Vissza a múltamba 13. – A bíbor áradat, A rettegés háza, Az álmok erdeje
Utolsó
előtti kör jön, még egy hármas van vissza, plusz még amit esetleg a Zagor.hu
kiad. Kicsit fura szitu, kb. egy éve ilyenkor találhattam meg az oldalt (talán
ápr. 20. körül), azóta játszottam le a könyveket és mindjárt befejezem őket. De
azért élvezzük ki azokat, amik még vannak! Köztük az utolsó előtti hivatalos
könyv fordítás (tehát nem rajongói mű), a Bíbor áradat. Azzal fogom kezdeni,
utána jön a 2 funfact mű, ami két klasszikus előzménye. A pontokat szokás
szerint itt nézhetitek meg.
A bíbor áradat:
Történet (5): 13 éves gyerekként kezdjük a kalandot. A falunkat
lemészárolja egy barbár zsoldosbanda és megfogadjuk, hogy bosszút állunk apánk
halálán, és kiszabadítjuk édesanyánkat. Igen ám, de 13 évesen 1-6-os
ügyességgel és egy fakarddal kezdünk. Így a könyv gyakorlatilag arról szól,
hogy miként építjük fel magunkat ebben a szituációban. E tekintetben nagyon
sokfele eljuthatunk, dolgozhatunk kosárkötőként, kereskedőként, tanulhatunk
kolostorban, tanulhatunk mágiát, lázadáshoz csatlakozhatunk, de akár magához a
bandához is, és közben szépen lassan sok mindent megtanulunk az életről. Míg
végül eljuthatunk oda, hogy a bosszú nem irányít már minket, és már mások a fő
preferenciánk. Mindezt a könyv olyan hitelesen dolgozza fel, hogy tényleg
minden pillanatban azonosulni tudtam a 13 éves gyerekkel, majd a folyamatosan
felnőtté váló karakterrel, és amíg az elején magam is bosszút akartam állni, a
végefele egyre inkább azt éreztem, hogy mások a preferenciáim, van miért harcolni.
Nagyon ritka, hogy egy könyvbe ilyen szinten bele tudom élni magam. Tetszett,
ahogy Maior királyt is újra behozta Paul Mason a Kétélű jóslatból, és szerintem
a karaktere is jóra sikeredett, ahogy az utolsó döntések is bejöttek. Meg úgy
kb. minden epizód, minden karakter. A szabályok tekintetében a vadság pontok is
tetszettek, meg az életkor változása is jó ötlet volt. Úgyhogy egy szó mint
száz, jól kidolgozott, izgalmas, érdekes és egyedi az egész.
Gondolkodás/szerencse (4): Nagyon örülök, hogy a legtöbb esetben a mű nem
ösvényválasztásokkal apellál, hanem valódi, érdekes választási lehetőségekkel.
Dönthetünk az életünkről több ízben, és a bosszúnk tekintetében is sokszor
hozhatunk döntést, hogy mit akarunk. És ezek mind racionális, logikus döntések.
Ezt még megfejeli 1-2 rejtvény, és az utolsó döntések, amelyek erkölcsi dilemma
elé is állítanak minket. Meg persze fel kell ismerni még valamit, amiről majd a
következő részben értekezem… Persze
sajnos van 1-2 ösvényválasztásos szituáció is, a szerzetesek próbáját például
csak akkor tudjuk teljesíteni, ha egy helyen jó irányba megyünk. De azért
mindent egybevetve nekem nem tűnt szerencsejátéknak a könyv.
Nehézség (2): No, ez viszont konvertál a szadista kategóriával. Eleve ha
csak abból indulunk ki, hogy lehet, hogy 1 ügyességünk van, hát ebben az
esetben Isten irgalmazzon. De már a könyv korai szakaszában belefuthatunk egy
rettenetes, 6/6-os lénybe (hú, de fura ezt így kimondani), ami ellen könnyen
ott hagyhatjuk a fogunkat. A könyv rengeteg közepes zárással is operál, amikor
valamiféle életünk azért lesz, de bosszúnk elmarad. Beállhatunk kosárkötőnek,
szerzetesnek, tengeri kereskedőnek, vagy lehet belőlünk rabszolga, esetleg
gladiátor (na jó, az utóbbi kettő inkább kudarc), de az is lehet, hogy a másik
felét teljesítjük a küldetésünknek, vagyis a bosszúnkat ugyan beteljesítjük, de
az életünkkel fizetünk ezért, vagy mi magunk válunk a gyilkos bandavezérré. A
teljes sikert nehéz teljesíteni. Kell hozzá egy aranypenge, egy fa plakett és
egy vörös köpeny, hogy az uralkodó színe elé kerülhessünk. Ami után jön a „most
nézünk nagyot” effekt, ugyanis valószínűleg meghalunk és fogalmunk sincs, hogy
mi rontottunk el. Valójában azonban van megoldás. Spoiler!!! A könyv során végig különböző szavakat gyűjthetünk
össze, amiknek más a jelentése, mint a legtöbb könyvben. Ennek valójában az a
jelentősége, hogy a szavakat összeolvasva kijön, hogy amikor a király
felajánlja a kardot, lapozz majd a 198-as fejezetpontra (utóbbi a fás rejtvény
megoldása). A 218-as fejezetpont kicsit súg, és hozzáteszi, hogy „talán ismersz
más lehetőséget”. Szerintem azonban ezzel együtt nem feltétlenül jön rá az
ember, hogy itt mit kell tenni, adhatott volna a könyv egy kis segítséget. Nem
beszélve arról, hogy ennek a 6 szónak a megszerzése nagyon lineárissá és
nehézzé teszi a történetet. Az is igaz persze, hogyha az ember rájön, hogy a
szavak mondatot alkotnak, akkor 1-2 kihagyásából is összeállhat a kép, ha az
utolsó rejtvényt jól megválaszolják. Csak valahogy a logika hiányzik az
egészből. Bár talán arra gondolt az író, hogyha ezeket a szavakat megszerezzük,
akkor vagyunk olyan érettek, hogy lebuktassuk az árulót. Végülis jól felépített
ez, csak kicsit túl lett tolva. Spoiler
vége! Ezek összességében elég nehézzé teszik a könyvet. Igaz, azért nem
Pusztító szintűvé.
Játékélmény (5): Paul Mason könyvei nagyon végletesek. A Mélység rabszolgáit
– eltekintve a többszöri olyan opcióktól, ahol az elbukott próbákkal járunk
jobban – nagyon szerettem, a Kétélű jóslattal már több bajom volt, a szükségesnél
elborultabbnak, túlbonyolítottnak éreztem, a Mágusvadászt meg egyenesen minden
idők legrosszabb KJK könyvének tituláltam. Itt azonban megint visszatért a
pozitív hangulatom, még az előbb felvázolt elborult siker-opció ellenére is.
Nagyon fontos nálam, hogy mennyire tudom beleélni magam a kalandba, mennyire
érzem át a főhős karakterét, ami nemcsak a történeten múlik, hanem az egész
könyv szerkezetén, hitelességén. És nekem ez itt nagyon működött. De az egyes
epizódokat is szerettem, élveztem, amikor rabszolgákat kellett kiszabadítani,
amikor a kolostorban vendégeskedtem, és az egész folyamatot, ahogy szép lassan
saját lábamra állok és bosszúálló gyerekből érett felnőtté válok. A könyv
atmoszférája hangulatos, lebilincselő, és ezek összességében a kedvenceim közé
repítették ezt az alkotást. Méltó zárása volt ez Paul Mason munkásságának
(számomra), és bár több könyve az őrület határára kergetett, mégis, nagyon
értékelem benne azt, hogy mert az árral szemben úszva egyedi, drasztikus
változásokat végigvinni.
Összességében: 16/20
És
annyira megfogott ez a világ, atmoszféra és küldetés, hogy rögtön be is teszem
a TOP 5-ös listámra az 5. helyre, a Halállabirintus bajnoka helyére. A listám
jelenleg így néz ki:
3. Vihargyilkos
5. A
bíbor áradat
A rettegés háza:
Történet (2): Egy rajongói műnél, ami tiszteletet ad egy másik
klasszikusnak, ez nyilván relatív. Ez a könyv bevallottan az Elátkozott ház
előzménytörténete, amit egy nagy rajongó a mű iránti tiszteletből írt meg. Így
aztán az alaptörténet is hasonló, azzal a különbséggel, hogy itt munkaügybe
megyünk a házba Pravemi grófhoz (illetve azt nem tudjuk, hogy hozzá, de oda),
és kiderül, hogy tévedés történt (na persze), de ha már így alakult, meg is
vendégelnek minket. Aztán a szobánkból kimenet bebarangolhatjuk a házat, ahol gonosz
ügyletek folynak, de ha megszerzünk egy különleges fegyvert, akkor lehet
esélyünk ellenük. Végül találkozunk a főellenségekkel, akik közül az egyik egy
Pokoldémonná változik. Mondanom sem kell, a kópia-érzet nagy, már-már
túlságosan is, ugyanakkor vannak olyan elemek, amik kifejezetten tetszenek. Az
egyik ilyen a Stringiamano, ami a Démonlovagok orgyilkos tőréhez hasonlóan
követ minket, de azzal ellentétben a végén akár hasznunk is lehet belőle.
Tetszik, hogy kicsit „maibb” környezetet kapott a ház, gondolok a mesére és a
labdarúgás megemlítésére, vicces a Tolkien összes művének megjelenése is, de
szerettem a másik világban lévő minikalandot is. Azonban nagyon zavar a kópia
már-már túlzó mértéke. Most az, hogy itt is a fehérbor nyír ki minket, valahol
nem meglepő (ok, ennyi spoiler belefér), de például az, hogy a ghoul-t, ha megöljük,
akkor itt is nekimegy a polcnak és a csörömpölésben bukunk le, kicsit sok volt,
ahogy a börtön- és az áldozati jelenet is szinte majdnem ugyanaz. Sajnos azt
kell mondjam, hogy a Halállabirintus bajnoka sokkal kreatívabb remake volt,
mint ez. A 144-es fejezetpontot ennek ellenére imádom (mégha az ilyen típusú
oldalakat továbbra is feleslegesnek tartom) J.
Gondolkodás/szerencse (4): Egy kicsit ilyenkor hajlamos vagyok az eredetihez hasonlítani,
és szerintem itt kisebb a szerencse szerepe. Talán egy nagyon fontos döntés van
SPOILER!!! ágy alá kell elbújni,
hogy megtaláljuk a kulcsot SPOILER vége!
valamint egy folyosóválasztás, ami fontos, de onnan is vissza lehet menni,
onnan is el lehet jutni egyszer a kaland egy korábbi részére, tehát elég szépen
be lehet járni a területet. Ezzel szemben többen próbálnak minket becsapni, fel
kell ismerni egy potenciális segítőnket, vannak olyan csapdák, ahol résen kell
lennünk, és sok dolgot kell megjegyeznünk, ha teljesíteni akarjuk a küldetést.
Szóval szerintem nem rossz az arány.
Nehézség (3): Ha az eredetihez mérjük, akkor kifejezetten könnyű J
Objektív mércével azért be kell látni, hogy finoman szólva sem egyszerű az
alkotás. A sikerhez nem kevés tárgy kell, elsősorban gondolok a mágikus
fegyverre, aminek a megszerzéséhez számos más eszköz kell, szükséges valakivel
beszélni, kell egy üres tekercs, ahhoz, hogy oda eljuthassunk, kell egy kulcs,
szükségünk van a végén a Stringiamano-ra, és egy bronz ötágú csillagra. Ez
utóbbi volt az egyetlen, amit sokáig nem tudtam, hogy kell beszerezni, igaz,
ennek hiánya is egyfajta félsikerként elkönyvelhető, ugyanis a gonosz e nélkül
is legyőzhető, csak éppen mi sem éljük túl a ház pusztulását. Egyébként én azt
hittem, hogy van egy második félsikeres szituáció is, hogyha kijutunk a házból,
de nem tudjuk az elpusztítani…de mondanom sem kell, elég naív voltam J.
Egyébként a könyv a válogatott halálmódozatok széles repertoárját kínálja
nekünk, plusz ott van még nehezítésként a már jól ismert félelem pont is, igaz,
ebben a könyvben több lehetőség adódott a csökkentésére, így messze nem tűnt
akkora parának, mint az elődében. Mindent egybevetve jó nehéz, de azért az
abszolút szadista könyvekkel nem említeném egy lapon.
Játékélmény (4): Talán ebben benne van a nosztalgia faktor is, de nekem
összességében bejött. A félelem átjárja a könyvet, néhány helyen komolyan
beleborzongtam a történésekbe, az atmoszférája a könyvnek itt is működött. Volt
benne persze pár üresjárat, különösen azok a részek, amik nagyon durván
koppintják az elődöt, de alapvetően szerintem élvezhető, úgyhogy bátran
ajánlom. Nem mondom, hogy jobb, mint az elődje, de azért azt sem, hogy
élvezhetetlen lenne az előző után.
Összességében: 13/20
Az álmok erdeje:
Történet (4): Iszapos és Kőhidafalva háborúját Iszapos uralkodója, Rancibrawn
megpróbálja dülőre vinni, kihasználva Kőhidafalva és uralkodója, Gilibran
gyengeségét. Végül egy tárgyalásra hívja őt, ahol a megadás feltételeiről
beszél. Mi azonban a kalandunk elején erről mit sem tudunk. Alakváltóként az
iszaposi törpék fogságában vagyunk, és próbálunk kiszabadulni, hogy a Fekete
erdőbe kerüljünk, ami álmaink erdeje, és, hogy később megbosszulhassuk a törpéken,
amit velünk tettek. A történet során az csak később derül ki, hogy mi pontosan
Racibrawn célja és miként tudjuk őt ebben megakadályozni. Ez a könyv is egy
rajongói mű, szintén egy előzménydarab, ami ezúttal a Végzet erdejének adózik
tiszteletül. Viszont azt kell, hogy mondjam, hogy így kell feldolgozni egy
korábbi történetet. A címválasztás is tetszik, hiszen relatív, hogy kinek mi a
végzet és mi az álom. J A Végzet erdeje egyébként nekem egy kicsit egysíkú
sablontörténetnek tűnt, amit itt nagyon jól sikerült felturbózni. Eleve az alakváltó
mivolt és az abból adódó tulajdonságok egy nagyon jó feelinget adnak a műnek, jól
kidolgozott lett. Nekem tetszik a táskaszerzés kötelezettsége is, és az
időmúlás is jó, ahogy bolyongunk az erdőben, egyre inkább érezzük a súlyát. És
valahogy az erdő nekem itt lüktetőbbnek, élettel telibbnek tűnik, mint az elődműben.
Külön tetszett, hogy a Végzet erdeje Aragon-jelenete is kapott egy
előzménytörténetet, ami kicsit viccesen is hatott. Persze van benne 1-2 másolt
elem, de alapvetően a felhasznált alap ellenére is kellőképpen kreatívnak
gondolom a könyvet.
Gondolkodás/szerencse (2): Sajnos 1-2 alakváltós dilemmától meg a törpék nevének
megjegyzésétől eltekintve ez a könyv kb. semmilyen szellemi kihívást nem hordoz
magában. Ösvényválasztást meg random faktort annál többet, ráadásul azok közül
is a rosszabbik fajtából: kockadobással dől el, hogy milyen ellenséget kapunk,
több helyen is és ezen győzelem vagy bukás múlhat. Mert hát lássuk be, nem
mindegy, hogy egy 10/14-es Karomvad, vagy egy 16/18-as aranysárkány az ellenfél…
Nehézség (1): Azt mondom, hogy gyakorlatilag irreális a könyv. Most
felejtsük el azt, hogyha az elején nem dobunk nagy értéket az alakváltás
pontunknak, akkor kb. esélyünk sincs, mert nem tudunk alakokat megszerezni, nem
tudjuk ezáltal fejleszteni a képességünket, azaz nem tudjuk az erősebb lények alakját
sem felvenni…vagyis ördögi kör. Felejtsük el azt is, hogy a barlang végére 2
műkézre van szükségünk, méghozzá két meghatározottra, nem elég random találni
kettőt! De még azt is felejtsük el, hogy ezek megszerzéséhez is szükség van
több másfajta tárgyra! Szedjünk ki a könyvből egyetlen egy jelenetet, a
törpemágus elleni csatát. Kell egy védőmágia, különben nyekk. Ha ez összejön,
le kell győzni egy gólemet, oké. Ezután szükségünk van a látás kövére, különben
bukó. Ha meg ez is megvan, tigrissé kell tudnunk változni. Na, itt álljunk meg!
Tigris alakot egyféleképpen lehet szerezni. Ha egy adott éjszaka jó helyen
vagyunk jó időben, és amikor egy hatoldalú kockával meghatározzuk, hogy ki
támad ránk, akkor pont egy tigris jön, akinek meg tudjuk szerezni az alakját.
Na, ezt mégis hogy gondolták? Persze, ha kicsit sportszerűen könnyíteni akarunk
a dolgunkon, akkor a nagymacskát és a kardfogó tigrist is lehet tigrisnek
tekinteni, hisz jól lát J. De ha ez megvan, még tudni kell a mágus gyengéjét, majd
jön egy közelharc. Csak érzékeltetésképp: Tigrisként 9/10-es alakunk van
(kardfogú tigris: 7/10, nagymacska: 5/5), ellenfelünk 11/15-ös. Sok sikert
hozzá! Ha esetleg eljutunk a végéig, akkor még egy utolsó mágiával próbálkozik
a mágus, amihez egy mágikus bot kell, hogy semlegesítsük. Na, vajon ezt hányan
csinálták meg így becsületesen? Szerintem nem túl sokan. De ha ez összejönne,
még akkor is jön a harc a másik alakváltóval, aki akár aranysárkányként is
jöhet ellenünk, és a végén az utolsó csata, ami szintén nem egyszerű, bár
okosan taktikázva egy adag szerencsével azért teljesíthető. És mellesleg
megjegyzem, a könyv felénél azért belebotolhatunk egy 13/18-as vörös sárkányba.
Jó, persze, van a végzet köve, ami kicsit segíthet, van a láthatatlanság itala,
ami szintén, de ezzel együtt ez a szadista faktor sajnos nem kicsit volt
túlzás. Nem tudom hányan pörgették ki ezt csalás nélkül, de javaslom nekik a
lottószelvényt.
Játékélmény (3): Az előzőek ellenére is azért vállalhatónak gondolom. A
nosztalgia faktor működik, Yaztromoval például öröm volt újra találkozni, az
alakváltozások izgalmasak, az egyes területek és karakterek jól kidolgozottak.
Ugyanakkor a nehézség meg az a tény, hogy jóformán csak csalással végigvihető,
kicsit nálam rányomja a bélyegét az egészre. Én az a típusú játékos vagyok, aki
szereti tisztességgel, dobókockával kidobni a dolgokat, de ha ezt megtettem
volna, akkor szerintem még ma is próbálkoznék. Ha egy kicsit finomított volna
rajta a szerző, akkor simán lehetett volna ez a könyv a jobbak között. Így
sajnos minden jó ötlet ellenére csak a sor vége fele kapott helyett. De azért
nem leghátul. Kicsit a Varázstörőre emlékeztet, ahol rengeteg kreatív, új elem volt, a benne lévő szadizmus azonban erősen rányomta a bélyegét.
Összességében: 10/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=96
Hamarosan
jön az utolsó felvonás, a legújabb Livingstone-művel, a Veszedelmek
kikötőjével, valamin a Halál kapujával és a Gyíkkirály visszatérésével.
Kíváncsi leszek rájuk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése