Lando Norris védelmében…
Múlt
héten nem volt időm cikkeket írni, viszont semmiképpen sem akartam kihagyni az
előző hétvégi Orosz Nagydíj eseményeinek értékelését. Norris karnyújtásnyira
volt attól, hogy élete első futamgyőzelmét megszerezze, csupán az eső és egy
rossz döntés hiúsította ezt meg. De vajon mennyire volt ez valóban rossz
döntés? Miben volt az ő helyzete más, mint a későbbi győztes Hamiltoné? És ki
volt a futam igazi nyertese? Ezekről fogok értekezni a következő cikkemben.
Gyors előretörés, kiváló előzés
A rajt
után ugyan Sainz elvette Norristől a vezető pozíciót, ám utána ők ketten
semmitől sem zavartatva léptek el a mezőnyből. Ebben azért volt némi szerencséjük,
leginkább azért, mert a 3-6. helyen olyan autók követték egymást, amik
valamivel erősebbek voltak, mint az előtte lévő, de nem annyira, hogy
megelőzzék. A harmadik helyen Russell volt a Williamsszel, mögötte a Racing
Pointos Stroll, a McLarenes Ricciardo, majd a Mercedeses Hamilton. Ez pedig az
állandó DRS miatt egy vonatot hozott össze, amelyre végül Perez is megérkezett.
Meggyőződésem, hogyha Ricciardo vagy Hamilton van Russel mögött, akkor szinte
azonnal átugorja őt, és üldözőbe veszi az élen álló kettőst, de Stroll már
nekik is sok volt, így beállt ez a sor.
Norris
eközben kezdetben kivárt, spórolt, majd amikor Sainz gumijai már alig bírták, támadást
indított és átlépte a Ferrari spanyol versenyzőjét. Innentől senkitől sem zavartatva
tudta tovább építeni az előnyét.
Hamilton, a csendes gyilkos
Miközben
Norris az élen haladt, a hétszeres világbajnok ugyanabba a csapdába esett, amibe
2 hete ő és Verstappen is. Hiába volt gyorsabb az autója, mint Ricciardo
McLarene, az egyenes szakaszokban a narancsszínű kocsi pokoli tempót diktált, a
kanyarokban meg – főleg itt – nehéz még az autók közelében is maradni, nemhogy
előzni. Ezért először elévágást terveztek, ám Ricciardo beelőzte a boxkiállás
tekintetében (Russel és Stroll már korábban kiment).
És ekkor
került elő Hamilton kevésbé látványos, ám annál értékesebb tudása. Ricciardo
mögött ugyanis olyan szinten volt képes spórolni a gumijával és az autójával,
hogy a közepes keveréken – ami eddigre már finoman szólva sem volt optimális –
simán ott hagyta a kemény keveréken versenyző Perezt, megfutotta a leggyorsabb
kört többször, és elkezdte a felzárkózást Norrisra. Majd amikor kiment kereket
cserélni, már ő volt gumielőnyben. Russellt és Ricciardot már a boxban is
átugrotta (utóbbihoz kellett az ausztrálnál elkövetett boxutcai hiba is).
Ezután technikai és gumielőnyével simán
megelőzte Strollt és Sainzot, és már Norris ellen mehetett, akit utol is tudott
érni.
Az
előzés azonban már itt is problémákat okozott. Először is azért, mert a McLaren
egyenesbeli gyorsasága még mindig komoly volt, ráadásul, amíg Hamiltonnak a
határon kellett autóznia, hogy utolérje Norrist, addig Landonak még több
tartaléka volt, mind motor- mind gumi terén. Így Hamilton, amikor a különbség
1-2 másodpecre csökkent, beragadt, nagyon úgy tűnt, hogy nem fogja tudni
megelőzni riválisát.
És jött az eső…és a kérdés
Valószínűleg
egy sima Norris-Hamilton 1-2. lett volna a vége, ha az időjárás nem dönt
másként. Ez pedig felvetette annak a kérdését, hogy vajon ki kell-e állni Intermediate
gumiért. Ez sokak szerint evidens lett volna, mert az utolsó 3-4 körben már a
pálya egyértelműen vizes gumira volt alkalmas. Csak ne feledjük el, hogy egy
kiállás kb. 25 másodperces veszteség. Tehát nem elég a csere esetén az, hogy
gyorsabbak legyünk, mint az ellenfelünk, de körönként 8-10 másodpercet kell ahhoz ráverni, hogy a
végén megelőzzük. Ez az első pár körben még nem volt evidens.
És ha
visszagondolunk a múltra, láttunk már olyan esetet, hogy a kinn maradás bejött
egy versenyzőnek. 2000-ben Rubens Barichello élete első versenygyőzelmét
szerezte egy ilyen kockázatos stratégiával, és Timo Glock – bár 2008-ban
Brazíliában tragikus hősnek tűnt – több pozíciót nyert a kinn maradással, még
azzal együtt is, hogy Hamilton és Vettel elmentek mellette.
Hamilton
esetében logikus volt, hogy kihívják, még annak ellenére is, hogy kezdetben ő
sem érezte ezt szükségesnek. Főleg az alábbi okokból:
- Mivel a harmadik helyen Perez már vagy 40 másodpercre volt tőle, pozíciót nem veszít vele. Tehát még ha nem is elég vizes a pálya, az egyetlen, amit bukik, az az esély, hogy a győzelemért harcoljon.
- Verstappen egy körrel korábban kiment kereket cserélni, és a Vb-cím miatt neki főleg a hollandra kellett figyelnie, egyébként sem szabad megkockáztatni egy komolyabb pontvesztést, még a győzelemért sem. Igaz, hogy ez a 100. győzelme lehetett (és lett végül) Hamiltonnak, de ez inkább csak statisztikai érdekesség, és mindenki tudta, hogy előbb-utóbb meglesz neki.
- Mivel a pályán nem ment Norris előzése, vizes pályán száraz gumikkal meg még nagyobb a rizikó, indokolt volt megpróbálnia egy alternatív stratégiát, miután látták, hogy Norris kinn marad.
Ha
megnézzük ugyanezt a 3 dolgot Norrisnál:
- Ha ő kiáll, pozíciót veszít Hamitonnal szemben.
- Verstappenre neki nem kellett figyelnie, sőt, mivel nem harcol a Vb-ért, de ez lehet(ett volna) az első győzelme, ez jobban indokolja a kockáztatást (az egyéni és csapat 3. helyet mondjuk ez veszélyeztette, de ez nem olyan releváns, mint a Vb-cím).
- Mivel Norris Hamilton előtt volt, nem volt abban a helyzetben, hogy lereagálja Hamiltont.
Így
végül Lando (és csapata) meghozta a döntést. Rossz döntés volt, de nem érzem
azt, hogy az adott helyzetben egy teljesen abszurd, elítélhető döntést lett
volna. A végeredményt már tudjuk, de utólag könnyen okos az ember. Megpróbálta,
nem jött be.
Érdekes
kérdés egyébként, hogy Hamilton mit tett volna, ha Norris kimegy. Hiszen akkor
az övé lett volna a pozíció. Abszolute el tudom képzelni, hogy megpróbálja
ugyanazt, amit Norris és végül ő lesz az áldozat. Persze az is lehet, hogy
Verstappenre tekintettel akkor is kiállt volna. Ezt már sosem tudjuk meg.
De ki az igazi győztes?
A
verseny nagy vesztese egyértelműen Norris volt. Ugyanakkor, ha azt kérdezzük,
hogy ki volt az eső legnagyobb nyertese, akkor nem a hirtelen győzelmi esélyt
kapó Lewis Hamilton. És nem is a pontszerző helyen kívüli zónából az 5. helyre
visszazárkózó Bottas, de még csak nem is a dobogóra ezáltal visszakapaszkodó
Sainz. Hanem a második helyen célba érő Max Verstappen.
Ugyanis
ha nincs az eső, Hamilton a második helyen beérve minimum 18 pontot szerez, de
még azt is megtehette volna, hogy a végén rámegy a +1 pontra és 19-et gyűjt. Verstappen
viszont jó eséllyel már nem tudott volna előrébb jutni az erősen használt
gumijaival a hetedik helyről, sőt, a végén még védekeznie is kellett volna
Leclerc ellen. Tehát reálisan 4-6 pontot szerzett volna, amiből így 18 lett.
Ezzel pedig a lehetséges 12-15 pontos hátránya helyett mindösszesen 7-et
bukott, és egy extra motorral lett gazdagabb. Első osztályú kármentés lett
ebből, ha pedig Hamiltonnak is motort kell cserélnie, akkor a 2 pont hátrány
egyáltalán nem tűnik soknak. Így még inkább úgy tűnik, hogy az idei világbajnokságon
szoros befutó várható.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése