Dráma a végén…

 

Az idei év Formula 1-es szezonja olyan izgalmakat hozott, amiket már nagyon régen tapasztalhattuk, ám mindezt némiképp beárnyékolta az, ami az utolsó futamon történt. Lewis Hamilton szájából az utolsó kanyarokban énekelte ki a sajtot Max Verstappen, vagy talán nem is igazán ő, hanem – Latifi rásegítésével – Michael Masi. Ugyanis az utolsó körökben bejövő Saffety Car és a hatalmas gumielőny gyakorlatilag esélytelenné tette Hamiltont Verstappen utolsó támadásának kivédekezésére.

 

Fontosnak tartom leszögezni, hogy nem vitatom Verstappen VB-címének a jogosságát. Ha az egész évet nézzük, annyira erős szezont futott, hogy nem kérdés, hogy rászolgált a bajnoki címre, nagyon jó tempót ment, szinte alig hibázott, és azért azt látni kell, hogy egy bajnokság soha nem egy futamon dől el. Ezzel együtt, ami ezen az utolsó futamon az utolsó körökben történt, az azt gondolom, hogy egy óriási szégyenfoltja a Formula 1 versenybíráskodásnak, ami az idei év többi kétes esetével együtt nem maradhat következmények nélkül. A továbbiakban leírom a véleményem a versenyről, és a végjátékról.

 


Hibázott a Mercedes a stratégiánál?

 

Ebben az évben azt éreztem, hogy a Mercedes stratégiai részlege nagyon sok futamon nem állt a helyzet magaslatán. Ugyanakkor ezen a versenyen valahol azért utólag azt mondom, hogy érthető volt a legtöbb döntést.

Kezdetben felrótták páran, hogy Hamilton nem használta ki a gumielőnyét, közepesen még kinn maradhattak volna. Ez viszont szerintem jó döntés volt. Nyilván tisztán, tempóban még ki lehetett volna használni a közepes gumikat, hogy aztán minél kevesebb kört kelljen mennie, viszont ez azzal járt volna, hogy pozíciót veszít Verstappennel szemben, amit a pályán kell megszereznie. Szerintem érthető, hogy ezt nem reszkírozták meg.

A VSC szakaszban elsőre én is azt gondoltam, hogy hibáztak, utólag már máshogy látom. Ugyanis nyilvánvaló, hogyha ők kimennek, akkor Verstappenék a pályán maradnak, és nekik kellett volna 10-12 másodperces hátrányból utolérni őket. Ez azért eléggé bizonytalan helyzet volt, főleg, mert a Perez elleni manőver meg Bottas középmezőnybeli szerencsétlenkedése megmutatta, hogy azért ez nem olyan egyszerű, főleg egy Verstappen habitusú versenyzővel szemben. Azt meg Verstappen kiállása mutatta meg, hogy azonos gumikon, még ha sokkal frissebb is, nem tudott annyira közel kerülni Verstappen Hamiltonhoz, hogy veszélyes legyen rá. Tehát a végső Saffety Car nélkül simán meglett volna ez a győzelem.

A legkérdőjelesebb momentum stratégiai szempontból egyértelműen a Saffety Car fázis volt. Igazából itt utólag azt mondhatjuk, hogy nem volt jó döntés a Mercedestől, ám azért bele kell képzelni magunkat ebbe a helyzetbe. 5 kör volt még vissza, és ha kimennek, elveszítenek egy pozíciót. Itt 3 dolog történhetett:

 

- A versenyt nem indítják újra, a SC mögött érnek célba.

- Piros zászlóval újraindítják a futamot a munkálatokat követően.

- Utolsó 1-2 körre újraindul a verseny.

 

Ebből a 3 forgatókönyvből 2 esetén egyértelműen rossz lett volna, ha Hamilton kiáll. Az első kifejezetten abszurd szituációhoz vezetett volna, de a második is óriási rizikó, mint azt láttuk a múlt futamon. Tehát valahol logikus volt, hogy itt is a pozíciót védték. Talán egyedül olyan szempontból nem, hogy láttuk az eddigi szezonban, hogy a Liberty állandóan showt akar, így várható volt, hogy a végén akár 1-2 körre is elindítják a versenyt. De ezenkívül más érv nem volt erre.

 


De mi volt itt a végén?

 

Ám még ha a Mercedest részben hibáztatjuk is, ez nem magyarázat arra, amit Masiék a végén produkáltak. A SC után közölték, hogy nem engedik előre a lekörözött versenyzőket, majd mégis, de csak a Verstappen és Hamilton közöttieket, hogy azonnal el tudják indítani a futamot. Mindezt úgy, hogy közben folyamatosan kommunikáltak a Red Bullal (és az eset után a Mercedesszel is). Azt gondolom, hogy ez elfogadhatatlan. Eleve ezt a csapatok és FIA közötti rádiózást be kellene fejezni, legalábbis az alkudozások terén. Múlt héten sem volt normális, hogy alkudoztak a 3. rajt előtti pozícióról, de ez a mai talán még azon is túlment. Ennél cifrább már csak az lett volna, ha a Mercedes kérésére meg utasították volna a lekörözöttetek, hogy soroljanak vissza Hamilton mögé…

De a szabály alkalmazása is teljesen abszurd volt. A Sportszabályzat a SC utáni elengedésről az alábbiakat írja elő: Miután megelőzték a vezetővel egy körön lévő autókat és a biztonsági autót, ezen autóknak körbe kell menniük a pályán megfelelő tempóval, előzés nélkül, és mindent meg kell tenniük, hogy elfoglalják a pozíciójukat a mezőnyben a biztonsági autó mögött lévő autók sorában (…)„amint az utolsó lekörözött autó megelőzte az élen állót, a biztonsági autó vissza fog térni a boxutcába a következő kör végén.”

A probléma a rendelkezés végével van. A lekörözött versenyzők ugyanis az 57. körben vették vissza a pozíciójukat, tehát a szabály szerint az 58. – vagyis az utolsó kör – kör végéig várni kellett volna várni. Azaz Hamilton begyalogolt volna a SC mögött a győzelemért. Noha megkérdőjelezhető, hogy ez mekkora küzdelem és mennyire fair így, de a szabályok szerint ennek kellett volna történnie.

Csakhogy ez egy főszabály és maga a Sportszabályzat teszi lehetővé, hogy a versenyigazgató ettől eltérjen. Csakhogy számomra jogászként óhatatlanul felmerül az, hogyha van egy főszabály, akkor az attól való eltérésnek kell valami nyomós indoknak lennie. Az, hogy a világbajnoki cím úgy áll, ahogy, semmiképpen nem indok, hiszen ez egy biztonsági szabályzat.

Azt pedig, hogy miért csak a lekörözöttek egy része vehette vissza a körét, végképp érthetetlen. Hamiltont hatalmas hátrányba hozta, mert minden esélyét elvesztette ezáltal, Verstappen mögött viszont maradt lekörözött versenyző, tehát neki innentől hátrafelé nem kellett figyelnie, őt Sainz nem tudta támadni (mondjuk nem is lett volna sok esélye, mert ő is használt keményeken ment, mint Hamilton, de így teljesen el lett véve az esélye). Ettől a pillanattól a helyzet egyértelmű volt: 44 körös kemény keverékkel Hamiltonnak semmi esélye nem volt a friss lágyakon lévő Verstappen ellen. Annak ellenére, amit Christian Horner mondott, ez már nem versenyzés volt, hanem kikerülés.

 

Mi lett volna a jó döntés?

 

Ez nem egyszerű kérdés, mert a szituáció a SC után olyan volt, hogy kb. bármit dönt az FIA, azzal az egyik versenyzőt komoly előnybe részesíti. Ha mindenáron összhangba akarták volna hozni a biztonságot és a versenyzést, akkor a piros zászló lett volna a legjobb opció. Nyilván az is lenullázza Hamilton előnyét, de legalább van idő rendberakni a pályát és egyenlő feltételekkel mehettek volna az utolsó 4 körben.

Ha meg ez nem szempont, akkor vagy végig kellett volna menni a szabályok szerint – akkor is, ha Hamilton ezzel kényelmesen nyer – vagy azt mondani, hogy akkor maradjanak a lekörözött versenyzők és 2 vagy 3 körrel a vége előtt indítsuk újra a versenyt. Ami viszont itt történt, bár a show szempontjából érthető, de biztonsági érvekkel nem magyarázható, cserébe viszont nagyon unfair helyzetbe hozta Hamiltont Verstappennel szemben.

 

Mi lesz a Mercedes fellebbezésének következménye (ha benyújtják)?

 

Nem tartom valószínűnek, hogy utólag módosulna a világbajnokság eredménye. Meg őszintén szólva nem is szeretném. Bármi is történik egy versenyen, egy VB-címet a pályán kell megszerezni, nem a zöld asztalnál. Ezt ott Verstappen megnyerte, rászolgált, maradjon is így! Ha lehet hinni a jelenlegi híreknek, Hamilton sem szeretné ezt, ami egyébként óriási sportszerűségre utal.

Meg eleve ki kell jelenteni, hogy a pilóták itt nem hibáztak. Hamilton egyértelműen nem, tette, amit kellett, a végén esélytelen volt. De Verstappen sem, ő is küzdött, igyekezett kihozni a maximumot, arról nem ő tehetett, hogy így hozták helyzetbe, és ha már így alakult, hülye lett volna nem kihasználni.



Ugyanakkor egy dologban reménykedem: hogy ez meg a korábbi kétes bírói döntések – amelyek között valóban voltak olyanok is, amik Hamiltont hozták előnybe – legalább annyit elérnek, hogy Michael Masi helyét egy határozott, tettrekész a szabályokat ismerő és betartó versenyigazgató veszi át. Mert idén volt két kiváló csapat, két kiváló VB-aspiráns és egy teljesen töketlen és inkompetens versenybíróság. Ez pedig hosszú távon elfogadhatatlan.

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról