Pilótaértékelés 2021, 2. rész
A
hétvégén feldübörögnek a gépek, és új Formula 1-es szezon kezdődik el. De addig
még pótolom a hiányosságomat és befejezem a múlt héten elkezdett listámat,
ezúttal az első 10 helyezettel. Lássuk, kiknek sikerült jól a tavalyi év.
10. Sebastian Vettel
A
német versenyző tavaly a karrierje mélypontjára került, így az idei évben az
volt a kérdés, sikerül-e neki felállnia. Azt gondolom, hogy részben azért ez
megtörtént. Az első pár futama ugyan nem sikerült túl jól, ám Monacótól
kezdődően volt pár olyan versenye, ahol úgy éreztem, mintha a régi Vettelt
látnám. Utána sajnos ez már nem jött ki ennyire jól, de azért, ha nem is nagyon
nagy különbséggel, de verte a csapattársát, és tudott azért stabil pontokat
szerezni. Ez még messze nem a négyszeres világbajnok Vettel volt, de az irány
mindenesetre jó, és ha az Aston Martin erősebb lesz, látok rá esélyt, hogy
komolyabb eredményeket fog elérni. Ha…
9. Esteban Ocon
A
francia versenyző érdekes kihívást kapott maga mellé a visszatérő Fernando
Alonso személyében. Legyőzni ugyan nem tudta őt, ám azért derekasan helytállt.
A szezon kezdetén volt pár kimondottan erős futama, ám utána jópár gyengébb
teljesítménye is, és úgy tűnt, hogy Alonso a fejére fog nőni. Ám sikerült
összeszednie magát és, bár némiképp szerencséje is volt, de megszerezte élete
első futamgyőzelmét is. Azonban Ricciardoval ellentétben nála a best of rest
bajnokság azt bizonyította be, hogy nem egy véletlen kiugró eredmény volt csak
a magyarországi győzelem. Összességében a tavalyi évhez képest egyértelműen
fejlődött, és várhatjuk, hogy mi fog vele még történni.
8. George Russell
Többször
tettem már fel a kérdést, hogy vajon mit tudna Russsell, ha csak egy picikét
versenyképesebb autó lenne alatta. Nos, erre megkaptuk a választ: a brit
versenyző rendszerint túl tudott jutni a Q1-es szakaszokon, volt pár Q3-as
eredménye is, és néhány pontszerzése is, sőt, megszerezte élete első dobogóját,
bár ez egy kissé kétes eredmény lett. A nyers tempója remek és a 2020-as évvel
ellentétben 2021-ben már ki is tudta használni a kínálkozó lehetőségeket több
ízben. Így méltó ellenfele lehet idén Lewis Hamiltonnak. Ami egy picit
elbizonytalanít, hogy azért az idei évben is volt 1-2 könnyelmű hibája,
ráadásul az utolsó futamokon volt, amikor kikapott csapattársától. A hétszeres
világbajnok ellen ezek már nem fognak beleférni.
7. Fernando Alonso
Jó az
öreg a háznál, ezt meg kell hagyni. A szezon kezdetén féltem, hogy ez egy
Schumi-féle visszatérés lesz, ám Fernando már az első futamon bebizonyította,
hogy van még benne tartalék. Utána volt pár gyengébb futama, ám a szezon
közepére belerázódott, és megbízható teljesítmény nyújtva gyűjtögette a
pontokat. A katari dobogója a legszebb eredménye volt, ám a legemlékezetesebb
eleme a szezonjának a Hamilton elleni kiváló hungaroringi védekezése, amivel
csapattársa győzelmét védte. Nem mondom, hogy ez volt élete szezonja, de abszolute
bizonyította, hogy még 40 évesen is számolni kell vele.
6. Charles Leclerc
Keserédes
éve volt a Ferrari francia versenyzőjének. Több pole pozíció és dobogó is
kötődik a nevéhez, ezenkívül mind edzéseken, mind futamokon legyőzte a
csapattársát…akitől a pontversenyben mégis kikapott. Hogyan? Be kell ismerni,
hogy Leclerc idei éve balszerencsés volt, a kelleténél több technikai hibával
és ezek rányomták a bélyegét az idei évére, ugyanakkor megvoltak a személyes
hibái is, pl. a monacoi időméről baki abszolute neki felróható. És úgy tűnik,
ez a jelenlegi csapattárs ellen már nem fér bele. Ezzel együtt a Ferrari
pilótája remek szezon futott és nincs kétségem, hogyha az autó olyan erős lesz,
mint a teszteken, akkor vele számolni kell, mint bajnokaspiránssal.
5. Pierre Gasly
Az
Alpha Tauri versenyzője ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta. Bár a csapata
mindösszesen a konstruktőri bajnokság hetedig helyére volt jó, ő maga rendkívül
stabilan hozta a pontokat, rendszerint Q3-ba került és bár a győzelem nem
sikerült neki, egy dobogós hely dukált neki. Ez pedig felveti annak a kérdését,
hogy vajon indokolt-e tovább küzdenie a Red Bull de facto fiókcsapatába, vagy
indokolt volna egy váltás? Szerintem, ha nem lép előre, akkor mindenképpen az
utóbbi a járható út. Csak azért nem teszem még előrébb, mert Tsunoda gyenge
teljesítménye miatt nehéz megítélni az Alpha Tauri valós erejét. De hogy Gasly
erőn felül teljesített, az biztos.
4. Carlos Sainz Jr.
Azt
gondolom, hogy amíg a McLaren, az Alpine és az Aston Martin esetén jogosan
felvetődő kérdés volt, hogy vajon a rutinosabb, ám új környezetbe kerülő vagy a
fiatalabb, de csapaton beül tapasztaltabb csapattárs lesz-e a jobb, addig a
Ferrarinál mindenki készpénznek vette Leclerc győzelmét. Éppen ezért óriási
meglepetés volt, hogy a fiatal spanyol versenyző összességében le tudta győzni.
Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a két versenyzőből egyértelműen őt
érte kevesebb pech és egyébként mind az időmérőkön, mind az edzéseken 14-8-ra
kikapott tőle. Ennek ellenére stabilitásával kitűnt a tömegből, és mivel a
teoretikus best of rest bajnokságomban is megverte Leclercet, úgy gondolom,
indokolt a magas helyezése (bár itt a 4-6. helyen nüanszok döntöttek).
3. Lando Norris
Ha
csak a szezon első kétharmadát nézném, akkor azt mondom, hogy Norris
világbajnoki szintet hozott. Ebben az időszakban abszolute felvette a versenyt
Verstappennel és Hamiltonnal (az autója sajnos nem), amit számos dobogós és
masszív pontszerző hely bizonyít. És már az első győzelem is csak
karnyújtásnyira volt tőle, amikor érkezett az az eset, amiről korábban írtam,
és ami miatt én személy szerint nem tudom őt hibáztatni. Utána viszont mintha
kissé visszaesett volna, ám az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez legalább
annyira igaz a McLarenre is, mint rá. Ami azonban tény, hogy pályafutása
legstabilabb szezonját teljesítette és egy nem akármilyen kvalitású pilótát
vert el meggyőző fölénnyel. Ez nálam mindenképp dobogós.
2. Lewis Hamilton
Tavaly
– bár sokan az Abu Dhabi eset után erkölcsi bajnoknak kiáltották ki – nem
sikerült neki a címvédés. Ez főleg három dolognak tudható be: az autók közötti
különbség gyakorlatilag eltűnt (a Red-Bull vonatkozásában), stratégiailag a
Mercedes nagyon alulmúlta a Red Bullt, és azért Hamiltonnak is volt 1-2 hibája.
Nem sok persze, de azért az imolai vagy a bakui hibája ott volt, illetve Monaco
sem ment neki tökéletesen. Ezzel együtt így is remek szezont hozott, és főleg a
szezon végén, amikor már nem nagyon fértek bele hibák, semmit nem rontott el,
és az utolsó pillanatokig életben tartotta az esélyét. Ami utána történt, arról
már nem ő tehetett. Így a veresége ellenére is dicséretet érdemel.
1. Max Verstappen
Abu-Dhabi
incidens ide vagy oda, amit Max letett az asztalra, az előtt fejet kell
hajtani. A győzelmek és poleok száma önmagáért beszél, ahogyan az is, amilyen
könnyedséggel verte meg legújabb, rutinos csapattársát. Az egész szezon alatt
alig volt hibája és az utolsó pár futamot leszámítva végig megőrizte
hidegvérét, de ezeken a versenyeken sem követett el durva hibát. Az egész éve stabil,
masszív és gyors volt, mialatt a mögötte dolgozó csapat is mindent megtett a
végső győzelme érdekében. Egyértelműen megérdemelt a bajnoki címe.
Mire
ezeket a sorokat olvassátok, Bahreinben már dübörögnek a gépek és talán már túl
is vagyunk 2 szabadedzésen. De remélem, mindenki lezárja ezzel a tavalyi évet
és nekifordulhatunk az ideinek, ami az eddigi alapján kifejezetten izgalmasnak
ígérkezik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése