Vissza a múltamba 41. – A pusztítás teremtménye
A mai
elemzésem tárgya egy olyan kaland lesz, amiről egyszer már írtam. Ám mivel egy
kultikus műről van szó, amely most hivatalosan is megjelent Magyarországon, úgy
éreztem, érdemel egy kissé bővebb értékelést is. E mellett az is bennem volt,
hogy mivel anno a legelső kritikáim között volt ez a kaland, talán mostanra
eljutottam addig, hogy kicsit változott a véleményem róla. Nézzük meg hát, hogy
ezúttal mi a véleményem róla! A pontozás viszont még ugyanaz.
Történet (5): Amikor 6 éve írtam erről a kalandról, az volt a véleményem,
hogy a legkomplexebb előzménytörténet, amit valaha olvastam. Ezt a mai napig
fenn tudom tartani. Szinte már egy komplett kis novella az, amit az elején
megismerhetünk Zharradam Marr-ról és számos olyan karakterről, akivel a kaland
során összefuthatunk. Aztán jön a váratlan fordulat: a kaland során ennek az égvilágon
semmi jelentősége nincs, és mi egy különös szörnyeteg szerepében vagyunk, aki
igazából ekkor még semmit nem tud magáról.
Hogy
a kalandunkat ne egy végül a halálba bolyongó, magáról semmit nem tudó
szörnyként fejezzük be (amire azért jó esély van), két szellemmel kell
találkozni, melyek közül az egyik a szabad cselekvést, az öntudatot, a másik a
nyelvek megértését adja nekünk. Az ő segítségükkel már kissé tudatosabban
mozoghatunk a kalandunkban, bár azt, hogy konkrétan kik vagyunk, mit kell
tennünk és miért, csak nagyon a könyv végére fogjuk tudni kideríteni.
A
szörnylétünknek van két óriási előnye, az azonnali halál képességünk és a
vastag bőrünk, hátrány viszont, hogy beszélni egyáltalán nem tanulunk meg,
illetve, hogy nagyon sokszor ösztönlényként működünk, akit nem tudunk
irányítani. Ez a kaland során haladva azért szépen lassan fejlődik, de még a
végefelé is lehetnek olyan cselekedeteink, amiket nem tudunk tudatosan
irányítani, erre főleg a hobbitok a tanúink.
A
játék során találkozhatunk azokkal a karakterekkel, akikről az
előzménysztoriban olvasunk, szerintem ez egy vicces és aranyos dolog. E mellett
nagyon sok változatos helyszínt bejárhatunk, a dolog szépséghibája mindössze
az, hogy a legtöbb csodás helyszín egyben valamilyen formában a sírhelyünk is
lesz.
Amit
még megemlítenék, hogy a játék eleji kódolás logikája a korábbi kiadáshoz
képest nem változott, ugyanakkor a játék egy teljesen új fordítást kapott, így
a szövegrészek a kódfejtés szabályai ellenére is valamelyest változtak, ezért
újra kihívást jelentett számomra ez a játék. Az meg külön piros pont (gondolom
Jacksonnak), hogy azok a mondatok is dekódolhatók értelmesen, amelyek azelőtt
hangoznak el, mielőtt egyáltalán megismerhetjük a nyelvünket. Apró
figyelmesség, de nekem tetszik.
Gondolkodás/szerencse (3): A kaland legeleje egy szerencsejáték a szó szoros
értelmében, ugyanis amíg nem futunk össze az első szellemmel, addig még olyan
szintű döntési lehetőségünk sincs, mint a legtöbb kalandban, random dobálgatva
haladunk, és bizony 1-2 szituációban itt is a halálunkat lelhetjük. Onnantól
kezdve viszont, hogy megismerjük a nyelvet, az agyunkat nagyon hosszú ideig
kell tornásztatni a kódok megfejtetésével. De másfajta agytorna is van a
kalandban. Oda kell figyelni, hogy mikor hova tudunk lapozni, a növény
kiválasztása is egy érdekes rész, de a Menyétnyelvű kérdése és a helyes ajtó
kiválasztása is jó rejtvény.
Másik
oldalon viszont ott van az elég nagy szerencse faktor, hogy szinte minden
szituációban ha rossz ösvényt választunk, akkor előbb-utóbb (itt inkább előbb)
a halálunkat leljük. Szóval azért nem kicsi szerencse is kell ennek a
küldetésnek a teljesítéséhez.
Nehézség (2): Elsősorban ez az a rész, ami miatt újra akartam íri a kritikámat,
és ahol azt érzem, hogy 6 vényi kritikai tapasztalat után változtatnom kell a
korábbi pontszámomon, annak ellenére, hogy még mindig úgy gondolom, hogy ez az
egyik legnehezebb játékkönyv, ami valaha megjelent. Ugyanakkor az elemzések
során eljutottam oda, hogy bármelyik kategóriára egyest adok, az nálam azt
jelenti, hogy abban olyan hibát látok, ami mellett ebben a formában nem
szabadott volna kiadni. A legtöbb egyest eddig nehézségre adtam, viszont,
amikor megnéztem, melyik kalandokra adtam eddig 1 pontot, akkor láttam, hogy az
összesnél bennem volt ez az érzés, hogy ezt így nem lett volna szabad és nagyon
sok átgondolatlan rész van benne a nehézség terén. Ennél azonban nem éreztem
ezt. Erről szeretnék kicsit hosszabban írni.
Alapvetően
egy kaland nehézségét 3 szempont alapján szoktam értékelni:
1.
Harcok és próbadobások
nehézsége
2.
Kötelező tárgyak és
információk száma (és megszerzésének nehézsége)
3.
Egyéb kalandban
megjelenő halálok
Ha
ezt a könyvet nézzük, akkor az 1. szempont alapján kifejezetten könnyű. Az extra
képességek miatt túl sok nehéz harc nincs, próbadobás is alig van, szóval
minden rendben. Ha a kötelező tárgyakat és információkat nézzük, akkor három
olyan van, ami kell a barlangrendszerből való kijutáshoz SPOILER!!! nyelvismeret, titkos ajtót feltáró amulett, gyűrű Spoiler vége! , tulajdonképpen
egyvalami, hogy a boszorkányok küldetését teljesítsük SPOILER!!! Groggal való találkozás Spoiler vége! és az Erődgályán is három dolog kell SPOILER!!! Zharradan Marr holléte,
tündérpor, kristálytagló Spoiler vége. Ezt
nem mondanám kevésnek, de ha belegondolunk, hogy mennyi kell egy Bajnokok
próbájában vagy Varázsló kriptájában, akkor azokhoz képest kifejezetten
kevésnek hat. Szóval drámainak ezt sem nevezném.
És
akkor itt jutunk el a harmadik pontig, ami a szűk keresztmetszet. Mert itt
aztán tényleg az a helyzet, hogy bármikor rossz helyre lapozunk, szinte azonnal
kinyiffanunk. Néha már kifejezetten várja az ember, hogy most éppen hogyan és
miként dönt úgy a könyv, hogy véget vet a pályafutásunknak, máskor meg
bosszankodunk miatta, a végén meg eljutunk oda, hogy szinte már csak nevetünk
rajta. Ez pedig egyértelművé teszi, hogy mennyire nehéz a kaland…
Vagy
nem? És itt jön valami, amit én leginkább úgy fogalmazok, hogy a nehézség
illúziója. Vagyis amikor valójában egy játék nehezebbnek tűnik, mint amilyen,
csak mégsem ezt látjuk. Megint a Bajnokok próbáját hozom fel. Ott
tulajdonképpen egészen a kaland utolsó 20%-áig viszonylag könnyen el lehet
jutni. Ott viszont kell egy reszelő, egy piros por, egy vaskulcs, 9 aranygyűrű,
3 sorozatszám és a mutatók. Nem hiszem, hogy ez amúgy könnyebb lenne, mint a
Pusztítás teremténye, és itt is igaz, hogy ha az első elágazásnál rossz felé
megyünk, akkor el fogunk bukni, mert aranygyűrűket hagyunk el. Csak optikailag
más az, hogy rossz felé megyünk és két fejezettel később kampó, mint az, amikor
a végén derül ki, hogy rossz irányba haladtunk.
A
másik pedig a csalás lehetősége. A Bajnokok Próbájában simán becsalhatjuk, hogy
vagy reszelőnk, van porunk, van vaskulcsunk, van 9 gyűrűnk, ha megvan a
harmadik sorozat, rögtön odalapozva át lehet ugrani a másik kettőt és be lehet
csalni, hogy van mutatónk. És ebben zseniális a Pusztítás teremtménye: szinte
teljesen bezárja a kaput a csalók előtt. Mindenhol az ismert információkat
felhasználva valahova lapoznunk kell, és ha ezek nincsenek, fogalmunk sincs,
mit kellene csinálnunk, és belesétálunk egy halálmezőbe. De ha ezek megvannak,
akkor közel sem reménytelen teljesíteni.
Mindezzel
persze nem azt akartam írni, hogy ez könnyű kaland, csak azt, hogy miért nem
adok neki most már 1 pontot minden nehézsége ellenére. Ezzel együtt nagyon nem
könnyű, főleg, mert tényleg nagyon sok olyan irányválasztós mező is van, ahol ha
egyszer rossz felé megyünk, akkor máris vége, tök mindegy, mint csinálunk. E
mellett szerintem van benne két elég inkorrekt döntésszituáció. Az egyik a
Groggal való találkozás SPOILER!!! ahhoz,
hogy ne öljék meg, mire odaérünk, át kell vágnunk egy falunk a nélkül, hogy
semmit sem csinálunk. Legyünk őszinték: mikor csinál egy ilyet egy kalandor?
:). Spoiler vége! , a másik pedig a
mocsaras jelenet, ahol nem biztos, hogy mindenki rájön, hogy egy halálmezőről
kell továbblapozni bizonyos esetben.
E
mellett én azt sem érzem teljesen korrektnek, hogy a Zharradam Marrt legyőző
tárgyak és információk nagyon a kaland elején vannak. Pont amiatt, mert nagyon
sok az azonnali halál, talán illő lett volna kicsit későbbre tenni ezeket.
Szóval
egy szó, mint száz, nagyon nehéz, de számomra ez még mindig egy emészthetőbb
módja a nagyon nehéz kalandoknak, mint az, amikor egy tárgy meg nem találása
miatt kell valamit elölről kezdenem, annál meg pláne, mint amikor egy rossz
kockadobás magában okozhatja a végzetünket.
Játékélmény (4): Előző gondolatmenetemet folytatva: amikor egy könyvben
látom, hogy azért nem sikerült nyernem, mert egy tök random szituációban nem jó
felé mentem, vagy mert nem jót dobtam (pl. az Álmok erdeje vagy a Varázstörő),
akkor nem volt kedvem újrakezdeni a kalandot. Itt viszont más volt. Buzgott
bennem a vágy, hogy ezt én meg akarom csinálni, és szeretném teljesíteni a
küldetést, túl akarok jutni minden nehézségén. Nem elvette a kedvem a sok halálpont,
hanem éppen ellenkező hatást váltotta ki belőlem.
E
mellett a szörnnyel való játék egyedi, hangulatos, öröm, hogy tényleg bármit
tehetünk, annak nincsen semmilyen következménye. Jó érzés harcokban szinte
legyőzhetetlennek lenni, de közben mégis vigyáznunk kell, mert hamar kiderül,
hogy valójában mennyire törékeny még ez az erős test is a mágiával és a nálunk
is hatalmasabb szörnyekkel szemben.
Viszont
azt azért be kell ismernem, hogy bár olyan nem volt, amikor fel akartam adni, de
olyan kétszer is, hogy aludnom kellett rá egyet, mert teljesen elvesztem és
másnap folytatva gondoltam végig, hogy mit lehet még tenni. És miután végeztem
vele, egészen a mostani kiadásig nem volt energiám újra kezembe venni. Ez pedig
azért utal arra, hogy milyen hatásokat vált ki az emberből. Itt tulajdonképpen
Sang zárását tartom tökéletesnek: a könyv méltó a hírnevére, azt viszont már
mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy ez a hírnév milyen előjelű.
Összességében: 14/20
A
könyv elvileg kapható a Kaméleon Comixnál és a viszonteladóknál, de úgy tudom,
hogy elfogyott és az újranyomás maximum jövőre jelenik meg, szóval vagy érdeklődni
kell a viszonteladóknál, hogy hol lehet még, vagy a másodlagos piacon lehet
beszerezni jelenleg.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Csalás nélkül (becsületesen kockázva, végigjátszás nélkül) kb. hányadik próbálkozásra lehet teljesíteni a könyvet?
VálaszTörlés40. :D
TörlésPróbélkozz térképpel, sokkal könyebb: https://qpiii.myportfolio.com/fighting-fantasy-gamebook-maps-3
VálaszTörlés