Mi lett volna a Mercedesek és a Red Bullok nélkül 2020-ban?

 

Sokan tették fel a kérdést magukban, hogy mennyire lett volna izgalmas szezonunk idén a Formula 1-ben, ha nincs az óriási fölénnyel bíró Mercedes a versenypályán. A válasz nagyon egyszerű: ugyanilyen „izgalmas” lett volna, csak nem Hamilton és a Mercedes, hanem Verstappen és a Red Bull nyert volna ekkora fölénnyel. Ami viszont tény, hogy a konstruktőri harmadik helyért és a „Formula 1,5” világbajnoki címért kifejezetten izgalmas küzdelmet láthattunk. Ezért már csak kíváncsiságból is úgy döntöttem, eljátszok a gondolattal, hogy miként alakul a bajnoki cím, ha ez a 4 autó nincs a rajtnál.  Ebből csináltam egy összefoglalást. Ez természetesen inkább csak egy játék, így ne vegyük komolyan.

 


Szabályok:

 

A játék során azt vélelmeztem, hogy minden futam ugyanúgy alakul, és a pontrendszer sem változik, így csak virtuálisan kiszedtem a 2 Mercedest és a 2 Red Bullt, és előrébb hoztam mindenki mást. Ezenkívül a leggyorsabb körös pontokat kivettem, mert azt ilyen körülmények között nem éreztem reális összehasonlítási alapnak. Ez 16 kocsinál azt is jelentette volna, hogy ha csak egyvalaki is kiesik, akkor a technikailag sokkal gyengébb Alfa Romeo-Haas-Williams hármasból valaki pontot szerez. Ezért ez a kis játék talán egy kis lehetőséget ad a három kiscsapat értékelésére is. A Szahíri nagydíj esetén meg éltem egy vélelemmel, miszerint Russel a Williamsszel a boxutcai bakik nélkül szintén a 9. helyet szerezte volna meg. Na, lássuk, hogy alakult volna a szezon ilyen körülmények között!

 

A koronavírus eldönti a Vb-t?

 


A teoretikus számításaim alapján – amit itt megtekinthettek – a végső győzelem nem a szezonban a Mercedesek és Verstappen után negyedik helyet megszerző Perezé lett volna. Hanem az őt követő Daniel Ricciardoé? De mégis hogy fordított volna az ausztrál pilóta? Leginkább úgy, hogy a 4 (vagy inkább 3,5) éllovas kiesése Daniel esetében a legtöbb futamnál extra ponttal járna. Egyedül a szezonnyitó Osztrák nagydíjon és a két igazán kaotikus futamon (Monza, Szahír) szerzett volna Ricciardo ugyanannyi pontot, mint így, az összes többi futamon extra pontok dukálnának neki. Ugyanez Perezre jóval kevésbé igaz. Egyrészt a Racing Point számos futamon verte Albont, ami így kevesebb ponttöbletet eredményez, másrészt, bár Perez Monzában a Mercedesek mögött végzett, így némi extra pont felírható neki, de a Szahíri győzelme mellett volt 4 kiesése is, amikor – Mercedesek és Red Bullok ide vagy oda – nem szerzett volna pontot. Ezek a nullázások pedig Perez bajnoki címébe kerülhettek volna.

És itt jutunk el oda, hogy Sergionak ugyebár 2 futamot a koronavírus miatt kellett kihagynia. Az elméleti listámon Ricciardo 18 ponttal verte meg Perezt, aminek összegyűjtése két futam alatt azzal a Racing Pointtal relatíve teljesíthető kihívás azért (bár ha Hülkenberhez hasonlóan ő sem tud elindulni, akkor nem). Tehát innentől kezdve víz sem mosná le Ricciardoról, hogy a koronavírus miatt kamu Vb címe van…lehet mégse lett volna olyan jó, ha így alakul?

 

Schumacher ’98 reload

 

Az elméleti bajnokságban az utolsó futam előtt Ricciardo összesen 3 ponttal vezetett Perez előtt. Ez ebben a pontrendszerben szinte semmi, 1997-ig kell visszamenni, ha ennél szorosabb állást akarunk látni az első kettő között az utolsó futam előtt. De az igazi hasonlóságok mégis inkább ’98-cal lettek volna. Ott ugyebár Schumachernek technikai gondok miatt az utolsó helyről kellett rajtolnia, majd futam közben defekt miatt kiesett. Perez-zel, noha más okokból, de ugyanez történt. Utolsó helyes rajt, majd kiesés egy motorhiba miatt. Ráadásul mindez az utolsó versenyén, hisz nincs Red Bull, ahova igazolhatna…sad story, biztos jó sokáig tele lettek volna vele a sportújságok, mint tragikus hőssel. Így azért mégiscsak vidámabb a végkifejlet J

 

4 éllovas, 4 esélyes két futammal a vége előtt

 

Ebben az évben összesen két pilóta állt a Vb-pontverseny élén. Az első két futam után Valtteri Bottas, majd Lewis Hamilton. Mercedesek és Red Bullok nélkül ez a szám megduplázódna. Nézzük meg ezt elméleti síkon: Az első futamon Charles Leclerc szerez vezetést, ám a második futamos kiesése miatt ezt három futamon keresztül Lando Norris veszi át tőle. Utána egy újabb győzelemmel megint Leclerc kerül az élre, de a következő 3 futamon mindössze egy pontot szerezve leszakad. Ekkor azonban már nem Norris, hanem Stroll veszi át tőle a vezetést, egészen újabb 3 futamra, amit aztán Ricciardo szerez meg és meg is tart a szezon végéig. Azonban szoros küzdelem lett volna, Ricciardo előnye egyszer sem haladta volna meg a 25 pontot (a 10. futam után egészen extrém a küzdelem, ezt a fényképen láthatjátok).



Egyébként matematikai esélye két futammal a vége előtt még 4 pilótának lett volna, a teoretikus pontversenyben. Szahír előtt ugyanis Ricciardo állt az élen 203 ponttal, mögötte Perez 185 öttel, őt Leclerc követi 180-na, de matematikailag a 165 pontos Norris is még határon belül van. A Szahíri nagydíj persze a 3-4. pilóta esélyeit tönkretette, de na, ez azért így is elég szoros.

 

Bajnoki cím a 3. legerősebb autóval

 

Érdekesség még, hogy ebben a teoretikus bajnokságban Ricciardo úgy nyert volna, hogy a Renault csak a 3. helyet szerzi meg a konstruktőri világbajnokságban. A konstruktőri táblázaton ugyanis első helyen a Racing Point áll 380 ponttal, őket a McLaren követi 366-tal, a Renaultnak meg csak 353 van. Apró érdekesség, hogy bár a 2020-as szezon legnagyobb csatája volt itt a konstruktőri 3. hely a McLaren és a Racing Point között, ebben az elméleti rendszerben ez gyakorlatilag eldőlt volna Szahírban. A Racing Point ekkor ugyanis 372 ponttal állt, mögötte a Renault 330-cal, a McLarennek meg csak 323 volt. Tehát a McLaren egy kettős győzelemmel (ami Abu Dhabiban meg is lett) sem érhette már utol a rózsaszín alakulatot, és a Renaultnak is csak matematikai esélye lett volna befogni őket. Ez azzal magyarázható, hogy a McLaren nem annyira a kimagasló, inkább a konstans teljesítményének köszönhetően került oda, ahova, itt viszont a győzelemért járó többletpontok az erősebb autó felé billentették volna a mérleg nyelvét.

 

Helycsere csapaton belül

 


Ez a pontozási szisztéma több csapatnál másfajta eredményeket hozott volna, mint ami kialakult, sőt, az egyiknél még a csapaton belüli sorrend is változna. Ez a csapat a McLaren, ahol Norris a konstruktőri Vb 3. helyét szerezné meg 194 ponttal, míg Sainz 172-vel csak az ötödiket. Mégis miből jönne ez a fordulat? Elsősorban abból, hogy Lando 3 futamon is „megnyerte a Formula 1,5-et”, azaz csak Mercedes és Red Bull végzett előtte. Pechére azonban ezek olyan futamok voltak, ahol a Hamilton-Verstappen-Bottas hármas nem tette meg azt a szívességet, hogy hibázzon, így 4-5. helyekre voltak csak elegek ezek az eredmények. Ezek viszont ebben a rendszerben győzelmet eredményeznének. Sainz pedig bár stabilan hozott pontokat, egy olyan versenye sem volt, amikor a 2 nagycsapat pilótáin kívül mindenkit megvert volna. Ha pedig ezek a meccsek ténylegesen a győzelemért mennek, akkor ez a különbség a pontokban is meglátszódik. A másik releváns különbség, hogy míg Norrisnak összesen 2 olyan futama volt, ahol nem profitálna a két legerősebb autó kieséséből, addig Sainznak ez a szám szerint öt (három kiesés és a két káoszfutam).

A másik olyan csapat, ahol jelentősen más lenne így a csapattársak közötti megítélés, az az Alpha Tauri, ahol Gasly a győzelmének köszönhetően nagyjából háromszor annyi pontot szerzett, mint Kvyat. Ebben a rendszerben ez lényegesen kisebb különbséggel járna és Kvyat Gasly pontjainak a 70 %-át megszerezné. Ugyanez lenne nagyjából az arány Perez és Stroll között, illetve arányok tekintetében valamennyivel Vettel is közelebb lenne Leclerchez (46,7 %, ami szintén nem túl erős). Ocon ellenben szinte semmivel nem lenne közelebb Ricciardohoz (52à54 %).

 

Hulkenberg a dobogón

 

A 2020-as év öt futamgyőztest hozott, ebből viszont három a Mercedes vagy a Red Bull versenyzője volt. Ezen a listán a győztesek száma eggyel nőne, de érdekes módon egyedül a Racing Point az a csapat, ahol mindkét pilóta elért volna győzelmet. A többi csapatnál mindössze az egyik versenyző (Ricciardo, Norris, Leclerc, Gasly).

Dobogók tekintetében idén sem lehetett panasz, ugyanis az első 7 csapat versenyzőiből Kvyat kivételével mindenki állt pódiumon, ami 13 fő. Ebben a rendszerben ez csupán két személlyel bővült volna az egyik Kvyat, a másik pedig Nico Hulkenberg, aki a jubileumi nagydíjon hatodik lett, de a dobogót kibérelte a 2 Mercedes és Verstappen. Ha pedig ők nincsenek, ez történetesen egy harmadik helyet ér.

 

Kimi és az Alfa Romeo győzelme az alsóházban

 


A 4 legerősebb autó kiesése azt is jelenti, hogy az első 5 csapatból bárki hibát vét, az az alsóházi csapatoknak pontot jelent. Így ez a rendszer talán még arra is alkalmas, hogy reális képet adjon az ő teljesítményükről.

Ha őket nézzük, akkor a legtöbb pontot Kimi Raikkönen szerezné, nem kevesebbet, mint 35-öt, ami önmagában véve több, mint a teljes Haas vagy Williams csapatok által szerzett pont. Őt csapattársa, Giovinazzi követni 22 ponttal, mögötte pedig Russell foglalna helyet 19 ponttal. A konstruktőriben így értelemszerűen az Alfa Romeo szerezné a legtöbb pontot, őket a Haas követné, majd a Williams.

Ami a csapaton belüli eredményeket illeti, legközelebb egymáshoz a Grosjean-Magnussen páros lenne, ahol a francia versenyző csapattársa pontjainak 69 %-át szerezné meg. Őt az Alfa Romeo követné 63 %-kal, leggyengébben pedig Latifit lehetne értékelni, aki mindössze csapattársai pontjainak a 37 %-át szerezné meg (ez mezőny szintjén a leggyengébb teljesítmény).

 

Ezzel elkészült az elemzésem, ami igazából nem több, mint egy fun fact így annyira nem is kell komolyan venni. Nyilván ha a Vb cím a tét, akkor lehet, hogy valaki jobban odafigyel a középmezőnyben, vagy épp a teher hatására elkövet egy olyan hibát, amit amúgy nem tett volna meg, lehet, hogy a fejlesztési verseny is máshogy alakul, illetve a felől se legyen kétségünk, hogy ha nincs Mercedes és Red Bull, Hamilton és Verstappen akkor is versenyzett volna, csak más csapatokban. De azért mégiscsak érdekes adatok vannak benne és remélem ti legalább annyira élvezitek a cikk olvasását, mint én az összeállítását.


Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról