Az eddigi Star Wars filmek sorrendje nálam, 1. rész




A múlt hét óta elmondhatjuk, hogy 10 hivatalos egészestés filmje van a Star Wars Kánonnak. Ebbe természetesen nincsenek benne a Star Wars világában játszódó kisebb történeteket (pl. Ewokok háborúja), meg az egészestés rajzfilm sincs. A következő „statisztikai” érdekesség 2 év múlva lesz, amikor is 4x3-as felosztásban lesznek a Star Wars filmek: az alaptrilógia, az előzménytrilógia, az új trilógia és 3 spin off film. De mivel nem akarok még 1.5-2 évet várni ezzel a cikkel, ezért úgy döntöttem rangsorba teszem az eddig megjelent 10 filmet. A rangsorban próbálom a filmkritikusi és Star Wars kritikusi énemet is előhozni, de alapvetően annyira nem értek a filmekhez, a Star Warsnak viszont nagy rajongója vagyok. Éppen emiatt számomra az, hogy mennyire illeszkedik a korábbi Star Wars történetekhez, mennyire eredeti, hiánypótló, fontosabb, mint a filmtechnikai megoldások. Ezek alapján készítem a listámat, a tízedikkel kezdve:


10. Baljós árnyak

Gyerekkoromban szerettem ezt a filmet, de felnőtt szemmel nézve ez már nagyon gyerekfilm. Persze sok benne a fénykard, a harc, a kaland, de valahogy az egész üressé válik. Ebben nyilván benne van a rengeteg CGI is, de a nagyobb baj szerintem az, hogy igazából semmit sem ad hozzá az eddigiekhez. A fiatal Obi-Vant megismerjük, de az Anakinnal való kapcsolatáról még szinte semmi sem derül ki, Luke szüleit megismerjük, de tulajdonképpen semmit sem tudunk meg arról, hogy mi miért történik a jövőben. Kis túlzással, ha a sorozat a Klónok támadásával kezdődött volna, nem sokat vesztünk. Ezenkívül az adóügyes háttértörténet egész egyszerűen túl kicsi ahhoz, hogy egy olyan globális kataklizmának az alapját jelentse, ami a filmekben szerepel. Azt mondjuk hozzá kell tenni, hogy az egyik kedvenc könyvíróm, Matthew Stower egy fantasztikus előzményt írt a hozzá a Megtévesztés Leple című könyvben, ami más megvilágításba helyezi az egészet. Viszont aki csak mozifilmet néz, az ezzel nem sokat tud kezdeni. Az új karakterek sem sokat tettek hozzá, Jar Jarról inkább nem is beszélek, de Sebulba és Nute Gunray is elég sótlan, és Darth Mault sem sikerült igazán kidolgozni. Szóval nem igazán jól sikerült alkotás.


9. Az ébredő Erő

Lehet, hogy sokan meglepődnek, hogy ezt a filmet ennyire hátra tettem. De sajnos így gondolom. Én úgy vagyok vele, hogyha valami jót kapok, annak örülök. Ha valami rosszat kapok, akkor nem örülök annyira, de értékelem a próbálkozást. De ha semmit nem kapok, az a legrosszabb. És én ettől a filmtől semmit sem kaptam. A szituáció az én nézőpontomból: adott a Disney, aki egy tollvonással az eddig megjelent 40-50 zömében kreatív, jó, tartalmas Star Wars könyvet és a hozzájuk kapcsolódó háttérsztorit sutba dobta, hogy majd ők megalkotják azt. Erre elkészítik még egyszer az Új reményt. Hát köszönöm szépen. Az egész történetben nincs kb. egyetlen váratlan fordulat sem, minden másodpercben tudtam, mi fog következni, újdonságot a rendszerről kb. semmit nem tudtam meg, Kylo Ren a Klónok támadása Anakinja, csak a Sötét oldalon. Az még külön zavar, hogy gyakorlatilag ez a film az egész alaptrilógia lázadását tette hiábavalóvá, hiszen minden, amit elpusztítottak, 30 év alatt újraépült. De még ezzel együtt is lehet tudtam volna neki jobb helyet adni, de én úgy ültem be erre a filmre, hogy bármi lesz, pozitív leszek, bármit csinál a Disney, örülni fogok neki, de egyvalamit nem akarok látni: egy harmadik Halálcsillagot. És tessék…de politikai felhördülés megint nincs azon, hogy szétlőttek 5 bolygót, ez ilyen mindennapos dologgá vált már, úgy tűnik. Arra pedig nincs mentség, akármennyire is megmagyarázta a történet, hogy egy bolygóméretű fegyver ellen megint 15 X-szárnyúval mennek. Ezt még az Új reményben elfogadtam a 70-es évek technikája miatt, itt már nem. Csak azért nem teszem az utolsó helyre, mert önmagában jobb filmnek tartom, mint a Baljós árnyakat, és ha ez lett volna az első Star Wars film, akkor lehet sokkal jobb véleményen lennék róla. De nem ez volt.


8. Han Solo – Egy Star Wars történet

A legújabb elkészült film sem büszkélkedhet előkelő hellyel a listámon. Sajnos nagyjából ugyanazt tudom róla elmondani, amit az Ébredő Erőről, csak éppen Halálcsillag nélkül. Eleve úgy gondolom, hogy ez egy reménytelen vállalkozás volt, mert a Harrison Ford-féle Han Solo annyira bekerült a köztudatba, hogy ezt szerintem nem lehetett új színésszel pótolni. Nem is sikerült, bár ha csak ez lett volna a film problémája, akkor ezt megbocsájtom, mert úgy gondolom, hogy ez egy mission impossible szituáció volt. De sajnos sok más problémám is akadt. A történet egészen a kétharmadáig teljesen kiszámítható volt, Han Solo és Csubakka találkozása egyáltalán nem úgy történt, ahogyan számítottam rá, és nem is tetszett, ezenkívül arra lettem volna a legjobban kíváncsi, hogy Han Solo miért hagyta el a Birodalmi Akadémiát. Na, erről nem tudunk meg semmit. A vége fele van 1-2 meglepőnek nevezhető fordulat, de nem mentik meg az egész filmet. Külön zavart, hogy Han Solo karakteréből nem néztem ki, hogy egy nőhöz ennyire kötődik. És muszáj pár szót említenem a végéről: Darth Maul megjelenése meglepett, de a ami még jobban, az az, hogy utána már nem történt kb. semmi. Ennek mi értelme volt? Könyveket vezetnek fel? Azt ne egy filmben! Terveznek Darth Maul Spin offot? Mikor? 4-6 év múlva? Az Obi-Van filmbe tervezik? Azzal szinte biztos, hogy a Rebels epizódjait tennék tönkre! Szóval szerintem ebből innentől jól kijönni nem lehet (persze cáfoljanak rám). Arról meg már ne is beszéljünk, hogy aki csak filmeket néz, az most épp ledöbben, hogy ez még él? Ez meg már csak kukacoskodás, de így megint nem sikerült egy fénykard nélküli filmet csinálni. Minden összevetve ez a film Han Solo karakterén kívül is rengeteg sebtől vérzik.


7. A klónok támadása

Bár még ez a film sem egyértelműen pozitív, de erről sokkal jobb a véleményem, mint az előző 3-ról. Ha csak azt nézzük, hogy mit adott hozzá a Star Wars univerzumhoz, akkor ez az egy film többet tett hozzá, mint az előző 3 együttvéve. 2 szerintem remekül kidolgozott bolygót kaptunk, de a Coruscantot és a Naboot is sokkal jobban kidolgozták, mint az első részben. A háttértörténet monumentális, a politikai szál megjelenése párhuzamosan halad a Jedi-Sith küzdelemmel, ami nekem bejön, a végén a földi csata nagyon látványos, és rengeteg szálat elvarr. Tehát a Star Wars történetbe remekül illeszkedik. Akkor mégis miért van viszonylag hátul? Érdekes, hogy amíg az előző 2 filmről azt mondtam, hogy önmagában akár jó film is lenne, de a SW világba beleillesztve már nem oké, addig ez a film nálam önmagában bukik el. A szerelmi jelenet borzasztóan kínos, Anakin karaktere egyáltalán nem pozitív, karakterfejlődése nincs (illetve van a 2 rész között, csak azt éppen nem látjuk), a Jediket pedig nagyon gyengének mutatja a film (igaz, ez részben kényszerhelyzet is). Sajnos ezek nálam rányomják a bélyeget a filmre. Ezzel együtt nem gondolom annyira rossz filmnek, amennyire sokan lehúzzák.


6. Az utolsó Jedik

Talán ez a film nálam a legvégletesebb. Vannak elemei, amiket egyszerűen imádok, egyes jeleneteken meg legszívesebben a fejemet verném a falba. Végül ezek összessége a középmezőnybe tette nálam az alkotást. A film összességében tetszett, a véleményem róla pozitív. Egyfelől a csaták, az akciójelenetek nagyon jók benne, látványos, epikus szinte az összes, újfajta gépek, csillagrombolók (bár azokat szívesen néztem volna többet harc közben), van itt minden, ami szem-szájnak ingere. És külön tetszik, hogy a csatáknak van mélysége, súlya, érződik, hogy a lázadók mennyire sebezhetők, és nyílt csatában nem sok esélyük van az Első rend ellen, érezzük a veszteségeket. Nagyon tetszik az árnyaltabb kép a lázadókról, hogy ők sem tévedhetetlenek, néha indokolatlanul akarnak hősködni, máskor tévednek nagyokat – a sokak által szidott kaszinóbolygós jeleneteket én például pont ez az árnyalás miatt szerettem. Bejött, hogy most voltak váratlan fordulatok a filmben, amik megleptek, amikre nem számítottam, nem találtam ki a történet folyását elejétől a végéig. Külön tetszett az Erő-kapcsolat Rey és Kylo között, amiből sok minden kiderül, és így az eseményeket 2 különböző nézőpontból láthattuk. Nagyon bejött a filmnek az a "mitológiai" szála, hogy a Jediknek pusztulnia kell-e, vagy nem, és, hogy sokszor elmosódott a világos és a Sötét oldal közötti különbség. Kylo Ren karaktere egyértelműen jobb lett, fejlődött, bár a végére kicsit megint túlzottan hisztis lett. Ezenkívül sokakkal ellentétben nekem Luke is bejött, nagyon szép volt, ahogy a kezdetben magányos, önkéntes száműzetésbe vonult alakból ismét igazi hős lett. Sajnos azonban mindezeket rengeteg baromság színezte. Az üldözéses sztori nagyon gyenge, a halálok többsége egyenesen szánalmas. Snoke halálán még Jar Jar Binks is felállva tapsolna, Ackbar admirális magához méltatlanul halt meg (Apropo, miért nem az övé volt a fénysebességes öngyilkos manőver?), Phasma teljesen súlytalan maradt, Luke halála meg csak simán értelmetlen. De még a haláloknál is cikibbek a túlélések, Leia megmenekülése még Star Wars mércével is mesei, Finn túlélését meg inkább nem is kommentálnám.  Ugyanígy a gonosz karakterek többsége se fejlődött sőt, inkább visszafejlődött (Kylot kivéve). Snokeot és Phasmát ezért kár volt szerepeltetni, Hux tábornoknak meg az első részben még csak-csak volt valami karizmája, de itt egyenesen röhejes volt a viselkedése. Ez az ember egy tábornok? Akkor már értem, miért nem volt képes nyerni az Első Rend a többször túlerejének dacára. Mindezek együtt nagyon végletessé teszik a filmet, ami kizárja, hogy az élmezőnybe tegyem, de azt is, hogy a mezőny végére. Vannak ennél sokkal jobb, de sokkal rosszabb alkotások is.

A listát jövő héten folytatom az első 5 helyezettel. Egyetértetek az eddigiekkel, vagy van, amit előbbre/hátrébbra raknátok? Szerintetek hogy mi lesz az első 5 sorrendje?

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról