Vissza a múltamba 26. - A viszályok ideje

 

Egy alkalommal már írtam korábban a Viszályok idejéről, ám Valló Gábor műve azóta könyv formájában jelent meg és kapott egy kis átdolgozást is. Mivel ez a terjedelmét is megnövelte, indokoltnak tartok én is egy új, átdolgozott elemzést írni, ezúttal az eredeti pontozási szisztémámban. Pontozni viszont külön-külön fogom a két karaktert, globálisan nem értékelek, ugyanakkor pár mondatot komplexen is fogok a változásokról és a szabályokról írni.




Történet:


Komplex: Eingurd királyságának területén vagyunk, ahol van lehetőségünk bejárni a birodalom különböző városait, erdőségeit, hegyeit. E közben az elején választott karakterünktől függően egy küldetést kell teljesítenünk. Attól függően, hogy melyik karaktert választjuk, egyes területeken másfajta kalandokba bonyolódhatunk. Ami a szabályokat illeti, azért azt gondolom, hogy volt előrelépés a korábbi verzióhoz képest. A harcokat sikerült egyszerűsíteni, ami szerintem nem puszta egyszerűsítés, hanem könnyítés is, mert ha magas ügyesség pontunk van, akkor az erőnlétünket is sokáig alacsonyan tudjuk tartani. E mellett néhány életszerű, ám játékmechanikában bonyolult szabályt elvetett a könyv, nem csökken az ellenfelünk harckészsége, ha elvesztette az erőnlétének a felét, picikét egyszerűsödött az étel/pihenés szituáció (bár nekem még így is kicsit nehéz volt követni), és a piacok nem különböző árkategóriában vannak, hanem egyedileg leírva. Az is jót tett a könyvnek, hogy a fejezetszámok növelésével sikerült picit jobban szétválasztani a két karaktert. Szóval összességében nekem ez oké.


Rheina (5): A béke Istennőinek papnője vagyunk, akinek egy nemes, ám nem egyszerű küldetést szántak: az új uralkodó Lord Telwyn beiktatásának napja, közeledik (39 nap). Azonban Harrabbal ennek meghiúsítására törekszik, így csak egyféleképpen biztosíthatjuk a békét: gyűjtsük össze a Béke őreit, vagyis 5 szobrot: Egyesítő Grahar királyt, Fehér Talaqua királynőt, Oroszlán Ansgart, Biztoskezű Varëont és Viharbárdú Keort. Ha megvannak, a béke a birodalomban garantálva lesz. Azonban csak egyikről tudjuk, hogy hol van SPOILER!!! amiről gyorsan kiderül, hogy valójában ellopták Spoiler vége!, a többinek a helyét ki kell deríteni! Az előző verzióhoz képest Rheina elvesztett egy varázslatot, illetve most már nem kell menstruációs gondokkal foglalkoznia. Igazat megvallva nekem az tetszett, jó poénnak tartottam, de azért elismerem, hogy túlzottan nagy funkciója nem volt. Ami nagyon tetszik nekem ebben a kalandban, hogy miközben „csak” tárgyakat keresünk, valójában nagyon fel kell építeni, hogy hol informálódunk, hol próbáljuk megtalálni az Őröket, elég-e az információ, ami a rendelkezésre áll, és mindegyik Béke Őre egy elég érdekes kalanddal keveredik, amit meg kell találni. E közben pedig a háttérben egy komoly összeesküvés is kialakul, aminek mindenképpen a végére kell járni. Ez a rész volt számomra a kedvenc, annyira jól kidolgozott, izgalmas, részletes, hogy szinte egy az egyben elvitte a történetet. Ugyanígy nagyon működik nálam az is, hogy pont emiatt a speciális helyzet miatt sosem tudhatjuk, kiben bízhatunk meg igazán, Ezenkívül a szobrok megtalálásának a módszerei is egyediek és mindegyik ad egy saját kis kalandot, amiből az egyik kifejezetten Rheinával élvezhető igazán.


