Az idő és a Hkk-szabályok
(ez a cikk 2012-ben a sutorkragoru.blosport.hu-ra készült eredendően. Annak tartalmán nem változtattam).
Időhúzás és időmúlás. Ezek
bizony olyan problémák, amik a hkk berkeiben is gyakran megjelennek. Az egy
fordulóra szánt idő gyakran gyorsan lejár, emiatt pedig adott esetben nem
kapunk három pontot (vagy egyet sem), holott úgy érezzük, jobban álltunk, mint
az ellenfél. Néha csak bosszankodunk, mert nem sokon múlott egy jobb eredmény,
máskor ellenfelünket szidjuk, mert több időt használt, mint mi. De olyan is
van, amikor megvádoljuk őt szándékos időhúzással. Az igazság nehezen deríthető
ki, sokszor nem egyértelmű, hogy az ellenfél időt húz, vagy gondolkodik. Ha
egyértelmű, akkor a bírónak kell szólni és jobb esetben megoldja a problémát.
Azonban a bíró sem tud semmit kezdeni az időmúlás problémájával. Ahogy azzal
sem, ha valaki azzal vádolja az ellenfelét, hogy sokkal több időt használt ki,
mint ő, sokkal többet gondolkodott. Hibáztatható a bíró emiatt? Nem hinném. Ő
is csak egy ember, ő sem tud mindig, mindenkor ott lenni. Ez viszont nem
változtat azon a tényen, hogy a fordulók lejárnak és valamit kezdeni kell a
vitatkozó játékosokkal. Az 1-1 körös megoldás, ami most van, vajon jó, vagy azért
felmerültek vele problémák? Utóbbi mellett is lehet érveket felhozni. Egyrészt,
hátrányba hozza azt az embert, akinek éppen a köre van (ha épp a köre végén
állt, akkor már neki nincs köre, és lehet, mást csinált volna, ha tudja, hogy az
adott köre az utolsó), másrészt pont a mostani pörgősön láttuk, hogy az az 1-1
kör akár negyed órán keresztül is tarthat, de az azonnali lefújás sem mindig
igazságos. Ráadásul a döntetlen sokszor senkinek sem jó. Emiatt már többször
sürgették a játékosok, hogy kellene valami valódi megoldás erre a problémára,
ami kezeli az x-es meccseket (a ’dobunk egy kockával, és akié a nagyobb, az
nyer’, mégsem az igazi). Mit lehet ilyen esetekben tenni? A Beholder fórumon
mind a közeli, mind a távoli múltban felmerült már ez a probléma, és volt
számos javaslat. Ezekből választottam ki ötöt, amit kicsit jobban kielemzek,
utána pedig abban reménykedek, hogy a vitát ti fogjátok folytatni! Nem is
szaporítom tovább a szót, vágjunk bele!
1.
Sakkórákat
a Hkk-versenyre!
Nem egy alkalommal merült már
fel az az elképzelés, hogyha egy játékosnak van sakkórája, akkor vihesse el a
versenyre és használhassa. A sakkóra méri a köridőket és egyértelműen kivehető,
ki hány percig játszott a körében. Az elképzelés érdekes, bár azt nem tudom,
hogy a hkk-sok közül hánynak van otthon véletlenül elfekvőben egy sakkórája.
Előnyök:
-
Objektív mérce az időkihasználásra.
-
A legpontosabb, legprecízebb mérőeszköz.
Hátrányok:
-
A legtöbb játékosnak nincs otthon sakkórája, így
csak 2-3 asztalnál működne ez, ami kettős szabályrendszerhez vezet, mely
semmiképp sem támogatható. Az pedig sem a játékosoktól, sem a szervezőktől nem
várható el, hogy minden asztalhoz sakkórát vigyenek (az eredeti cikk megírása óta a mobilapplikációk ezen a helyzeten
javítottak – a szerk.).
-
A módszer nem veszi figyelembe a paklik közti
különbséget. Mert nem ugyanannyi idő kell egy Változó környezetes quwarg decknek,
vagy egy Csatamezőnek egy körre, mint mondjuk egy auto-Bilincs decknek. És az
is elképzelhető, hogy a szándékos időhúzó magatartást az a játékos végzi, aki
kevesebb időt használ fel, a paklik közötti különbségből adódóan.
-
Gondot jelent az is, hogy a hkk-ban a játékos
megállíthatja az ellenfél körét, és gondolkodhat, a sakkban ilyen nincs. Ha az
ilyen közbeszólásoknál mindig ’váltás’ van, az egész meccs átmegy
sakkóra-ütögetésbe, ha viszont nincs, akkor egy játékos az ellenfél körében
tudja húzni az időt.
-
A módszer nem értékeli eléggé a
játékintelligenciát. Mert van olyan, hogy valaki briliáns játékkal, hatalmas
taktikai húzásokkal, de rengeteget gondolkodva nyer meg egy meccset. Egy ilyen,
lélektanilag nagyon értékes győzelmet meg lerombolhat az, hogy a játékos a
sakkóra miatt mégis fordulót veszít. Ez hosszútávon az ötletes, kreatív, igazán
játékos deckkek helyett az agyatlan paklikat hozhatja előtérbe.
-
Mi lenne az a határ, amikor a sakkóra dönt? Mert
nyilván nem ugyanaz, amikor a gondolkodási idők közötti különbség 2 perc, mint
amikor fél óra ez az időtartam.
2.
A
fordulóját befejező játékosok, mint ’esküdtek’ szerepeltetése
Az a gondolat is felmerült már,
hogy azok a játékosok, akik már végeztek, üljenek le azok mellé, akik még nem
és figyeljék a meccset, ha valami szabálytalanságot észlelnek, szóljanak a
bírónak. Ezzel a bírónak sok segítő szeme lenne, akik többet látnának és az
időhúzást is ki tudnák küszöbölni. Az mondjuk megint egy más kérdés, hogy egy 25-30
év körüli játékos mennyire tolerálná, ha egy 14-15 éves felügyelné őt.
Előnyei:
-
A sakkórával ellentétben a játékosok nemcsak a
gondolkodási idők közötti különbséget, hanem a szándékos időhúzást is
észrevennék.
-
Egyszerű megoldás és egyértelmű.
Hátrányai:
-
25-30 perc általában mindenkinek kell, hogy
befejezze a meccsét, így a kezdeti lassú játék/időhúzás nem derülne ki.
-
A játékosok egymás ellenfelei is, könnyen lehet,
hogy a többi pakli kiismerésére fordítanák inkább az időt, nem az ellenőrzésre.
-
A játékosok könnyen elfogulttá válnak, főleg egy
helybéli és egy városon kívüli versenyző egymás elleni küzdelme esetén.
-
Fennáll annak a veszélye, hogy a rutintalanabb
játékosok beleszólnak a játékba. Ráadásul sok embert már az is zavar (köztük
engem is), ha sok játékos veszi őt körül és figyeli a meccset.
3.
Pakliméret
maximalizálása
A pörgős verseny tapasztalata
az volt, hogy a Semleges csatamezős erőforrás-kontroll jellegű deckkek voltak
azok, amik a leginkább nem tudták befejezni a körüket. Ennek oka talán a viszonylag
kevés ölőlap, amiből jó néhányat ki is dobhatnak. Ezek a deckkek nem ritkán
120-140 lap körüliek, néha még ennél is nagyobbak. Ennek kapcsán merült fel,
hogy 90-100 lap körüli deckmaximalizálás megállíthatná ezt a típusú
’hokijátékot’. Arról, hogy ez mennyiben gátolja a Mezők ilyen típusú játékát,
nem tudom, őszintén megvallva nem szoktam ilyen paklival játszani.
Előnyei:
-
A módosítás valóban azt a paklit érintené,
amivel az utóbbi időben időhúzás terén a legnagyobb gond van…
Hátrányai:
-
… de ezt a játékot messzemenőkig nem csak a
Mezővel lehet játszani és nem csak 120 lapos deckkel.
-
Kérdés, mennyire gyengítene egy ilyen korlátozás
a Csatamezőkön. Mivel ez egy használható, erős, metagame-formáló, de nem
irreális pakli, nem szívesen száműzném a versenyasztalokról.
4.
Időtartalék
a szoros fordulókra.
Pécsett én is gyakran csináltam
azt, hogy eleve úgy tervezem a versenyeket, és úgy használom ki a lehetséges
időt, hogy kalkulálok körülbelül félóra hosszabbítással, amit szoros meccseknél
be lehet vetni. A döntést, hogy hosszabbítok-e, én hozom meg, de vannak
irányadó szempontjaim. 2-0-s meccseknél nem hosszabbítok, ezenkívül figyelem a
játék aktuális állását, hogy belátható időn belül befejeződik-e a meccs és
persze arra is, hogy a végkifejlet szempontjából milyen jelentősége van az
adott meccsnek. Az időhúzás kérdésére ugyan nem adunk választ, de pár
indokolatlan lefújást el lehet ezzel kerülni.
Előnyei:
-
Nincs akkora idegeskedés, nyugodtan be lehet
fejezni egy fordulót.
-
A gyorsabb fordulók idejét be hozzá lehet adni a
későbbi fordulókhoz.
-
Van lehetőség felépíteni a meccset, nem egy kör
alatt kell nyerni.
-
Gyakran teljesen észrevétlenül, vita nélkül
lehet meglépni.
Hátrányai:
-
Nagyon szubjektív, a bíró könnyen visszaélhet
vele (ezért engedtem el végül ezt a dolgot).
-
Az első 1-2 fordulóban nehéz dönteni arról, hogy
használjuk-e el már ott az idő egy részét, és megkockáztassuk-e, hogy az utolsó
fordulóban nem lesz.
-
25-30 fős versenyeken szinte mindig van egy
olyan páros, aki nem végez időben.
5.
Kiértékelés
Azt hiszem, a legnagyobb
kockázat nélkül kijelenthetem, hogy az egyik legvitatottabb módszere lenne ez a
hkk-nak, ami létezik, ha bevezetnék. A lényeg azon van, hogy az időlejárás után
a bíró megnézi az asztalokat, kezeket, gyűjtőket és a pakli felső 2-3 lapját,
és ebből megpróbálja eldönteni, melyik játékos nyert volna, aztán a döntésének
megfelelő eredmény kerül be a gépbe (vagy a papírra, mindenki amit használ). Az
biztos, hogy a szándékos időhúzós vádak megszűnnének, viszont a bírók lehet,
hogy közutálatnak örvendenének néhány ilyen eset után.
Előnyei:
-
Megszűnne az, hogy aki rosszul áll, 5-10 perccel
az idő lejárta előtt direkt időt húz.
-
Egyértelmű meccsek esetén igazságos eredmény
születne.
Hátrányai:
-
Szubjektív, a bíró könnyen visszaélhet vele.
-
A pakli felső 3 lapja akár egy Kurtz vagy
gyűjtőben lévő Térfaló manaspórák után is megváltozhat.
-
Figyelmen kívül hagyja azt a körülményt, hogy a
játékosok is hibázhatnak, márpedig dőlt már el ezen meccs.
-
Sokan nem fogadnák el az ellenük történő
kiértékelést egyértelmű esetekben sem, ami a verseny feszültté válásához
vezetne.
6.
Aktuális
kör befejezése után 1-1 kör a végén
Ráadásként egy nem az
időmúlásra megoldást kínáló felvetést írok, hanem valami mást. Felmerült már
pár alkalommal, hogy nem teljesen igazságos, hogy időlejárta esetén az aktuális
játékos már csak a körét fejezheti be, a másiknak viszont teljes köre van.
Ugyanis az ember, aki a második fő fázisában van mondjuk, már semmit nem tud
tenni, a másik játékos viszont még felépíthet egy teljes kört. Ebből nekem is
volt kellemetlen tapasztalatom az egyik Nemzetin. Két verzióm volt, vagy
kockáztatok, és vagy van az ellenfelemnek azonnalija és hátrányba kerülök, vagy
nincs, és nyerek. Vagy végigviszek egy biztonsági kört, amiben tudok védekezni
és a következő körben igen nagy eséllyel nyerek. Elkezdtem a biztonsági körömet
és a felénél leállítottak. Ha van még egy köröm, nyerek. Ha tudtam volna, hogy
az az utolsó köröm, kockáztatok, utóbb megtudtam, ellenfelemnek nem volt
azonnalija, nyerek. Így egy megnyert fordulót hoztam x-re. Itt bizony jobb lett
volna, ha 1-1 kör van az aktuális . Persze így meg az aktuális körében lévő
játékos kerül kis előnybe, de ezt teljesen igazságosan nem lehet megoldani.
Előnyei:
-
Mivel mindkét játékos felépíthet egy teljes kört,
így egyenlőbbek az esélyek.
Hátrányai:
-
Több idő telik el az időlejárás után, még jobban
elnyúlnak a fordulók.
Összegzés:
Mint látható sok a megoldási
kísérlet, a baj csak az, hogy mindegyik újabb problémákat vet fel. Ez sajnos
elég nagy gond. Mert az nem jó, ha megoldunk egy problémát, és 3 másikat
generálunk helyette. Éppen ezért mérlegelni kell, mi az, amiből több kár, mint
haszon, és mi az, ami alkalmazható. Én az első 3 megoldást nem igazán tartom
sem szükségesnek, sem célravezetőnek, a másik három szerintem megfelelő keretek
között (ha valaki ellenőrzi a bírót is) megvalósítható. És persze, ami a
legfontosabb, legyünk tisztességesek! Ha egy játékos a nyilvánvalóan elveszít
egy meccset, dobja be, ne akarjon így x-et szerezni (de persze csak akkor, ha
100% a kudarc, különben ne, ez mégiscsak egy verseny), és legyünk
tisztességesek, gondolkodjunk nyugodtan, de ne húzzuk az időt és ne sürgessük a
másikat se! Néha ez is csak feszültséget generál, és további esélyt ad az
időhúzásra! Ezek persze szép szavak, de látni kell, mindenki tehet azért, hogy
ilyen problémák ne legyenek (sajnos ezt nem látják be sokan). A játékosok is, a
bírók is, a szabályalkotók is. Ha mindenki teszi a maga dolgát, biztos vagyok
benne, hogy az esetek többségében meg tudjuk oldani ezt a problémát.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése