Dráma a végén…
Az
idei év Formula 1-es szezonja olyan izgalmakat hozott, amiket már nagyon régen
tapasztalhattuk, ám mindezt némiképp beárnyékolta az, ami az utolsó futamon
történt. Lewis Hamilton szájából az utolsó kanyarokban énekelte ki a sajtot Max
Verstappen, vagy talán nem is igazán ő, hanem – Latifi rásegítésével – Michael
Masi. Ugyanis az utolsó körökben bejövő Saffety Car és a hatalmas gumielőny
gyakorlatilag esélytelenné tette Hamiltont Verstappen utolsó támadásának
kivédekezésére.
Fontosnak
tartom leszögezni, hogy nem vitatom Verstappen VB-címének a jogosságát. Ha az
egész évet nézzük, annyira erős szezont futott, hogy nem kérdés, hogy
rászolgált a bajnoki címre, nagyon jó tempót ment, szinte alig hibázott, és
azért azt látni kell, hogy egy bajnokság soha nem egy futamon dől el. Ezzel
együtt, ami ezen az utolsó futamon az utolsó körökben történt, az azt gondolom,
hogy egy óriási szégyenfoltja a Formula 1 versenybíráskodásnak, ami az idei év
többi kétes esetével együtt nem maradhat következmények nélkül. A továbbiakban
leírom a véleményem a versenyről, és a végjátékról.
Hibázott a Mercedes a stratégiánál?
Ebben
az évben azt éreztem, hogy a Mercedes stratégiai részlege nagyon sok futamon
nem állt a helyzet magaslatán. Ugyanakkor ezen a versenyen valahol azért utólag
azt mondom, hogy érthető volt a legtöbb döntést.
Kezdetben
felrótták páran, hogy Hamilton nem használta ki a gumielőnyét, közepesen még
kinn maradhattak volna. Ez viszont szerintem jó döntés volt. Nyilván tisztán,
tempóban még ki lehetett volna használni a közepes gumikat, hogy aztán minél
kevesebb kört kelljen mennie, viszont ez azzal járt volna, hogy pozíciót veszít
Verstappennel szemben, amit a pályán kell megszereznie. Szerintem érthető, hogy
ezt nem reszkírozták meg.
A VSC
szakaszban elsőre én is azt gondoltam, hogy hibáztak, utólag már máshogy látom.
Ugyanis nyilvánvaló, hogyha ők kimennek, akkor Verstappenék a pályán maradnak,
és nekik kellett volna 10-12 másodperces hátrányból utolérni őket. Ez azért
eléggé bizonytalan helyzet volt, főleg, mert a Perez elleni manőver meg Bottas
középmezőnybeli szerencsétlenkedése megmutatta, hogy azért ez nem olyan
egyszerű, főleg egy Verstappen habitusú versenyzővel szemben. Azt meg
Verstappen kiállása mutatta meg, hogy azonos gumikon, még ha sokkal frissebb
is, nem tudott annyira közel kerülni Verstappen Hamiltonhoz, hogy veszélyes
legyen rá. Tehát a végső Saffety Car nélkül simán meglett volna ez a győzelem.
A
legkérdőjelesebb momentum stratégiai szempontból egyértelműen a Saffety Car
fázis volt. Igazából itt utólag azt mondhatjuk, hogy nem volt jó döntés a
Mercedestől, ám azért bele kell képzelni magunkat ebbe a helyzetbe. 5 kör volt
még vissza, és ha kimennek, elveszítenek egy pozíciót. Itt 3 dolog
történhetett:
- A
versenyt nem indítják újra, a SC mögött érnek célba.
- Piros
zászlóval újraindítják a futamot a munkálatokat követően.
- Utolsó
1-2 körre újraindul a verseny.
Ebből
a 3 forgatókönyvből 2 esetén egyértelműen rossz lett volna, ha Hamilton kiáll.
Az első kifejezetten abszurd szituációhoz vezetett volna, de a második is
óriási rizikó, mint azt láttuk a múlt futamon. Tehát valahol logikus volt, hogy
itt is a pozíciót védték. Talán egyedül olyan szempontból nem, hogy láttuk az
eddigi szezonban, hogy a Liberty állandóan showt akar, így várható volt, hogy a
végén akár 1-2 körre is elindítják a versenyt. De ezenkívül más érv nem volt
erre.
De mi volt itt a végén?
Ám
még ha a Mercedest részben hibáztatjuk is, ez nem magyarázat arra, amit Masiék
a végén produkáltak. A SC után közölték, hogy nem engedik előre a lekörözött
versenyzőket, majd mégis, de csak a Verstappen és Hamilton közöttieket, hogy
azonnal el tudják indítani a futamot. Mindezt úgy, hogy közben folyamatosan
kommunikáltak a Red Bullal (és az eset után a Mercedesszel is). Azt gondolom,
hogy ez elfogadhatatlan. Eleve ezt a csapatok és FIA közötti rádiózást be
kellene fejezni, legalábbis az alkudozások terén. Múlt héten sem volt normális,
hogy alkudoztak a 3. rajt előtti pozícióról, de ez a mai talán még azon is
túlment. Ennél cifrább már csak az lett volna, ha a Mercedes kérésére meg
utasították volna a lekörözöttetek, hogy soroljanak vissza Hamilton mögé…
De a
szabály alkalmazása is teljesen abszurd volt. A Sportszabályzat a SC utáni
elengedésről az alábbiakat írja elő: Miután megelőzték a vezetővel egy körön
lévő autókat és a biztonsági autót, ezen autóknak körbe kell menniük a pályán
megfelelő tempóval, előzés nélkül, és mindent meg kell tenniük, hogy
elfoglalják a pozíciójukat a mezőnyben a biztonsági autó mögött lévő autók
sorában (…)„amint az utolsó lekörözött autó megelőzte az élen állót, a
biztonsági autó vissza fog térni a boxutcába a következő kör végén.”
A
probléma a rendelkezés végével van. A lekörözött versenyzők ugyanis az 57.
körben vették vissza a pozíciójukat, tehát a szabály szerint az 58. – vagyis az
utolsó kör – kör végéig várni kellett volna várni. Azaz Hamilton begyalogolt
volna a SC mögött a győzelemért. Noha megkérdőjelezhető, hogy ez mekkora
küzdelem és mennyire fair így, de a szabályok szerint ennek kellett volna
történnie.
Csakhogy
ez egy főszabály és maga a Sportszabályzat teszi lehetővé, hogy a
versenyigazgató ettől eltérjen. Csakhogy számomra jogászként óhatatlanul
felmerül az, hogyha van egy főszabály, akkor az attól való eltérésnek kell valami nyomós indoknak lennie. Az, hogy a világbajnoki cím úgy
áll, ahogy, semmiképpen nem indok, hiszen ez egy biztonsági szabályzat.
Azt
pedig, hogy miért csak a lekörözöttek egy része vehette vissza a körét, végképp
érthetetlen. Hamiltont hatalmas hátrányba hozta, mert minden esélyét elvesztette
ezáltal, Verstappen mögött viszont maradt lekörözött versenyző, tehát neki innentől
hátrafelé nem kellett figyelnie, őt Sainz nem tudta támadni (mondjuk nem is
lett volna sok esélye, mert ő is használt keményeken ment, mint Hamilton, de
így teljesen el lett véve az esélye). Ettől a pillanattól a helyzet egyértelmű
volt: 44 körös kemény keverékkel Hamiltonnak semmi esélye nem volt a friss
lágyakon lévő Verstappen ellen. Annak ellenére, amit Christian Horner mondott,
ez már nem versenyzés volt, hanem kikerülés.
Mi lett volna a jó döntés?
Ez
nem egyszerű kérdés, mert a szituáció a SC után olyan volt, hogy kb. bármit
dönt az FIA, azzal az egyik versenyzőt komoly előnybe részesíti. Ha mindenáron
összhangba akarták volna hozni a biztonságot és a versenyzést, akkor a piros
zászló lett volna a legjobb opció. Nyilván az is lenullázza Hamilton előnyét,
de legalább van idő rendberakni a pályát és egyenlő feltételekkel mehettek
volna az utolsó 4 körben.
Ha
meg ez nem szempont, akkor vagy végig kellett volna menni a szabályok szerint –
akkor is, ha Hamilton ezzel kényelmesen nyer – vagy azt mondani, hogy akkor
maradjanak a lekörözött versenyzők és 2 vagy 3 körrel a vége előtt indítsuk
újra a versenyt. Ami viszont itt történt, bár a show szempontjából érthető, de
biztonsági érvekkel nem magyarázható, cserébe viszont nagyon unfair helyzetbe
hozta Hamiltont Verstappennel szemben.
Mi lesz a Mercedes fellebbezésének
következménye (ha benyújtják)?
Nem tartom
valószínűnek, hogy utólag módosulna a világbajnokság eredménye. Meg őszintén
szólva nem is szeretném. Bármi is történik egy versenyen, egy VB-címet a pályán
kell megszerezni, nem a zöld asztalnál. Ezt ott Verstappen megnyerte,
rászolgált, maradjon is így! Ha lehet hinni a jelenlegi híreknek, Hamilton sem
szeretné ezt, ami egyébként óriási sportszerűségre utal.
Meg
eleve ki kell jelenteni, hogy a pilóták itt nem hibáztak. Hamilton egyértelműen
nem, tette, amit kellett, a végén esélytelen volt. De Verstappen sem, ő is
küzdött, igyekezett kihozni a maximumot, arról nem ő tehetett, hogy így hozták
helyzetbe, és ha már így alakult, hülye lett volna nem kihasználni.
Ugyanakkor
egy dologban reménykedem: hogy ez meg a korábbi kétes bírói döntések – amelyek
között valóban voltak olyanok is, amik Hamiltont hozták előnybe – legalább
annyit elérnek, hogy Michael Masi helyét egy határozott, tettrekész a
szabályokat ismerő és betartó versenyigazgató veszi át. Mert idén volt két
kiváló csapat, két kiváló VB-aspiráns és egy teljesen töketlen és inkompetens
versenybíróság. Ez pedig hosszú távon elfogadhatatlan.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése