Pilótaértékelés 2021., 1. rész

 

Az idei év kezdetén még minden negyedik futam után értékeltem a Formula 1-es pilótákat, ám utólag úgy éreztem, hogy ez kicsit sok, így szezon közben ezzel felhagytam. Ám – ha némi késéssel is – de a szezonvégi értékelést azért idén sem hagyom ki. Ebben idén két tényezőt vettem főleg figyelembe. Az egyik az egész éves szubjektív pontozásom, a másik pedig a virtuális, győztesek nélküli teoretikus világbajnokság eredménye. Lássuk, ez alapján az eredményt, kezdve az alsóházzal.




 

20. Nyikita Mazepin


 

A Haas-ban persze nagyon nehéz villantani, ezt alá kell írni, de az orosz teljesítménye így is kiábrándító volt. Az időmérő edzésen nagyon nagy fiaskót kapott, és futamokon is csak hébe-hóba volt erősebb, mint a csapattársa. E mellett számos amatőr megmozdulás színezte a karrierjét, időnként pedig fél- vagy akár egyperces lemaradás is Mick Schumacher ellen, ami elfogadhatatlan azonos kocsikban. Ennek ellenére úgy tűnik, megkapja a lehetőséget jövőre, ám lehetséges, hogy az ukrán háború miatt végül mégsem állhat rajthoz. Azt azért sajnálnám, ha emiatt nem kapná meg a második esélyt.

 

19. Nicolas Latifi


 

Múlt évben azért tettem ilyen rossz helyre, mert nagyon látványosan kapott ki a csapattársától, és idén tulajdonképpen ugyanez a helyzet. Főleg az első 10 futam mond el mindent: amíg Russell minden időmérőn legalább a Q2-ig eljutott, sőt, kétszer a Q3-ba is, addig Latifi ugyanabban a kocsiban kilencszer a Q1-ben kiesett. Korábban mondtam, hogyha a Williams egy picikét versenyképesebb lesz, akkor jobban kijöhetnek a különbségek, és itt bizony ez történt. Ami egy picit feljebb billenti a mérlegét, az az, hogy a magyar futama kifejezetten jól sikerült, és a szezon vége fele aratott 1-2 győzelmet a csapattársa felett. Ezzel együtt szerintem nem érdemelt volna harmadik esélyt. De megkapta, hátha bejön neki.

 

18. Yuki Tsunoda

 


Az első futama a japán versenyzőnek több mint ígéretes volt. Ugyanez igaz az utolsóra is. A probléma csak az, hogy ezek között volt uszkve 20 másik futam, ahol nagyon-nagyon kevés alkalommal tudott villantani. Itt is az időmérők mondanak sokat: míg Gasly szinte mindig a Q3-ba tudott kerülni, ő a futamok első kétharmadában mindösszesen háromszor vitte végbe ezt a bravúrt. Tulajdonképpen kis túlzással kétféle futama volt: amikor picit kapott Gaslytól és amikor nagyon. E mellett pedig több klasszikus „japános” megmozdulása is volt. Az ő mentségére az szólhat, hogy első szezonja volt és talán ezért (meg a Red Bullos juniorok pangása miatt) kapott még egy esélyt. De még egy ilyen év és lapátra fog kerülni.

 

17. Antonio Giovinazzi

 


2 éve számomra kiábrándító volt a teljesítménye. Tavaly már időmérőn verte Raikönent, szépeket rajtolt és nem sokkal kapott ki a finn csapattársától. Idén az volt felé az elvárásom, hogy megverje Kimit. Nos, ez nem sikerült. Időmérőn ugyan megint győzelmet aratott, ám amíg Raikkönen legalább 1-1 futamon tudott valami emlékezeteset hozni, addig az olasz pilótánál egyetlen egy dolgot sem tudnék már felidézni így bő két hónappal a szezon után. Mintha kiöregedett volna, ami 3 év után több mint furcsa. Ennek fényében nem meglepő, hogy új esélyt már nem kapott.

 

16. Kimi Raikkönen

 


A veterán finn világbajnok utolsó éve már nem hordozta a korábbi dicső jegyeit. Egy körön most már látványosan kapott ki a csapattársától, és futamokon is volt már 1-2 olyan hibája, ami rá nagyon nem jellemző (pl. Ausztriában). Ugyanakkor nála legalább 1-1 emlékezetesebb és látványosabb futamot azért fel tudok idézni, ami nálam a csapattársánál egy hajszállal előrébb helyezi a képzeletbeli listán. Abban azonban nem látok különbséget, hogy itt is egy motivációt vesztett pilótát láttam.

 

15. Daniel Ricciardo


 

Alonso és Vettel mellett Ricciardo volt a harmadik olyan TOP pilótának számító versenyző, aki beült egy eleddig áttörést be nem mutató, fiatal pilóta mellé úgy, hogy a csapattársa nem elsőéves a csapatban. És ami azt illeti, az ő teljesítménye volt egyértelműen a legkiábrándítóbb. Mind időmérőkön mind futamokon látványosan kikapott Norristól, és sajnos ezen a monzai győzelme sem sokat javít, márcsak azért sem, mert neki ez volt az egész szezon alatt az egyetlen Best of Rest helyezése, inkább csak szerencséje volt, hogy pont ekkor ütötte ki Verstappen Hamiltont, és kapott hátrasorolást Bottast. A szezon közepén úgy nézett ki, hogy kiegyenlítődik a csapaton belüli viszony, ám a szezon végére megint Norrist éreztem a meggyőzőbb versenyzőnek. Ricciardo mentségére legyen mondva, hogy ez volt az első szezonja a McLarennel, így lehet, hogy még szoknia kellett, de még egy ilyen év könnyen az ausztrál karrierjének végét jelentheti (legalábbis az erősebb csapatok körében).

 

14. Lance Stroll


 

Egy másik veterán kontra fiatal versenyző csatáját figyelhettük meg a Racing Pointban. Az első pár futam után ráadásul úgy tűnt, hogy Stroll képes lehet legyőzni Vettelt, neki volt az erősebb kezdése. Ugyanakkor Monacotól kezdve egyértelműen a német versenyző dominált és ez viszonylag kicsi különbség a szezon végére azért annak is betudható, hogy Vettelt egy második helytől fosztották meg Magyarországon. A nagyok nélküli VB azonban köztük is szoros csatát hozott volna. Ugyanakkor őszinte leszek: Stroll már bőven elég ideje van benn ahhoz, hogy azt mondjam, most már kevés tőle az, hogy mindenkivel szemben hoz egy korrekt vagy kevésbé korrekt vereséget. Időmérőkön még mindig elég gyenge és futamokon is csak pár emlékezetes momentuma van. Más versenyzőket már ennél kevesebbért is tettek ki. Épp ezért én se tudok neki ennél jobb pozíciót adni.

 

13. Mick Schumacher

 


Az ő megítélése talán a legnehezebb mindenki közül. Adott egy autó, amivel normális körülmények között még a 9. legerősebb kocsi legyőzése is esélytelen, és adott egy csapattárs, aki olyan gyengén teljesített, hogy nincs viszonyítási alapunk. Ilyenkor 1-1 emlékezetes momentum alapján lehet csak megítélni valaki teljesítményét. Volt 1-2 jó harca Latifivel, egész szépen vitézkedett a Hungaroringen, ugyanakkor a monacoi vagy a szaúdi versenyét inkább hagyjuk is. Engem nem győzött még meg, de nem is teljesített olyan rossz szezont, hogy élből elvessem.

 

12. Valtteri Bottas


 

Az a durva, hogy a finn pilóta esetében kb. leírhatnám ugyanazt, amit tavaly meg tavalyelőtt. Ezúttal is volt 3-4 olyan futama, ahol fantasztikusan teljesített, és jóformán ellenállhatatlan volt. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a szezon továbbra is 21 futamból áll. Egyebekben meg az látszódott, hogy bár időmérőkön viszonylag vállalható módon teljesített Hamiltonhoz képest, addig futamokon nagyon gyenge volt. Azonban most, hogy nem volt mezőny feletti domináns autó a Mercedes, már sokkal jobban kijött, hogy egy VB-csatában nem igazán tudta segíteni a csapatát. A távozása nem meglepő, reméljük, az Alfa Romeoban az új impulzusok révén ismét erősödik a formája.

 

11. Sergio Perez


 

Bottashoz hasonlóan a Red Bull második számú pilótáját is laposra verte a csapattársa, még jobban is, mint a finn versenyzőt. Ami miatt mégis előrébb raktam Perezt a képzeletbeli listámon, az két ok. Egyrészt, hogy a futamokon egy sokkal határozottabb versenyzést láttunk tőle, mint Valtteritől, másrészt mert ő viszont több alkalommal segítette Verstappent a Vb-cím elnyerésében, gondoljunk csak a szezonzáróra, vagy akár a monacoi vagy bakui nagydíjra! Ugyanakkor a mellett nem lehet elmenni, hogy időmérőkön nagyon gyenge teljesítményt nyújtott, nem csak a csapattársához képest, hanem úgy unblock nem egyszer a középmezőnyből kellett rajtolnia, és akkor a futamon már csak a felzárkózás maradt neki. Ezt pedig a Red-Bull konstruktőri bajnoki címébe került. Perez teljesítménye egyértelműen felülmúlta az előző évek csapattársainak a szintjét, de nekem még mindig kevés, egy VB-autóban ennél több kell!

 

Jövő héten folytatom az elemzést az élmezőnnyel!

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/ 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról