Mi lett volna a Mercedesek és a Red Bullok nélkül 2020-ban?
Sokan tették fel a kérdést magukban,
hogy mennyire lett volna izgalmas szezonunk idén a Formula 1-ben, ha nincs az
óriási fölénnyel bíró Mercedes a versenypályán. A válasz nagyon egyszerű:
ugyanilyen „izgalmas” lett volna, csak nem Hamilton és a Mercedes, hanem
Verstappen és a Red Bull nyert volna ekkora fölénnyel. Ami viszont tény, hogy a
konstruktőri harmadik helyért és a „Formula 1,5” világbajnoki címért
kifejezetten izgalmas küzdelmet láthattunk. Ezért már csak kíváncsiságból is
úgy döntöttem, eljátszok a gondolattal, hogy miként alakul a bajnoki cím, ha ez
a 4 autó nincs a rajtnál. Ebből
csináltam egy összefoglalást. Ez természetesen inkább csak egy játék, így ne
vegyük komolyan.
Szabályok:
A játék során azt vélelmeztem, hogy
minden futam ugyanúgy alakul, és a pontrendszer sem változik, így csak
virtuálisan kiszedtem a 2 Mercedest és a 2 Red Bullt, és előrébb hoztam
mindenki mást. Ezenkívül a leggyorsabb körös pontokat kivettem, mert azt ilyen
körülmények között nem éreztem reális összehasonlítási alapnak. Ez 16 kocsinál
azt is jelentette volna, hogy ha csak egyvalaki is kiesik, akkor a technikailag
sokkal gyengébb Alfa Romeo-Haas-Williams hármasból valaki pontot szerez. Ezért
ez a kis játék talán egy kis lehetőséget ad a három kiscsapat értékelésére is.
A Szahíri nagydíj esetén meg éltem egy vélelemmel, miszerint Russel a
Williamsszel a boxutcai bakik nélkül szintén a 9. helyet szerezte volna meg.
Na, lássuk, hogy alakult volna a szezon ilyen körülmények között!
A
koronavírus eldönti a Vb-t?
A teoretikus számításaim alapján – amit
itt megtekinthettek – a végső győzelem nem a szezonban a Mercedesek és
Verstappen után negyedik helyet megszerző Perezé lett volna. Hanem az őt követő
Daniel Ricciardoé? De mégis hogy fordított volna az ausztrál pilóta? Leginkább
úgy, hogy a 4 (vagy inkább 3,5) éllovas kiesése Daniel esetében a legtöbb
futamnál extra ponttal járna. Egyedül a szezonnyitó Osztrák nagydíjon és a két
igazán kaotikus futamon (Monza, Szahír) szerzett volna Ricciardo ugyanannyi pontot,
mint így, az összes többi futamon extra pontok dukálnának neki. Ugyanez Perezre
jóval kevésbé igaz. Egyrészt a Racing Point számos futamon verte Albont, ami
így kevesebb ponttöbletet eredményez, másrészt, bár Perez Monzában a Mercedesek
mögött végzett, így némi extra pont felírható neki, de a Szahíri győzelme
mellett volt 4 kiesése is, amikor – Mercedesek és Red Bullok ide vagy oda – nem
szerzett volna pontot. Ezek a nullázások pedig Perez bajnoki címébe kerülhettek
volna.
És itt jutunk el oda, hogy Sergionak
ugyebár 2 futamot a koronavírus miatt kellett kihagynia. Az elméleti listámon
Ricciardo 18 ponttal verte meg Perezt, aminek összegyűjtése két futam alatt
azzal a Racing Pointtal relatíve teljesíthető kihívás azért (bár ha
Hülkenberhez hasonlóan ő sem tud elindulni, akkor nem). Tehát innentől kezdve
víz sem mosná le Ricciardoról, hogy a koronavírus miatt kamu Vb címe van…lehet
mégse lett volna olyan jó, ha így alakul?
Schumacher
’98 reload
Az elméleti bajnokságban az utolsó
futam előtt Ricciardo összesen 3 ponttal vezetett Perez előtt. Ez ebben a
pontrendszerben szinte semmi, 1997-ig kell visszamenni, ha ennél szorosabb
állást akarunk látni az első kettő között az utolsó futam előtt. De az igazi
hasonlóságok mégis inkább ’98-cal lettek volna. Ott ugyebár Schumachernek technikai
gondok miatt az utolsó helyről kellett rajtolnia, majd futam közben defekt
miatt kiesett. Perez-zel, noha más okokból, de ugyanez történt. Utolsó helyes
rajt, majd kiesés egy motorhiba miatt. Ráadásul mindez az utolsó versenyén,
hisz nincs Red Bull, ahova igazolhatna…sad story, biztos jó sokáig tele lettek
volna vele a sportújságok, mint tragikus hőssel. Így azért mégiscsak vidámabb a
végkifejlet J
4
éllovas, 4 esélyes két futammal a vége előtt
Ebben az évben összesen két pilóta állt
a Vb-pontverseny élén. Az első két futam után Valtteri Bottas, majd Lewis
Hamilton. Mercedesek és Red Bullok nélkül ez a szám megduplázódna. Nézzük meg
ezt elméleti síkon: Az első futamon Charles Leclerc szerez vezetést, ám a
második futamos kiesése miatt ezt három futamon keresztül Lando Norris veszi át
tőle. Utána egy újabb győzelemmel megint Leclerc kerül az élre, de a következő
3 futamon mindössze egy pontot szerezve leszakad. Ekkor azonban már nem Norris,
hanem Stroll veszi át tőle a vezetést, egészen újabb 3 futamra, amit aztán
Ricciardo szerez meg és meg is tart a szezon végéig. Azonban szoros küzdelem
lett volna, Ricciardo előnye egyszer sem haladta volna meg a 25 pontot (a 10. futam
után egészen extrém a küzdelem, ezt a fényképen láthatjátok).
Egyébként matematikai esélye két
futammal a vége előtt még 4 pilótának lett volna, a teoretikus pontversenyben.
Szahír előtt ugyanis Ricciardo állt az élen 203 ponttal, mögötte Perez 185
öttel, őt Leclerc követi 180-na, de matematikailag a 165 pontos Norris is még
határon belül van. A Szahíri nagydíj persze a 3-4. pilóta esélyeit tönkretette,
de na, ez azért így is elég szoros.
Bajnoki
cím a 3. legerősebb autóval
Érdekesség még, hogy ebben a teoretikus
bajnokságban Ricciardo úgy nyert volna, hogy a Renault csak a 3. helyet szerzi
meg a konstruktőri világbajnokságban. A konstruktőri táblázaton ugyanis első
helyen a Racing Point áll 380 ponttal, őket a McLaren követi 366-tal, a
Renaultnak meg csak 353 van. Apró érdekesség, hogy bár a 2020-as szezon
legnagyobb csatája volt itt a konstruktőri 3. hely a McLaren és a Racing Point
között, ebben az elméleti rendszerben ez gyakorlatilag eldőlt volna Szahírban.
A Racing Point ekkor ugyanis 372 ponttal állt, mögötte a Renault 330-cal, a
McLarennek meg csak 323 volt. Tehát a McLaren egy kettős győzelemmel (ami Abu
Dhabiban meg is lett) sem érhette már utol a rózsaszín alakulatot, és a
Renaultnak is csak matematikai esélye lett volna befogni őket. Ez azzal
magyarázható, hogy a McLaren nem annyira a kimagasló, inkább a konstans
teljesítményének köszönhetően került oda, ahova, itt viszont a győzelemért járó
többletpontok az erősebb autó felé billentették volna a mérleg nyelvét.
Helycsere
csapaton belül
Ez a pontozási szisztéma több csapatnál
másfajta eredményeket hozott volna, mint ami kialakult, sőt, az egyiknél még a
csapaton belüli sorrend is változna. Ez a csapat a McLaren, ahol Norris a konstruktőri
Vb 3. helyét szerezné meg 194 ponttal, míg Sainz 172-vel csak az ötödiket.
Mégis miből jönne ez a fordulat? Elsősorban abból, hogy Lando 3 futamon is „megnyerte
a Formula 1,5-et”, azaz csak Mercedes és Red Bull végzett előtte. Pechére
azonban ezek olyan futamok voltak, ahol a Hamilton-Verstappen-Bottas hármas nem
tette meg azt a szívességet, hogy hibázzon, így 4-5. helyekre voltak csak elegek
ezek az eredmények. Ezek viszont ebben a rendszerben győzelmet eredményeznének.
Sainz pedig bár stabilan hozott pontokat, egy olyan versenye sem volt, amikor a
2 nagycsapat pilótáin kívül mindenkit megvert volna. Ha pedig ezek a meccsek
ténylegesen a győzelemért mennek, akkor ez a különbség a pontokban is
meglátszódik. A másik releváns különbség, hogy míg Norrisnak összesen 2 olyan
futama volt, ahol nem profitálna a két legerősebb autó kieséséből, addig
Sainznak ez a szám szerint öt (három kiesés és a két káoszfutam).
A másik olyan csapat, ahol jelentősen
más lenne így a csapattársak közötti megítélés, az az Alpha Tauri, ahol Gasly a
győzelmének köszönhetően nagyjából háromszor annyi pontot szerzett, mint Kvyat.
Ebben a rendszerben ez lényegesen kisebb különbséggel járna és Kvyat Gasly
pontjainak a 70 %-át megszerezné. Ugyanez lenne nagyjából az arány Perez és
Stroll között, illetve arányok tekintetében valamennyivel Vettel is közelebb
lenne Leclerchez (46,7 %, ami szintén nem túl erős). Ocon ellenben szinte
semmivel nem lenne közelebb Ricciardohoz (52à54 %).
Hulkenberg
a dobogón
A 2020-as év öt futamgyőztest hozott,
ebből viszont három a Mercedes vagy a Red Bull versenyzője volt. Ezen a listán
a győztesek száma eggyel nőne, de érdekes módon egyedül a Racing Point az a
csapat, ahol mindkét pilóta elért volna győzelmet. A többi csapatnál mindössze
az egyik versenyző (Ricciardo, Norris, Leclerc, Gasly).
Dobogók tekintetében idén sem lehetett
panasz, ugyanis az első 7 csapat versenyzőiből Kvyat kivételével mindenki állt
pódiumon, ami 13 fő. Ebben a rendszerben ez csupán két személlyel bővült volna
az egyik Kvyat, a másik pedig Nico Hulkenberg, aki a jubileumi nagydíjon
hatodik lett, de a dobogót kibérelte a 2 Mercedes és Verstappen. Ha pedig ők
nincsenek, ez történetesen egy harmadik helyet ér.
Kimi
és az Alfa Romeo győzelme az alsóházban
A 4 legerősebb autó kiesése azt is
jelenti, hogy az első 5 csapatból bárki hibát vét, az az alsóházi csapatoknak
pontot jelent. Így ez a rendszer talán még arra is alkalmas, hogy reális képet
adjon az ő teljesítményükről.
Ha őket nézzük, akkor a legtöbb pontot
Kimi Raikkönen szerezné, nem kevesebbet, mint 35-öt, ami önmagában véve több,
mint a teljes Haas vagy Williams csapatok által szerzett pont. Őt csapattársa,
Giovinazzi követni 22 ponttal, mögötte pedig Russell foglalna helyet 19
ponttal. A konstruktőriben így értelemszerűen az Alfa Romeo szerezné a legtöbb
pontot, őket a Haas követné, majd a Williams.
Ami a csapaton belüli eredményeket
illeti, legközelebb egymáshoz a Grosjean-Magnussen páros lenne, ahol a francia
versenyző csapattársa pontjainak 69 %-át szerezné meg. Őt az Alfa Romeo követné
63 %-kal, leggyengébben pedig Latifit lehetne értékelni, aki mindössze csapattársai
pontjainak a 37 %-át szerezné meg (ez mezőny szintjén a leggyengébb
teljesítmény).
Ezzel elkészült az elemzésem, ami
igazából nem több, mint egy fun fact így annyira nem is kell komolyan venni.
Nyilván ha a Vb cím a tét, akkor lehet, hogy valaki jobban odafigyel a
középmezőnyben, vagy épp a teher hatására elkövet egy olyan hibát, amit amúgy
nem tett volna meg, lehet, hogy a fejlesztési verseny is máshogy alakul,
illetve a felől se legyen kétségünk, hogy ha nincs Mercedes és Red Bull, Hamilton
és Verstappen akkor is versenyzett volna, csak más csapatokban. De azért
mégiscsak érdekes adatok vannak benne és remélem ti legalább annyira élvezitek
a cikk olvasását, mint én az összeállítását.
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése