Puzsér vs. Hajdú, avagy miről szól valójában az Alkotmánybíróság döntése?
Puzsér
Róbert és Hajdú Péter médián keresztül történő szópárbajai, valamint az ezzel
összefüggő jogi eljárások lassan már 5 éve mennek. Amikor ez elkezdődött, sok
mindenre számítottam, két dologra azonban nem:
-
Ezek az ügyek ennyire
elhúzódnak.
-
Eljutnak egészen az
Alkotmánybíróságig.
Az
előbbi mondjuk az ügyek számából és a bíróságok leterheltségéből kiindulva
talán nem akkora meglepetés, a második azonban igen, nem gondoltam volna, hogy
valamelyik fél ilyen messzire elmegy. Azonban erre is sor került.
A
történet lényege (ezúttal csak az Alkotmánybíróság által vizsgált eseteké):
Puzsér Róbertet a 2014.12.12-én és 2014.12.18-án közzétett bejegyzései miatt
perelte be Hajdú Péter, mert szerinte az abban szereplő megjegyzések megsértették az
emberi méltóságát, valamint a jó hírnévhez való jogát. Puzsér 2014.12.12-i
bejegyzésében többek között pszichopatának nevezi Hajdú Pétert, valamint azt a
kifejezést használja, hogy „zavaros
körülmények között jutna köztévés szerződésekhez”. A 2014.12.18-i írásában
pedig „egy médiapszichopata jogi
terrorja”-ként említette Hajdú jogi eljárásait (amelyekből ekkor már több
is volt).
Hajdú
Péter keresetét az első és a másodfokú bíróság is elutasította, mindkét bíróság
azzal indokolta a döntését, hogy Hajdú Péternek – mint közszereplőnek és mint
országosan ismert médiaszemélyiségnek – több mindent kell elviselnie, mint egy
médiában nem szereplő személynek, erre is tekintettel Puzsér kijelentései – bár
meghökkentő és nyers kijelentések – a véleménynyilvánítás jogának korlátait nem
lépik túl.
Hajdú
ezt követően fordult az Alkotmánybírósághoz. Jogi képviselője az érvelésében
előadta, hogy az első és másodfokú bíróság a jogszabályokat nem az Alaptörvény
28. cikkében foglaltakkal összhangban értelmezte. Az Alaptörvény ugyanis
kimondja az emberi méltósághoz való jogot és a jó hírnév tiszteletben tartását,
amit Puzsér kijelentései nyilvánvalóan megsértettek, az első- és másodfokú
bíróság azonban ezt a tényt figyelmen kívül hagyta. Utalt arra is, hogy Hajdú
Péter nem minősül közszereplőnek, ugyanis az Alkotmánybíróság korábbi
gyakorlata alapján csak közhatalmat gyakorló személyek és politikusok
tekinthetők közszereplőnek, Hajdú pedig ezek egyikébe sem tartozik. Kitért arra
is, hogy Puzsér kijelentései nem véleménynyilvánítások, hanem valótlan
tényközlések voltak, így ekként kellett volna értékelni őket.
Az
Alkotmánybíróság Hajdúék kérelmét elutasította. Ezt mindkét fél a maga módján
értelmezte a közösségi oldalán. Puzsér szerint „ez a persorozat meghatározó lesz a következő évtizedek
joggyakorlatában és szólásszabadságról való gondolkodásában. Rossz mulatság, de
férfimunka volt. Győzött a sajtószabadság és a kritikához való jog.” Bejegyzésében
kitér arra is, hogy „ezzel a határozattal
egy picit szabadabb hely lett Magyarország: ez a döntés irányadó lesz minden
hasonló jogvitában, és a következő médiapszichopata háromszor is meggondolja
majd, milyen eszközökkel próbálja a neki nem tetsző véleményt eltaposni.”
Hajdú véleménye ezzel szemben a következő: „Az
emberi méltóságot sokkal jobban kellene védeni. Mert nonszensz, hogy mostantól
ismert édesanyákat, édesapákat vagy nagyszülőket nyilvánosan, jogi
következmények nélkül lehet mocskolni. Magyarázzam el az iskolás gyerekeimnek,
hogy én nem vagyok pszichopata csak mivel a tv-ben dolgozom, ezért rám lehet
ezt mondani. Ez döbbenetes! Hol a határ?? A mai döntés értelemben a
közszereplőket bárki nevezheti takonygerincű pszichopatának, ez jogilag
mostantól legitim.”
Személyes
véleményem az, hogy az egyik fél eltúlozza ennek a döntésnek a jelentőségét, a
másik meg teljes egészében mellébeszél, és kijelentései arról árulkodnak, hogy
igazából nem is olvasta el figyelmesen a határozatot.
Ezért
gondoltam azt, hogy megpróbálok értéksemlegesen írni a témáról, összefoglalom,
mit vizsgált az Alkotmánybíróság, milyen döntést hozott, és milyen hatása lehet
ennek a jövőre nézve (nem a két fél egymás közötti viszonyában, hanem a hasonló ügyek bírói gyakorlatában). Mindenekelőtt szükséges néhány általános kérdés
megválaszolása. Nem fogok kemény jogászkodásba belemenni, megpróbálok rövid,
egyszerű, közérthető válaszokat adni.
Véleménynyilvánítás kontra személyiségi
jogok. Mi a határ?
A
véleménynyilvánítás egy az Alaptörvényben is rögzített jog, ami a
szólásszabadsággal áll összefüggésben. Mivel egy jogállamban alapkövetelmény,
hogy az emberek a véleményüknek szabadon hangot adjanak, ezért ezt a jogot csak
igen szűk körben indokolt korlátozni. Ilyen ok lehet az emberi
méltóság és a jó hírnévhez való jog, amelyek szintén alkotmányos alapjogok.
A
kérdés az, hogy mi van, amikor ezek ütköznek? A főszabály, hogy minden jog
addig terjed, amíg valaki más személyes jogát ezzel nem sértjük. Ugyanakkor
óhatatlanul felmerül, hogy mi a határ? Mi az, amikor már a véleményünk megsérti
más ember jogait? Ez semmiképpen nem lehet az adott személy szubjektív mércéje,
hiszen akkor az emberek sértődékenysége döntene el jogvitákat. Tehát ennél
objektívebb határokat kell kialakítani! Ezt azonban megnehezíti, hogy
minden ügy más, minden kijelentést, és
minden sértett személy különbözik, így az objektív kritériumok sem lehetnek
túlságosan merevek, mert az számos igazságtalan döntést szülne.
Miért számít, hogy valaki közszereplő-e?
Az
általános bírói felfogás az, hogy egy közszereplőnek több mindent kell
eltűrnie, mint egy átlagembernek. Ennek az az oka, hogy mivel őt sokan ismerik,
gyakran szerepel a médiában, és az életének egy része is nyilvános, ezért a
tevékenységének a nyilvános kritizálása is tágabb körben, nagyobb mértékben
megengedett, mint mások tevékenységének. Mondhatjuk úgy is, hogy ez a
népszerűség és az ismertség ára. Ennek az is a magyarázata, hogy egy médiában
szereplő embernek – éppen a média révén – több lehetősége van arra, hogy az őt
ért kritikákra reagáljon és ezt a reakcióját eljuttassa az emberekhez.
Politika ide vagy oda, ez elfogadhatatlan |
Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a közszereplőknek mindent tűrniük kell. A
személyiségi jogvédelmük nem korlátozott, ha olyasvalami kapcsán éri őket
sérelem, ami a köztevékenységükkel nincs összefüggésben. Például, ha valaki azt
állítja egy közszereplőről, hogy veri a feleségét (ld. origo esete Juhász
Péterrel), akkor itt nem releváns az adott személy közszereplői státusza, mert
a családi életével összefüggésben rágalmazták. A másik, hogy az emberi
méltóságukban őket sem lehet megsérteni, ezért a kritikának van egy határa,
amit azonban egyedileg kell elbírálni. Általános gyakorlat az, hogy a
közszereplő tevékenységével nem vagy csak laza összefüggésben álló öncélú
sértegetés már túllép a véleménynyilvánításon, így az nem megengedett.
Tényállítás vagy vélemény? Mi a különbség,
és miért fontos ez?
Azért
jelentős a kérdés, mert a kettő megítélése nem ugyanaz. De nézzük először a
különbséget! A tényállítás lényege, hogy a tényállító személy valami a múltban
megjelent vagy a jelenben meglévő, objektív, ellenőrizhető dolgot állít egy
(vagy több) másik emberről.
A véleménynyilvánítás ezzel szemben egy szubjektív
értékítélet. Hogy egy példával is érzékeltessem: ha valakiről azt állítom, hogy
börtönviselt, akkor objektíve ellenőrizhető, hogy igaz-e az állításom, vagy nem.
Ha valakit szimplán lehülyézek, az viszont véleménynyilvánítás. Vannak esetek,
amikor azonban ez korántsem egyértelmű. Ha mondjuk én valakit teszem azt
lekurvázok, az bármelyik lehet. Utalhatok arra is, hogy ő az utcán keresi a
kenyerét, de lehet, hogy csak szitokszóként használtam. Ilyenkor a
szövegkörnyezetből lehet leginkább eldönteni, hogy ez minek minősül.
Miért
van ennek jelentősége jogi szempontból? Azért, mert az általános gyakorlat az,
hogy a hamis tényállítások önmagában személyiségi jogokat sértenek (kivéve
politikusoknál, de erre még kitérek). Tehát ezesetben ha a tényállításról
bebizonyosodik, hogy hamis, akkor túl sok kérdés nem marad. Ha viszont
véleménynyilvánításról beszélünk, akkor az emberi méltóság sérelme az irányadó
mérce, amit jóval nehezebb igazolni.
Mindezeket
összevetve az Alkotmánybíróságnak az alábbi kérdésekre kellett választ adnia:
·
Közszereplőnek minősül-e
Hajdú Péter?
·
Puzsér megjegyzései
összefüggésben állnak-e Hajdú közszereplői mivoltával?
·
A tett kijelentések
tényállításnak vagy véleménynyilvánításnak minősülnek-e?
Ezek
alapján lehet megállapítani a „mércét”, majd eldönteni, hogy Puzsér
kijelentései jogsértők voltak-e?
Nézzük
ezek után, mik a kérdésre a válaszok?
Közszereplő-e Hajdú Péter?
A
kérdés első ránézésre egyértelmű igennek tűnik. Hajdú Péter jogi képviselője ugyanakkor
vitatja ezt. Az érvelése szerint az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata alapján
csak politikai és közhatalommal rendelkező személyek közszereplők, Hajdú pedig
ezek egyikébe sem tartozik bele.
Az
Alkotmánybíróság nem értett egyet ezzel a véleménnyel. Álláspontjában
kifejtette, hogy annak ellenére, hogy 2014-ben és 2015-ben valóban hozott jópár
olyan döntést, amely kifejezetten a politikai közszereplőkre vonatkozott, a
gyakorlat alapján közszereplőnek akkor minősül valaki, „amikor közügyeket és a közhatalom gyakorlását, a közfeladatot ellátó,
illetve a közéletben szerepet vállaló személyek tevékenységét érinti.” Az
Alkotmánybíróság szerint egy olyan személy, aki a televízióban, főműsoridőben,
évek óta nagy nézettséggel bíró műsort vezet, mindenképpen közéleti szerepet
vállaló személynek – vagyis közszereplőnek – minősül.
Azt
gondolom, hogy ez tiszta sor. Vitán felül áll az, hogy egy olyan személy, aki
ilyen volumenű műsort vezet, és folyamatosan reflektorfényben van, az
közszereplőnek tekintendő.
Ami
már érdekesebb része a döntésnek, hogy az Alkotmánybíróság különbséget tesz
közszereplő és politikai értelemben vett közszereplő között. Utóbbiaknak ugyanis (2014-es és 2015-ös határozatok alapján) kampányidőszakban kis
túlzással mindent el kell tűrniük, ami a politikai tevékenységükhöz
kapcsolódik, annak sértő szándékától és valóságtartalmától függetlenül. A nem
politikai értelemben vett közszereplőknek ezzel szemben nem kell annyi mindent
elviselnie, de még így is többet, mint egy átlagembernek.
Izgalmasabb
kérdés az, hogy Puzsér megjegyzései Hajdú Péter közszereplői tevékenységével
állnak-e összefüggésben? Az Alkotmánybíróságban volt egy párhuzamos indoklás, amely nem így gondolta, de a többségi vélemény szerint erre a kérdésére is igen a válasz. Jómagam is
ezen az állásponton vagyok. Puzsér kezdeti kritikái Hajdú Péter tévés
tevékenységére irányultak, vagyis, hogy haldokló, gyászoló, rákbeteg, értelmi
fogyatékos személyeket tesz a képernyőre pénzszerzés céljából. A jogi terror
kifejezés pedig a nagyszámú ellene indított jogi eljárásra utal, ami szintén
Hajdú közszereplésével áll összefüggésben, ha csak közvetett módon is. Szóval
szerintem a szituáció itt is egyértelmű.
Tényállítás vagy véleménynyilvánítás?
Nézzük
meg szó szerint a 3 kifejezést, amit értelmezni kel:
-
„Pszichopata”
-
„Zavaros körülmények
között jutna köztévés szerződésekhez”
-
„Egy médiapszichopata
jogi terrorja”
Ezek
a kifejezések mindegyike akár tényállításként, akár véleménynyilvánításként
felfogható. Közös még bennük, hogy objektíve mindhárom cáfolható, így
amennyiben tényállítások, Hajdúnak nincs nehéz dolga. De vajon azok-e?
Az
Alkotmánybíróság szerint – és egyébként szerintem is – nem. A pszichopatával
nyilván nem arra gondolt Puzsér, hogy elmebetegségben szenved Hajdú és zárt osztályon
lenne a helye. A jogi terror szintén nem a büntetőjogi értelemben vett
terrorcselekmény megvalósulására utal, hanem az ellene indított jogi
eljárásokra, amik alkalmasak arra, hogy az ember azokat – a szó köznapi
értelmében vett – terrornak élje meg. A legneccesebb talán a „zavaros körülmények között jutna köztévés
szerződésekhez” kijelentés, de az adott kontextusban ez is egyértelmű véleménynyilvánítás
volt, konkrétumok nélkül.
Összefoglalva
tehát az Alkotmánybíróságnak innentől már csak azt a kérdést kellett
megválaszolnia, hogy egy közszereplőnek ezeket a kritikákat, amik nem tényállítások,
el kell-e viselnie? Azt gondolom, erre már nem is lehetett más választ adni,
mint azt, hogy igen (csak utalnék arra, hogy a korábban említett párhuzamos indoklás szerint ilyen szintű sérelmek még egy nem közszereplő személy esetén sem lépnek túl a véleménynyilvánítás jogán).
A döntés jelentősége
A
döntés tartalma engem túlságosan nem lepett meg, és szerintem sok újdonságot
sem tartalmaz, és ha nem két ennyire ismert emberről lenne szó, nagyjából
senkit nem is érdekelne. Egy nóvuma azonban úgy gondolom, hogy van. Talán ez az
első alkalom, amikor az Alkotmánybíróság kimondta, hogy közszereplő és
politikai közszereplő között van különbség, sőt, akár közszereplő és
közszereplő között is lehet annak ismertsége, a közszereplés önkéntessége és
más egyéb tényezők alapul vételével. Ez mindenképpen egy olyan gondolat, aminek
a jövőben komoly relevanciája lehet.
Nem
osztom azonban Puzsér véleményét azzal kapcsolatban, hogy ez a döntés ezen
túlmenően komoly relevanciával bír majd a jövőben. Sőt, igazából pont azt
mondja ki a döntés, hogy minden ügyben egyedileg kell vizsgálni a közszereplés
mértékét, ezáltal még inkább a bíróságokra bízza az ilyen ügyek eldöntését. Ez
jogbiztonság szempontjából aggályosnak tűnhet, ugyanakkor szerintem ez a
legjárhatóbb opció. Nem lehet igazán objektív kritériumokat állítani a jó
hírnév kérdésében. Hiszen ha például egy olyan ügyvéd tevékenységére mondanánk,
hogy „egy médiapszichopata jogi terrorja”,
aki önkéntes alapon árva gyerekeknek nyújt jogvédelmet és ezzel kerül a kamerák
kereszttüzébe, már közel sem olyan biztos, hogy ez a kifejezés nem lenne
jogsértő. És szerintem ez így helyes, minden ügyet egyedileg kell vizsgálni. Ebből viszont az is következik, hogy az Alkotmánybíróság határozata sem jogilag, sem erkölcsileg nem bírálja felül a korábbi Puzsért elmarasztaló döntéseket , mert ott más kontextusban, más kifejezéseket használt.
Hajdú
Péter véleményét meg nehéz kommentálni. Az Alkotmánybíróság pont nem azt mondta
ki, hogy mostantól le lehet pszichopatázni az anyákat, apákat, nagymamákat stb.
Sőt, ha az anyaságukkal, apaságukkal összefüggésben tesznek valakire sértő
kifejezéseket, azt pont, hogy nem kell eltűrni. De közszereplőként igenis
tűrniük kell. Ha ez Hajdúnak nem tetszik, van más opció. Mondjuk el lehet menni
tanárnak, péknek, kőművesnek, vagy akár lehet producerként a háttérben, a
kamerák mögött tevékenykedni. Egyik sem közszereplő, és egyik esetén sem kell elviselni az ehhez hasonló sértéseket. De nyilván ez kevesebb pénzt is jelent,
ezért Hajdú nem ezeket a tevékenységeket folytatja. Azt hiszem, erre mondják,
hogy valami valamiért. A gyerekekről meg akkor kellett volna elkezdeni
gondolkodni, amikor belevágott a médiatevékenységébe, nem pedig utólag felhasználni az apaságot vagdalkozásra. Az erkölcsi kiselőadása
meg már azért is gáz, mert ő maga is nem egy alkalommal sározta Puzsért a
nyilvánosság előtt. És ne, ne jöjjön nekem senki azzal, hogy oké, de Puzsér
kezdte! Ez a kifogás óvoda középső csoportban még oké, fölötte már gáz!
Összességében,
bár a két fél véleményéből egyikkel sem tudok azonosulni, de Puzséré
egyértelműen közelebb áll az igazsághoz, mint Hajdúé.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése