1-1 emlékezetes momentum az Eurovíziós Dalversenyről az elmúlt 10 évből


A jövő héten kezdetét veszi a LXIII. Eurovíziós Dalverseny. Az esemény kapcsán tervezek valamit, ami a Blog történetében egyedülálló lesz. Addig is nosztalgiázzunk kicsit! Csak a vicc kedvéért felidézek az elmúlt 10 év mindegyikéből 1-1 dalt, amit alapvetően kedveltem. Nincs ezzel komolyabb célom, csak egy kis vicces, könnyed nosztalgia. A felidézés szabályai:

-         Sosem a magyar indulót fogom kiemelni. Nekik mindig szurkolunk, és ez így van rendjén.

-         Törekszem arra, hogy ne az aktuális győztest idézzem fel. Ő kapott elég hírnevet.

-         Mindig olyan dalt választok, aki a döntőig azért eljutott.

-     Rendre olyan produkciókat fogok kiválasztani, amik emlékezetesek maradtak, de a szó pozitív értelmében. Nem biztos, hogy a legjobb hangot, legjobb zenét választom, de mindenképp olyan lesz, ami megmaradt a fejemben, és nem azért, mert botrányos.

Na, de akkor nézzük is a listát!



2008: Lettország - Pirates Of The Sea - Wolves Of The Sea


Amikor először meghallottam ezt a produkciót, alig bírtam ki röhögés nélkül. Én sosem tartottam bajnak, ha van az Eurovízión 1-2 komolytalanabb produkció, csak akkor ne is próbálják magukat komolyan vetni. Itt ez tökéletesen működött. Néha persze próbált a koreográfia „ijesztő” lenni, de igazából végig érződött, hogy a csapat sem veszi igazán komolyan magát. A dal pedig egyszerű, de mégis dallamos és fülbemászó. Szóval jár a like J


2009: Norvégia - Alexander Rybak – Fairytale


Igen, ígértem, hogy törekszem nem a győztest kiválasztani. Ugyanakkor ebben az évben volt számomra a legegyértelműbb az Eurovízió. Volt ez a produkció, aztán óriási űr. Általában szeretem, ha valaki hangszeren is játszik (még ha jelen esetben ez rendszerint csak playback), a zene dallamos, a témája aranyos, de mégis tartalmas, és Alexander Rybak is remekül énekel. Nem véletlen, hogy ez a dal a mai napig a köztudatban él az Eurovíziós győztes dalok közül.


2010: Románia - Paula Seling & Ovi - Playing With Fire


Egy másik nagy kedvencem, nem véletlenül érték el Románia történetének legjobb Eurovíziós eredményét. Egyszerre van benne számomra a könnyedség – elsősorban a dalszövegben, és a zenében – és egy nagyon komoly előadói tevékenység az énekben. Ehhez még a világító zongorák és az előadók testbeszéde, gesztusa sokat hozzátesz. Azt sem tartom véletlennek, hogy ugyanez a páros évekkel később egy ennél sokkal gyengébb dallal másodszor is képes volt az Eurovízió döntőjéig eljutni.


2011: Svédország - Eric Saade – Popular


Nagyon tipikus popslágereket nem szívesen teszek meg Eurovíziós kedvenccé, de itt kivételt tettem. Egyrészt azért, mert ebben az esetben az előadó is részt vesz a koreográfiában (szinte ugyanazt a mozgást végzi, mint a táncosok), másrészt a létszám miatt a táncosok egyben vokalisták is voltak, így szerintem ebben a produkcióban eszméletlen mennyiségű munka volt beletéve. Másrészt a dal sugallja magából, hogy minden cél elérhető, nem szabad soha feladni, amit az „üvegtörős” jelenet még jobban erősít. Ez számomra különösen hatásos volt.


2012: Görögország - Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac


Azt hiszem itt elsősorban nem szakmai szempontok alapján döntöttem J. A dal egyszerű, szinte már bugyuta is, de épp emiatt könnyen megjegyezhető, dallama is bejön. És itt is el tudom mondani azt, amit előbb. Az énekesnő gyakorlatilag szinte a teljes koreográfiában részt vesz, miközben stúdió minőségben énekel. Ez semmiképpen sem rossz egy ilyen fiatal lánytól, akinek a kinézete sem utolsó J


2013: Azerbajdzsán - Farid Mammadov - Hold Me


Ezt az Euvovíziót több okból is szerettem. Egyrészt ByeAlex meglepetés-eredménye nagyon nagy örömmel töltött el, másrészt 4-5 olyan dal is van, amit a mai napig meg szoktam hallgatni, így 5 év után is. Továbbá azért, mert a győztessel is teljesen egyetértettem, és a második helyezettel is. Na, de akkor nézzük ezt a második helyezettet. Egy ennyire minimálkoreográfiát ennyire hatékonyra nem hittem volna, hogy meg lehet csinálni. A „dobozban” tevékenykedő táncos nagyon látványos, főleg, amikor szinkronban, vagy épp tükörképként mozog az énekessel, vagy a másik táncosnővel. Sokaktól hallottam persze, hogy az Eurovízió zene, és nem mozgásszínház. Ugyanakkor szerintem ma már annyi műfaj összefonódik, hogy egy ilyen ízlésesen tálalt produkciónak igenis van létjogosultsága a döntőben egy ilyen előkelő helyen is. Egyébként néhányszor végighallgattam csukott szemmel, és úgy is jó.


2014: Szlovénia - Tinkara Kovač - Round and round


Összességében ez is egy erős év volt, sok dalon hezitáltam, mire kiválasztottam a szlovén produkciót, kicsit demonstratív okokból is. Ugyanis az az érzésem, hogy Szlovénia nagyon sok alkalommal küld ki igazán minőségi produkciót, aztán vagy be se jutnak a döntőbe, vagy ha igen, ott a végmezőnyben végeznek. Ez utóbbi történt ezzel a produkcióval is, szerintem méltatlanul. Nagyon tetszik benne az énekesnő és a vokál összhangja, ami a dal refrénjét emlékezetessé teszi. Ehhez jön hozzá egy szép énekhang, és a fuvola. Nekem ennél nem is kell több.


2015: Szlovénia - Maraaya - Here For You


Még egy szlovén produkció a listámon, ezúttal kicsit más okokból. A női énekesektől általában megszoktuk a nagyívű balladákat, magas énekhanggal. Éppen ezért nagyon nagy felüdülés, amikor valaki egy jellegzetes mély hanggal lép a színpadra. Maraaya ezt a hangot tökéletesen kordában tudta tartani, a dal maga meg fülbemászó, tempós. A „léghegedűs” elem is nálam nagyon működött és szimpatikus volt a produkció családi jellege is. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a színpadi kiállása alapján meg nem mondtam volna az énekesnőről, hogy egy kétgyermekes családanya.


2016: Lengyelország - Michał Szpak - Color Of Your Life


Ez volt az első olyan év, ahol már az élő adásban a szakmai zsűri és a közönség szavazatait külön láttuk és ez a produkció volt a legmegosztóbb ilyen téren. A zsűrinél tökutolsó, a közönségnél dobogós. A listán való jelenlétéből azt hiszem egyértelmű, hogy én melyik oldalon állok. A refrénje a dalnak egyszerű, könnyen megjegyezhető, az énekes nagyon jó minőségben énekel, és nekem a tartalma is bejött…vagyis, amiről azt hittem, hogy a tartalma, mert nekem ez egy „hallgas a szívedre, ne gondolkozz végletekben” típusú dalnak tűnt. Utólag tudtam meg, hogy valójában egy homoszexuális férfi az előadó, és a dal is erre céloz burkoltan. De tudjátok mit: nem érdekel. Az Eurovízión a témaválasztás szabad, és ellentétben Conchita Wursttal itt nem próbáltak egy kreált médiaterméket elfogadás jogcímén a képünkbe tolni. És talán ez a legnagyobb sajnálatom: ez a dal ugyanis sokkal inkább megérdemelte volna a győzelmet, mint az.


2017: Románia - Ilinca ft. Alex Florea - Yodel It!


Szögezzük le: nem szeretem sem a jódli zenét, sem a mai modern rap-számokat. A kettő keveréke mégiscsak egy érdekes, de egyáltalán nem ízléstelen zenévé alakult. Nem mondom, hogy az Erurovízió történetének legtökéletesebb dalává, de az énekesnő szépen énekelt és számomra a tavalyi legemlékezetesebb dalává nőtte ki magát.

Ennyi volt a nosztalgia, holnaptól meg mehetünk a jelenbe, élvezhetjük az idei dalokat, csütörtökön meg szurkolhatunk együtt az AVS-nek!

No és ti mit gondoltok? Melyik dalok maradtak meg az elmúlt 10 évből?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról