Lando Norris védelmében…

 

Múlt héten nem volt időm cikkeket írni, viszont semmiképpen sem akartam kihagyni az előző hétvégi Orosz Nagydíj eseményeinek értékelését. Norris karnyújtásnyira volt attól, hogy élete első futamgyőzelmét megszerezze, csupán az eső és egy rossz döntés hiúsította ezt meg. De vajon mennyire volt ez valóban rossz döntés? Miben volt az ő helyzete más, mint a későbbi győztes Hamiltoné? És ki volt a futam igazi nyertese? Ezekről fogok értekezni a következő cikkemben.

 


Gyors előretörés, kiváló előzés

 

A rajt után ugyan Sainz elvette Norristől a vezető pozíciót, ám utána ők ketten semmitől sem zavartatva léptek el a mezőnyből. Ebben azért volt némi szerencséjük, leginkább azért, mert a 3-6. helyen olyan autók követték egymást, amik valamivel erősebbek voltak, mint az előtte lévő, de nem annyira, hogy megelőzzék. A harmadik helyen Russell volt a Williamsszel, mögötte a Racing Pointos Stroll, a McLarenes Ricciardo, majd a Mercedeses Hamilton. Ez pedig az állandó DRS miatt egy vonatot hozott össze, amelyre végül Perez is megérkezett. Meggyőződésem, hogyha Ricciardo vagy Hamilton van Russel mögött, akkor szinte azonnal átugorja őt, és üldözőbe veszi az élen álló kettőst, de Stroll már nekik is sok volt, így beállt ez a sor.

Norris eközben kezdetben kivárt, spórolt, majd amikor Sainz gumijai már alig bírták, támadást indított és átlépte a Ferrari spanyol versenyzőjét. Innentől senkitől sem zavartatva tudta tovább építeni az előnyét.

 


Hamilton, a csendes gyilkos

 

Miközben Norris az élen haladt, a hétszeres világbajnok ugyanabba a csapdába esett, amibe 2 hete ő és Verstappen is. Hiába volt gyorsabb az autója, mint Ricciardo McLarene, az egyenes szakaszokban a narancsszínű kocsi pokoli tempót diktált, a kanyarokban meg – főleg itt – nehéz még az autók közelében is maradni, nemhogy előzni. Ezért először elévágást terveztek, ám Ricciardo beelőzte a boxkiállás tekintetében (Russel és Stroll már korábban kiment).

És ekkor került elő Hamilton kevésbé látványos, ám annál értékesebb tudása. Ricciardo mögött ugyanis olyan szinten volt képes spórolni a gumijával és az autójával, hogy a közepes keveréken – ami eddigre már finoman szólva sem volt optimális – simán ott hagyta a kemény keveréken versenyző Perezt, megfutotta a leggyorsabb kört többször, és elkezdte a felzárkózást Norrisra. Majd amikor kiment kereket cserélni, már ő volt gumielőnyben. Russellt és Ricciardot már a boxban is átugrotta (utóbbihoz kellett az ausztrálnál elkövetett boxutcai hiba is). Ezután  technikai és gumielőnyével simán megelőzte Strollt és Sainzot, és már Norris ellen mehetett, akit utol is tudott érni.

Az előzés azonban már itt is problémákat okozott. Először is azért, mert a McLaren egyenesbeli gyorsasága még mindig komoly volt, ráadásul, amíg Hamiltonnak a határon kellett autóznia, hogy utolérje Norrist, addig Landonak még több tartaléka volt, mind motor- mind gumi terén. Így Hamilton, amikor a különbség 1-2 másodpecre csökkent, beragadt, nagyon úgy tűnt, hogy nem fogja tudni megelőzni riválisát.

 

És jött az eső…és a kérdés

 


Valószínűleg egy sima Norris-Hamilton 1-2. lett volna a vége, ha az időjárás nem dönt másként. Ez pedig felvetette annak a kérdését, hogy vajon ki kell-e állni Intermediate gumiért. Ez sokak szerint evidens lett volna, mert az utolsó 3-4 körben már a pálya egyértelműen vizes gumira volt alkalmas. Csak ne feledjük el, hogy egy kiállás kb. 25 másodperces veszteség. Tehát nem elég a csere esetén az, hogy gyorsabbak legyünk, mint az ellenfelünk, de körönként 8-10 másodpercet kell ahhoz ráverni, hogy a végén megelőzzük. Ez az első pár körben még nem volt evidens.

És ha visszagondolunk a múltra, láttunk már olyan esetet, hogy a kinn maradás bejött egy versenyzőnek. 2000-ben Rubens Barichello élete első versenygyőzelmét szerezte egy ilyen kockázatos stratégiával, és Timo Glock – bár 2008-ban Brazíliában tragikus hősnek tűnt – több pozíciót nyert a kinn maradással, még azzal együtt is, hogy Hamilton és Vettel elmentek mellette.

Hamilton esetében logikus volt, hogy kihívják, még annak ellenére is, hogy kezdetben ő sem érezte ezt szükségesnek. Főleg az alábbi okokból:

 

  • Mivel a harmadik helyen Perez már vagy 40 másodpercre volt tőle, pozíciót nem veszít vele. Tehát még ha nem is elég vizes a pálya, az egyetlen, amit bukik, az az esély, hogy a győzelemért harcoljon.
  • Verstappen egy körrel korábban kiment kereket cserélni, és a Vb-cím miatt neki főleg a hollandra kellett figyelnie, egyébként sem szabad megkockáztatni egy komolyabb pontvesztést, még a győzelemért sem. Igaz, hogy ez a 100. győzelme lehetett (és lett végül) Hamiltonnak, de ez inkább csak statisztikai érdekesség, és mindenki tudta, hogy előbb-utóbb meglesz neki.
  • Mivel a pályán nem ment Norris előzése, vizes pályán száraz gumikkal meg még nagyobb a rizikó, indokolt volt megpróbálnia egy alternatív stratégiát, miután látták, hogy Norris kinn marad.

 

Ha megnézzük ugyanezt a 3 dolgot Norrisnál:

 

  • Ha ő kiáll, pozíciót veszít Hamitonnal szemben.
  • Verstappenre neki nem kellett figyelnie, sőt, mivel nem harcol a Vb-ért, de ez lehet(ett volna) az első győzelme, ez jobban indokolja a kockáztatást (az egyéni és csapat 3. helyet mondjuk ez veszélyeztette, de ez nem olyan releváns, mint a Vb-cím).
  • Mivel Norris Hamilton előtt volt, nem volt abban a helyzetben, hogy lereagálja Hamiltont.

 

Így végül Lando (és csapata) meghozta a döntést. Rossz döntés volt, de nem érzem azt, hogy az adott helyzetben egy teljesen abszurd, elítélhető döntést lett volna. A végeredményt már tudjuk, de utólag könnyen okos az ember. Megpróbálta, nem jött be.

Érdekes kérdés egyébként, hogy Hamilton mit tett volna, ha Norris kimegy. Hiszen akkor az övé lett volna a pozíció. Abszolute el tudom képzelni, hogy megpróbálja ugyanazt, amit Norris és végül ő lesz az áldozat. Persze az is lehet, hogy Verstappenre tekintettel akkor is kiállt volna. Ezt már sosem tudjuk meg.

 

De ki az igazi győztes?

 

A verseny nagy vesztese egyértelműen Norris volt. Ugyanakkor, ha azt kérdezzük, hogy ki volt az eső legnagyobb nyertese, akkor nem a hirtelen győzelmi esélyt kapó Lewis Hamilton. És nem is a pontszerző helyen kívüli zónából az 5. helyre visszazárkózó Bottas, de még csak nem is a dobogóra ezáltal visszakapaszkodó Sainz. Hanem a második helyen célba érő Max Verstappen.

Ugyanis ha nincs az eső, Hamilton a második helyen beérve minimum 18 pontot szerez, de még azt is megtehette volna, hogy a végén rámegy a +1 pontra és 19-et gyűjt. Verstappen viszont jó eséllyel már nem tudott volna előrébb jutni az erősen használt gumijaival a hetedik helyről, sőt, a végén még védekeznie is kellett volna Leclerc ellen. Tehát reálisan 4-6 pontot szerzett volna, amiből így 18 lett. Ezzel pedig a lehetséges 12-15 pontos hátránya helyett mindösszesen 7-et bukott, és egy extra motorral lett gazdagabb. Első osztályú kármentés lett ebből, ha pedig Hamiltonnak is motort kell cserélnie, akkor a 2 pont hátrány egyáltalán nem tűnik soknak. Így még inkább úgy tűnik, hogy az idei világbajnokságon szoros befutó várható.

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról