-ben elvesztette, mégis sokan a határon túli magyaroknak tulajdonították az
akkori kétharmadot. Ez relatív. Ahogy korábban is elemeztem, rengeteg olyan
aggály van a választási rendszerben, ami sokkal inkább a kormánypártok malmára
hajtotta a vizet, mint ez. Ugyanakkor az is tény, hogy ez a mandátum akkor ott
döntőnek bizonyult.
2017
– Gyurcsány újra felhozza a témát
A tavalyi év végén Gyurcsány
Ferenc és a Demokratikus Koalíció ismételten kijátszotta a határon túli
szavazatok kártyáját, és az ezzel kapcsolatos aggályait azóta hangoztatja a
pártja. Az érvelésük lényege, hogy ne szóljanak bele a Magyarországon belüli
ügyekbe azok, akik sohasem éltek itt.
Sok olyan véleményt olvastam,
akik szerint Gyurcsánynak ez a stratégiája szavazatvesztéssel fog járni a
DK-nak. Ezzel ellentétben én úgy gondolom, hogy ez a politika szinte
kockázatmentes volt a részéről. Amióta a kettős állampolgárság kérdése
aktuális, Gyurcsány Ferenc mindig ellene volt, 2004-ben is, 2010-ben is. A
szavazói is tudják ezt, ennek ismételt kinyilvánítása nem hiszem, hogy az
addigi potenciális szavazóiból bármennyit is eltántorított volna. Az egyetlen,
mitől tartania kellett, hogy a határon túlról ezek után végképp senki nem
szavaz rá, de mivel a komplett Baloldalra érkezett 2014-ben 1.495 szavazat
határon túlról, így túl nagy rizikó ebben sem volt.
Ugyanakkor számos felmérés
igazolja, hogy a határon túli magyarok szavazati jogának megítélése
Magyarországon közel sem egységes, még a kettős állampolgárságot eredendően
támogatók között is vannak olyanok, akik ezzel nem értenek egyet. Gyurcsány
ezen emberek érzelmeire játszva próbálja a szavazóbázisát növelni.
Tulajdonképpen ezt még akár logikusnak is lehet nevezni. Azzal ő semmit nem
veszít, hogyha azok, akik eddig is gyűlölték, még jobban gyűlölik, viszont
lehet, hogy páran emiatt fognak vele szimpatizálni. Erkölcsileg elítélhető, de
ismételten azt tudom mondani, amit Mikola kapcsán: a politika már csak ilyen.
Az események azonban talán soha
nem látott kommentháborút indítottak el a határon túli magyarok, illetőleg az
azok szavazati jogát támogatók, valamint az ezt ellenzők között. A
kormányközeli sajtó hazaárulónak, nemzetellenesnek nyilvánította (ismét)
Gyurcsány Ferencet, hívei közül sokan direkt a határon túli magyarok ellen
fordultak, akik pedig több magyar politikust – köztük az ügyben őket támogató
Vona Gábort is – méltatlan fogadtatásban részesítették. És bár tudjuk a
választ, de költői kérdésként mégis megfogalmazódik bennünk: hogy jutottunk el
idáig?
Jogos-e
a határon túliak szavazatát nem támogatók érvelése?
Azt gondolom, hogy csak akkor
történhet bármilyen konszenzus, ha megvizsgáljuk, hogy önmagában azok az érvek,
amiket hallunk egyes baloldali erők részéről, helytállóak-e, és ha igen, milyen
részben. A két kérdés, amit meg kell válaszolni:
-
Jogos-e, hogy a határon túli magyarok szavazati
jogot kapnak?
-
Jogos-e, hogy amíg ők levélben szavazhatnak,
addig a Magyarországon született, külföldön szavazók mindezt csak
külképviseleteken tehetik meg?
A két
kérdésből az első megválaszolása a neccesebb. A gyurcsányi érvelés lényege az,
hogy mivel ők nem fizetnek Magyarországon adót, és a magyar törvények, magyar
ügyek őket nem érintik, ezért semmi közük az országhoz. Ezzel a véleménnyel nem tudok azonosulni. Mivel a határon túli
kapcsolatok ápolása szempontjából kiemelt szerepe van azoknak a határon túli
országoknak, ahol sok magyar él, ezért nem mindegy, hogy ezeket az ügyeket ki
képviseli, ezenkívül, aki Magyarországon dolgozik, él, tanul vagy csak gyakran utazik
ide, azokat közvetlenül érinthet valamennyi itt született döntés.
Másik oldalról viszont azt be
kell látni, hogy a Magyarországon
meghozott döntések döntő többsége a határon túl élő magyarok döntő többségét
valóban nem érinti. Egy büntető törvénykönyv módosítás soha nem fog arra
hatni, aki nem jár Magyarországra, az önkormányzatokra vonatkozó szabályok
szintén, a szerződési jog úgyszintén, ahogy az adójog és még rengeteg másik
jogterület sem. Így ezt a kérdést igen nehéz eldönteni. A mellett, hogy elvi
szinten támogatom a határon túli magyarok szavazatát, magam is visszásnak
érezném, ha a Magyarországon élők egyértelmű akaratát a határon túli szavazatok
megfordítanák. Ezenkívül az én olvasatomban a határon túli magyarok
szavazásának az lenne a lényege, hogy legyen olyan ember a magyar Parlamentben,
aki az ő érdekeit képviseli. És erre pont a listás szavazatok leadása nem
alkalmas, hiszen nem tudják, hogy személy szerint kire is szavaznak.
A második kérdésben szerintem
nem lehet vita: teljesen igazságtalan,
hogy egyesek levélben szavazhatnak, mások meg nem. Próbáltam a neten
keresni, hogy mi ennek a racionális, politikamentes magyarázata. Összesen egy
interjút találtam, Pálffy Ilonától, a Nemzeti Választási Iroda elnökétől:
„A
megkülönböztetés alapvetően politikai kérdés, de van benne logika is, mert mi a
különbség a külföldön dolgozó, de magyarországi állandó lakcímmel rendelkező és
a Magyarországon állandó lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok között?
Kint dolgozik, nem sokat tud Magyarországról, miért van több joga egyéni
választókörzetben is szavazni, mint a másiknak, aki csak az országos
pártlistára szavazhat? A megkülönböztetést lehet így is nézni”
Érzelmektől függetlenül ebben van igazság |
Mint érveléstechnikával évek
(lassan évtizedek) óta foglalkozó személy, legszívesebben beleverném a fejem az
íróasztalba. Azért cserébe, hogy nekik 2 szavazatuk van, míg másoknak egy,
megnehezítjük a választás lehetőségét? Atyaég! Ezt holt tanulta? Még ha el is
fogadjuk, hogy esetleg nem igazságos, hogy a külföldön dolgozóknak 2, míg a
határon túl születetteknek 1 szavazata van, akkor is: ha ez a probléma, akkor
legyen minden külföldön élőnek 1 szavazata és adhassák le azt levélben! De
gondoljuk már végig, hogy ez mit jelent! Ha
van valaki, aki 5 méterre lakik a külképviselettől Londonban, akkor neki ez a
szabály semmilyen korlátozást nem jelent, viszont, ha valaki Izlandon él, annak
Norvégiába vagy Angliába kell utaznia, hogy szavazhasson! Ez így rendben
van? Nagyon nem! Minden ember más, mindenkinek más a véleménye, más a
szavazata! Nem lehet úgy gondolkodni, hogyha az egyik 2 szavazatot ad le, a
másik 0-át, akkor annak az átlaga 1.
Ugyanakkor azt is látni kell,
hogy a politikai irányvonal ellenére ennek
semmi köze sincs a határon túl született magyarokhoz. Ezt a problémát a nem
megfelelő szabályozás okozta. Sőt, igazából
nem is azzal van a baj, hogy vannak, akik levélben szavazhatnak, hanem azzal,
hogy vannak, akik nem. Ugyanis ha már megadtuk a szavazati jogot a határon
túlra, akkor alapelvárás, hogy tegyük egyszerűvé az ő szavazatukat. De erre a kettős
mércére nincs ésszerű (és politikamentes) magyarázat.
Mi
lehet a megoldás?
Alapvetően nehéz egy olyan
kérdésben, ahol a vélemények ennyire különbözőek egy ésszerű kompromisszumot
keresni. De azért megpróbálom. Szerintem azon lenne a hangsúly, hogy a határon
túl születettek tarthassák meg a szavazati jogukat, de arra azért ne legyen
lehetőség, hogy teljesen eltorzítsák a határon belül élők akaratát. Én ezt a
jelenlegi választási rendszer megtartása mellett abban látnám, hogyha nem
listára szavazhatnának, hanem pont ellenkezőleg: egyéni választókerületeket (2-3-at) jelölnénk ki úgy, hogy azokból a
megyékből, ahol a legkisebb a kerületenkénti lakosságszám, egy
választókerületet összevonnánk a többivel. Ezekbe a választókerületekbe
ugyanúgy jelöltetheti magát az ember, és ugyanolyan egyéni szavazás lenne, mint
a többi kerületben. A kampány kicsit macerásabb lenne, de a mai online világban
már aligha megoldhatatlan. És ennek az az előnye is meglenne, hogy még
könnyebben jelöltethetnék magukat eleve határon túli magyarok, akik ismerik a
közeget, ahonnan jöttek, így még hatékonyabban tudnák képviselni a szavazóikat.
Viszont a 2-3 kerület a választás egészét nem befolyásolhatná döntő mértékben.
A határon túl dolgozók esetében
meg vitán felül áll minden: nekik is
lehetővé kell tenni a leveles szavazatot. Sőt, még messzebb megyek: a
legteljesebb mértékben tudok azonosulni Vona Gábor azon székelyudvarhelyi
kérésével, hogy álljanak ki a határon túli magyarok azokért a honfitársaikért,
akik nehezebben szavazhatnak! Ők ugyanúgy nehezebb helyzetben vannak, mint a
határon túl születettek, hát fogjanak össze és segítsék egymást!
És még a végére egy gondolat: a
lehető legtermészetesebb dolog az, hogy egy ilyen érzékeny, és emocionális
kérdés az emberekből különböző véleményt vált ki. De látni kell, hogy a
véleménykülönbség egy természetes dolog, és az, hogy nem értünk egyet, nem
jelenti azt, hogy ellenségek vagyunk! És attól, hogy a politika (és nem, nem az
egyik vagy a másik politikai párt) össze akarja ugrasztani a magyarokat, még
nem kell szükségképpen egymás ellen fordulni! Próbáljuk ebben a nehéz
időszakban is meghallgatni egymás, elfogadni a véleményüket, és konstruktívan,
együtt megtalálni a konfliktusok feloldásának módját!
Ha, neked is van véleményed,
írd meg kommentben!
Ha szeretnél
értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése