Vissza a múltamba 27. – A borzalmak háza
Újabb
KJK kaland jelent meg a zagor.hu oldalán, méghozzá egy olyan, amiről nem tudtam
eldönteni, hogy várom-e vagy nem. Vártam, mert az egyik legnagyobb klasszikus,
az Elátkozott ház folytatása, az iránt tiszteleg, viszont féltem is tőle, mert
egyrészt egy ilyen klasszikushoz nem könnyű hozzányúlni (bár van, akinek már jól
sikerült), ráadásul Philip Sadler már okozott 1-2 kellemetlen meglepetést. De
nyilván ez nem akadályozott meg abban, hogy lejátsszam, és abban sem, hogy
írjak nektek róla. A pontozási szisztémámat már ismeritek, ennek mentén fogom
értékelni ezt a kalandot is.
Történet
(2): Az Elátkozott ház elpusztítójaként elmegyógyintézetben
töltöttük az elmúlt időszakot, ugyanis senki nem hitte el azt, amit a házban
tapasztaltunk. Az idő nem telt el nyomtalanul, és fóbiáink alakultak ki, sőt,
néha mi magunk is azt hisszük, hogy ami történt, csak egy rossz álom. De a
kétségeink nem hagynak nyugodni, ezért csak egyet tehetünk: vissza kell menni
oda. Egy nap megszökünk és eljutunk az egykori házhoz. Na, eddig a pontig
tetszett a történet, mert életszerű és nagyon meghozta a kíváncsiságom. De ami
ezután történt, az az a kategória, amin nagyon kiakadtam. Még soha nem volt
olyan, hogy már az előzménytörténet alatt azt éreztem, hogy felb… akarom
mondani, felidegesítettem magam. Most igen. Először is a ház már megint ott áll,
csak még nagyobb. Remek, volt értelme dolgozni az első elpusztításán. Annyira
imádom, amikor 10 másodperc alatt sikerül kukázni egy kalandból származó
sikerélményt. Aztán, bár ki tudja hány száz embert nyírnak ki éppen a házban,
minket valamiért nem ölnek meg, hanem „beállítanak egy pályára”, hogy induljunk
el teljesíteni egy küldetést (miért is?). Ez majdnem olyan kínos volt, mint a
Pokol tüzénél az első jelenet. De amin végképp eldobtam az ékszíjat, azok a
Halál Küldöncei. Már önmagában az is zavar, hogy másodszor lett ez az elem
átvéve, tehát itt már a remake remakejéről beszélünk, ráadásul ez a kaland egy
olyan világban játszódik, ahol eddig a Halál küldönce nem jelent meg, tehát még
karakteridegen is az egész. Ezekkel még talán-talán együtt tudnék élni de az,
hogy ezt az egészet még fokozzák azzal, hogy most már hárman vannak, és még
Halál Küldöncébbek mint eddig…na ez aztán végképp kiégetett. Őszintén szólva ez
az egész majdhogynem elvette a kedvem az olvasástól. Vannak más problémáim is
ennél a résznél, majd a nehézségnél ezt részletesen kifejtem. Ami a kaland
írását illeti, számomra ez is brutálisan túlírt, ilyen téren a Vihar lovasaihoz
képest szerintem nem történt javulás, sőt, inkább visszaesés figyelhető meg. Ez
két okból is zavart. Egyrészt egy idő után azt éreztem, hogy immunis vagyok a
horror-jelenetekre, mert már annyi van belőle, hogy szinte csak vállat vonok,
hogy a szokásos. Másrészt, ha tényleg annyi ember eltűnik rejtélyes módon a
térségben, ahánynak itt a halálát ábrázolták, akkor már rég a hadseregnek kéne
drónokkal figyelnie és tankokkal ostromolnia a helyet, nem egy szegény embert a
diliházban tartani, hogy biztosan csak képzelődött. Azért az Elátkozott ház
ilyen téren jóval mértékletesebb volt, de a másik két folytatás is. Azért, hogy
pár pozitív dolgot is írjak, nekem működött a fóbiákkal való játék, illetve a
kaland külső részének a kidolgozása is tetszett. Ezenkívül – hasonlóan a vámpír
kriptájához – itt is tetszett, hogy a főellenség jelleméről, hátteréről,
családjáról sok információt tudtunk meg. Ez nálam picit mindig életszerűbbé
teszi a kalandot. De sajnos ezek csak arra voltak elegek, hogy ne a
legalacsonyabb pontszámot kelljen adnom.
Gondolkodás/szerencse
(3): Sadler korábbi kalandjaihoz képest nekem bejön, hogy sokkal
többször lehet visszafordulni és bejárni kb. mindent, ami a házban és az
udvarában található. Ez a szerencse effektust részben átviszi a tájékozódási és
megfigyelési kihívásra, ami szerintem egy minőségi előrelépés. Tetszik
ezenkívül, hogy próbál pár rejtvényt is hozni a könyv, az anagrammák nekem
bejöttek (bár sajnos könnyű velük csalni, mert a betűk értékét sorrend nélkül
is össze lehet adni), van néhány megfigyelést igénylő kérdés is. E mellett
nekem a négy kezdeti tárgy is tetszik és bár azt hittem, hogy ezek nagyon
random szituációk lesznek, mindegyiknél sikerült ráéreznem, hogy hol is kellene
használnom, (lehet kezdem kiismerni Sadler stílusát :) ). De sajnos a szerencse
szerepe is még mindig nagy, a játék minden szakaszában van egy pont, ahol már
nem lehet visszafordulni, ha oda gyorsan érünk el, akkor sok mindent nem
találunk meg amit kellene, ráadásul van jó pár olyan folyosó, ami azonnali
halálhoz vezet, ezenkívül egyes szobákon belül, ha valami kellemetlenség
történik velünk, gyakran azonnal ott hagyjuk a szobát, nem tudjuk végigkutatni,
tehát egy első rossz választásnak komoly következménye lehet. Az meg zavar,
hogy a halálbetűk elhelyezésében sincs egy állandó logika SPOILER!!! az egy gyakori jelenség, hogyha egy szobában találunk
valamit, és folytatjuk a kutatást, akkor egy halálbetűbe botlunk. Ugyanakkor,
ha sehol nem megyünk oda, hogy kutatunk tovább, akkor nem találjuk meg a mester
szobájának a kulcsát, ami egy kötelező tárgy Spoiler vége! Szóval összességében még így is vegyes a kép, ez a 3
pont egy elég jóindulatú érték.
Nehézség
(1): Őszinte leszek: én csak a halálbetűk ignorálásával tudtam
teljesíteni a feladatot. Ezt értsük úgy, hogy nem írtam fel sem a betűt, sem a
félelem pontot, csak striguláztam kíváncsiságból, hogy mennyit gyűjtök belőlük
össze. De a durva az, hogy még így sem egyszerű, szerintem e nélkül a nehezítő
körülmény nélkül is kb. Bajnokok próbája nehézségű a könyv, talán annál egy
hajszállal könnyebb. Látszatra annyira nem nehéz a történet: kell egy mágikus
fegyver két része, és három szám, amivel el lehet jutni a főellenséghez.
Csakhogy a valóságban ahhoz, hogy mindez összeálljon, még rengeteg tárgy kell.
Van a házban jónéhány SPOILER!!! 9 Spoiler vége! kulcs, amik közül, ha jól
láttam, kb. az összes szükséges ahhoz, hogy teljesítsük a küldetést, mert vagy
azonnali halált, vagy egy tárgy meg nem találását jelenti a hiányuk. Ezeknek a
megtalálása azonban sokszor nem egyszerű SPOILER!!!
a lányszoba kulcsát például úgy lehet megtalálni, ha egy kopogó szellem
elől a szőnyeg alá próbálunk elbújni…biztosan mindenkinek ez az első, ami
eszébe jut Spoiler vége! De más
tárgyak is kellenek, egy Sárkánykódex, egy égő fáklya, vagy például egy
aranygyűrű nélkül nem túl sok esélyünk van arra, hogy a küldetésünket sikerrel
vegyük (kettő esetében konkrétan nulla). Ezenkívül van még pár igen szadista
jelenet, vagy ellenfél, a Félelemdémon legyőzése becsülettel erősen a
lehetetlenség határát súrolja, mert addigra már jó eséllyel elég sok
félelempontunk lesz, de a Kérdező (na, hogy ezt az Ungoth-szerű karaktert miért
kellett még ide citálni, azt valaki mesélje el) kérdései is a fair-play határát
súrolják, főleg a harmadik, ott eszembe jutott az „anyád hogy van” kérdés. A
vicces az, hogy mindezekhez képest a főellenség legyőzése már egyáltalán nem
nehéz kihívás, ahogy az előtte lévő vámpír sem az.
És akkor a végére hagytam a
kaland igazi szadizmusát, a halálbetűket. Ez eleve egy nehéz kihívás már a
másik 2 kalandban is, ahol megjelenik, mert úgy kell különböző tárgyak után
kutatni, hogy közben nem szabad mindent
megtalálni közülük. Viszont az azért nagy könnyítés, hogy elég egyet
elkerülnünk, hogy megússzuk (a Rémület útvesztőjében ráadásul van például egy
olyan, amit csak egy varázslat aktiválásával lehet megtalálni, így az eléggé
könnyen kikerülhető). De az, hogy itt
már 15 betű van, amiből elég ötöt megtalálni, teljesen irreális. És még csak
olyan szinten sem könnyít a könyv, hogy elválasztják a 3 küldött betűit (pl.
sárga, vörös, kék), de még annyira sem, hogy mondjuk minden betűből 3 van, és
„l”-ből hat. Nem, hanem mindegyik betű automatikusan a soron következővé
formálódik, tehát tényleg legfeljebb 4-et szabad belőlük megtalálni és az
ötödikre kampec. Nekem személy szerint már kettőt sikerült összeszednem a külső
területen, hogy aztán az első szinten valami földöntúli csodának köszönhetően
az összeset elkerüljem (nagyon sokszor épp azt a tárgyat nem vizsgáltam meg,
ami betű lett volna). Viszont a felső szinten megint 4-et begyűjtöttem,
ráadásul itt már olyan szinten válik a könyv inkorrektté, hogy van, amikor nem
is kell szobán belül kutatni, hanem benyitunk egy szobába, és már mosolyog is a
halálbetű. Hát nincs ennek a könyvnek lelkiismerete? És arról még nem
beszéltünk, hogy ezekkel félelem-pontok is járnak, amik könnyen okozhatják a
végső halálunkat (bár a félelem pontokat itt jóval könnyebb elveszíteni, mint
az eredeti műben). Azt meg tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy tök random
halálok tömkelege díszíti a könyvet, a külső részen is akad egy igen veszélyes
szörny, a zombihordába többezerszer belefuthatunk, de időnként elég egy rossz
ösvény és már a képünkbe is mosolyog egy legyőzhetetlen múmia. Szóval
becsülettel teljesíteni kb. képtelenség, de valahogy belülről ez kevésbé
feltűnő, mint mondjuk a Pokol tüze esetén.
Játékélmény
(3): Nagyon ritka, hogy a játékélmény ennyire hullámzik nálam egy
könyvön belül, óriási hullámhegyek és völgyek voltak benne. Az elején nagyon
felhúztam magam, de aztán a kinti rész kifejezetten tetszett, egy kicsit olyan
Keith Martinos menete volt a minden bejárás lehetőségével, amit mindig is
nagyon szerettem és volt néhány érdekes epizód ebben a szakaszban. Nekem nagyon
nagy bajom a ház földszintjével sem volt, talán ez hozta a legjobban az eredeti
művet, hagyományos mechanika, de kiegyensúlyozva, és itt is azért sok lehetőség
van a visszatérésre is. Ugyanakkor a Félelem démonás rész, majd a zombiüldözés
közepette az az átrohanós szakasz nekem egyáltalán nem jött be, abszolute nem a
rettegés érzés volt bennem, inkább egy akciófilm, de abból a „Zs” kategóriás,
közel sem olyan jól kidolgozva, mint amit a Drumer átkában láthattunk. Az meg
szerintem egy hibás ötlet volt, hogy ezután jön még egy ugyanilyen házbolyongás
csak most már háromszor olyan szadista stílusban. Szerintem itt jobb lett volna
egy Szamuráj kardjához hasonló fordulat, hogy van egy központi terem, onnan
kinyílik kb. 10 szoba, amik egy része a kulcsokkal nyitható, azokban lehet
kutatni, esetleg van valami próba, és ha sikerül, akkor a végén felszerelkezve
küzdhetünk meg a főellenséggel. Egy újabb labirintusszerű vándorlásra semmi
szükség nem volt. A végére azonban visszatért a pozitív hangulatom, mind a
fóbiás-szimbólumos játék jó volt, mind a vámpír elleni harc, mind a főgonosz
elleni, úgyhogy azért nem éreztem nagy csalódottságot a végére. Igazából minden
hibája ellenére látszik a könyvön az igyekezet, és, hogy a szerző tényleg
tisztelettel gondol erre az igazi klasszikusra, és nyomokban meg is tudta
valósítani azt az érzést, amit az eredeti mű adott. De sajnos csak nyomokban,
ráadásul a Sadlernél megjelenő örökletes hibákat ez a kaland sem tudja kinőni.
Összességében: 9/20
A könyv letölthető itt.
A közeljövőben – bár a zagoron
nem látok új tervet – de várhatunk 1-2 Kaméleon Comicsos megjelenést, valamint
egy ki nem adott Harcos-Képzelet könyv „vindgardiasított” (na, ezt levédetem :)
) változatát, ezekre nagyon kíváncsi leszek. Ha meg unatkozom, akkor írok majd
addig is egy újabb TOP-listát.
Ha szeretnél értesülni az új
cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Ennek már a letöltésére sem vettem a fáradtságot. Úgy látom, igazam volt. Amúgy is eljött az ideje, hogy letegyem a kockát és lemenjek a pályáról. Köszönöm az elemzést, valószínűleg érdekesebb, mint a könyv.
VálaszTörlésEzzel együtt szerintem vannak benne élvezetes részek, egy próbát megér a játék. Bár a legjobbaktól, de talán még a középmezőnytől is - elég messze van. Kicsit olyan Zombik vére érzésem volt vele kapcsolatban, hogy 1000 meg egy hibája van, kb. irreális a becsületes lejátszás, de valahogy nem tudok rá haragudni.
TörlésÉrtem a szempontjaidat, de mikor elkezdtem teszteléssel szerencsétlenkedni/írással bohóckodni, ki lettem élezve a hibákra. Ez még a jobb sztorikat is élvezhetetlenné teszi, és Sadler-t amúgy sem szeretem. Igazság szerint, ki is öregedtem már a lapozgatósokból. Köszönöm az eddigi kritikákat András, és sok sikert a továbbiakban.
TörlésSzerintem attól, hogy a zagor ontja ki ezeket a színvonaltalan kiadványoakt csak azért, mert az ego nem hagyja, hogy elengedjék a dolgot még nem kell szögre akasztani a kockás szütyőt.
Törlés