Vizsgaélményeim, vizsgastratégiáim, 4. rész

A harmadik félév után már sokkal optimistábban vágtam neki a negyediknek. A tantárgyak száma már csökkent, és nagyon sok rémesnek titulált vizsga már a zsebemben volt ekkor, és az államvizsga tárgyak nagy része is abszolválva. Ami miatt kicsit féltem, hogy a bűnügyi tárgyak java része is megvolt, így a tárgyak többségét a magánjogi jellegű tárgyak töltötték be, ami jóval kevésbé az erősségem. Hogy ez miként alakult, arról a következőkben fogok írni.

 



7. szemeszter:

 

A tárgyak köre ezúttal igencsak megújult. A múlt félévből már csak a büntető eljárásjog maradt meg szigorlati tárgyként, amihez csatlakozott gazdasági és kereskedelmi jog, a jog- és állambölcselet, a jogi informatika, a családjog és a munkajog. Ez nem sok, viszont kiváltó dolgozataink nem voltak, kivéve a családjogból egy a szorgalmi időszak utolsó hetében. Ha viszont az sikerül, akkor 5 tárgy marad a 6 hétre, ez bőven jó. Tehát ezzel kell kezdeni, utána jöjjön a másik 2 írásbeli, a munkajog- és a jog és állambölcselet. Mivel most viszonylag korán kezdődött a vizsgaidőszak, még Karácsony előtt meglehet akár egy szóbeli is. A jogi informatikát választottam, mivel itt nagyjából 5 napi felkészüléssel kalkuláltam, a másik 2 tárgyhoz kevésnek tűnt. Ezután a két ünnep közötti részt most meghagyom „pihenőnek” és kb. két hetet szánok a Be-re. Végül marad még 2 hetem, amiben a kereskedelmi jog is meglehet, egyszer kb. 7-8 nap után megpróbálom, ha nem jön össze, lesz még kis időm javítani.

 

A családjogi vizsgám nem sikerült valami fényesen, de meglett. Igazából nem volt nehéz, de valahogy pont előjöttek azok a témák, amiket kevésbé szerettem. A munkajog már stabilabban ment, majd a jog- és állambölcselet is sikerült, bár annak a tanulása egy kínszenvedés volt. A jogi informatika tanulása jobban ment, bár a tételemmel küszködtem, de az utána lévő kérdésekkel sikerült feljebb tornásznom az eredményt. Szóval eddig minden oké.

 

A hosszú Be-re való felkészülés jó stratégiának tűnt, a beugrót a legjobban abszolváltam aznap, szóban volt 1-2 apró hiba, így „csak” négyesem lett. Utána viszont a kereskedelmi jog tanulásával jobban szenvedtem. Viszonylag sok tételt kaptunk belőle, és bár ezek nem valami hosszú tételek, az inkább köz- és büntetőjogi beállítottságom miatt pár témára nagyon nehezen állt rá az agyam, és a nyílt részvénytársaságokat inkább csal átfutottam, semmint megtanultam. Szóval bíztam benne, hogy a 3 tételből (illetve leginkább a 3. tételsorból, mert ott voltak az ilyen tételek), amit húzok, nem lesz nyrt-s. Egy fél pillanatig egyébként azon is elgondolkodtam, hogy nem megyek el, hanem hátrébb teszem a vizsgát, de ekkor láttam, hogy ugyan még 6 nap van a vizsgaidőszakból, de már csak 2 időpont, azok meg teljesen tele. Azt a rizikót pedig, hogy bővíteni fognak, nem mertem bevállalni.

 

A vizsga előtt Márton Mária tanár nő közölte is velünk, hogy mondjuk meg az évfolyamnak, hogy nem lesznek bővítések. Ezt jó volt tudni, de kicsit meg is ijedtem, mert ez azt jelenti, hogy valószínűleg ez az egyetlen esélyem, hiába van még 6 vizsganap. Húztam a tételeimet, első nem rossz, második oké, harmadik úgy kezdődik: a nyílt részvénytársaságok…, nagyon jó, köszönöm a szerencsés húzást. Folytattam az olvasást …általában. Így azért kicsit megnyugodtam, mert ha már nyrt.-s tételt kell húzni, akkor az általános jellemzők azért meglesznek. Végülis mindhárom tételem korrektül ment és kaptam egy négyest. Egyébként a családjog kivételével ebben a félévben az összes vizsgám négyes lett. Valahogy azt éreztem, hogy ez egy ilyen nyugvópont félév volt, egyik tárgyból sem húztam igazán jól, de olyan nagyon rosszul sem, így semmi sem ment tökéletesen, de minden jól alakult.

 

Mit csinálnék máshogy? – az alapkoncepcióm működött, utólag talán a gazdasági és kereskedelmi jog vizsgát tenném le a büntető eljárásjog előtt. Nem volt nagy tétje, de azért a végefele nagyon megijedtem, hogyha nem tudom teljesíteni ezt a tárgyat a 7. félévben, amikor még épül rá valami, akkor könnyen csúszást eredményezhetett volna a tanulmányaimban.

 



8. szemeszter

 

A negyedév második felében számszerűen elég kevés vizsga volt. A büntető eljárásjog, a családjog és a jogi informatika lezárult, csak a jog- és állambölcselet, a munkajog, és a gazdasági és kereskedelmi jog maradt, ehhez jött még a szociális jog és a nemzetközi magánjog. Mindösszesen 5 tárgy. Azonban munkajogból és jog- és állambölcseletből szigorlat, nemzetközi magánjogból meg beugró dolgozatos vizsga várt ránk, amire ráadásul épült tárgy az utolsó félévben, szóval nem olyan könnyű a helyzet. Ezért most nem akartam sokat kockáztatni. Nincs szükség agresszív vizsgastratégiákra, szépen lassan felépítve kell haladni, legyen idő mindenre! Szociális jogból volt utolsó hetes dolgozat, azt meg kell írni, majd jöhet a többi. Most először majdnem egy hetet vártam, mire a vizsgaidőszakban színre léptem, akkor a Jog- és állambölcselettel kezdtem, majd szűk 2 hét munkajogra, és ha megvan a két szigorlat, akkor marad 3 hetem, egy megy nemzetközi magánjogra, egy a kereskedelmi jogra és még van 1 hét tartalékom, ha valamivel gond lenne. Nem túl bonyolult a történet. Egy kicsit gondolkodtam, hogy a nemzetközi jog szigorlatot, nem kéne-e megpróbálnom, de a 3 szigorlati tárgyat a beugrós vizsga mellett már sokalltam, így az maradt utolsó évre.

 

A szociális jog ezúttal jól sikerült, folytattam a négyes sorozatom, a jog- és állambölcselettel azonban akadt gondom. Nem tudom, miért, de negyedévesen, amikor már sok tárgy anyagát megértettem, kicsit a gyakorlattal is foglalkoztunk, nehéz volt visszatérni egy elméleti tantárgyhoz. Sajnos csak kettes lett a vizsgám, de ez volt az a tárgy, amit nem akartam nyakamba venni egy javítóvizsgára. A munkajog sikerüljön jól! Kicsit poénkodtam akkoriban, hogy ez volt az első dékáni vizsgám, de sikerült J. (Dékáni vizsgának azt a méltányossági vizsgát nevezzük, ami az utolsó lehetősége egy hallgatónak az elbocsátás előtt, ha nem sikerült egy tárgyat harmadszor sem teljesítenie. Nálam erről szó sem volt, attól lett a vizsga „dékáni”, hogy a dékán úr vizsgáztatott J).

 

Ezután viszont a nemzetközi magánjogból elhasaltam a beugrón. A felkészülés alatt inkább az olvasós-megjegyzős megoldást alkalmaztam, de túlságosan sok energiát fordítottam a tankönyvre és keveset a jogszabályokra. Ennek lett meg a böjtje. De úgy döntöttem, hogy mielőtt megpróbálnék javítani, teljesítem a gazdasági és kereskedelmi jogi vizsgát. Ez végülis sikerült is, ismét egy négyes.

 

Az utolsó vizsga a nemzetközi magánjog UV volt, a beugró ezúttal sikeresen zajlott, és egy kedves ismerősömmel együtt mentünk be vizsgázni. Emlékszem, 2011 június 28. volt, egy nappal a szülinapom után. A szóbeli részen meg pörögtek a kérdések folyamatosan, ha egyikünk nem tudta egy választ a kérdésre, fel lett téve a másikunknak és így tovább. Szerintem minimum 25-30 percet voltunk benn ketten, és 100%-os koncentráció kellett. Végül a vizsgáztató tanár közölte velünk, hogy mindkettőnk teljesítménye egy erős közepes, majd feltett még egy kérdést: „kérdezzek a négyesért?” Legszívesebben csak annyit közöltem volna, hogy „Nem, viszlát!”, de végülis nyugodtan, megfontoltam mondtam, hogy azt hiszem, én már nem szeretném. Ezt a vizsgát azóta is emlegetjük az ismerősömmel.

 

Mit csinálnék máshogy? – ami a stratégiát illeti, semmit. Szerintem ez így volt optimális, tanulási technikák tekintetében már lenne mit változtatnom, de azt nem akarom itt részletezni.

 



A 9. szemeszterről már nem sok mindent lehet írni. Egy társadalom-biztosítási joggal kezdtem, jelessel, majd a sokáig félretett nemzetközi jogot is megcsináltam ötösre! J A tananyagot egyébként csökkentették a 2. évihez képest, én meg azzal a tudással, amivel azóta felvérteződtem, már sokkal jobban boldogultam a tárggyal. Végül a nemzetközi és európai magánjog 2. féléve következett, ezúttal egy lightosabb vizsgával, de megint egy közepessel. Így még 2011-ben abszolváltam, és 2012-re már csak a záróvizsgák maradtak.

 

Remélem, élveztétek a visszaemlékezésem, és valamiféle segítséget tudtam adni a saját vizsgastratégiátok kiválasztására.

                                                                                           

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/ 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról