Elperelheti-e Massa a 2008-as Vb-címet?

 

Az elmúlt héten két komoly téma is felborzolta a Formula 1-es közösség kedélyeit. Az Ausztrál Nagydíj utolsó körében történtek a jelen, míg Felipe Massa Bernie Ecclestone megjegyzésére tett nyilatkozata a múlt problémáit veti fel. Ezért úgy döntöttem, hogy ezt a húsvéti időszakot a Forma1-nek szentelem, és mindkettőről írok 1-1 cikket. A Crashgate ügyben a jogász is erősen meg fog szólalni bennem, míg a másik ügyben elsősorban szurkoló leszek. Na de térjünk rá az első ügyre, ami nálam a 2008-as eset!

 


Mit is mondott Ecclestone?

 

Néhány hete azt nyilatkozta Bernie Ecclestone, hogy az ő szemében Schumacher az egyetlen hétszeres világbajnok. Ugyanis ő már 2008-ban tisztában volt azzal, hogy Szingapúrban az ifjabb Nelson Piquet balesete megrendezett volt, és törölni kellett volna a futamot, de a botrányok elkerülése végett ezt akkor ott nem tették meg, nem is vizsgálták az esetet. Az az eredmény azonban döntően meghatározhatta volna a VB kimenetelét.

 

Már 2009-ben felmerült az a gondolat, hogyha a Szingapúri Nagydíj eredményét törölnék, azzal Massa világbajnok lenne. Akkor volt egy egyértelmű érv ez ellen: 2008. november végét követően az akkori szabályok szerint a futamok eredményén nem kerülhet sor módosításra. Ez természetesen nem zárja ki azt, hogy valakit mondjuk egy utólag kiderült csalás miatt kizárnak, ami nem érinti a versenyek kimenetelét. Hasonlót láthattunk 1997-ben is, amikor Michael Schumachert így zárták ki a bajnoki versenyzésből, de a futamok eredményei megmaradtak.

 


Ugyanakkor egy utólagos kizárással Massa nem lenne beljebb. Hiszen Hamiltont ezzel nem lehetne szankcionálni, mert neki semmi köze nem volt az eseményekhez. Ha meg utólag kizárnák Piquet, esetleg Alonsot a bajnokságból, az az élmezőnyben semmit nem változtatna.

 

Miért most?

 

Önmagában az a tény, hogy Ecclestone azt nyilatkozta, hogy tudtak a dologról, csak félve a botrányról nem kezdtek el vizsgálódni, nem ok a szabályzattól való eltérésre. És már csak azért sem tartanám fairnek a dolgot, mert még csak nem is az utolsó, szezonzáró futamról beszélünk. Aki nézte a 2008-as szezont, az emlékszik, hogy az utolsó futamon a McLaren egy visszafogott motorral, nagyon konzervatív stratégiával csak arra ment, hogy Hamiltont a 4-5. helyre behozzák, amivel matematikailag biztos a VB-cím (és majdnem erre faragtak rá). Nyilván nem nehéz belátni, hogyha nekik ennél több kellett volna, akkor többet is kockáztatnak. Tehát utólag vélelmezni, hogy az összes többi futam ugyanígy alakult volna, ha nincs a Szingapúri eredmény, egyszerűen nem igaz. Így utólag elvenni a VB-címet Hamiltonnal szemben nagyon unfair lenne.

 

Ugyanakkor ez a nyilatkozat felveti bennem, hogyha ezt valóban tudták, akkor miért nem intézkedtek a Brazil Nagydíj után? Hiszen még több hét hátra volt a november végi dátumig, lehetett volna módosítani a futam eredményét. Erre nekem két teóriám van. Az egyik, hogy Ecclestone egyszerűen nem mondott igazat, csak a 15 perc hírnév miatt tette ezt a nyilatkozatot. A másik, hogy ők maguk is féltek. Egyrészt azonnal feltették volna a kérdést, hogy miért nem lehetett korábban vizsgálódni, és előjöhetett volna ugyanaz az érv, amiről előbb írtam.

 

Másrészt abban az évben már így is eléggé sok bírói ítélet született a Ferrari javára. Hamilton a szezon során több nagyon erősen véleményes büntetést kapott (pl. a Belga futam vége vagy a japán rajt utáni szituáció), eközben a Ferrari több olyan helyzetet úszott meg büntetés nélkül vagy pénzbüntetéssel, amire korábban azért előszeretettel alkalmazták a boxutca áthajtásos büntetést (pl. Kimi ütközése Sutillal vagy Massa veszélyes kiengedése Valenciában), vagy a helyzethez képest elég enyhe büntetést kaptak (pl. Massa japán baleset okozása). Ha azután, hogy eldőlt a VB-cím, még utólag módosították volna az eredményt a Ferrari javára, víz se mosta volna le róluk, hogy itt előre meghatározták a bajnokság győztesét. Lehet ettől féltek.

 

Szükség lett volna a futam érvénytelenítésére?

 

Számomra egyébként még az is vitatható, hogy érvényteleníteni kellett-e volna a futamot. Hiszen Massa végső soron nem Piquet falba menetele miatt került Hamilton mögé és a mezőny végére. Hanem azért, mert a mérnök túl hamar nyomta meg a zöld gombot a boxutcai lámpánál, és emiatt Massa idő előtt indult el. Ez megtörténhetett volna simán a baleset nélkül is. Persze oké, hogy lehet, hogy a double stack miatt nagyobb volt a stresszfaktor, mint általában, de majdnem minden csapatnak meg kellett oldania ezt a problémát. Az összes többi csapat képes volt rá, a Ferrari nem. Tehát ha érvénytelenítenénk a futamot, akkor szemet hunynánk egy óriási hiba felett is. Ez volna az igazságos döntés? Nem hiszem.

 

A szituáció ma már más

 

Nagyon sok pro és kontra érvet olvasok a közösségi oldalakon, hogy mi az ami indokolná ezt a módosítást, és mi az, ami nem. Ezek java része mindkét oldalon releváns érv (a majmozásokat meg hasonló unintelligens megnyilvánulásokat kivéve), amit el tudok fogadni. Egy azonban van, amit nem. Ez pedig az, hogy Hamiltonnak így is van 6 VB-címe, Massának meg ez lenne az első. Nyilván érzelmileg valahol megértem, hogy valaki ezt mondja és azt sem vitatom, hogy Massa a karriere alapján megérdemelt volna egy bajnoki címet. De a jog nem erről szól. Hiszen ez azt jelentené, hogyha Massa szerzett volna 6 VB címet, akkor meg az lenne a jó, ha maradna? Innen már csak egy lépés lenne, hogy mondjuk Vettel egy Vb-címét odaadjuk Alonsonak, mert ő is megérdemel még egyet, Vettelnek meg annyi is elég. Nem, ilyen nincs, egy ilyen döntést kizárólag a jogszabályok alapján lehet meghozni, az érzelmi oldalt félretéve.

 


Kártérítés talán mehetne, de…

 

Összességében én azt el tudnám képzelni, hogy az eset után Massa illetve a Ferrari Ecclestone ellen valamilyen kártérítési indít pert. Hiszen bevallottan manipulálta a végeredményt, amivel kárt okozott. Azonban kérdés, hogy ennek lenne-e értelme.

Egyrészről konkrét bizonyíték még nincs, Bernie utólag simán nyilatkozhatná azt, hogy az újságnak nem mondott igazat, valójában semmiről sem tudott. Másrészt ezzel a címet nem lehetne megszerezni, maximum az anyagi veszteségeket kompenzálni. De mivel Massa már jelezte, hogy őt nem a pénz érdekli, a csapat VB-cím meg amúgy is a Ferrarié lett, így ebben a részben őket nem érte bizonyítható veszteség.

Így ezek után úgy érzem, hogy bár Ecclestonenak sikerült az állóvizet felkavarnia, kétlem, hogy komoly jogi eljárás születne ebben a kérdésben.

Ha van véleményed, írd meg kommentben!

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról