Itt a piros, hol a piros (zászló)…

 

Mivel most elég hosszú szünet van a Formula 1-ben (köszönhetően a Kínai Nagydíj törlésének), egy kicsit uborkaszezon időszakba kerültünk megint. A dolog jó oldala, hogy így némi késéssel is kiírhatom magamból az Ausztrál Nagydíjon történteket. Maga a verseny teljesen unalmas lett volna, hogyha nincs az az utolsó Magnussen-féle baleset, ami azonban piros zászlót hozott és az új rajt és az utána történtek felborzolták a kedélyeket. Röviden leírom erről a véleményem.

 


Mi indokolta a piros zászlót?

 

Alapvetően egy piros zászlónak leginkább biztonsági okai vannak, és csak különösen indokolt esetekben lehet igénybe venni. Ez az indok leginkább az, amikor egy hosszú ideig tartó, de nélkülözhetetlen munkavégzés szükséges a verseny folytatásához (pl. a gumifal vagy a korlát sérült), vagy ha a pálya teljes szakaszát törmelék, olaj vagy más veszélyes anyag borítja, illetve még a nagyon hirtelen jött nagy mennyiségű eső is néha indokolttá teheti a dolgot. Ugyanakkor semmiképpen nem lehetne csak a show kedvéért ezt elrendelni.

 

E téren joggal lehet felhozni, hogy picit ellentmondásba kerültem a 2021-es Abu Dhabi véleményemmel. Ez valóban így van, így 1.5 év távlatában elismerem, hogy ott inkább a szurkoló beszélt belőlem, egyszerűen azért, mert ott azzal lehetett volna egy nagyjából fair versenyt tenni a végére. Ugyanis a versenyirányítás bármit döntött így az utolsó pillanatban, azzal gyakorlatilag odaadták valakinek a Vb címet (azt viszont fenntartom, hogy ezt a döntést ebben a formában nem lehetett volna meghozni). Viszont egyébként az adott szituáció ott sem indokolta volna.

 

Itt ebben az esetben is azt látom, hogy bár kétségkívül sok törmelék volt a pályán, a teljes szakaszban nem borította be a versenypályát, elég lett volna a sima biztonsági autó. Más kérdés, hogy azzal valószínűleg a mezőny bearaszol a célba, mert ilyen rövid idő alatt aligha lettek volna képesek eltakarítani a romokat. De máskor is láttunk már ilyet (ne menjünk túl messze: tavaly Monzában), és ha az ember az igazságérzetére hallgat, nem túl szép dolog, hogy valakinek az egész hétvégés teljesítményét elcsesszük egy két körös sprinttel, ahol lehet, hogy az új rajt során egy vétlen szituációban esik ki. Illetve arról se feledkezzünk meg, hogy ha jogos is a piros zászló, akkor sem lenne kötelező 2 körre újraindítani a futamot, hiszen a versenytáv 75%-át már megtették. Ezt szintén korrektebbnek érezném, mint egy ilyen random újraindítást.

 

 

És ami utána történt…

 

Az új rajtnál meg is történt a baleset, amelyben Alonso, Stroll, Perez és a két Alpine is pozíciókat vesztett, köszönhetően többek között Sainz baleset okozásának is. Majd újabb piros zászló és nagy hezitálás, hogy akkor most mi legyen, és végül meghozták a szerintem legrosszabb döntést.

 




Igazából én itt két dolgot tudtam volna elképzelni a helyzet „orvoslásra”. Az egyik, hogy úgy teszünk, mintha mi sem történt volna, és a rajtpozíció alapján pontozunk. Ezt nyilván nehéz lett volna megmagyarázni, de legalább korrigálja a baklövést, valamilyen szinten igazságos eredményt hoz. A másik pedig, hogy azt mondják, hogy ha már így alakult, akkor nyeljük le a keserű pirulát és a rajt után kialakult sorrend a végleges. Ez jogilag abszolute megmagyarázható, de az ember igazságérzetén azért esik némi csorba.

 

E helyett jött egy olyan megoldás, ami számomra sem jogilag nem érthető, sem nem igazságos. Elképzelésem nincs, hogy ez a helyzet, hogy aki csak pozíciót veszített, az visszakapja, de akinek az autója rommá tört, az nem, mi alapján lett levezetve és miért korrekt. Szerintem a legkevésbé sem az, mert így különbséget tettek még a hátrakerült autók között is, holott az, hogy a balesetben mennyire sérült a kocsi, még annyira sem felróható a versenyzőknek, mint az, hogy ki került balesetbe. Ez a helyzet végülis az Aston Martinoknak jött nagyon jól és az Alpineokat sújtotta a legjobban, és én sajnálom is a rózsaszín alakulatot, szerintem az aznapi teljesítményük alapján nem ez érdemelték.

 

 

Jogos volt Sainz büntetése?

 

Fentiek mellett amit még sokan vitattak, az Carlos Sainz büntetése. Sainz ugyebár az Alonsoval való ütközése miatt kapott büntetést, aki azonban visszakapta a pozícióját, így felmerült, hogy miért kell megbüntetni a Ferrari pilótáját. Azt gondolom, hogy ez az érvelés nem állja meg a helyét.

 

Picit egyébként hasonló történt 2020-ban Monzában Hamiltonnal, aki akkor ment ki a boxutcába, amikor az zárva volt. Ugyanakkor a felvételekből egyértelműen megállapítható, hogy Hamilton nem láthatta, hogy zárva van a boxutca, mert a jelzőtáblán akkor nem volt fenn a felirat, amikor ő elment mellette, a nem sokkal későbbi piros zászló miatt meg az ebből adódó előnye is elolvadt, hiszen a többiek is ingyen kereket cserélhettek. Mindezek ellenére egy Stop & Go büntetést kapott, mivel a szabályok egyértelműen kimondják: ezért a szabálytalanságért ez jár. Pont ugyanez a helyzet Sainznál is.

 

Inkább a büntetés mértéke, ami vitatható. Eleve az időbüntetés bizonyos szempontból nem szerencsés, hiszen van olyan, amikor pont semmi nem jelent, mert az adott versenyző simán kiautózza a szükséges előnyt, máskor pedig – mint jelen esetben is – a Safety Car miatt 5 másodperc akár 8-10 pozíciót jelent. Ilyen szempontból akár egy pozíció büntetés, akár egy következő futamos rajtbüntetés talán igazságosabb szankció lenne. Mondjuk ez is egy olyan probléma, ami már régóta jelen van, de még nem sikerült rá megoldást találni.

 

Konklúzió

 

Összességében úgy érzem, hogy a versenybíróság ezúttal sem állt a helyzet magaslatán. És megint a showt előbbre helyezték, mint a versenyt. Sajnos amióta a Liberty átvette a sportot, ez egyre gyakoribb jelenség. Remélem azért ez az eset tanulságul szolgál arra, hogy nem mindig ez a jó irány és a jövőben ennél következetesebb és igazságosabb döntések lesznek.

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról