Vissza a múltamba – egy lehetséges új rovat (A sárkány szeme, Visszatérés a Tűzhegybe, A Pusztító)
9 és
18 éves korom között volt egy nagy hobbim, amivel szerintem sokan voltak így.
Megrögzött rajongója voltam a lapozgatós szerepjáték-könyveknek. Ezekből a
könyvekből sokféle volt, a Kaland-Játék-Kockázat sorozat és a Harcos Képzelet
sorozat talán a két legismertebb, de több másik kisebb példányszámú is akadt.
Ha láttam egy új könyvet, azt mindig igyekeztem beszerezni és volt olyan,
amikor 1 nap hármat is lejátszottam belőlük. A fontos döntések, a dobókockás
harcok, a váratlan halálesetek mind nagyon nagy élmények voltak, egyszerűen
imádtam őket. Aztán 16-17 éves koromra már kritikusabbá váltam, főleg, mert a
könyvek 1 része (főleg a Harcos Képzelet könyvek) minősége sokat romlott,
többségük röviddé és silánnyá vált.
18
éves koromtól aztán sokkal ritkábbra vettem a figurát, évente 1-2 könyvet azért
lejátszottam, amit régebben nem tudtam megszerezni, de ez volt minden. Itt már
nem csak rajongónak, hanem kritikusnak is éreztem magam, az új könyveket össze
tudtam hasonlítani a régebbiekkel, tudtam rangsort alkotni. A tavalyi év végén
beszereztem ismételten 2-t, amit korábban még nem játszottam, mindkettőt erős
közepesre értékeltem. Ekkor döntöttem úgy, hogy megnézem a magyar nyelven
megjelent könyveket, hogy vajon hány lehet, amit még sosem tartottam a
kezemben. Én magam is megdöbbentem. A magyarra fordított és megjelent
könyvekből kb. 3 vagy 4 maradt, amit sosem olvastam (ami azóta még eggyel
csökkent). Amikor ezt olvastam, meg voltam lepve, vidám voltam, és kicsit
szomorú is, picit úgy éreztem, ez lassan életem egy speciális szakaszának
lezárása…legalábbis ekkor még azt hittem.
Aztán
a kolozsvári utam közben véletlenül bukkantam rá a www.zagor.hu oldalra, és azt hittem, rosszul látok. Amikor megláttam az
oldalt, titkon reméltem, hogy esetleg meglelek ott online 1-2 ismeretlen
könyvet, vagy valami újdonságot felfedezek, de ami ott volt, arra álmomban sem
gondoltam: 2010 óta több mint 40 olyan
könyvet fordítottak le az oldal munkatársai és támogatói, ami magyar nyelven
nem került kereskedelmi forgalomba, ráadásul ingyenes letöltési lehetőséggel!
Plusz a Zagor Füzetekben további kb. 25-30 kb. 200 fejezetpontos
minikaland is van. Amikor ezt megláttam, kicsit az eltűnő gyerekkorom
visszatértét éreztem. Már akkor elhatároztam, hogy ezeket a könyveket is le fogom
játszani. Persze a régi lelkesedés már nincs meg, ahogy a szabadidő sem annyi.
Kiszámoltam, hogy a felfedezés óta 6 könyvet játszottam le 6 hét alatt, az heti
1. Ennél több időm erre felnőttként már nincs, de nem is baj.
Ugyanakkor
azt gondoltam, hogy valamivel kompenzálnom kell az oldalt, ha már ez a
lehetőség megjelent előttem. Ezért úgy döntöttem, hogy az oldal reklámozása
mellett könyvkritikákat is fogok írni ezekről és pontozom is őket. Nem
könyvenként megyek, amikor összejön 3, akkor fogok egy bejegyzést írni, így kb.
3 hetente lesz egy ilyen írás (amennyiben van elég nézettsége, ha nem lesznek
rá kíváncsiak, akkor nem fogom folytatni).
Természetesen
nincs kritika értékelési szempontok nélkül, ezért kialakítottam egy 20 pontos
skálát, amiben értékelem az egyes könyveket. Ezek az alábbiak lesznek:
Történet (1-5): Itt elsősorban nem a könyv szerepjátékos vonulatát fogom
értékelni, hanem a háttértörténetet, annak logikáját, eredetiségét, valamint a
történetben szereplő lényeket, eseményeket, hogy mennyire kreatívak, mennyire
követhetők, mennyire logikusak. Minél eredetibb és logikusabb, annál magasabb a
pontszám.
Gondolkodás/szerencse (1-5): Itt elsősorban azt fogom értékelni, hogy a könyv milyen
skilleket igényel, a sikeres teljesítéshez. A küldetésünk sikere olyan
tényezőktől függ, amit saját tudásunkból megszerezhetünk (információkra
odafigyelés, rejtvények megfejtése, logikus gondolkodás), vagy tőlünk
független, random körülményektől (jó vagy rossz folyosó választása,
kockadobás). Minél több a tőlünk függő körülmény, annál nagyobb a pont.
Nehézség (1-5): Itt nyilván az a kérdés, hogy mennyire nehéz megcsinálni a
könyvet, mennyire függ a kezdőértékektől (itt egy kicsit mindig csalok, és 1
vagy 2 helyett a kezdőérték meghatározásánál újat dobok, mert tudom, hogy a
legkisebb értékekkel a legtöbb könyv gyakorlatilag lehetetlen), hány kötelezően
megtalálandó dolog van, azokat mennyire nehéz megszerezni, ez fix. és random
halál van a könyvben, hányszor múlik csak a szerencsén a küldetésünk sikere.
Itt az eddigiektől ellentétben a fejemben létezik egy optimális érték, ami a
nem túl könnyű, de teljesíthető kategória. Ez az 5 pont, ami ennél kicsit
könnyebb vagy nehezebb, az a 3-4, ami sokkal könnyebb vagy sokkal nehezebb, az
az 1-2.
Játékélmény (1-5): Ez egy kis globális értékelés, hogy a könyv közben milyen
volt a hangulatom, mennyire élveztem, mennyire voltam izgatott, mennyire tudtam
átérezni az adott helyzetet, a végét vártam vagy még folytattam volna. Ez is
logikus, minél nagyobb a pont, annál jobb az élmény.
Az értékelésemben
most nem veszem figyelembe az illusztrációkat és az esetleges fordítási hibákat
(utóbbiból kivétel, hogyha valami nagyon releváns fordítási hiba van, ami akár
a teljesítést veszélyezteti), előbbi nálam annyira nem szempont, utóbbiról
pedig azt gondolom, hogyha már lehetővé tették nekünk ezeket az ingyenes
könyveket, akkor nem fogom a fordítást kritizálni.
Még
egy pár szót a spoilerekről. A teljes élmény elmeséléséhez muszáj néhány
részletet megemlítenem a történetből, de ezeket mindig úgy fogom, hogy ne
áruljam el, hogy mit kell tenni. Ha valahol mégis úgy érzem, hogy egy a
lejátszás során releváns infot adok ki (egy döntéshelyzetben), akkor a szöveg
elé beteszem, hogy „SPOILER!!!”, a
végére, hogy „SPOILER VÉGE!”, közötte
meg olyan betűszínnel írok, ami a háttérben nehezen kivehető, de ha valaki
kijelöli, akkor látni fogja. Így mindenki eldöntheti, hogy kíváncsi-e a
spoileremre. Mindazonáltal igyekszem ezek számát minimalizálni. Na, de kezdjük
a kritikát!
A sárkány szeme:
Történet (2): Ez körülbelül a 12345. olyan lapozgatós könyv, ahol egy
labirintusban megyünk, ahonnan ki akarunk jutni és esetleg egy kincset
megtalálni. Egy minimálisan egyediséget ad neki, hogy most nem a főellenség él
a labirintusban és nem is egy bajnokság keretében kell végigmennünk rajta
Szukumvit báró drágalátos közreműködésével. Itt egy elhagyatott labirintusból
kell a kincset megszerezni két drágakővel, amiből az egyiket a kaland elején
megkapjuk egy Henry Delacor nevű harcostól. A másikat a labirintusban kell
megtalálni, hogy a végén a csodás kincs a miénk legyen. Éljen! Sajnos nem egy
logikai bukfenc is van a könyvben, rögtön az első, hogy Henry barátunk
elmondása szerint a szörnyek többségét megölte, ehhez képest hát elég sok él
közülük (erre mondjuk lesz válasz, de nem akarom lelőni a poént), másodszor, ha
van egy zárt rendszer egy elhagyatott labirintus mélyén, akkor mit keres ott
egy kereskedő? A szörnyeknek néha kedve támad varázsitalt vásárolni? Ami meg a
legkínosabb az egészben az az, hogy a sokat megjárt tapasztalt harcos (ezek
volnánk mi) minden lelkiismeret-furdalás nélkül megiszik egy adag mérget, ami
14 napon belül megöli, mert csak ezzel biztosítható, hogy a megállapodást nem
szegi meg! Hát bocs, haver, de te vagy az, aki kudarcot vallott, és nem tudtad
megszerezni a kincset! Bízz meg bennem, vagy soha nem szerzed meg! De nem,
igyuk csak meg a mérget! Bessenyő Pista bácsi klasszikusa jut szembe: https://www.youtube.com/watch?v=tJ10no_dgT8. Magában a könyvben sincs túl sok extra, 1-2 új szörnyet
leszámítva minden a szokásos labirintus-sablon, ajtók, folyosók, leágazások.
Sokatmondó, hogy nem tudnék így hirtelen igazán eredeti részt kiemelni.
Gondolkodás/szerencse (2): Nem igazán kell az eszünket használni. Néha-néha van 1-2
szituáció, amikor oda kell figyelnünk az információkra, vagy logikusan kell
gondolkodni, de nagyon kevés. Ez inkább szerencsejáték.
Nehézség (4): Szerintem ez egy nagyjából optimális nehézségű könyv, annál
talán egy picivel könnyebb. Igazából az emeráldon kívül nincs kötelező elemünk,
illetve, ahhoz, hogy azt megtaláljuk, előtte túl kell élni egy kalandot, amihez
meg kell találni valami mást, így mondhatjuk, hogy 2 kötelező tárgy van, de az
voltaképpen egy. Vannak még ezenkívül 5 kulcs, de azok egy permutációs játékban
segítenek, így igazából, ha 4 megvan belőlük, akkor már biztos megoldjuk, ha 3,
akkor van ½ esélyünk, ha 2, akkor 1/6, ha 1, akkor 1/24, ha 0, akkor 1/120…na
jó, 3 azért nem árt közülük. Az ügyességpontok könnyen visszanyerhetők, én
szinte az elején elbuktam 4-et, de mire összecsaptam a könyv legerősebb
(12/24-es) szörnyével, már én voltam több ügyességgel. Úgyhogy a sikerélmény
valószínű, de van benne pár kihívás. Nem rossz ez így.
Játékélmény (4): Minden sablonossága ellenére azt kell, hogy mondjam, hogy szerettem.
Persze lehet, hogy ebben az is benne van, hogy ügyességes könyvvel talán 2-3
éve játszottam utoljára, így a nosztalgia faktor itt még nagyon erős volt. De
azért élveztem bekukucskálni az ajtók mögé, volt néhány hangulatos karakter,
kaptunk egy társat, aki rendhagyó módon nem dobta fel a talpát 3 fejezetponttal
később, az utolsó próbát meg sokan gyengének tartják, de nekem az is bejött.
Úgyhogy nálam így belefért még egy labirintusos könyv.
Összességében: 12/20
A könyv elérhető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=39
Visszatérés a Tűzhegybe:
Történet (2): Jelentem, megkaptuk a 12346. labirintusos kalandot is!
Örüljünk neki együtt! De ha ez vígasztal titeket, akkor legalább van egy új
főellenség…ja, nem, már megint Zagor. De legalább megismerhetünk egy új embert,
aki segít nekünk…oh wait, már megint Yaztromo! És most még csak varázslatokat
meg varázstárgyakat sem ad, csak néhány tanácsot! Már a bölcs öreg varázsló sem
a régi, kérem szépen. Van társunk is…aki 2 fejezetponttal később elpatkol. A
labirintus szokásos rendszerű, gyakorlatilag semmi extra nincs benne, és engem
a végén az elementál-csata sem hozott igazán lázba. Külön logikai bukfence a
könyvnek, hogy nagyon könnyű benne cheatelni, ugyanis a sárkányfogak sorszámát a
használati utasítások oldalain is megtalálhatjuk, így ha nincsenek nálunk a
fogak, akkor is tudjuk a végén, hogy milyen fejezetpontok kellenek, ha ezek az
oldalak megvannak (apropo, itt igazán jó lett volna, ha valamit kell csinálni –
mondjuk szorozni vagy osztani a számokat – mert így ha megvan a 4. fog, azzal
szinte nyertünk is J ). A másik logikátlansága a sztorinak a próbamester(ek)
jelenléte. Ezt egy Szukumvit-féle pénzdíjas labirintusnál még csak-csak értem,
de itt? Ha valaki Zagor szolgája, miért nem nyír ki minket rögtön, mit tesz
próbára? Ha meg nem akarja a hatalmát, miért nem segít nekünk automatikusan?
Teljesen logikátlan. Amiért mégsem adtam meg neki a végső lealázást, az az,
hogy azért a könyvben van 1-2 egyedi jelenet (a best offom a fokhagymától tőrré
váló és megölő ékszer…ez beteg), illetve a 400-as fejezetpont utolsó pár
mondata igazán nagy poén (a Zagor
legendája ismeretében).
Gondolkodás/szerencse (3): Ez egy kicsit jóindulatú pont, mert itt is rengeteg dől el a
megfelelő ösvényeken. Viszont nem akarok szemet hunyni a fölött, hogy azért van
két tudáspróba (igaz, ez elkerülhető szakasz), van egy képes megfigyelős teszt,
és van 1-2 olyan része a könyvnek, ami azért jól át tud minket verni, ha nem
figyelünk, az egyik barlangban lévő fog pedig csapda, SPOLER!!! hiszen bronzból van és nekünk csak az aranyfogak jók, így
ha azt dobjuk el a harcban, akkor kampó SPOILER
VÉGE!. Ezenkívül azt sem árt kilogikáznunk, hogy melyik sötét elementált
melyik jó elementál győzi le (bár ezt az előbb említett oldalakkal is
kideríthetjük). Szóval, bár nem az
ész dominál, de egy kevés nem árt belőle.
Nehézség (3): Azt elmeséltem, hogy miként lehet csalni, de becsülettel
lejátszani nem könnyű. Kell ugyanis kötelezően a 4 sárkányfog, kell egy
dobótőr, két fog megtalálásához 2 másik tárgyra is szükségünk van, továbbá van
még valami, ami egy ajtón belül kell nagyon, ha oda belépünk. A szörnyek a
könyvben nem olyan vészesek, és szerintem annyira Zagor sem faszagyerek, bár ha
belegondolunk, azért fél kézzel ez se rossz.
Játékélmény (2): Sajnos, ami a Sárkány szeménél a nosztalgia-faktor miatt
működött, az itt már nem. Kicsit olyan érzésem volt, mint a SW Ébredő Erő
nézése közben. Egyfajta jubileumnak felfogva (50. KJK könyv) a Tűzhegy
varázslója nosztalgiájára épült a dolog, de semmi újat nem kaptam ahhoz képest.
Megint járkálok a labirintusban, gyűjtöm össze a cuccokat, és a végén
találkozom Zagorral, akit vagy megölök, vagy nem. Nem hozott lázba az elementál
csata sem, a Szamuráj kardjában a Síkok Közti Lovagi Torna kategóriákkal izgalmasabb.
Van benne 1-2 kiemelkedőbb momentum, például a logikailag kritizált
próbamestert azért szerettem, de ez nekem kevés.
Összességében: 10/20
A könyv elérhető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=41
A Pusztító:
Történet (5): A könyv egy nagyon hosszú bevezetővel indít, amelyből számos
helyet, szokást, népcsoportot megismerünk, valamint Zharradam Marr-ról, a
nekromantáról is hallunk, akinek még komoly jelentősége lesz a történetben.
Aztán kiderül, hogy mindez csupán általános információ. Mi egy szörnyeteg
karakterét öltjük magunkra, aki semmit nem tud magáról, azonban a kaland során
szép lassan fejlődik, megtanul önálló döntéseket hozni, majd kommunikálni, majd
morálisan is elkezd fejlődni, az ösztönlény-mivolta csökken (bár nem annyira,
mint kellene…szegény hobbitok L), végül teljesen öntudatra ébred. Eközben egyre többet
megtudunk magunkról. Ki merem jelenteni: a legeredetibb történet, amit KJK
könyvben eddig olvastam, egy sincs talán még a közelében sem. Ahogyan a
karakterfejlődés szép lassan megtörténik, kicsit néha olyan, mintha kívülről
szemlélnénk, máskor ízig-vérig magunkénak érezzük. Az ismert lényeken kívül
számos új szörny, és új döntési szituáció van a könyvben, ami még inkább növeli
az eredetiséget.
Gondolkodás/szerencse (3): Azért ebben a könyvben nagyon sok gondolkodós jelenet van. A
titkosírások megfejtése önmagában ez a kategória, de a virágválasztás is ide
tartozik, az utolsó döntésnél a helyes ajtó kiválasztása is ilyen, meg még van
a könyvben 1-2 hely, ahol észnél kell lenni. Sajnos azonban rengeteg a
szerencsefaktor benne, az elején szinte csak egy helyes út van, a kezdeti
dobókockás döntések a teljesen random kategóriába tartoznak, és még rengeteg
hely van, ahol minden a helyes ösvényen múlik. Szóval azért a szerencsével sem
szabad hadilábon állnia annak, aki ezt a könyvet teljesíteni akarja. A magas
harcértékek itt nem olyan fontosak, az ellenfelek nem durván erősek, ráadásul
az azonnali halál szabály ezen még javít egy kicsit.
Nehézség (1): Ez a könyv a megtestesült szadizmus! Valószínűleg Steve
Jackson az összes létező gyerek- és felnőttkori traumáját átélte mialatt ezt
megírta, és sokszorosítva rázúdította az olvasóra (habár még mindig jobb,
mintha egy erőszakos bűncselekményben vezette volna le). A Bajnokok próbája, az Elátkozott
ház és a Pusztítás maszkjai nehézségben
nyeretlen kezdők ehhez a könyvhöz képest! Csak, hogy érzékeltessem a szenvedésemet,
amit ez a könyv okozott: már az elején meghaltam, mert a nem megfelelő
kockadobások miatt egy mágus szolgája lettem. Később több azonnali halált
követően eljutottam egy olyan helyre, ahol bárhova megyek, vagy egyből halál,
vagy zsákutca, vagy szép lassú ÉP csökkenéssel halál. Egy újabb játékban
rájöttem, hogy találnom kellett volna valamit, ami megnyitja a titkos ajtókat.
Ezután szerencsésen eljutotta egy olyan helyre, ahol választhattam, hogy addig
küzdök Káoszharcosokkal, amíg meg nem halok, vagy beállhatok életem végéig
rabszolgának, vagy beleesek egy szennyezet vizű tóba. Csodás karrierépítési
lehetőség mindhárom. Kb. újabb 3-4 halál után rájöttem, hogy nem találtam meg
valamit, ami megadja nekem a beszéd képességét. Ez egy óriási érzés volt, hogy
az addig ismeretlen titkosírásokat hirtelen értelmezni tudtam, és rájöttem,
hogy így sokkal több infóra és tárgyra tehetek szert. Ezután kinyírtam valakit,
akivel addig nem tudtam mit kezdeni és kijutottam a szabadba! Úgy éreztem
eztuán, akkora arcom van, hogy nem fér be a szobába, amibe játszom. De azt is
tudjuk, hogy minél nagyobb az arc, annál nagyobb a pofára esés. A küldetésem
első részét ekkor tudtam meg, de ezután ismételten kb. 10-15 halálon voltam
túl, mire megtaláltam a helyes utat. SPOILER!!!
Ugyanis ha az elején a 4 útból nem a jót válasszuk ki, és nem vágunk át
anélkül a falun, hogy semmit sem csinálunk ott, akkor megölik a félorkot, aki
segíthetne nekünk, mielőtt még odaérnénk. Hát köszönöm. Arról meg már ne is
beszéljünk, hogy egy halálfejezetről kell visszalapozni, így mégis életbe
maradunk, ez sem hiszem, hogy mindenkinek leesik. SPOILER VÉGE! Ezek után kiderült, hogy a hely, ahol többször jártam
halálos kalandjaim során, fontos, de előtte még egy infot meg kell szerezni,
így pedig eljutunk oda, ahol le kell számolni az utolsó ellenségünkkel. És bár
a helyes ajtót kiválasztottam, itt fogalmam sem volt, hogy hogyan tovább. És
megint kb. 10 halál. Végül rájöttem, hogy azért mert a történetnek az első harmadában nem szereztem meg
titkosírást, amit megfejtve tudtam volna, mit kell tennem. Mindezt azért, mert
egy helyen rossz folyosót választottam. Köszi! Csak hardcore játékosoknak
ajánlom, ha kezdő játékos ezt a könyvet a kezébe (khmmm számítógépére) veszi,
akkor ez lesz az utolsó, azt garantálom.
Játékélmény (4): Itt most úgy érzem, el kell vonatkoztatom attól, hogy a
könyv irreálisan nehéz. És ha ettől eltekintek, akkor a játékélmény azért jó. A
szörny szerepébe bele lehet élni magunkat, a helyzetével egy idő után remekül
azonosulunk, a rejtvényfejtések izgalmasak, a kaland közbeni folyamatos infók
mindig megadják az új lelkesedést a könyv minden szadizmusa ellenére, meg úgy
általában az a rengeteg különböző hely, izgalom, kihívás abszolute élvezhetővé
teszi a művet. Engem leginkább az elején lévő kockadobálgatás zavar, mert nem
mintha én nem kockadobással dönteném el, hogy melyik folyosót választom, amikor
nincsen infóm, de azért mégis…
Összességében: 13/20. Itt most muszáj megjegyeznem, hogy sokak szerint a Pusztító
a valaha készült legjobb KJK könyv. Azt elismerem, hogy az általam olvasottak
közül messze ez a legegyedibb és legkülönlegesebb. Viszont nem a legjobb, és
ezt a nehézsége miatt mondom. Az a baj, hogy nem tudok elmenni a mellett, hogy
ez a könyv ha a benne lévő szadizmus felét kivennénk, akkor is a legnehezebbek
között lenne, hát még így. És bár nem gondolom, hogy egy jó könyvet elsőre le
kell pörgetni hibátlanul, de azért az nem normális, ha a küldetés 35.
alkalommal lesz sikeres.
A könyv elérhető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=40
Pár
hét múlva jövök a következő adaggal!
Ha megvan a helyes út, akkor azért már egész könnyen végigvihető, én sokkal jobban utáltam az olyanokat mint a Varázsló kriptája vagy a Varázstörő, ahol maxos statokkal is simán elpatkolsz.
VálaszTörlésHát ja, csak mire meglesz az az út, addig elpatkolunk vagy 30x :) Tény, harci szempontból nem nehéz.
Törlés"Henry barátunk elmondása szerint a szörnyek többségét megölte"
VálaszTörlésNem mond ilyet. "He tells you of all the monsters he killed...", azaz mesél neked a szörnyekről, amiket megölt.
Sajnos a Zagor kötetekre jellemző, hogy rosszabb minőségűek a fordítások, mint a Vénuszos és Rakétás kiadványoké.