Talashin (4): Egy az élvezetnek élő karaktert testesítünk meg, egy kobzos vándort, aki azért nem riad vissza a szélhámosságoktól sem. Sokszor álltunk már egy bizonyos Hájas Rolgar szolgálatában, aki civilben tisztességes embernek álcázza magát, de valójában igazi gengszter. Egyszer megbíz bennünket egy lopással, ám úgy gondoljuk, hogy két aranykehely nem fog neki hiányozni. Rolgar azonban úgy gondolja, hogy mi értelme sápolni, ha minket is lesápolnak, ezért megtalál minket, és, hogy példát statuáljon. 400 aranyat követel tőlünk 39 nap alatt, ráadásul elfogja egyik legjobb barátunkat, Grimmyt, hogy az ő élete legyen számára a zálog. Ami nagyon tetszik nekem a történetben, az Talashin jellemábrázolása, egyértelműen egy figyelmeztetés neki az eset, hogy jó útra kell térnie, de azért most még nem riad vissza semmitől, hogy összeszedje a pénzt. Ez a kis kettősség érdekes, de ettől nem válik hiteltelenné a karakter, bele tudom élni magam ebbe a cél szentesíti az eszközt mentalistásba (még ha nem is értek vele egyet). Egyébként nem volt rossz érzés a törvényesség határán mozogni. Nekem tetszik ez az egyszerű, letisztult történet is, vége egyszer nem a világot kell megmenteni, és én azt is szeretem, ha túlélési stratégiát kell készíteni. Két olyan gondom volt, ami miatt azt éreztem, hogy kicsit ez a sztori nekem gyengébb. Az egyik, hogy az egyéni epizódból Talashinnak kevesebb van. Mondjuk ezen próbált a szerző javítani, és behozta az Isabail-ságát, ami szerintem egy baromi jó történet (ide nálam bőven elfért a szerelmi szál), de még mindig összességében ebben kevesebb kreativitást érzek, mint az előzőben. Illetve amivel még mindig nem vagyok kibékülve, az a fül-levágás. Az előző kritikámban leírtam, hogy nagyon életszerűtlennek tartom, hogy ez gyakorlatilag fel sem merül a kaland végén. Most már kapunk egy beszólást emiatt, de ha belegondolunk abba (Grimmy bőrébe bújva), hogy teljesen ártatlanok vagyunk, de mégis elkapnak minket, levágják az egyik fülünket egy másik ember miatt, hát én akkor sem állnék vele szóba többet, ha később mégis ő ment meg. Én vagy teljesen elengedtem volna ezt a fül-levágást vagy beírtam volna az alaptörténetbe valami olyan konfliktust, ami Grimmy és Rolgar között volt, hogy ő se legyen ártatlan teljesen a történetben. Mert ez a viszonylag hálás vég még így is elég életszerűtlen. Megjegyzem, egyébként nekem az sem teljesen hihető, hogyha mondjuk 398 aranyat szedünk össze, akkor Rolgar azonnal kinyír, itt lehetett volna valami sávos megoldást találni, de azt már elhiszem, hogy ez túl bonyolult lett volna. Ami a szabályt illeti, itt megmaradt a zenélés, mint opció, a lopás jobban keretek közé került, de valamivel kevesebb a változás, mint Rheinánál.



Gondolkodás/szerencse:


Rheina (4): A két kaland közül ebben látom a több stratégiai elemet. Figyelni kell az információra, mérlegelni kell, hogy merre érünk a leggyorsabban olyan helyekre, ahol valószínűleg találunk információt, majd kitalálni, miként szerezhetjük meg a legkönnyebben a Béke Őreit. E közben van 2-3 rejtvény és egy nagyon jó kis detektívtörténet. Ugyanakkor azt sem mondhatnám, hogy a kaland teljesen nélkülözi a szerencsét, az elején az, hogy merre indulunk, nagyban befolyásolja, hogy milyen esélyünk lesz a küldetés teljesítésére SPOILER!!! és nem biztos, hogy a legforróbb nyom a legjobb út Spoiler vége! Illetve az útközbeni kockadobások sokszor befolyásolják jelentős irányba a történetet. De ezzel együtt az ő kalandját egyáltalán nem éreztem szerencsejátéknak.


Talashin (3): Nála már kicsit neccesebb a sztori. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy a tereken a random muzsikálással mennyi pénzt keresünk, ezek az összegek akár a teljes kalandunkat meghatározzák. A köztes dobásoknak meg itt még nagyobb a szerepe, egy ingyen kaja vagy pihenés itt akár a küldetésünket jelentheti, egy nagy adag pénz elvesztése viszont veszélyeztetheti, sokkal jobban ki van téve a karakter a „környezeti hatásoknak”. Viszont itt is van lehetőség stratégiát felépíteni, elmorfondírozni azon, hogy miként tudunk sok pénzt szerezni, gyorsan, és hatékonyan, ezenkívül itt is futhatunk bele 1-2 rejtvénybe vagy intelligencia játékba. Úgyhogy azért ez a része sem vészes.



Nehézség:


Rheina (3): Érdekes utólag visszaolvasni a korábbi kritikámat, ahol azt írtam, hogy nem olyan nehéz határidőn belül teljesíteni, mert sokszor bejárható a birodalom. Ugyanis most pont az ellenkezőjét éreztem. Nem hiszem, hogy a könyv e téren nehezedett volna, szóval jóval valószínűbb, hogy vagy az első lejátszáskor volt szerencsém és indultam el jó irányba, ahol könnyebben megszereztem az információkat, vagy egész egyszerűen az akkor minikaland-elemzésként értékelt játékba nem figyeltem annyira az idő múlását, mint most. Ezúttal azonban belefutottam egy olyan szituációba, hogy bár az összes olyan Béke Őre helyére eljutottam, amit be kell járni, ám ekkor nem volt nálam a megfelelő mennyiségű információ/eszköz, amivel meg tudtam volna szerezni, ezért el kellett mennem még valahova, majd visszamenni érte SPOILER!!! A Frodinál lévőnél konkrétan kétszer kellett az oda-vissza utat megtenni Spoiler vége! És ez bizony az időből való kifutást jelentette. Egyébként ha van időnk és energiánk, akkor azért azt gondolom, hogy az 5 szoborból 4-nek megszerzése nem annyira vészes, egy azonban igen kemény, mert egy nagyon veszélyes helyen kell botorkálnunk és még egy rejtvényt is meg kell hozzá oldani. E mellett még komoly veszély van abban, hogy egy összeesküvés kapcsán, ha rossz emberre mutatunk rá, mint bűnösre akkor már nem teljesíthető a küldetés. Ami viszont azért csökkent a szadista-faktorból, hogy jóval több segítséget kap ez a karakter, aranyban is jobban kijöhet, többször van ingyen szállása és kajája is, szóval ez a része egyszerűsít.


Talashin (4): Ez jóval közelebb van az optimálishoz nehézség szempontjából. Igazából itt a könyv két esetet tekint sikeresnek, az egyik a váltságdíj kifizetése, a másik, amikor bosszút állunk a Hangtalan Harcosokkal. Előbbit sikernek, utóbbit teljes sikernek tekinti a kaland. Csak a váltságdíj kifizetése szerintem nagyjából korrektre belőtt nehézség, a bosszúállás azonban már jóval nehezebb és elsősorban nem azért, mert a harcosok díja 20 arannyal több, mint amit Rolgar kér (néhány tárggyal olcsóbbá tehető, de nem biztos, hogy ez időben is megéri), hanem mert a felkészülés miatt még rövidebb idő áll rendelkezésre a pénz összeszedésére, mint 39 nap. Ezzel együtt még ezt is könnyebbnek érzem, mint Rheina küldetését, főleg, mert jóval szabadabban lehet itt mozogni, a zenéléssel alapból lehet pénzt összegyűjteni, illetve van még vagy 5-6 olyan minikalandja a könyvnek, amiben komolyabb summa ütheti a markunkat, ha mindent jól csinálunk. Amire ennél a kalandnál leginkább figyelni kell, hogy ne kerüljünk börtönbe, mert ha elvesznek tőlünk pénzt (ezen mondjuk kicsit javít, hogy ha a kezdőpontunkra visszatérünk, akkor elrejthetjük az addig szerzett vagyonunkat), és pár napra lesittelnek, az könnyen behozhatatlan helyzetbe hozhat minket. Ez, néhány nagyobb pénzvesztési lehetőség, valamint az, hogy az állandó spórolás miatt nincs mindig megfelelő mennyiségű pihenési, illetve élelmezési lehetőség, azért ezt a kalandot sem teszi kifejezetten egyszerűvé.



Játékélmény:


Rheina (4): Ez a történet magával ragadó és izgalmas. Bár eleinte úgy tűnik, hogy nem több, egyszerű kutatásnál, végül mégis azzá válik, elsősorban a sok nyom miatt, amik alapján ki kell dolgozni egy stratégiát, ahogy bejárjuk a helyeket; másodsorban a benne lévő nyomozós kaland miatt, amit személy szerint nagyon élveztem. Tetszett a néhány mágia lehetősége is, és szerintem a zárókaland is kellőképpen epikus, amivel a hiányzó szobrokat tudjuk megszerezni. Ami egy picit zavart az a játékmechanika: a dobókockával dobás a köztes időszakokban meg a fogadóban kezdetben még élvezetes, de hosszútávon már zavaró, főleg, hogy közben a napokat, élelmet is állandóan jelölni kell. Általában szeretem, ha vannak olyan körülmények, amik ébren tartják az embert, de nekem ez picit már sok volt, nem hozzátett a játékélményhez, hanem elvett belőle. Ezzel együtt ez egy jó kaland.


Thalashin (3): Ezzel több gondom volt. Ha már előbb felróttam a sok kockadobást, itt ez még eggyel bővül, a zenei dobásokkal, ami itt már hatványozza a már Rheinánál is eltúlzott figyelem faktort. Ezenkívül nekem a pénzszerzési játékmechanika egysíkúbb volt. Persze vannak a könyvnek kifejezetten Talashinra írt részei, mint a dalnokverseny vagy a korábban említett Isabail-saga, ami mind a kettő nagyon-nagyon tetszik nekem, de ezek itt elkerülhető részek, így nem biztos, hogy mindenki átéli őket. Ezzel együtt ez sem rossz, tetszik, hogy túlélési stratégiát kell képviselni, vannak jó epizódok benne, a Hangtalan Harcosokkal itt is van egy rövid, ám izgalmas végjáték, de összességében nekem ez adta a kevesebb élményt.



Összességében:


Rheina: 16/20


Talashin: 14/20



A könyv rendelhető a Mr. Sci-fi és Fantasy-nál: https://www.facebook.com/mrscififantasy2.0/ ; e-mail: mrscifiandfantasy@gmail.com ).


Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról