Mi lett volna a Mercedesek és a Red Bullok nélkül 2021-ben?
Tavaly eljátszottam azzal a gondolattal, hogy mi lett volna, ha a két legjobb csapat
nincs a mezőnyben. Idén a „Formula 1.5” ismét elég izgalmas volt, ezért úgy
döntöttem, hogy újra megnézem ezt az összeállítást. Nyilván ez továbbra sem
teljesen mérvadó, hiszen nagyon sok minden másként történt volna (pl. ez az eset is, amiről írtam), ha a 4
éllovas nincs a pályán. Ennek ellenére mégis van pár érdekessége ennek a
listának. Az egyik, hogy így az első 5 autó ha nem esik ki, vagy nem marad le
valaki nagyon, akkor pontot szerez, így a McLaren-Alpine-Ferrari-Aston
Martin-Alpha Tauri közötti különbségek jobban látszódni fognak, nincs olyan,
hogy mivel senki nem szerzett pontot, nincs különbség köztük. Másrészt a
kiscsapatok több lepattanó után szerezhetnek pontot, így a belső különbségek
jobban kijönnek. Na, lássuk, idén mi lett volna a négy nagy nélkül.
Norris győzelem, 2009-es forgatókönyv
Tavaly
azt mondtam, hogy sokkal izgalmasabb lett volna a Mercedesek és Red Bullok
nélküli harc. Hát idén nem ez lett volna a helyzet. Míg így az utolsó futamon
drámai körülmények között az utolsó kanyarban dőlt el a bajnoki cím, addig
ezesetben már Szaúd-Arábiában eldőlt volna. A bajnoki cím így Lando Norrisé
lenne, 335 ponttal. Mögötte a két Ferrari következne, Sainz 317, míg Leclerc 301
pontot szerzett volna. Érdekesség, hogy Ricciardo a negyedik helyre se tudott
volna befutni, őt izgalmas küzdelemben ugyan, de Pierre Gasly maga mögé tudta
volna. Az eredeti eredményhez képest a fordulat abban volt, hogy Norris hiába
volt nagyon sokszor a legjobb az élmenők mögött, ezek csak 2-3 ponttal
jelentettek többet, mint a mögötte lévők, ha viszont ez győzelmekben
jelentkezik, az alkalmanként +7 pontot jelent.
Ami a
forgatókönyvet illeti, bizony erősen a 2009-re emlékeztető esemény lett volna.
Norris az első 10 futamból hetet megnyert volna, ezenkívül a zsebében tudna két
második és egy negyedik helyet. Így gyakorlatilag úgy tűnik, hogy a szezon első
felében eldőlt a bajnoki cím. A szezon második felében viszont már nem lett
volna újabb győzelme, sőt, dobogója is mindössze egy, így a Ferrarik szép
lassan megközelítették volna, viszont Abu Dhabi után még mindig maradt volna 28
pont előnye Leclerckel és 31 Sainzcal szemben, ami már ebben a helyzetben
behozhatatlan.
![]() |
9 futam után ez nem túl izgalmas... |
Ferrarié a konstruktőri bajnokság, nagy
csapaton belüli harc
Érdekesség,
hogy mint a valóságban, úgy itt is kettévált volna a konstruktőri és az egyéni
bajnoki cím tulajdonosa. Ugyanis csapatban a legtöbb pontot – szám szerint
618-at – ők szerzik, míg mögöttük a McLaren mindössze 539 ponttal zárt volna.
Utána marad az Alpine-Alfa Tauri-Aston Martin sorrend. A kiscsapatoknál viszont
változás történt volna, ugyanis az Alfa Romeo megverte volna a Williamst. Ennek
oka az, hogy az Alfa alapvetően jobb volt a legtöbb versenyen, ám ezek
rendszerint 11-13. helyekre voltak elegek. Míg azon a pár futamon, ahol a
Williams erős volt, tudott a pontokét küzdeni (leginkább Russell). Itt viszont
a gyakoribb pontszerzés a reálisabb erősorrendet adott volna.
Ami a
Ferrarinál az igazi nehézséget jelentette volna, hogy bár az első 4 futamon
Leclerc elhúzott, ám utána Sainz azt egy versenyen ledolgozta, onnantól meg
végig olyan közel voltak egymáshoz, hogy egyiket se lehetett volna kiemelni
elsőszámú pilótának, legalábbis ha korrektek akarnak lenni. Ha viszont
megteszik, lehet az a győzelmet jelentette volna.
9 futamgyőztes, 11 dobogós, 15 pontszerző
Ahogyan
korábban említettem, a 22 futamból hetet Norris nyert volna. Őt a győzelmek
számára Leclerc követi 4-gyel, majd Sainz 3-mal. A maradék 8 futamon 6 pilóta
osztozott volna, Gasly és Ocon 2, Alonso, Vettel, Ricciardo és az el nem indult
belga versenyen nyerő Russell 1-1 dobogót szerzett volna. Ez különösen
Ricciardo esetén érdekes, hiszen ő azt az egy győztes futamát a valóságban is
megnyerte, azonban ez volt az egyetlen „best of rest” futama. Így azért
látható, hogy ez a győzelem inkább a szerencsének és kevésbé a teljesítménynek
tudható be. Az első 5 kocsiból csak Stroll és Tsunoda nem volt képes nyerni.
Dobogók
tekintetében a Ferrari viszi a prímet, Leclerc 14, Sainz 13 alkalommal ált
volna a pódiumra. Őt 10-zel Norris követi, majd 9-cel Ricciardo következik.
Ezután Gasly 7, Ocon 5, Alonso 4, Vettel pedig 3 pódiummal dicsekedhetne, míg
Tsunoda és Stroll mindössze 1-1 darabbal.
Az
alsóházban a Russel győzelmen kívül más dobogós eredmény nem lett volna, de
pontszerzések tekintetében a kép érdekes. A legtöbb pontszerző helyet – szám szerint
12-t – Giovinazzi szerzett volna, őt 11-el Russell követi, majd jön Raikkönen
9-cel (ezzel együtt mindketten megverték volna az olaszt, mert átlagban
magasabb pontokat szereznek nála). Latifinek viszont csak 3 pontszerző helye
lett volna. A Haas tökutolsó helye ezen a listán még inkább kikristályosodik, bár
Mick Schumacher a magyar nagydíjon egy pontot azért begyűjtött volna. De
Mazepinnek még ez a rendszer sem segít.
Csapattársak egymás ellen
Érdekes
megnézni, hogy a csapattársak egy ilyen szisztémában egymáshoz képest hogy
teljesítettek. E téren az alábbit látjuk:
2
olyan csapat van, ahol ez a szabály szinte semmit nem jelentett volna. Ocon a
hivatalos végeredményben Aonso pontjainak a 91.4%-át sereztem meg, itt ez 91,5%
lett volna, vagyis gyakorlatilag ugyanannyi. Nincs nagy különbség a Ferrarinál
sem, a teoretikus eredményben Leclerc Sainz pontjainak 95%-át szerzi meg a
hivatalos 96.7% helyett.
Akinek
a legjobban kedvezett volna ez az állapot, az Giovinazzi, aki 10-3-ra kapott ki
Raikkönentől, ami azért az időmérős és futamon elért eredményeken látszik, hogy
nem reális. Az itt lévő 49-39 különbség szintén jelentős, de azért igazságosabbnak
tűnik, főleg, mert Giovinazzi Latifit legyőzte volna, ami egész évet tekintve
azért reális. Jót tett volna ez a szabály Strollnak is, aki így lényegesen
közelebb végzett volna Vettelhez képest (79.1% helyett 92) és Tsunodának is,
bár 83 pont Gasly 216-jához képest sem valami dicséretre méltó.
Ricciardo
számára azonban kellemetlen lett volna ez a végeredmény, ugyanis a talán még
elfogadhatónak tűnő 71,9%-os teljesítménye 60,9-re csökkent volna, valamint
Latifi teljesítménye is nagyon rossz megítélés alá került volna, ugyanis
mindössze Russell pontjainak a 26.2%-át szerezte volna meg.
![]() |
Képzeletbeli végeredmény |
Remélem
idén is érdekes volt ez a kitekintő, még akkor is, ha idén jóval kevesebb
érdekesség volt ebben és egy teoretikusan kevésbé izgalmas bajnokságot okozott
volna ez az eredmény. Ha izgalmas lesz, megcsinálom jövőre is :)
A
következő hetekben még jövök idén is a pilóták TOP 20-ával, szokás szerint két
részletben!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése