Pilótaértékelés 2021., 1. rész
Az
idei év kezdetén még minden negyedik futam után értékeltem a Formula 1-es
pilótákat, ám utólag úgy éreztem, hogy ez kicsit sok, így szezon közben ezzel
felhagytam. Ám – ha némi késéssel is – de a szezonvégi értékelést azért idén
sem hagyom ki. Ebben idén két tényezőt vettem főleg figyelembe. Az egyik az
egész éves szubjektív pontozásom, a másik pedig a virtuális, győztesek nélküli teoretikus
világbajnokság eredménye. Lássuk, ez alapján az eredményt, kezdve az
alsóházzal.
20. Nyikita Mazepin
A
Haas-ban persze nagyon nehéz villantani, ezt alá kell írni, de az orosz
teljesítménye így is kiábrándító volt. Az időmérő edzésen nagyon nagy fiaskót
kapott, és futamokon is csak hébe-hóba volt erősebb, mint a csapattársa. E
mellett számos amatőr megmozdulás színezte a karrierjét, időnként pedig fél-
vagy akár egyperces lemaradás is Mick Schumacher ellen, ami elfogadhatatlan
azonos kocsikban. Ennek ellenére úgy tűnik, megkapja a lehetőséget jövőre, ám
lehetséges, hogy az ukrán háború miatt végül mégsem állhat rajthoz. Azt azért
sajnálnám, ha emiatt nem kapná meg a második esélyt.
19. Nicolas Latifi
Múlt
évben azért tettem ilyen rossz helyre, mert nagyon látványosan kapott ki a
csapattársától, és idén tulajdonképpen ugyanez a helyzet. Főleg az első 10
futam mond el mindent: amíg Russell minden időmérőn legalább a Q2-ig eljutott,
sőt, kétszer a Q3-ba is, addig Latifi ugyanabban a kocsiban kilencszer a Q1-ben
kiesett. Korábban mondtam, hogyha a Williams egy picikét versenyképesebb lesz,
akkor jobban kijöhetnek a különbségek, és itt bizony ez történt. Ami egy picit
feljebb billenti a mérlegét, az az, hogy a magyar futama kifejezetten jól
sikerült, és a szezon vége fele aratott 1-2 győzelmet a csapattársa felett.
Ezzel együtt szerintem nem érdemelt volna harmadik esélyt. De megkapta, hátha
bejön neki.
18. Yuki Tsunoda
Az
első futama a japán versenyzőnek több mint ígéretes volt. Ugyanez igaz az
utolsóra is. A probléma csak az, hogy ezek között volt uszkve 20 másik futam,
ahol nagyon-nagyon kevés alkalommal tudott villantani. Itt is az időmérők mondanak
sokat: míg Gasly szinte mindig a Q3-ba tudott kerülni, ő a futamok első
kétharmadában mindösszesen háromszor vitte végbe ezt a bravúrt. Tulajdonképpen
kis túlzással kétféle futama volt: amikor picit kapott Gaslytól és amikor
nagyon. E mellett pedig több klasszikus „japános” megmozdulása is volt. Az ő
mentségére az szólhat, hogy első szezonja volt és talán ezért (meg a Red Bullos
juniorok pangása miatt) kapott még egy esélyt. De még egy ilyen év és lapátra
fog kerülni.
17. Antonio Giovinazzi
2 éve
számomra kiábrándító volt a teljesítménye. Tavaly már időmérőn verte
Raikönent, szépeket rajtolt és nem sokkal kapott ki a finn csapattársától.
Idén az volt felé az elvárásom, hogy megverje Kimit. Nos, ez nem sikerült.
Időmérőn ugyan megint győzelmet aratott, ám amíg Raikkönen legalább 1-1
futamon tudott valami emlékezeteset hozni, addig az olasz pilótánál egyetlen
egy dolgot sem tudnék már felidézni így bő két hónappal a szezon után. Mintha
kiöregedett volna, ami 3 év után több mint furcsa. Ennek fényében nem meglepő,
hogy új esélyt már nem kapott.
16. Kimi Raikkönen
A
veterán finn világbajnok utolsó éve már nem hordozta a korábbi dicső jegyeit.
Egy körön most már látványosan kapott ki a csapattársától, és futamokon is volt
már 1-2 olyan hibája, ami rá nagyon nem jellemző (pl. Ausztriában). Ugyanakkor
nála legalább 1-1 emlékezetesebb és látványosabb futamot azért fel tudok
idézni, ami nálam a csapattársánál egy hajszállal előrébb helyezi a
képzeletbeli listán. Abban azonban nem látok különbséget, hogy itt is egy
motivációt vesztett pilótát láttam.
15. Daniel Ricciardo
Alonso
és Vettel mellett Ricciardo volt a harmadik olyan TOP pilótának számító
versenyző, aki beült egy eleddig áttörést be nem mutató, fiatal pilóta mellé
úgy, hogy a csapattársa nem elsőéves a csapatban. És ami azt illeti, az ő
teljesítménye volt egyértelműen a legkiábrándítóbb. Mind időmérőkön mind
futamokon látványosan kikapott Norristól, és sajnos ezen a monzai győzelme sem
sokat javít, márcsak azért sem, mert neki ez volt az egész szezon alatt az
egyetlen Best of Rest helyezése, inkább csak szerencséje volt, hogy pont ekkor
ütötte ki Verstappen Hamiltont, és kapott hátrasorolást Bottast. A szezon
közepén úgy nézett ki, hogy kiegyenlítődik a csapaton belüli viszony, ám a
szezon végére megint Norrist éreztem a meggyőzőbb versenyzőnek. Ricciardo
mentségére legyen mondva, hogy ez volt az első szezonja a McLarennel, így
lehet, hogy még szoknia kellett, de még egy ilyen év könnyen az ausztrál
karrierjének végét jelentheti (legalábbis az erősebb csapatok körében).
14. Lance Stroll
Egy
másik veterán kontra fiatal versenyző csatáját figyelhettük meg a Racing
Pointban. Az első pár futam után ráadásul úgy tűnt, hogy Stroll képes lehet
legyőzni Vettelt, neki volt az erősebb kezdése. Ugyanakkor Monacotól kezdve
egyértelműen a német versenyző dominált és ez viszonylag kicsi különbség a
szezon végére azért annak is betudható, hogy Vettelt egy második helytől
fosztották meg Magyarországon. A nagyok nélküli VB azonban köztük is szoros
csatát hozott volna. Ugyanakkor őszinte leszek: Stroll már bőven elég ideje van
benn ahhoz, hogy azt mondjam, most már kevés tőle az, hogy mindenkivel szemben
hoz egy korrekt vagy kevésbé korrekt vereséget. Időmérőkön még mindig elég
gyenge és futamokon is csak pár emlékezetes momentuma van. Más versenyzőket már
ennél kevesebbért is tettek ki. Épp ezért én se tudok neki ennél jobb pozíciót
adni.
13. Mick Schumacher
Az ő
megítélése talán a legnehezebb mindenki közül. Adott egy autó, amivel normális
körülmények között még a 9. legerősebb kocsi legyőzése is esélytelen, és adott
egy csapattárs, aki olyan gyengén teljesített, hogy nincs viszonyítási alapunk.
Ilyenkor 1-1 emlékezetes momentum alapján lehet csak megítélni valaki
teljesítményét. Volt 1-2 jó harca Latifivel, egész szépen vitézkedett a
Hungaroringen, ugyanakkor a monacoi vagy a szaúdi versenyét inkább hagyjuk is.
Engem nem győzött még meg, de nem is teljesített olyan rossz szezont, hogy
élből elvessem.
12. Valtteri Bottas
Az a
durva, hogy a finn pilóta esetében kb. leírhatnám ugyanazt, amit tavaly meg
tavalyelőtt. Ezúttal is volt 3-4 olyan futama, ahol fantasztikusan teljesített,
és jóformán ellenállhatatlan volt. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a
szezon továbbra is 21 futamból áll. Egyebekben meg az látszódott, hogy bár
időmérőkön viszonylag vállalható módon teljesített Hamiltonhoz képest, addig
futamokon nagyon gyenge volt. Azonban most, hogy nem volt mezőny feletti
domináns autó a Mercedes, már sokkal jobban kijött, hogy egy VB-csatában nem
igazán tudta segíteni a csapatát. A távozása nem meglepő, reméljük, az Alfa
Romeoban az új impulzusok révén ismét erősödik a formája.
11. Sergio Perez
Bottashoz
hasonlóan a Red Bull második számú pilótáját is laposra verte a csapattársa,
még jobban is, mint a finn versenyzőt. Ami miatt mégis előrébb raktam Perezt a
képzeletbeli listámon, az két ok. Egyrészt, hogy a futamokon egy sokkal
határozottabb versenyzést láttunk tőle, mint Valtteritől, másrészt mert ő viszont
több alkalommal segítette Verstappent a Vb-cím elnyerésében, gondoljunk csak a
szezonzáróra, vagy akár a monacoi vagy bakui nagydíjra! Ugyanakkor a mellett
nem lehet elmenni, hogy időmérőkön nagyon gyenge teljesítményt nyújtott, nem
csak a csapattársához képest, hanem úgy unblock nem egyszer a középmezőnyből
kellett rajtolnia, és akkor a futamon már csak a felzárkózás maradt neki. Ezt
pedig a Red-Bull konstruktőri bajnoki címébe került. Perez teljesítménye
egyértelműen felülmúlta az előző évek csapattársainak a szintjét, de nekem még
mindig kevés, egy VB-autóban ennél több kell!
Jövő
héten folytatom az elemzést az élmezőnnyel!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése