Vissza a múltamba 38. – Salamonis titkai
Picit
az elmúlt időszakban elcsúsztam, de végeztem már Steve Jackson és Jonathan
Green új könyvével, a Salamonis titkaival, amiről jöjjön is egy kritika.
Általában a két nagy szerzőnél az az érzésem, hogy Livingstone inkább a szokott
mechanikákat használja, Jackson viszont mer újítani. Itt is ezt éreztem, de az
egyediség ugyebár mindig kétes. Így kíváncsi voltam, itt mit hoz ki belőle. A
pontozásom a szokásos, lássuk, mennyire tetszett a könyv!
Történet (5): Érdekes, hogy a 2010 utáni Jackson ill. Livingstone
könyveknél egyre gyakoribb, hogy amikor belekezdünk a könyvbe, még nem tudjuk
pontosan, hogy mi lesz a küldetésünk. Ez persze nem baj, csak kicsit furcsa,
hogy ez az irány egyszerre elindult. Ebben a kalandban egy szépreményű ifjúként
kezdjük pályafutásunkat, vágyunk, hogy kalandorok legyünk, de már az elején jön
a probléma, ugyanis elveszik a hátizsákunk. Így az első salapengőinket csak
kemény munkával (esetleg valami más módon…) tudjuk megszerezni. Tetszik a
kalandnak ez a része, érezhető benne, hogy mivel jár a szegénység, amikor még
egy éjszakai szállás költsége is majdnem meghaladja az addigi összes
keresetünket. Aztán ha visszaszerezzük a táskánkat, már egyenesbe áll az
életünk. Egy rövid tanulási, illetve tapasztalási folyamatot követően
belevethetjük magunkat kalandorként a különböző küldetésekbe. És számomra itt
jön a könyv igazi zsenialitása: a kaland számos miniküldetést ad nekünk, amiket
egyesével kell teljesíteni, de mindegyikkel egyre közelebb kerülünk az egységes
egészhez, majd a végén jön a fő feladat, amit teljesítenünk kell, konkrétan a visolyok
okozta veszély. A végső küldetésünk ennek a megoldása.
A
szabályrendszerben az az újítás, hogy az elején meglehetősen alacsony
értékekkel rendelkezünk és a kalandnak egy szakaszán a meglévő dicsület
pontjaink alapján lehet növelni az értékeinket, és mi döntjük el, hogy melyiket
mennyivel. Ez az ötlet nagyon tetszik, de itt is érzek egy hasonló
aránytalanságot, mint a Krampusz éjszakájában, ugyanis aki kicsit ismeri a KJK
könyveket, tudja, hogy egy ügyességet egy életerővel össze sem lehet
hasonlítani. Arról nem beszélve, hogy a könyv nagyon sok esélyt ad az élelem
használatára, így kevés ÉP-vel sem teljesíthetetlen a küldetés. Szerencsére
azért a pontok számát maximalizálja a könyv és nem is lehet annyi dicsületet
használni, hogy nagyon morbid karakterünk legyen, így itt ez nem teszi túl
könnyűvé a játékot. A játék elején e mellett lehet különböző képességekre is
szert tenni, amik kisebb-nagyobb mértékben hasznosak lesznek a játék során
(viszont nem túl sokat lehet megszerezni belőlük). Nekem személyes kedvencem a
betűvetés, szerintem önmagában a képesség is ad egy olyan extrát a játékba, ami
nagyon megnöveli az élményfaktort SPOILER!!!
és azért meg is növeli az esélyt a sikerre, mert nagyon fontos
információkat lehet megszerezni némi gondolkodással Spoiler vége! Ami még külön tetszik, az az álomvilágbéli játék, ami
bár egy sima labirintus-kaland, ám a különleges körülmények között mégis
izgalmas. Aprócska, de viszonylag ritkán használt kreativitás, hogy az egyik
miniképnek is lehet jelentősége a kalandban, ez tetszett (bár a végefele már
nem annyira figyeltem rá oda, amikor volt elég pénzem).
Nagyon
bejön nekem itt is, hogy azt a folyamatot, ahogy a főszereplő karakter egy
szinte gyerekből majdhogynem egy hőssé változik, végigkövethetjük. Jó, nem
olyan komplexen, mint a Bíbor Áradatban, de azért így is jó és legalább
letisztultabb a játék, mint Paul Mason művében. Ami még egy kis extra az a
napok jelölése, de valójában ez egy trükk az idő múlásának jelölésére, ugyanis
minden bejegyzésnél olyan számú nap telik el, ami 7-tel osztva egyes maradékot
ad. Így valójában ez arra jó, hogy minden küldetésünk után a soron következő
naphoz érünk, így a végjáték előtt egy küldetést leszámítva mindet tudjuk
teljesíteni SPOILER!!! de van egy
olyan küldetés, aminél át lehet menni egy másikba, így ha jól választunk, akkor
az összeset végigjátszhatjuk. Spoiler
vége!
A
könyvben lévő karakterek is nagyon tetszenek, a játék elején számos érdekes
szereplőbe belebotolhatunk, Ruznik Ullsen sokat tud segíteni, míg a Garasos egy
nagyon kellemetlen karakter, akinek lett volna kedvem vérét venni, ha a kaland
engedte volna. Ebben a könyvben is benne van némi nosztalgia-faktor, leginkább
a jövőben megjelenő Creature of Havoc kalandból, az elején Easter Egg szintjén,
majd egy küldetésben is. Ez utóbbi talán a kaland legkevésbé eredeti része, itt
azért nagyon ugyanaz történik a mocsárban, mint az eredeti könyvben (bár annál
azért sokkal könnyebb). De összességében azt gondolom, hogy az egész nagyon
szuper.
Gondolkodás/szerencse (4): Nagyon-nagyon hezitáltam, hogy két pontból melyiket adjam,
itt most végül a magasabbat adtam meg, leginkább azért, mert nem akartam dupla
büntetést adni egy momentum miatt a kalandnak. De erről még később
részletesebben írok. Ami még befolyásolt, hogy nekem volt betűvetés a
képességeim között, ami szerintem itt nagyon sokat számít, ugyanis olyan
információkhoz, amiket nem szereztünk meg, rejtvényeken keresztül juthatunk
hozzá, sőt, néha-néha akár halálos szituációkból is kimenekíthet minket. Ha ez
a képesség jelen van, majdnem a teljes kalandban ébren tartja a logikánkat. De
egyébként is tele van a könyv erkölcsi-logikai dilemmákkal, főleg az elején,
hogy mire vetemedünk azért, hogy minimális pénzt szerezzünk és azt mire
használjuk fel. Később a küldetéseknél is fontos a választás sorrendje és azért
ezt is befolyásolhatják a közben szerzett információk. E mellett több küldetésnél
vannak gondolkodósabb részek. Ami miatt viszont le lehetett vonni pontot, az
egyrészt az, hogy a pénzszerzés sok tekintetben szerencsejáték (pl. a
disznó fejek utáni kockadobás), illetve többször eljátssza a kaland, hogyha
nincs elég pénzünk vagy nincs meg egy tárgyunk, akkor szerencsepróba dönt a
sorsunkról. Szóval azért nem tökéletes a kép.
Nehézség (3): Itt viszont szintén két opcióból a szigorúbbat adtam. Becsapós a kaland, mert nem tűnik
annyira nehéznek, de valójában egyáltalán nem könnyű becsülettel teljesíteni. Már
az elején sem, mert egyáltalán nem biztos, hogy mire megtudjuk, hol van a hátizsákunk,
addigra a kiváltásának a díját össze tudjuk szedni, a szerencsepróba pedig az
akkori szerencse pontjainkkal több mint necces. A küldetések többségét magában
nem olyan nehéz teljesíteni, ugyanakkor szinte mindegyikben van valami, amit ha
nem teljesítünk, akkor a végén csattan az ostor. Az igazi nehézség ugyanis a
végjáték. Mindenekelőtt tudnunk kell, hogy hol keressük a Reszkető embert, majd
ha megtaláljuk, egy olyan tárgyat kell használnunk, ami bár Salamonisban van,
de csak egyszer lehet hozzájutni, és nekem csak a jó öreg KJK-s megérzéseim
súgták azt, hogy erre bizony szükség lesz és meg kell szerezni. A végén a főzet
elkészítéséhez meg szükség van 4 komponensre, amik közül egy ugyan kiváltható
szerencsepróbával, de természetesen a legkönnyebben megszerezhető. És ezekből a
komponensekből van egy, aminek a megszerzését teljesen inkorrektnek tartom, és
ami miatt nem tudtam magasabb pontot adni. Átmegyek Spoilerbe, hogy ne okozzak
meglepetést annak, aki izgulni akar. SPOILER!!!
A fekete unikornis vérénél dönthetünk, hogy egyedül megyünk, vagy
felfogadunk segítőket. Nyilván alapból sokkal logikusabb, hogy egy ilyen
feladatot szakértő segítségével teljesítünk. Ezt a tanácsot adja nekünk egy
olyan karakter is, aki egyébként segít nekünk a küldetések kapcsán, nem a
kárunkat akarja. Viszont, ha csapatban megyünk, biztosan nem találkozunk az
elfekkel és sehogy nem szerezhetjük meg az egyik komponenst, ami a végén
kötelező. Ez szerintem rettenetesen inkorrekt. Oké, a KJK-könyvekben helye van
a félrevezetéseknek, de ez akkor jó, ha ennek van valami előzménye, vagy vannak
legalább érvek a mellett, hogy ne azt tegyük, amire tanácsolnak vagy utasítanak.
Ha ez előzmény és utaló jel nélkül történik, akkor az szerintem még rosszabb,
mint egy jobbra-balra ösvényválasztás. Ráadásul a végén a dicsület-pont
összevetésnek sincs semmi értelme, hiszen csak akkor van meg nekünk az alikorn,
ha az arany tölgyfalevél is (ez utóbbi esetleg azzal feloldható, hogy egy
helyen el lehet veszíteni valamilyen tárgyat). Szóval ez így nem tetszett. Spoiler vége! Ha már van egy nehezen
megszerezhető komponens, akkor szerintem korrektebb lett volna, ha ez váltható
ki szerencsepróbával. Ellenfeleink
egyébként nem túl erősek, de mivel mi is gyengébbek vagyunk az átlagnál, ez
nagyjából kiegyensúlyozott.
Játékélmény (5): Az előző pontban felhozott hiba ellenére is azt mondom, hogy
ez egy mestermű. Végig azt éreztem, hogy a kaland lüktet, átélem a
szituációkat, amik benne vannak, történjenek akár még zöldfülű, szépreményű
kalandor-jelöltként, akár már tapasztaltabb harcosként. A küldetések közül
mindegyik megütött egy minimumszintet, nyilván volt, ami kevésbé izgalmas, de
ez meg a fokozatosság miatt kellett. Viszont például Alsent atya (most esett le
a fordítás…) kalandja remek. Annak is örülök, hogy bár a vége valóban nehéz,
összességében pont annyira veszi komolyan magát, amennyire a történethez illik,
és ehhez a kalandhoz az is nagyon passzol, hogy sok halálmező nem jár tényleges
halállal, hanem csak egyszerűen elveszítjük a hírnevünket és így valami civil
munka mellett döntünk. A kaland végjátéka viszonylag egyszerű, de mégis
izgalmas, sok rendkívüli nincs benne, viszont a hangulata mindenért kompenzál.
A változó helyszínek, a nem túlzásba vitt nosztalgia, a pénz szerepe, a
különböző feladatok egy olyan változatosságot adnak a játéknak, ami szerintem
eléri, hogy senki se akarja igazán letenni a könyvet, ha egyszer elkezdte
játszani. Szóval csak annyit tudok kívánni, hogy soha rosszabb kalandot!
Összességében: 17/20
Ezzel
pedig idén először ideje előszedni a TOP-listánkat, megnézni, hogy állunk,
mivel 17 ponttal már simán fel lehet rá kerülni. Márpedig ez fel fog,
olyannyira, hogy a 17 pontosok közül nekem ez tetszett a legjobban, így a
harmadik helyre ér fel, a többit pedig eggyel lejjebb szorítja. Így a TOP-lista
jelenleg így néz ki:
2. Éjsárkány
3. Salamonis titkai
4. Vihargyilkos
5. Drumer
átka
Remélem,
mindenkinek tetszett az elemzés, következő hónapban egy minikaland-füzettel
fogok érkezni. Addig pár más témájú írásom is lesz, azokat is olvassátok el!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia! Nekem nem jön ki a matek a napokkal. *** SPOILER *** A tengernap az ötödik nap, amikor már nem mehetünk tovább újabb küldetésre, szóval így max csak 5 küldetést lehet teljesíteni (plusz az általad is említett bónuszt, ha ügyesek vagyunk). *** SPOILER VÉGE ***
VálaszTörlés